سلامت پوست, سلامت مو, مراقبت از پوست, مراقبت از مو

خواص روغن درخت چای برای پوست و مو

تاثیرات خواص روغن درخت چای بر پوست و مو

روغن درخت چای یکی از مؤثر ترین روغن های طبیعی در درمان های خانگی است. روغن درخت چای را روغن ملایکا نیز می نامند که از آن برای درمان جای جوش، عفونت های پوستی، شپش سر و… استفاده می شود.

روغن درخت چای با اینکه یک درمان گر قوی به حساب می آید ولی اگر از آن به عنوان ماده خوراکی استفاده شود باعث مسمومیت می شود.

این روغن را باید در هوای تاریک، سرد و خشک نگه داری کنید، زیرا به هوای مرطوب واکنش نشان می دهد و خیلی زود تخریب می شود.

تاثیرات استفاده روغن درخت چای بر پوست

از خواص روغن درخت چای می توان برای کسانی که صورتشان جوش های زیادی می زند و یا صورتشان پر از لکه های جوش است اشاره کرد. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته 5% از این روغن به تنهایی برابر با کرم ها و مواد شیمیایی دیگر است. دیگر خواص روغن درخت چای کاهش باکتری های روی سطح پوست و کاهش التهاب است.

بیشتر بخوانید: خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و مو

برای استفاده از روغن درخت چای باید به چند نکته توجه کرد:

  • روغن درخت چای را به تنهایی روی پوست استفاده نکنید، آن را با روغن های حامل دیگر مانند: روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن بادام رقیق کرده و بعد استفاده کنید.
  • به اندازه ی 1 تا 2 قطره روغن درخت چای، 12 قطره روغن حامل استفاده شود.
  • در هنگام استفاده از روغن باید مراقب باشید وارد چشم نشود، زیرا تماس با چشم باعث تحریک و قرمزی چشم می شود.
  • قبل از استفاده از روغن درخت چای می توانید با انجام تست پچ از نداشتن حساسیت و آلرژی نسبت به این روغن اطمینان حاصل نمایید.

اگزما و خشکی پوست

روغن درخت چای با کاهش تحریک و خارش پوست از خشکی پوست جلوگیری می کند.
همچنین نشان داده شده که نسبت به اکسید روی و کرم کلوبتازون بوتیرات در بهبود اگزما تأثیر بیشتری گذاشته است.

روش استفاده :

همان طور که در بالا هم گفته شد، روغن را برای استفاده از پوست نباید به تنهایی استفاده کرد. چند قطره از روغن را با کمی کرم مرطوب کننده یا روغن حامل مخلوط کرده و بعد از حمام استفاده کنید، سعی کنید این مخلوط را دو یا سه بار برای نتیجه بهتر استفاده کنید.

استفاده از روغن درخت چای برای جوش های صورت و آکنه
درمان جوش های صورت

تأثیرات استفاده روغن چای بر مو

از دیگر خواص روغن درخت چای ، می توان به ضد قارچ و آنتی باکتریال بودن آن اشاره کرد که برای درمان شوره سر و ریزش مو توصیه می شود. با توجه به استفاده مداوم از رنگ ها و سایر محصولاتی که باعث آسیب رساندن به مو می شود، ممکن است موهای شما دچار شکستگی و ریزش گردد.

زمانی که پوست سر شما خشک می شود، در اثر پوسته پوسته شدن سر، شوره بوجود می آید، اگر این خشکی سر به موقع درمان نشود مانع از رشد مو می شود.

پاکسازی و درمان شوره سر با استفاده از روغن درخت چای
درمان شوره سر

مجله «Journal of American Academy of Dermatology» اعلام کرده طی تحقیقات انجام شده بر روی 126 نفر شرکت کننده، شرکت کنندگان از شامپوی حاوی 5% روغن درخت چای که به مدت 4 هفته انجام شده، حتی 5% از این روغن هم 41% از شوره سر را از بین می برد، همچنین باعث بهبود چربی و خارش پوست سر می شود و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

روش استفاده:

  • به مدت چهار هفته روزانه 3 دقیقه موها و پوست سر خود را با روغن درخت چای ماساژ دهید.
  • قبل از استفاده حتما 1 قطره روغن درخت چای را با 10 قطره روغن بادام یا هر روغن دیگری مخلوط کرده و بعد استفاده کنید.

توجه!

اگر شما به بیماری خود ایمنی مبتلا هستید، یا درحال حاضر تحت شیمی درمانی هستید یا ریزش موی شما ژنتیکی است و یا با افزایش سن ریزش مو گرفته اید، باید بدانید که استفاده از روغن درخت چای تأثیر زیادی بر ریزش موی شما ندارد و یا اصلا تأثیر نمی گذارد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.