سلامت مو, مراقبت از مو

خواص روغن سویا برای مو چیست؟ چطور می توان از آن استفاده کرد؟

خواص روغن سویا

روغن های طبیعی به طور باورنکردنی می توانند به آبرسانی مو ها کمک کنند و فواید زیادی برای پوست سر دارند. آیا روغن سویا برای مو مفید است؟ آیا خطراتی دارد؟ در این مقاله قصد داریم خواص و مزایای اثبات شده روغن سویا برای مو را بررسی کنیم.
روغن سویا حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری است، به همین دلیل برای مو مفید است. برخی از مزایای اثبات شده آن شامل حفظ رطوبت، بهبود خاصیت ارتجاعی و درمان موثر در جلوگیری از ریزش مو است.

روغن سویا چیست؟

روغن سویا یک روغن گیاهی پر مصرف است که از استخراج روغن از دانه ها و هسته ها به دست می آید. اغلب به عنوان بخشی از رژیم غذایی گیاهی مصرف می شود. زیرا حاوی بسیاری از ویتامین ها و اسیدهای چرب ضروری است.

به همین دلیل است که مصرف روغن سویا عوارض کمتری برای سلامتی دارد. خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و فشار خون را تنظیم می کند.

چرا روغن سویا برای مو مفید است؟

روغن سویا برای سلامت بدن مفید است. اما فواید آن برای مو ها چگونه است؟

روغن سویا برای مو بسیار مفید است. زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب است که به محافظت از مو و حفظ ظاهری سالم کمک می کند.

برخی از این ویتامین ها و مواد معدنی ضروری عبارتند از:

ریبوفلاوین

این ویتامین که اغلب در ترکیب با ویتامین B استفاده می شود، مسئول افزایش جریان خون، تقویت رشد و محافظت از پوست و مو در برابر آسیب است.

این یک ویتامین مهم برای مو است که اغلب ممکن است نادیده گرفته شود.

تیامین

این ویتامین به کاهش استرس و افزایش تولید انرژی کمک می کند و نقش مهمی در جلوگیری از ریزش مو و تشویق رشد موهای جدید دارد.

ویتامین K و ویتامین C

هر دوی این ویتامین ها برای داشتن موهای سالم ضروری هستند. آن ها نه تنها به محافظت از مغز و قلب کمک می کنند و بدن را در فرم خوبی نگه می دارند، بلکه با ساختن لایه های محافظ در اطراف مو، خطر آسیب دیدن مو را کاهش می دهند.

آهن

سطوح پایین آهن می تواند منجر به ریزش مو در بسیاری از زنان شود. کمبود آهن را می توان تنظیم و کنترل کرد. آهن همچنین به بهبود وضعیت کلی مو کمک می کند.

منیزیم

منیزیم نقش بسیار زیادی در سلامت مو دارد. می تواند به بهبود گردش خون در پوست سر و ترمیم فولیکول های مو کمک کند. سپس راه را برای رشد موهای جدید که قوی تر و سالم تر می شوند، هموار می کند.

منگنز

منگنز یک ماده معدنی ضروری است. زیرا به جذب سایر ویتامین ها کمک می کند که به نوبه خود فواید زیادی برای کل بدن فراهم می کند. جذب این ویتامین ها و مواد معدنی به کاهش خطر ریزش مو کمک می کند.

خواص ثابت شده روغن سویا برای مو

خواص روغن سویا برای مو

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در روغن سویا مزایای زیادی برای سلامت مو های شما دارند. این ها عبارت اند از:

1. حفظ رطوبت

روغن سویا سرشار از ویتامین‌ های ضروری، مواد معدنی و امگا 3 است و این به بهبود توانایی مو برای جذب و حفظ رطوبت کمک می‌ کند.
روغن سویا را می‌ توان به‌ طور منظم روی موهای خشک و کدر استفاده کرد تا درخشندگی و لطافت بیشتری به آن‌ ها بدهد.

از آن جایی که این روغن فوق‌ العاده مرطوب‌ کننده است، می‌ توان از آن برای درمان و مدیریت موخوره و در عین حال بهبود حالت کلی مو استفاده کرد. این کار از مو در برابر شکستگی و ریزش محافظت می کند.

2. بهبود درخشش مو

نکته مهم در مورد روغن سویا این است که این روغن غیر چرب است. برخی از روغن‌ ها بسیار سنگین هستند و مو را سنگین می کنند، اما این روغن سبک‌ تر است و برای نرم کردن و صاف کردن کوتیکول‌ های مو مناسب است تا درخشندگی بیشتری به آن ببخشد.

روغن سویا رطوبت را وارد مو می کند، به همین دلیل است که مو ها پس از استفاده از آن براق تر به نظر می رسند.

3. روغن سویا به عنوان یک آنتی اکسیدان برای پوست سر عمل می کند

روغن سویا حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که یکی از ویتامین های ضروری برای حفظ سلامت پوست سر است. همچنین حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که به کاهش التهاب و جلوگیری از خارش پوست سر و شوره سر کمک می کند.

پوست سر سالم، راه را برای رشد موهای جدید و آسیب کمتر هموار می کند.

4. رشد مو را تقویت می کند

یکی دیگر از خواص مهم روغن سویا ، توانایی آن در تسریع رشد مو است. باز هم، این به دلیل محتوای بالای ویتامین E است که در دانه های سویا یافت می شود.

خواص روغن سویا در تقویت رشد مو

ویتامین E به افزایش گردش خون، ترمیم فولیکول های مو و تحریک رشد موهای جدید کمک می کند. تغذیه پوست سر منجر به داشتن موهایی سالم تر، نرم تر و قابل کنترل تر می شود که کمتر مستعد ایجاد موخوره و شکستگی هستند.

5. الاستیسیته را بهبود می بخشد

ویتامین E یک ویتامین فوق العاده مهم برای سلامت مو و پوست سر است و این به دلیل توانایی آن در بهبود خاصیت ارتجاعی مو است.

ویتامین E به حفظ رطوبت در تارهای مو کمک می کند و از کم آبی مو جلوگیری می کند. این امر خاصیت ارتجاعی کلی مو را بهبود می بخشد و در نتیجه شکستگی و موخوره کمتری در موها ایجاد می کند.

6. از ریزش مو جلوگیری می کند

یکی دیگر از خواص روغن سویا برای مو ، جلوگیری از ریزش مو است. اسیدهای آمینه و همچنین ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی که در روغن سویا یافت می شود به تقویت الیاف مو کمک می کند. الیاف قوی‌ تر مو باعث ریزش مو کمتری می‌ شود.

7. کمک به حفظ رنگ مو

شاید یکی از شگفت انگیزترین فواید روغن سویا توانایی آن در حفظ رنگ مو باشد. محتوای ویتامین موجود در آن، از محو شدن رنگ توسط اکسیداسیون جلوگیری می کند، که به شما امکان می دهد رنگ موهای خود را برای مدت طولانی حفظ کنید.

8. پیشگیری از گره خوردن مو

یکی از خواص روغن سویا برای مو پیشگیری از گره خوردن مو است. روغن سویا برای پیشگیری از گره خوردن مو بسیار خوب عمل می کند. زیرا روان کننده فوق العاده خوبی است. این روغن به تارهای مو اجازه می دهد تا از کنار یکدیگر بگذرند که به نوبه خود منجر به گره خوردن های کمتری می شود.

بیشتر بخوانید: روش های باز کردن گره مو همراه با ویدئو

همچنین می تواند شستن، حالت دادن و مدیریت مو را آسان تر کند. با کاهش اصطکاک و گره خوردن، مو برای شامپو زدن یا استفاده از نرم کننده آماده می شود. همچنین خطر شکستگی و موخوره را کاهش می دهد.

آیا استفاده از روغن سویا بی خطر است؟

این سوالی است که اغلب پرسیده می شود. با این حال، هنگامی که روی مو و پوست سر استفاده می شود، معمولا خطر یا عوارض جانبی نخواهد داشت. از یک طرف، روغن سویا حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که بدن را سالم نگه می دارد.

انتخاب روغن سویای هیدروژنه ایده خوبی نیست. زیرا حاوی چربی های ترانس است که می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. سویا ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد آلرژی شود، به همین دلیل هر کسی که به آن واکنش نشان می دهد، باید از استفاده از آن اجتناب کند. برای تست حساسیت به آن باید تست پچ پوستی انجام دهید. همچنین همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا روغن سویا برای پوست هم مفید است؟

بله. روغن سویا سرشار از خواص ضد التهابی است که به محافظت از پوست در برابر اشعه های UVB و سایر عناصر خارجی کمک می کند. همچنین به کاهش جای زخم، ترمیم سلول های آسیب دیده پوست کمک کرده و به پوست شما درخشندگی طبیعی می بخشد.

روغن سویا یک مکمل عالی برای زیبایی است، زیرا مرطوب‌ کنندگی بالایی دارد و توانایی سفت کردن منافذ را دارد و در عین حال ترک های پوستی را کاهش می‌ دهد.

چگونه از روغن سویا برای رشد مو استفاده کنیم؟

مقدار روغن سویا مورد استفاده بستگی به نوع استفاده شما از آن دارد.

برای تهویه عمیق

  • 1/3 فنجان روغن سویا را گرم کرده و با استفاده از یک برس آن را روی موها و پوست سر خود بمالید.
  • موهای خود را با کلاه پلاستیکی بپوشانید.
  • به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید.
  • سپس موهای خود را بشویید و به طور معمول حالت دهید.

برای ماساژ پوست سر

  • 1 قاشق غذاخوری روغن سویا را بردارید و آن را با یک قاشق غذاخوری روغن کرچک مخلوط کنید.
  • 4 تا 5 قطره از هر اسانس محرک رشد مانند اسطوخودوس، نعناع فلفلی یا رزماری را به آن اضافه کنید.
  • روغن ها را به طور کامل روی پوست سر خود ماساژ دهید. سپس موهای خود را بشویید و حالت دهید.

نتیجه گیری

به نظر می رسد این روغن به طور کلی برای استفاده بی خطر است. ترکیبات آن ممکن است به کاهش التهاب پوست سر و افزایش سلامت پوست سر کمک کند. استفاده منظم از این روغن می تواند نتایج بهتری به شما بدهد و پوست سرتان را برای مدت طولانی سالم تر نگه دارد.

امیدوارم مقاله خواص روغن سویا برای مو برایتان مفید باشد. موفق و پیروز باشید.

منبع: lovedbycurls

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.