سلامت پوست

آیا نمک دریا دارای خواص اعجاب انگیز است؟ بیاید بررسی کنیم!

خواص نمک دریا

نمک دریا از تبخیر آب دریا به دست می آید و نام علمی آن سدیم کلرید است. مردم سراسر جهان از دوران ما قبل تاریخ از آن استفاده می کردند و امروزه نمک را در کابینت بسیاری از آشپزخانه ها می توان یافت. ما در این پست قصد داریم شما را با خواص نمک دریا، این ماده اعجاب انگیز، آشنا کنیم پس تا انتهای این پست همراه ما باشید.

نمک دریا چیست؟

نمک دریا یا همان سدیم کلرید یک ترکیب یونی است که در آن یون‌ های سدیم و کلرید با نسب 1 به 1 وجود دارند که معمولا دارای کمی نا خالصی نیز هستند. به طور کلی همین موضوع دلیل عمده شوری آب دریا نیز هست. آب دریا منبع اصلی سدیم کلرید است. فرمول شیمیایی کلرید سدیم NaCl است که می توان آن را به صورت خالص از هالیت معدنی به دست آورد.

ویژگی های نمک سدیم کلرید

در زیر به تعدادی از ویژگی این ماده اشاره می کنیم:

  • به راحتی در آب حل می شود و در مایعات دیگر تا حدی محلول یا نا محلول است.
  • کریستال ‌هایی سفید رنگ هستند که بو ندارند اما طعم و مزه دارند.
  • سدیم کلرید در حالت محلول در آب به دلیل وجود یون‌ های متحرک رسانای مناسبی برای جریان الکتریسته است.
  • نقطه ذوب آن 801 درجه سانتی گراد است و نقطه جوش آن 1413 درجه سانتی‌ گراد است.

خواص نمک دریا

از آنجا که ترکیب اصلی نمک دریا سدیم کلرید به همراه کمی نا خالصی از عناصر دیگر مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، روی و آهن است، بنابراین خواصی که برای آن گفته می شود را می توان مربوط به نا خالصی های آن دانست . یکی از دلایل برتر دانستن نمک دریا از نظر تغذیه ای توسط برخی از افراد وجود همین نا خالصی ها و مواد معدنی مفید در نمک دریا است.

بدیهی است که مقدار مواد معدنی موجود در نمک دریا بسیار اندک و نا چیز است و شما باید مقدار بسیار زیادی از آن را مصرف کنید تا به مقدار پتاسیم، آهن، کلسیم یا منیزیمی که به راحتی می توان از غذاهای کامل دریافت کرد، نزدیک شوید. اما توجه داشته باشید نمک دریا سفید رنگ نیست بنابراین اگر نمکی که به اسم نمک دریا استفاده می کنید سفید است یعنی این نمک تصفیه شده است و هیچ گونه مواد معدنی مفیدی ندارد.

در ادامه برخی از خواص نمک دریا را لیست کرده ایم:

  • هیدراته کردن بدن
  • گند زدایی، ضد قارچ و میکروب
  • کمک به هضم بهتر و راحت تر غذا
  • تنظیم خواب
  • جلوگیری از گرفتگی عضلات
  • تامین انرژی و مواد معدنی بدن
  • کاهش علایم برخی از آلرژی های پوستی
  • متعادل کردن الکترولیت ها
  • بیماری روماتیسم
  • و غیره

نمک دریا و پوست شاداب

خواص نمک دریا

به غیر از کاربردهای آشپزی، نمک دریا اغلب به عنوان اسکراب بدن در حمام نیز استفاده می شود و با لایه برداری که می کند پوست های مرده را از بین می برد و باعث شادابی پوست شما می شود.

کاهش التهابات پوستی

بر اساس تحقیقات انجام شده اضافی کردن نمک دریا به آب وان حمام خشکی و التهاب پوست را کاهش می دهد. اما با این حال بین یافته های تحقیقات تناقض هایی وجود دارد که تشخیص صحت این موضوع را با دشواری رو به رو کرده است. اما طبق اطلاع رسانی، بنیاد ملی اگزما افزودن 1 فنجان نمک دریا به آب حمام به تسکین سوزش ناشی از اگزما (وضعیتی که با قرمزی و خارش پوست مشخص می شود) کمک می کند.

مطالعه دیگری بر روی افراد دارای پوست خشک نشان می دهد که حمام کردن در محلول آب و نمک دریای در مقایسه با حمام کردن با آب لوله کشی به افزایش هیدراتاسیون و کاهش زبری پوست کمک می کند. با این حال، محققان نتایج مثبت این مطالعه را با مقدار نا خالصی نمک به خصوص منیزیم آن مرتبط دانسته اند .

علاوه بر این دو، یافته های دیگری نشان می دهد که غلظت‌ های بالاتر کلرید سدیم در بدن و پوست ممکن است تعداد سلول‌ های ایمنی را افزایش دهد که منجر به واکنش‌ های التهابی مرتبط با خشکی و خارش پوست می‌ شود. به طور کلی بر اساس تحقیقات، نمک‌ های دریایی که نا خالصی منیزیم بالایی دارند، بهترین نوع برای اضافه کردن به آب حمام برای کسانی که مشکلات پوستی دارند، هستند.

متعادل کردن الکترولیت ها

نمک دریادارای مواد معدنی زیادی است به همین خاطر منبع بزرگی از الکترولیت‌ ها از قبیل منیزیم، کلسیم، پتاسیم و سدیم را شامل می شود. اما الکترولیت‌ ها به دلیل نقش حیاتی در سیستم عصبی بدن ایفا می کنند برای سلامتی ماهیچه‌ ها، مغز و قلب بسیار حیاتی هستند.

بنابراین مصرف نمک دریا برای درمان درد عضلانی، گرفتگی عضلات و حتی سندرم پای بی‌ قرار موثر است، چرا که منیزیم موجود در نمک دریا باعث شل شدن و رفع گرفتگی عضلات کل بدن می شود. به همین دلیل حمام نمک برای رفع خستگی عضلات توصیه می‌ شود. افرادی که ورزش‌ های سنگین انجام می‌ دهند با اضافه کردن نمک دریا به آب نوشیدنی خود مواد معدنی موردنیاز بدن خود را در طول ورزش حفظ می‌ کنند و دیگر نیازی به مصرف نوشیدنی های الکترولیت پر شکر ندارند.

نمک دریا و مشکلات گوارشی

برخی از افراد معتقد هستند که مصرف محلول ترکیب نمک دریا به همراه آب ولرم به هضم غذا کمک می کند. کلرید برای تولید اسید معده ضروری است و کلرید سدیم (نمک) جذب و حمل و نقل مواد مغذی را در روده ها را تسهیل می کند. بنابراین، یکی از خواص نمک دریا بهبود گوارش می باشد.

بر اساس مطالعه ای بر روی 54 بزرگسالی که برای معاینه کونولوسکوپی آماده می شدند. گروهی که برخی از وضعیت‌ های یوگا را انجام می ‌دادند و 2 فنجان (480 میلی‌ لیتر) آب حاوی 4.5 گرم نمک می ‌نوشیدند، قبل از معاینه حرکات روده داشتند. با این حال، مشخص نیست که تا چه حد آب نمک می تواند به بهبود سلامت روده کمک کند

در حالی که نوشیدن محلول آب و نمک دریا ممکن است به هضم غذا کمک کند، نوشیدن آب نمک بیش از حد ممکن است فشار خون را افزایش دهد. احتمالا دریافت سدیم کافی از منابع دیگر برای حمایت از هضم طبیعی کافی است.

عوارض مصرف کمتر نمک

از عوارض کمبود سدیم کلرید در بدن می توان به گرفتگی عضلات (مخصوصا بعد از ورزش که بدن مقدار زیادی آب و املاح از دست می دهد) و کاهش فشار خون اشاره کرد.

عوارض مصرف بیش از حد نمک

همان طور که گفته شد یکی از خواص نمک دریا تنظیم فشار خون است اما مصرف بیش از اندازه نمک باعث افزایش فشار خون می شود که ریسک بیماری های قلبی و عروقی را بالا می برد. البته مصرف بیش از حد سدیم را می توان با پوکی استخوان و افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه مرتبط دانست.

منبع: healthline.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.