رفع ریزش مو, سلامت مو, مراقبت از مو

علت ریزش مو دوران بارداری، شیردهی و راه های جلوگیری و درمان آن

ریزش مو دوران بارداری

شاید شنیده باشید که موها در دوران بارداری پرپشت و براق می شوند. این ممکن است به دلیل سطوح بالای هورمون استروژن که باعث کند شدن ریزش مو می شود، در مورد برخی از زنان درست باشد. اما سایر مادران، در دوران بارداری یا ماه های پس از تولد نوزاد، دچار ریزش موی شدید شده و نازک شدن مو را تجربه می کنند. در این مقاله “علت ریزش مو دوران بارداری و راه های جلوگیری از آن” را بیان خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات در این باره ادامه مطلب را بخوانید.

علت ریزش مو در دوران بارداری چیست؟

مردان و زنان، روزانه به طور متوسط حدود 50 تا 100 تار مو از دست می دهند. اما، این چرخه طبیعی ریزش مو در خانم ها با افزایش سطح استروژن در دوران بارداری، کند تر می شود. در نتیجه، برخی از زنان ممکن است در دوران بارداری مو های کمتری از دست بدهند. نا گفته نماند که همیشه اینطور نیست.

ریزش مو دوران بارداری طبیعی است و می تواند ناشی از مواردی مانند: تغییر هورمون ها، استرس یا شرایط پزشکی همراه با بارداری باشد. در ادامه این بخش به توضیح مختصری درباره علت های ریزش مو دوران بارداری می پردازیم:

1. تغییرات هورمونی

برخی از زنان ممکن است در اثر استرس یا شوک دچار نازک شدن و ریزش مو شوند. این وضعیت “تلوژن افلوویوم” نامیده می شود و تعداد کمی از زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر خود قرار می دهد. این وضعیت ممکن است بدن را در سه ماهه اول بارداری تحت فشار قرار دهد. زیرا بدن برای فراهم آوردن شرایط مناسب جهت حمایت از نوزاد، دچار تغییرات هورمونی می شود.

ریزش مو در اثر تغییرات هورمونی ممکن است بلافاصله اتفاق نیفتد. در عوض، ممکن است دو تا چهار ماه طول بکشد تا متوجه این موضوع شوید. به طور کلی این حالت بیش از شش ماه طول نمی کشد و منجر به ریزش دائمی مو نمی شود.

2. استرس

هم چنین، استرس ممکن است تعداد بیشتری (30 درصد یا بیشتر) از موهای سر شما را وارد مرحله تلوژن یا “استراحت” چرخه عمر مو کند. بنابراین، در اثر استرس، به جای از دست دادن متوسط 100 تار مو در روز، ممکن است روزانه 300 تار موی خود را از دست بدهید.

3. مسائل مربوط به سلامت (سایر شرایط پزشکی)

در برخی موارد ممکن است مسائل مربوط به سلامت دوران بارداری، منجر به “تلوژن افلوویوم” شود و ریزش می تواند بسیار چشمگیر باشد، به ویژه اگر مربوط به عدم تعادل مداوم هورمون ها یا کمبود ویتامین های ضروری باشد. از جمله:

مشکلات تیروئید

ممکن است در دوران بارداری اختلالات تیروئید (مانند: پرکاری تیروئید (تولید بیش از حد هورمون تیروئید) یا کم کاری تیروئید (تولید بسیار کم هورمون تیروئید)) عامل ریزش مو باشند. از بین این دو حالت، کم کاری تیروئید شایع تر است و 2 یا 3 مورد از 100 مورد از خانم های باردار را تحت تأثیر قرار می دهد.

ریزش مو همراه با گرفتگی عضلات، یبوست و خستگی یکی از علائم آن است. تقریباً از هر 20 زن 1 نفر ممکن است بعد از تولد نوزاد با مشکلات تیروئیدی (تیروئیدیت پس از زایمان) روبرو شود. در همه موارد، تشخیص مشکلات تیروئید معمولاً با آزمایش خون امکان پذیر می باشد.

کمبود آهن

کمبود آهن زمانی اتفاق می افتد که گلبول های قرمز کافی، برای رساندن اکسیژن به بافت های مختلف بدن وجود ندارد. این می تواند باعث نازک شدن مو همراه با سایر علائم مانند: خستگی، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس شدید و سردرد شود. این وضعیت را می توان با آزمایش خون نیز تشخیص داد. توجه داشته باشید که زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم خونی، فقر آهن هستند. به ویژه اگر؛

  • حاملگی های آن ها در فاصله نزدیک از هم قرار داشته باشد.
  • چند قلو باردار باشند
  • حالت تهوع صبحگاهی شدید داشته باشند.

نکته: در حالی که ریزش مو با این شرایط دائمی نیست، اما ممکن است موهای شما تا زمانی که سطح هورمون یا ویتامین به حد طبیعی باز نگردد، به ضخامت طبیعی خود باز نگردد.

4. سایر دلایل ریزش مو

ریزش موی شما ممکن است هیچ ارتباطی با بارداری یا شرایط ژنتیکی نداشته باشد و ممکن است در اثر شرایط دیگری رخ دهد. به عنوان مثال:

  • اگر برای بستن مو های خود از روش های خشن (مانند:دم اسبی بستن) استفاده کنید. ممکن است دچار آلوپسی کششی شوید.
دم اسبی بستن مو از دلایل ریزش مو
  • اگر درمان زیبایی خاص و یا خشن (استفاده از اتو مو، استفاده از روغن داغ و…) انجام داده اید.
  • اگر از مواد خشن برای شست و شو یا درمان مو های خود استفاده کرده اید، ممکن است باعث التهاب فولیکول های مو شود و در نتیجه، التهاب فولیکول های مو می تواند منجر به ریزش مو شود. دقت داشته باشید در برخی موارد، فولیکول های شما ممکن است دچار زخم شوند که منجر به ریزش دائمی مو می شود.

بیشتر بدانید: علت ریزش مو چیست؟ راه های درمان و پیشگیری چگونه است؟

علت ریزش مو بعد از زایمان (دوران شیر دهی) چیست؟

بسیاری از زنان طی چند ماه پس از زایمان شاهد ریزش مو هستند که عموماً در حدود چهار ماه پس از زایمان به اوج خود می رسد. این ریزش مو نگران کننده نیست، بلکه “ریزش بیش از حد مو” ناشی از افت هورمون استروژن (تغیرات هورمونی) است. مجدداً، این نوع ریزش مو “تلون افلوویوم” در نظر گرفته می شود. در حالی که مشاهده ریزش 300 تار مو یا بیشتر به طور روزانه ممکن است بسیار سخت باشد. اما، معمولاً بدون درمان، خود به خود برطرف می شود.

همچنین، برخی موارد دیگری که ممکن است بعد از بارداری آن را تجربه کنید:

  • آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی زنانه): به دلیل کوتاه شدن مرحله رشد فولیکول های مو و طولانی شدن زمان، بین ریزش مو و رشد جدید ایجاد می شود.
  • آلوپسی آره آتا: باعث ریزش موی تکه ای در پوست سر و سایر قسمت های بدن می شود. ممکن است دچار ریزش و رویش مجدد مو شوید که غیرقابل پیش بینی یا چرخه ای است. هیچ درمانی برای این نوع ریزش مو وجود ندارد. اما، برخی از درمان ها ممکن است به جلوگیری از ریزش و رشد مجدد موها کمک کنند.

توجه به این نکته ضروری است که ریزش مو و تلوژن افلوویوم به طور معمول منجر به نازک شدن یکنواخت تار های مو می شود. اگر متوجه طاسی چشم گیرتر شدید، ممکن است مسائل دیگری در ریزش مو نقش داشته باشد. به عنوان مثال: شرایط ژنتیکی و بیماری خود ایمنی ممکن است باعث ریزش مو شود، چه باردار باشید چه نباشید.

راه های درمان ریزش مو دوران بارداری

ریزش مو در دوران بارداری و پس از آن ممکن است نیازی به درمان خاصی نداشته باشد و با انتخاب یک رژیم غذایی مناسب، بر طرف می شود. عموماً، این نوع ریزش مو به مرور زمان به خودی خود برطرف می شود.

رفع ریزش مو دوران بارداری با رژیم غذایی مناسب

در برخی شرایط پزشکان برای درمان ریزش مو دوران بارداری دارو تجویز می کنند که شامل:

  1. مصرف دارو ماینوکسیدیل: گاهی اوقات اگر رشد مو به سطح قبلی باز نگردد، پزشک دارو ماینوکسیدیل (Rogaine) را تجویز می کند. اما، مصرف این دارو در دوران بارداری دارای عوارض جانبی می باشد.
  2. تجویز مکمل و دارو های ویتامینه توسط پزشک: در صورت داشتن شرایطی مانند: مشکلات تیروئید، کم خونی و فقر آهن، برای یافتن دارو یا مکمل های ویتامین که سطح ویتامین ها و هورمون های شما را به حالت عادی باز گرداند، می توانید به پزشک مراجعه کنید. رفع این موارد به مرور موجب رشد مجدد مو می شود.
  3. استفاده از لیزر سطح پایین (LLLT): اکثر درمان ها برای سایر بیماری ها مانند: آلوپسی آندروژنیک نیز در دوران بارداری توصیه نمی شود. بنابراین، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که به جای دارو از لیزر سطح پایین (که از امواج نور قرمز برای تحریک رشد مو استفاده می شود) استفاده کنید.

راه های درمان ریزش مو دوران شیر دهی

در حالی که جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان (دوران شیر دهی) غیر ممکن است، اما با رعایت نکات گفته شده در این بخش، می توانید شدت ریزش مو را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. این شامل:

درمان ریزش مو دوران شیردهی

1- انتخاب رژیم غذایی سالم در دوران شیردهی

داشتن رژیم غذایی سالم در دوران شیردهی به همان اندازه اهمیت دارد که در دوران بارداری اهمیت دارد. عدم مصرف پروتئین و آهن کافی ممکن است در ریزش موی مادران شیرده موثر باشد. نکات گفته شده در این بخش عبارت اند از:

  1. رژیم غذایی متعادلی غنی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب ضروری (به ویژه اسیدهای چرب امگا 3)، بیوتین، ویتامین A ,C E ,B6 ,B12 داشته باشید.
  2. باید روزانه دو تا سه وعده پروتئین مورد نیاز خود را از منابعی مانند: لوبیا، گوشت، مرغ و ماهی دریافت کنند.
  3. خانم ها در دوران شیردهی به 10 میلی گرم آهن نیاز دارند. منابع غذایی جهت دریافت آهن مورد نیاز شامل: زرده تخم مرغ، گوشت، لوبیا و میوه های خشک است.
  4. همچنین در مورد مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی با پزشک خود صحبت کنید.

2- کاهش استرس

استرس خود را مدیریت کنید و همچنین، به میزان کافی بخوابید.

3- مراقبت از مو

می توانید برای مراقبت بیشتر از موهایتان از یک روتین مراقبت از مو پیروی کنید.

4- مصرف دارو

برخی از دارو ها در دوران شیردهی بی خطر هستند و برخی دیگر دارای عوارض جانبی هستند. بهترین منبع شما پزشک شما است که به شما کمک می کند تا مزایا و معایب گزینه های مختلف درمانی را بسنجید.

بنابراین، در صورت بروز هر گونه مشکل سلامتی در هر دوره ای به خصوص دوران بارداری و شیردهی به پزشک مراجعه کنید تا با مشورت پزشک، گزینه های درمانی کم خطر یا بی خطرتری را انتخاب کنید.

پیشگیری از ریزش موی مرتبط با دوران بارداری

هر چند ممکن است شما نتوانید برای جلوگیری از ریزش مو در دوران بارداری کاری انجام دهید. اما، در اینجا چند نکته وجود دارد که رعایت آن ها موجب کاهش ریزش مو می شود. این شامل:

  • رژیم غذایی سالم و متعادلی انتخاب کنید: جهت دریافت پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی مهم تمرکز کنید.
  • از مکمل ها و ویتامین ها استفاده کنید: همچنین می توانید در مورد مصرف بهترین مکمل های ویتامین دوران بارداری (چه بدون نسخه و چه با نسخه) از پزشک خود سوال کنید.
  • در مورد دارو های مصرفی (با تجویز یا بدون تجویز) با پزشک مشورت کنید: از پزشک خود در مورد مصرف هرگونه دارو یا مکمل که ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشد، سوال کنید.
  • در شست و شو و شانه زدن مو های خود دقت کنید: در هنگام شست و شو، موها را به آرامی بشویید و برای شانه زدن از شانه ای با دندانه پهن استفاده کنید تا از کشیده شدن زیاد موهای گره خورده جلوگیری شود.
  • اجازه دهید مو ها استراحت کنند: از ابزارهای حالت دهنده مو مانند اتو مو، فر کننده مو و یا سشوار تا حد ممکن استفاده نکنید.
  • از شامپو های حجم دهنده و نرم کننده سبک استفاده کنید: اگر موهای خود را در اثر استفاده از محصولات با فرمولاسیون سنگین و خشن از دست داده اید، سعی کنید شامپو های حجم دهنده و نرم کننده با فرمولاسیون سبک را امتحان کنید. فرمول های سنگین ممکن است موها را سنگین و ریزش مو را افزایش دهند.
  • بافت یا مدل مو مناسب انتخاب کنید: از بافتن و بستن موهای خود به شیوه های خشن مانند: دم اسبی و سایر مدل موهایی که ممکن است موهای شما را بِکِشند، صرف نظر کنید. همچنین، کوتاه کردن مو در این زمان می تواند تاثیر گذار بوده و به رشد مجدد موهای شما کمک کند.

سخن آخر

در حالی که در اکثر موارد ریزش مو دوران بارداری موقتی است، زنان باردار غالباً از این موضوع غافلگیر می شوند. به ویژه هنگامی که ریزش مو مربوط به تغییرات هورمونی یا برخی شرایط سلامتی باشد. خوشبختانه، با گذشت چند ماه پس از بارداری یا با درمان علت زمینه ای، رشد مو از سر گرفته می شود.

اوج ریزش مو بعد از بارداری، حدود چهار ماه پس از زایمان است و به احتمال زیاد، رشد طبیعی مو های خود را در عرض شش تا نه ماه (در اولین تولد نوزادتان) به دست خواهید آورد.

اما، اگر ریزش مو ادامه پیدا کرد یا علائم دیگری مشاهده کردید، با پزشک خود تماس بگیرید تا ببینید آیا علت احتمالی دیگری برای ریزش مو وجود دارد یا خیر.

منبع:

www.healthline.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.