سلامت پوست, مراقبت از پوست

تعریق زیاد به چه علت اتفاق می افتد و راه های درمان تعریق پوست چیست؟

درمان تعریق پوست

همان طور که می دانید پوست انواع مختلفی دارد که شامل: پوست چرب، خشک، حساس، نرمال و ترکیبی می باشد. از سری مشکلاتی که پوست در فصل تابستان با آن مواجه می شود، تعریق زیاد پوست است. ما در این مقاله شما را با انواع راه های درمان تعریق پوست آشنا می کنیم.

عرق چیست؟

به مایع بی بو در بدن که در صورت تحرک بیش از حد بدن، از بدن خارج می شود عرق می گویند.

چرا زیاد عرق می کنیم؟

آندورفین و خیلی از سموم دیگر با عرق کردن ازبین می رود ولی تعریق بیش از حد هم دردسر ساز است. ابتدا هم باعث وجود بوی بد در بدن ما می شود و ما را مجبور می کند هرچند ساعت دوش بگیریم که این کار امکان پذیر نیست.

تعریق بدن به دلایل گوناگونی اتفاق می افتد، برخی از این عوامل عبارتند از:

  • عوارض دارو ها
  • گرما هوا
  • وجود اضافه وزن
  • پوشیدن لباس هایی با الیاف منصنوعی
  • تحرک و فعالیت های ورزشی و بدنی
  • خوردن غذا های داغ و تند

دوم اینکه بوی بد عرق ما باعث می شود دوستانمان به تدریج از ما فاصله بگیرند که این هم برای ما بسیار ناخوشایند است.

کمبود ویتامین ها: ما اگر بتوانیم به حد نیاز به بدن خود ویتامین D و B تزریق کنیم، کمک زیادی به کمتر عرق کردنمان کرده ایم. البته کمبود ویتامین B12 هم باعث تعریق در شب می شود.

ویتامین های موجود در بدن خود را افزایش دهید تا کمتر عرق کنید

استرس زیاد: یک دلیل دیگر که باعث عرق کردن بیش از حد می شود، استرس زیادی است که داریم. وقتی ما استرس داریم، هورمون های استرس مانند: کورتیزول و آدرنالین در بدنمان ایجاد می شود که ویتامین های B6، B9،B12 می‌تواند این هورمون های استرس را کاهش دهد.

وجود استرس در شما می تواند به فعالیت بتر سیستم تعریق بدن شما کمک کند
استرس خود را کنترل کنید

درمان خانگی تعریق زیاد

  • آب گوجه فرنگی: به دلیل وجود آنتی اکسیدان زیاد، می تواند داروی ضد رطوبتی خوبی برای ما باشد. ابتدا به مدت یک هفته آب گوجه فرنگی بخورید و در دو هفته بعدی روزی دو لیوان بنوشید.
شما می توانید با خوردن آب گوجه فرنگی سیستم تعریق بدن خود را بهبود بخشید که بیش از حد فعال نباشد

همچنین از تفاله آن گوجه ها می توانید به عنوان ماسک برای مناطقی که عرق می کند استفاده کنید تا میزان رطوبت بدن شما را کاهش دهد.

  • جوش شیرین: شما می توانید با مخلوط کردن یک قاشق چای خوری جوش شیرین پودر شده و مقداری آب (تا زمانی که چسبناک شود) و مالیدن آن به سطوحی از بدنتان که زیاد عرق می کند، یک ضد تعریق عالی درست کنید. (حتما این مخلوط بعد از 20 دقیقه شسته شود و در هفته چند بار تکرار شود). جوش شیرین علاوه بر خاصیت ضد تعریق خود، ضد بو هم می باشد. همچنین خاصیت قلیایی دارد و سطح PH بدن شما را پایین می آورد.
استفاده از ماسک جوش شیرین در درمان تعریق پوست
جوش شیرین باعث عدم تعریق شما می شود.
  • سرکه سیب: از آسان ترین روش های از بین بردن عرق زیر بغل، می توان به سرکه سیب اشاره کرد. زمانی که این ناحیه عرق کرد باید پس از شست و شو، پنبه آغشته شده به سرکه سیب را به آنجا بزنیم و بهتر است برای این کار شب را انتخاب کنیم و تاصبح بگذاریم سرکه آنجا باشد و صبح آن را بشوییم. سرکه سیب می تواند یک کنترل کننده خوب برای بدن باشد.
برای رفع مشکل تعریق بدن به قسمت هایی را که عرق می کنند به سرکه سیب آغشته کنید
  • حذف کافئین از تغذیه: در زمان دورهمی های دوستانه یا جلسات کاری نوشیدنی های کافئین دار مانند: چای، قهوه و… را کنار بگذارید. همچنین شکلات ها هم دارای کافئین هستند. سعی کنید استفاده از آن ها را هم کنار بگذارید. کاهش میزان مصرف کافئین، یکی از راه های موثر درمان تعریق زیاد پوست می باشد.
برای درمان تعریق پوست کافئین دار ها را نخوریم
مقدار کافئین در نوشیدنی ها
  • نمک دریایی و آبلیمو: مخلوطی از 2 قاشق غذاخوری نمک دریایی (30 گرم) و 3 قاشق غذاخوری آبلیمو (45 گرم) می تواند خمیر دانه ای عالی برای از بین بردن عرق بدن شما ایجاد کند. این مخلوط را باید حدود 3 دقیقه روی محل تعریق ماساژ دهید و سپس آن را آب کشی کنید. (استفاده از این مخلوط باید دور از نور خورشید انجام شود تا رنگ ناخواسته روی پوست شما ایجاد نکند).

10 راهکار ساده برای درمان تعریق پوست

  1. آب خیلی سرد ننوشید
  2. غذای کم ادویه بخورید
  3. از اپیلاسیون اجتناب کنید
  4. قرار نگرفتن زیاد زیر نور خورشید
  5. شست و شوی صورت با آب سرد
  6. پنکه دستی کوچک برای خنک کردن صورت
  7. کفش چرمی و لباس نخی بپوشید
  8. عدم استفاده از کرم های چرب
  9. نخوردن غذای تند و داغ
  10. کنترل اضافه وزن

با رعایت این نکات، تا حد زیادی می توانید مشکل تعریق زیاد پوست خود را در شبانه روز، درمان نمایید. البته غیر از موارد ذکر شده، دلایل دیگری نیز می تواند عامل این مشکل باشند که ممکن است با روش های گفته شده، قابل درمان نباشند. در این صورت برای رفع این مشکل، نیاز است که حتما با پزشک مشورت نمایید.

سلب مسئولیت: وبلاگ زیپلین، هیچ مسئولیتی در قبال عملکرد صحیح روش های گفته شده در خصوص درمان این مشکل ندارد و موارد ذکر شده، صرفا از جنبه عمومی مشکل به این موضوع پرداخته است. لذا عملکرد صحیح روش ها و یا عدم عملکرد آن ها، کاملا وابسته به نحوه استفاده و همچنین شرایط فرد استفاده کننده دارد. بنابراین در هر شرایطی مشورت با پزشک متخصص، نسبت به اعمال دستورات ذکر شده، ارجحیت دارد.

چکار کنیم که کمتر عرق کنیم؟

چه کارهایی انجام دهیم که کمتر عرق کنیم

همه عرق می‌کنند اما برخی بیش از حد عرق می‌کنند. آنقدر زیاد که کلافه می‌شوند. تابستان و زمستان هم ندارد. مدام کف دست‌ها و پاهایشان عرق می‌کند. هوا خنک است اما از سر و صورتشان عرق می‌ریزد و دلیل این تعریق زیاد هم معلوم نیست.

دیگر عرق زیر بغل بماند که فقط مایه شرمساری است. در ادامه روش‌هایی را برای کنترل تعریق زیاد آموزش می‌دهیم.

درمان های خانگی برای کاهش تعریق شدید بدن

از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید

محصولات مراقبت از پوست حاوی تانیک اسید می‌توانند در کاهش عرق تاثیر داشته باشند. می‌توانید این محصولات را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

چای هم حاوی تانیک اسید است. پارچه‌ای را در چای دم کرده غلیظ خیسانده و در محل مورد نظر قرار دهید. البته می‌توانید چای را مستقیما استعمال کنید.

خوبی تانیک اسید این است که برعکس ضد تعریق‌های قوی حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند. پس اگر حساسیت دارید از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید.

از غذا تند استفاده نکنید

غذاهای تند باعث تعریق می‌شوند. پس سعی کنید آن‌ها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

از کافئین پرهیز کنید

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نکنید. به خصوص زمانی که در جمع حضور پیدا می‌کنید. به یاد داشته باشید که شکلات هم حاوی کافئین است. پس کمتر شکلات بخورید.

انجام حرکات ریلکسیشن

استرس باعث تعریق می‌شود. پس برای کاهش آن روش‌های ریلکسیشن را به کار ببرید. مثلا تمرین کنید که عمیق نفس بکشید. به این صورت که ۴ شماره دم و ۴ شماره بازدمتان طول بکشد.

درمان های پزشکی برای جلوگیری از تعریق بدن

از اسپری های ضد تعریق استفاده کنید

معمولا اولین درمانی که پزشکان برای این عارضه پیشنهاد می‌کنند، استفاده از ضد تعریق است. در مورد ضد تعریق کمی بالاتر توضیح مفصلی داده شده است.

از دستگاه یونتوفورزیس استفاده کنید

از این دستگاه به منظور رفع تعریق شدید بدن کمک بگیرید

این دستگاه یک دستگاه خانگی الکتریکی بوده که با استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف باعث می‌شود موقتا غدد ترشح عرق از کار بیفتند. عوارض جانبی استفاده از این درمان شامل موارد زیر است.

تزریق بوتاکس یکی دیگر از روش‌های درمان عرق ریزش شدید است. در این روش ماده بوتاکس به درون پوست تزریق می‌شود و تا مدتی از ترشح غدد عرق جلوگیری می کند.

بوتاکس عوارض جانبی هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها تضعیف عضلات است. همچنین ممکن است در حین درمان حس درد به شما دست دهد. یکی دیگر از عوارض جانبی بوتاکس حس ابتلا به آنفولانزا است.

درمان دارویی

تزریق بوتاکس یکی دیگر از روش‌های درمان عرق ریزش شدید است. در این روش ماده بوتاکس به درون پوست تزریق می‌شود و تا مدتی پس ترشح غدد عرق جلوگیری می کند.

بوتاکس عوارض جانبی هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها تضعیف عضلات است. همچنین ممکن است در حین درمان حس درد به شما دست دهد. یکی دیگر از عوارض جانبی بوتاکس حس ابتلا به آنفولانزا است.

جراحی

جراحی برای درمان تعریق شدید آخرین راهکار است. در جراحی تعدادی از غدد عرق برداشته می‌شوند که باعث می‌شود ریزش عرق کمتر شود. البته جراحی هم عوارض جانبی خودش را دارد. برخی از این عوارض مانند عفونت، درد و کبودی موقتی هستند و برخی مانند از بین رفتن حس در ناحیه مورد نظر دائمی.

حالا که با فرآیند عرق کردن زیاد آشنا شدید، نوبت شماست که تجربه خود را به اشتراک بگذارید. آیا شما هم با عرق کردن مشکل دارید؟ آیا عرق کردن شما عادی است یا حاد؟ چه تجربه‌ای در کنترل آن داشته‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.