رفع ریزش مو, سلامت مو, مراقبت از مو

انواع الگوهای ریزش مو در زنان و مردان و دلایل ایجاد آن ها

انواع ریزش مو

ریزش مو، که آلوپسی نیز نامیده می شود، نوعی اختلال است و انواع مختلفی دارد که ناشی از قطع چرخه تولید مو در بدن است. انواع مختلف ریزش مو می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد، اما بیشتر آن ها روی پوست سر تأثیر می گذارند. به طور متوسط، پوست سر 100000 تار مو دارد که چرخه ای را از رشد، استراحت، افتادن و بازسازی طی می کند.

چرخه رشد مو از سه مرحله تشکیل شده است. در طول مرحله آناژن، مو به طور فعال رشد می کند. این مرحله ممکن است سال ها ادامه داشته باشد.

در طول فاز کاتاژن، موها از رشد متوقف می شوند و از فولیکول آن جدا می شوند، همان ساختار زیر پوست است که موها را در جای خود نگه می دارد. مرحله کاتاژن حدود 10 روز طول می کشد.

در طی مرحله تلوژن، فولیکول دو یا سه ماه استراحت می کند و سپس مو از بین می رود. مرحله آناژن بعدی با رشد موهای جدید در همان فولیکول شروع می شود. بیشتر افراد به عنوان بخشی از این چرخه طبیعی روزانه 50 تا 100 مو از دست می دهند.

اگر این چرخه مختل شود یا اگر یک فولیکول مو آسیب دیده باشد، ممکن است موها سریعتر از بازسازی مو شروع به ریزش کنند، که منجر به علائمی مانند ریزش خطی، ریزش مو در نواحی مختلف و یا نازک شدن کلی مو می شود.

ریزش مو ممکن است با ژنتیک فرد مرتبط باشد، اگرچه بسیاری از شرایط پزشکی و رفتاری ممکن است چرخه رشد را مختل کرده و باعث ریزش مو شود. در NYU Langone، متخصصان پوست در زمینه اختلالات مو و پوست سر تخصص دارند و می توانند نوع ریزش مو و همچنین علت آن را تشخیص دهند.

ریزش مو و عوامل موثر بر آن

انواع ریزش مو

آلوپسی آندروژنتیک

آلوپسی آندروژنتیک شایع ترین نوع از انواع ریزش مو است که بیش از 50 میلیون مرد و 30 میلیون زن در ایالات متحده به آن مبتلا هستند. معمولاً به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه یا ریزش مو با الگوی زنانه شناخته می شود، آلوپسی آندروژنتیک ارثی است اما با دارو یا جراحی قابل درمان است.

ریزش موی الگوی مردانه

در مردان، ریزش مو می تواند هر زمان بعد از بلوغ شروع شود و در طی سال ها پیشرفت کند. از بالای سر شروع می شود و در اطراف محیط و بالای سر ادامه می یابد. غالباً یک حلقه مو در پشت پوست سر باقی می ماند. بسیاری از مردان با ریزش مو نهایتا طاس می شوند.

ریزش موی الگوی زنانه

در خانم ها، موها به آرامی در تمام قسمت های پوست سر نازک می شوند، اما مو معمولاً از بین نمی رود. بسیاری از خانم ها این نوع ریزش مو را به عنوان بخشی طبیعی از پیری تجربه می کنند، اگرچه ریزش مو ممکن است در هر زمانی بعد از بلوغ شروع شود. الگوی زنانه ریزش مو باعث نازک شدن موها می شود اما به ندرت منجر به طاسی می شود.

ریزش مو و عوامل موثر بر آن

Telogen Effluvium

Telogen effluvium، از انواع ریزش مو است و هنگامی اتفاق می افتد که تعداد زیادی فولیکول روی پوست سر وارد مرحله استراحت چرخه رشد مو به نام تلوژن شوند، اما مرحله رشد بعدی شروع نمی شود. این باعث می شود موها بدون رشد موهای جدید در سراسر پوست سر از بین بروند.

تلوژن افلوویوم عموماً منجر به طاسی کامل نمی شود، اگرچه ممکن است شما روزانه 300 تا 500 مو از دست بدهید، ممکن است مو بخصوص در نواحی مختلفی نازک به نظر برسد.

یک رویداد پزشکی یا شرایط پزشکی، مانند عدم تعادل تیروئید، زایمان، جراحی یا تب، به طور معمول باعث این نوع ریزش مو می شود. Telogen effluvium همچنین ممکن است در اثر کمبود ویتامین یا مواد معدنی رخ دهد.

کمبود آهن یکی از دلایل اصلی ریزش مو در خانم ها است یا استفاده از برخی از داروهای خاص مانند ایزوترتینوئین که برای آکنه تجویز می شود یا وارفارین که رقیق کننده خون است.

شروع یا متوقف کردن داروهای ضد بارداری خوراکی (قرص های ضد بارداری) همچنین ممکن است باعث این نوع ریزش مو شود.

تلوژن افلوویوم معمولاً سه ماه پس از یک رویداد پزشکی شروع می شود. اگر رویداد تحریک موقتی باشد، برای مثال، اگر از بیماری بهبود می یابید یا داروهایی را که باعث ریزش مو می شود متوقف کنید، ممکن است موهای شما پس از شش ماه دوباره رشد کند. اگر ریزش مو بیش از شش ماه طول بکشد، تلوژن افلوویوم مزمن تلقی می شود.

به دلایلی که برای پزشکان مشخص نیست، این نوع ریزش مو ممکن است در بعضی از افراد سال ها ادامه داشته باشد. اگر مو به تنهایی رشد نكرد، متخصصین پوست ما می توانند دارویی را ارائه دهند كه بتواند به شما كمك كند.

انواع ریزش مو: تلوژن افلوویوم

آناژن Effluvium

یکی از دلایل انواع ریزش مو آناژن افلوویوم است که ریزش سریع مو شناخته شده و ناشی از درمان پزشکی مانند شیمی درمانی است. این داروهای پرقدرت و سریع، سلول های سرطانی را از بین می برند، اما ممکن است تولید فولیکول مو را در پوست سر و سایر نقاط بدن نیز خاموش کنند. بعد از اتمام شیمی درمانی، موها به تنهایی رشد می کنند. متخصصان پوست می توانند دارویی را برای کمک به رشد سریع تر مو ارائه دهند.

انواع ریزش مو: آناژن افلوویوم

آلوپسی آرئاتا

آلوپسی آرئاتا یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم از جمله فولیکول های مو حمله می کند. این عمل باعث ریزش موها می شود و از رشد موهای جدید جلوگیری می کند.

این وضعیت می تواند در بزرگسالان و کودکان تأثیر بگذارد و ریزش مو می تواند به طور ناگهانی و بدون هشدار آغاز شود. موهای پوست سر به طور معمول در لکه های کوچک ریخته می شوند و دردناک نیستند. موهای دیگر قسمت های بدن از جمله ابرو و مژه نیز ممکن است، به این بیماری دچار شوند. با گذشت زمان، این بیماری ممکن است منجر به آلوپسی توتالیس یا ریزش کامل مو شود.

متخصصین پوست، آلوپسی آرئاتا را با داروهایی درمان می کنند که ممکن است به رشد مجدد مو کمک کند.

انواع ریزش مو: آلوپسی آرئاتا

تینا کاپیتیت

این بیماری یکی از انواع ریزش مو می باشد و یک عفونت قارچی پوست سر می باشد که یکی از دلایل اصلی ریزش مو در کودکان است. این حالت باعث ریزش مو به صورت لکه ای، گاهی اوقات نیز به صورت مدور می شود و منجر به ایجاد لکه های طاسی در سر شده که با گذشت زمان بزرگتر می شوند.

نواحی آسیب دیده اغلب قرمز یا پوسته پوسته به نظر می رسند و پوست سر ممکن است خارش داشته باشد. زخم ها یا تاول هایی که چرک می کنند نیز می توانند در پوست سر ایجاد شوند. کودک مبتلا به این بیماری ممکن است غده های متورم در قسمت پشت گردن یا تب کم درجه در نتیجه سیستم ایمنی بدن که با عفونت مقابله می کند داشته باشد.

متخصصین پوست می توانند داروی ضد قارچی را که از طریق دهان استفاده می شود برای از بین بردن قارچ تجویز کند. در صورت تشخیص زودرس و درمان سریع، اغلب کودکان دارای رشد مجدد موی عالی هستند.

انواع ریزش مو: تینا کاپیتیت

آلوپسی سیکاتریک

آلوپسی سیکاتیکال، همچنین به نام آلوپسی زخم شناخته می شود. این نوع ریزش مو یک نوع نادر ریزش مو است که در آن التهاب باعث از بین رفتن فولیکول های مو شده و باعث می شود زخم هایی ایجاد شوند. پس از ایجاد این بافت های زخم، مو دیگر در این مناطق رشد نمی کند.

ریزش مو ممکن است آنقدر آهسته شروع شود که علائم آن قابل توجه نباشند یا ممکن است مو به یکباره ریزش پیدا کند. علائم دیگر شامل خارش شدید، تورم و ضایعات قرمز یا سفید در پوست سر است که ممکن است شبیه بثورات باشد. این نوع ریزش مو در هر سنی ممکن است رخ دهد و زنان و مردان را تحت تأثیر قرار دهد.

درمان بستگی به نوع آلوپسی سکاتریک دارد که باعث علائم شما می شود. پزشکان سال ها تجربه درمورد افراد مبتلا به آلوپسی سکتریک دارند و می توانند انواع درمانی را برای کمک به شما پیشنهاد دهند. انواع آلوپسی دیواره سلولی شامل موارد زیر است:

لیچن پلانوپیلاریس

لیکن پلانپیلاریس، نوعی آلوپسی است و هنگامی اتفاق می افتد که یک بیماری پوستی شایع، بنام گلسنگ پلان، روی پوست سر تأثیر می گذارد. لیکن پلانپیلاریس ممکن است باعث ایجاد بثورات پوستی بر روی پوست شود که باعث ریزش مو می شود. پوست سر همچنین ممکن است به صورت برجستگی های قرمز، خارش دار، دردناک یا سوزناک، قرمز، تحریک شده و پوشانده شود.

گلسنگ planopilaris رایج نیست و بیشتر مردان را درگیر می کند. یک پزشک ممکن است برای جلوگیری از ریزش مو، دارویی تجویز کند.

انواع ریزش مو: لیچن پلانوپیلاریس

دیسکوئید لوپوس اریتماتوز

Discoid lupus erythematosus نوعی از لوپ جلدی، یک بیماری خود ایمنی است که بر روی پوست تأثیر می گذارد و می تواند منجر به زخم های ملتهب و زخم در گوش، صورت و پوست سر شود. ریزش مو یکی از علائم این بیماری است. هنگامی که بافت زخم روی پوست سر ایجاد می شود، مو دیگر نمی تواند در آن ناحیه رشد کند.

انواع ریزش مو: دیسکوید لوپوس اریتمتوسوس

فولیکولیت Decalvans

ریزش مو ناشی از فولیکولیت دالولان، نوعی اختلال التهابی است که منجر به از بین رفتن فولیکول های مو می شود. غالباً با قرمزی، تورم و ضایعات روی پوست سر همراه است که ممکن است خارش داشته باشد یا حاوی چرک باشد که معروف به پاستول است. این نوع ریزش مو قابل برگشت نیست، اما متخصصان پوست می توانند برای کنترل علائم دارو درمانی ارائه دهند و در برخی موارد پیشرفت ریزش مو را متوقف کنند.

انواع ریزش مو: فولیکولیت دالولان

از بین رفتن سلولیت پوست سر

عدم وجود سلولیت پوست سر، یک بیماری نادر است و باعث می شود که پوستی یا برآمدگی روی پوست سر ایجاد شود. این وضعیت همچنین ممکن است باعث ایجاد بافت زخم، از بین رفتن فولیکول های مو و ریزش مو شود. داروها ممکن است به کنترل علائم کمک کنند.

فیبروز جلوی آلوپسی

آلوپسی فیبروز جلویی به طور معمول در یک الگوی مو اتفاق می افتد و همچنین ممکن است منجر به ریزش مو در ابرو و زیر بغل شود. آلوپسی فیبروز جلویی بیشترین تأثیر را در زنان یائسه دارد. برخی از داروهای خاص می توانند علائم را مدیریت کرده و پیشرفت بیماری را متوقف کنند. علت آن مشخص نیست.

انواع ریزش مو: فیبروز آلوپسی جلوی سر

آلوپسی مرکزی سیکاتریک

آلوپسی سیکاتریک مرکزی یکی از انواع ریزش مو می باشد و ممکن است در نتیجه استفاده از محصولات مو یا نوعی آرایش مو، باعث آسیب به فولیکول های مو شود. استفاده از نرم کننده های مو، سشوارها، فرهای مو و … می تواند باعث ایجاد آلوپسی مرکزی شود، همانطور که می تواند روند ایجاد یک موج دائمی یا “perm” نیز باشند.

استفاده مکرر از روغن ها، ژل ها یا پودرها نیز می تواند باعث این بیماری شود که در صورت متوقف کردن استفاده از این محصولات مو ممکن است برگشت پذیر باشد. متخصصین پوست ممکن است برای کمک به رشد مجدد مو، دارو تجویز کنند.

انواع ریزش مو: آلوپسی مرکزی سیکاتریک

ناهنجاری های ساقه مو

چندین نوع ناهنجاری ساقه مو می تواند به ریزش مو منجر شود. این شرایط باعث می شود رشته های مو نازک و ضعیف شده و باعث آسیب پذیری در برابر شکستن شوند. ریزش مو در فولیکول اتفاق نمی افتد بلکه در نتیجه استراحت در جایی در امتداد ساقه مو است که قسمت قابل مشاهده یک رشته مو است و می تواند به نازک شدن کلی و همچنین افزایش موهای کوچک و شکننده منجر شود.

ایجاد تغییرات ساده در نحوه پیرایش و مراقبت از موهای شما می تواند برخی ناهنجاری های ساقه مو را متوقف کند. سایر شرایط ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. انواع ناهنجاریهای ساقه مو شامل موارد زیر است:

سندرم آناژن شل

سندرم آناژن شل، که بیشتر در کودکان خردسال وجود دارد، یکی از انواع ریزش مو است و هنگامی رخ می دهد که موهایی که به طور محکم ریشه در فولیکول ندارند، به راحتی می توانند بیرون کشیده شوند. بیشتر اوقات موها بعد از رسیدن به حداکثر طول خود، از بین می روند. كودكان مبتلا به سندرم آناژن شل اغلب نمی توانند موهایشان را به طول نسبتاً كوتاهی رشد دهند. این بیماری بیشتر در دختران با موهای بلوند یا قهوه ای تأثیر می گذارد.

در افرادی که مبتلا به سندرم آناژن شل هستند، موها می توانند به راحتی از بین بروند حتی در صورت رشد. به عنوان مثال، ریزش مو به دلیل اصطکاک یک بالش ممکن است یک شبه تسریع شود. علت سندروم شل آناژن ناشناخته است، اگرچه ممکن است مربوط به اختلال در چرخه رشد مو باشد که مانع از ماندن مو در فولیکول می شود.

چند روش قابل اعتماد وجود ندارد، اما این بیماری با بلوغ بسیار بهبود می یابد و برخی از داروها ممکن است به موهای کامل تر منجر شوند.

انواع ریزش مو: سندروم آناژن شل

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.