سلامت پوست, مراقبت از پوست

باید ها و نباید های تداخل محصولات مراقبت از پوست با یک دیگر

تداخل محصولات مراقبت از پوست

برخی از محصولات مراقبت از پوست با یک دیگر هماهنگ عمل می کنند، اما برخی دیگر از محصولات دارای مواد شیمیایی هستند که می توانند با یک دیگر تداخل داشته و به پوست شما آسیب برسانند.

شما باید توجه داشته باشید که هر یک از محصولات مراقبت از پوست به تنهایی برای پوست شما فواید زیادی خواهند داشت، اما ترکیب این محصولات با یکدیگر ممکن است باعث به وجود آمدن واکنش های شیمیایی شده و آسیب های جبران ناپذیری به پوست شما وارد کنند.

نحوه ترکیب و تطبیق، ایمن محصولات مراقبت از پوست

وجود بسیاری از ترکیبات شیمیایی مختلف در سرم ها، کرم ها، مرطوب کننده ها و شوینده های صورت، فوایدی برای پوست شما دارند. اما فقط به این دلیل که آن ها برای پوست شما خوب هستند به این معنی نیست که باید آن ها را با هم استفاده کنید. در واقع، مخلوط کردن برخی از مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست، می تواند به پوست شما آسیب برساند. در اینجا ما چیز هایی که متخصصان پوست می گویند نباید با هم ترکیب شوند و همچنین مواردی که بهتر با هم کار می کنند را بررسی می کنیم.

تداخل محصولات دارای رتینول و هیدروکسی اسید

 تداخل محصولات دارای رتینول و هیدروکسی اسید

رتینول یک معجزه گر موضعی برای درمان های ضد پیری و ضد آکنه است و آلفا هیدروکسی اسید ها، برای نرم کردن خطوط ریز و چین و چروک مورد استفاده قرار می گیرند. از آن جایی که آن ها به اهداف مشابهی در تسریع چرخش سلول های پوست دست می یابند، به نظر می رسد ترکیب آن ها منطقی باشد.

بیشتر بخوانید: آیا رتینول برای از بین بردن اثر آکنه موثر است؟

اما تحقیقات زیبایی و بالینی درماتولوژی نشان می دهند که هر دوی این محصولات مراقبت از پوست، می توانند عوارض جانبی تحریک کننده ای را ایجاد کنند، به ویژه زمانی که مصرف آن ها با یک دیگر تداخل داشته باشد. هر دو این محصولات به صورت جداگانه بر روی پوست خشن هستند، بنابراین هنگام استفاده با هم مضرات بیشتری ایجاد می کنند.

پس می توان گفت استفاده همزمان از محصولات دارای رتینول و هیدروکسی اسید می تواند خطرناک بوده و تداخل درمانی وحشتناکی برای پوست شما رقم بزند.

ترکیب محصولات مراقبت از پوست دارای رتینول و هیالورونیک اسید

اکثر متخصصان پوست از مزایای بی پایان رتینول که اساساً نوعی ویتامین A است صحبت می کنند. البته تقریباً همه آن ها در مورد عوارض جانبی گسترده و خشک کننده آن نیز هشدار می دهند. رتینول می تواند باعث تحریک پوست شود، به خصوص زمانی که رطوبت لازم را توسط کرم های مرطوب کننده و آبرسان به پوست خود نرسانید.

استفاده از یک عامل آبرسان مانند هیالورونیک اسید می تواند در کنار رتینول مفید باشد. رتینول برای سرعت بخشیدن به گردش سلولی پوست و تقویت کلاژن به طور باور نکردنی عمل می کند، در حالی که اسید هیالورونیک به جذب آب به داخل پوست کمک می کند تا پوستی صاف و درخشان داشته باشد.

پس به عبارتی شما می توانید با هیالورونیک اسید با خشکی پوست مقابله کنید و در عین حال اجازه دهید رتینول به لایه بیرونی پوست نفوذ کرده و کار درمانی خود را انجام دهد.

تداخل محصولات مراقبت از پوست دارای بنزوئیل پراکسید (BPO) و رتینول

صرف نظر از نوع پوست شما، یکی از ترکیب هایی که باید از آن اجتناب کنید، رتینول به اضافه بنزوئیل پراکسید است. در یک روتین مراقبت از پوست، محصولات دارای بنزوئیل پراکسید برای درمان آکنه رایج هستند و به تنهایی به اندازه کافی قوی اند، اما وقتی با رتینول مخلوط می شود، یک تداخل خطرناک ایجاد می کند.

پوست اکثر افراد به دلیل تداخل بنزوئیل پراکسید (BPO) و رتینول، خشک و پوسته پوسته می شوند. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می دهند که بنزوئیل پراکسید اثرات رتینول را خنثی کرده و در وهله اول فواید استفاده از این ماده را کاملاً از بین می برد.

پس بهتر است، بنزوئیل پراکسید (BPO) و رتینول را همزمان استفاده نکنید تا پوست خود را از آسیب های جدی و خشکی بیش از حد در امان نگه دارید.

ترکیب مصرف محصولات دارای ویتامین C و ویتامین E

ترکیبات ویتامین دار برای پوست

آیا می توان دو ویتامین را با یکدیگر مصرف نمود؟ بله که می توان اما به این سادگی نیست. البته چند دلیل خوب وجود دارد که چرا این مواد مغذی برای سیستم ایمنی و جوان کننده پوست هماهنگ با هم روی پوست شما کار می کنند.

ویتامین C با آسیب های ایجاد شده توسط رادیکال های آزاد مبارزه می کند و ویتامین E برای آبرسانی به پوست عالی است. به طور خلاصه، ترکیب برخی اسید ها مانند اسید های آلفا هیدروکسی (AHA ها) و بتا هیدروکسی (BHA ها) ترکیب خوبی ایجاد می کند و برای درمان رنگدانه های ناهموار، تیرگی و آکنه به خوبی با هم کار می کند.

در حقیقت هنگامی که شما محصولات دارای ویتامین C و ویتامین E را ترکیب می کنید، فواید ضد باکتریایی و ضد التهابی برای پوست شما به دست می آید.

تداخل محصولات مراقبت از پوست دارای ویتامین C و هیدروکسی اسید ها

بسیاری از ما در نظر داریم که یک “ویتامین” را به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنیم اما استفاده زیاد از آن، چیزی شبیه به پر کردن فنجان قهوه با انبوهی از خامه فرم گرفته است. آیا زیاده روی کار خوبی است؟ قطعاً نه، در مورد ویتامین C و هیدروکسی اسید هم پاسخ همین است.

ویتامین C یک عنصر بسیار دمدمی مزاج است که برای ثابت ماندن به pH اسیدی نیاز دارد و تداخل آن با دیگر محصولات مراقبت از پوست می تواند به راحتی غیرفعال شود. پس توصیه می شود که آن را همراه با رتینول، آلفا هیدروکسی اسید ها یا اسید های بتا هیدروکسی استفاده نکنید، زیرا این فرمول ها احتمالاً با هم خوب کار نمی کنند.

ترکیب تمام آلفا هیدروکسی اسید ها

ترکیب تمام آلفا هیدروکسی اسید ها

ممکن است غیر منطقی به نظر برسد که بتوانید اسید ها را مخلوط کنید. پس از همه گفته های ما، آیا ترکیب آن ها برای پوست شما خشن نیستند؟ غلظت های کم، چندین آلفا یا حتی بتا هیدروکسی اسید مختلف ممکن است برای ایجاد لایه برداری بهتر، مناسب باشد.

برخی اسید ها مانند گلیکولیک و اسید لاکتیک معمولاً با اسید های دیگری مانند اسید سالیسیلیک و اسید مالیک برای لایه برداری بهتر (به خصوص روی صورت) جفت می شوند.

تداخل محصولات مراقبت از پوست Retin-A و لایه بردار ها با اپیلاسیون

ترکیبات مراقبت از پوستی که صبح و شب استفاده می کنید، ممکن است کاملاً متفاوت از درمان های گاه به گاه شما مانند اپیلاسیون یا انواع لایه برداری باشند، اما کارشناسان می گویند که آن ها بر روی یکدیگر تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، Retin-A و سایر اشکال ضعیف تر آن، مانند رتینول، اگر در کنار روش های لایه برداری یا اپیلاسیون استفاده شوند، مشکل ساز هستند.

به همین دلیل توصیه می شود که یک روز قبل و دو روز بعد از لایه برداری یا اپیلاسیون، زمانی که ممکن است پوست تحریک شود، از استفاده از آن ها خودداری کنید.

پس اگر اپیلاسیون در حین استفاده از Retin-A و لایه بردار های مشابه انجام شود، اغلب ممکن است باعث ایجاد پارگی های کوچک در پوست شود و همین امر ممکن است در مورد لایه برداری مانند لایه برداری گلیکولیک نیز رخ دهد.

ترکیب بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک

بنزوئیل پراکسید یک درمان موضعی برای جوش ها و لک ها است. همچنین همیشه دیده ایم که اسید سالیسیلیک نیز مورد ستایش زیادی قرار گرفته است، همچنین این ماده چندین دهه به عنوان پاک کننده منافذ، کاهش منافذ و لایه برداری کامل پوست معرفی شده است.

پس می توان گفت این دو ماده با هم در تعیین مسیر پوست شما و رفع مشکلات آکنه ای عالی عمل می کنند.

آنتی بیوتیک های خاص نباید در معرض آفتاب قرار بگیرند

تداخل محصولات مراقبت از پوست و آفتاب

اغلب خورشید را به عنوان یک محصول یا ماده مراقبت از پوست نمی دانیم، اما خورشید با تعداد زیادی از آنتی بیوتیک ها از جمله تتراسایکلین، مینوسیکلین، داکسی سایکلین و باکترم (تری متوپریم/سولفامتوکسازول) تداخل جدی ایجاد می کند.

علاوه بر این آکوتان، شکل قوی ویتامین A، در صورت قرار گرفتن در مقابل آفتاب در طول درمان، می تواند باعث سوختگی یا حساسیت به نور خورشید شود.

کرم های ضد آفتاب ممکن است تا حدودی کمک کنند، اما آسیب ایجاد شده توسط تداخل آنتی بیوتیک ها و آفتاب، اغلب در زمان قرار گرفتن در معرض آن دیده نمی شود و در طول زمان شدید است. بنابراین احتیاط، بهترین ایده است و شما نباید هنگام استفاده از این مواد، در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

در مصرف هیچ چیزی زیادی روی نکنید!

افراد می توانند با استفاده همزمان از برخی محصولات به هم افزایی یا عوارض شدید پوست برسند. به طور معمول، کلید موفقیت، انتخاب محصولاتی است که با مکانیسم های متفاوتی برای رسیدن به یک هدف مشابه برای پوست شما عمل می کند، اما زیاده روی در استفاده از محصولات هیچ گاه مناسب نیست.

به عنوان مثال، استفاده از آنتی بیوتیک موضعی برای کاهش التهاب و کشتن باکتری های مرتبط با آکنه، در عین حال استفاده از رتینوئید برای لایه برداری یک درمان ترکیبی فوق العاده و معمولا بی خطر برای آکنه است. همچنین از نقطه نظر صرفاً آرایشی، استفاده از مرطوب کننده شب با ترکیب رتینوئید (ترتینوئین، آداپالن، تازاروتن و غیره) یا محصول مبتنی بر اسید آزلائیک (Finacea) پیشنهاد می شود تا پوست شما را صاف و سالم نگه دارد و همزمان خطر تحریک پوست را کاهش دهد.

منبع:

thehealthy.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.