سلامت مو, مراقبت از مو

ترمیم موهای آسیب دیده : بررسی انوع آسیب ها و روش ترمیم موها

ترمیم موهای آسیب دیده

ترمیم موهای آسیب دیده

اولین گام برای ترمیم موهای آسیب دیده این است که ریشه این آسیب را پیدا کنیم.

علت این آسیب می تواند رنگ کردن مداوم موها، اشعه uv خورشید، آرایش کردن مداوم مو یا همه فعالیت های محیطی و تغذیه ناسالم مان باشد. ترمیم موهای آسیب دیده می تواند از طریق انواع درمان ها و محصولات انجام شود اما قبل از اقدام به هر کاری بهتر است که علت آسیب موهای تان را بررسی کنید.

خوب است بدانید که مو از نظر تکنیکی به طور کلی مرده است. فولیکول مو تنها عضو “زنده” مو است. موهایی که رشد می کنند، هیچگونه فعالیت بیوشیمیایی ای ندارند به همین دلیل آن ها را مرده در نظر می گیرند. ریشه هر رشته مو جایی است که سلول های زنده مو در آن قرار دارند، به همین دلیل در صورت آسیب دیدن ریشه مو ترمیم کردن آن کار بسیار سختی است اما غیرممکن نیست.

بهترین راه ترمیم موهای آسیب دیده داشتن عادت های سالم است، تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کرد. در ادامه 5 عامل رایج آسیب مو و شیوه ترمیم آن ها را ارائه کرده ایم.

ترمیم موهای آسیب دیده از رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی مناسب برای ترمیم موهای آسیب دیده

داشتن یک رژیم غذایی متعادل نه تنها برای موها خوب است، بلکه برای سلامت کلی بدن نیز مفید است. مواد غذایی خاصی، مانند پروتئین، امگا3 و بیوتین برای داشتن موهایی بلند و سالم ضروری هستند. غذاهایی کامل مصرف کنید مانند سبزیجات، میوه ها و غلات کامل. نه تنها این رژیم غذایی بر روی موهای تان اثر می گذارد بلکه بر روی پوست، سیستم گوارش و سلامت قلب اثر دارد. پروتئین، آهن، ویتامین A و C برای داشتن موهایی جذاب ضروری هستند. مکمل های روزانه می توانند رژیم غذایی تان را تکمیل کنند اما قبل از هر چیز با دکتر خود مشورت کنید.

5 مکمل ضد پیری که می توانند تاثیرگذار باشند
فواید استفاده از مکمل های کلسیم ، منیزیم و زینک چیست؟

ترمیم موهای خشک

موهای خشک

نبود رطوبت باعث شکست مو می شود. مو زمانی خشک می شود که هیچگونه رطوبت و چربی طبیعی تولید نشود و علت اصلی آن هم شستشوی مکرر موهاست. شستشوی زیاد می تواند چربی طبیعی مو را از بین ببرد. بنابراین تنها 2 تا 3 بار در هفته سر خود را بشویید.

در انتخاب شامپوها و نرم کننده های موی خود دقت کنید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مواد مرطوب کننده، آووکادو، روغن زیتون و روغن آرگان هستند. به دلیل اینکه این مواد قدرت بالایی در مرطوب کردن و تقویت موها دارند. نرم کننده ها برای موهای خشک و خصوصا آسیب دیده ضروری هستند. نرم کننده را بر روی ساقه مو به سمت سر موها بزنید و خوب ماساژ دهید و به مدت 1 تا 2 دقیقه بیشتر از زمان شامپوی اصلی تان بگذارید بر موها باقی بماند. در انتها به خوبی سر را شستشو دهید و نگذارید هیچ ماده ای بر روی موهای تان باقی بماند.

آب و هوا نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی خشکی موها هستند. در زمستان، هوا غالبا سردتر است اما خشک تر از ماه های داغ تابستان است. این عوامل محیطی باعث از بین رفتن رطوبت می شوند و خشکی مو را به همراه دارند. در فصل های سرد سال شیوه نگهداری از موهای تان باید متفاوت باشد تا از آسیب دیدن آن ها جلوگیری کنید. برای ترمیم موهای خشک در زمستان، از یک ماسک مو یا نرم کننده قوی تر استفاده کنید.

ترمیم موهای آسیب دیده در اثر گرما

موهای آسیب دیده از گرما

ابزار استایل مو، مانند اتو مو، حالت دهنده مو، فر کننده مو و … – اکثر ما یکی و یا چندتایی از آن ها را در خانه خود داریم. این ابزار های شگفت انگیز و کاربردی باعث آسیب رسیدن به موها می شوند.

هر وقت که موهای تان را خشک می کنید آیا از یک محافظ گرما استفاده می کنید؟ احتمالا نه، اما باید این کار را بکنید. قرار دادن موها در معرض گرمای زیاد بدون هیچ محافظی باعث صدمه دیدن سریع موها می شود و سخت تر می شود آن را ترمیم کرد. از سشوار تنها یک یا دوبار در هفته استفاده کنید آن هم به همراه یک سرم یا اسپری محافظ گرما.

راه دیگر درمان موهای آسیب دیده از گرما؟ توجه به شیوه خشک کردن موها است. قبل از استفاده از سشوار ابتدا کمی بگذارید موها به وسیله هوا خشک شوند یا با حوله آب آن ها را بگیرید نه زمانی که هنوز قطره های آب از سر و رویتان می ریزند. اگر در هنگام خشک کردن موها از برس یا شانه استفاده می کنید سعی کنید برس نرمی را انتخاب کنید و به آرامی موهای خود را شانه بکشید. در نهایت تا جای ممکن سشوار را از سر خود دور نگه دارید. برای مثال در حدود 5 سانت فاصله دهید هم موها به خوبی خشک می شوند و هم آسیب نمی بینند.

اکستنشن مو یکی ازگزینه های مناسب برای جلوگیری از آسیب دیدن موی طبیعی است. موهای اکستنشن شده را می توانید به هر حالتی که می خواهید در بیاورید، صاف، موج دار، ویو، فر و … . استفاده از این جایگزین برای حالت دادن به موها باعث می شود تا موی طبیعی تان از آسیب ناشی از حرارت در امان بماند اما با این حال ظاهری جذاب هم خواهید داشت.

روغن نارگیل برای ترمیم موهای آسیب دیده از حرارت بسیار عالی است. این روغن جذب کوتیکول موها می شود و مو را از داخل و خارج آبرسانی می کند.

نکته حرفه ای : از روغن نارگیل قبل و بعد از سشوار و یا وسایل حرارت زا استفاده کنید. در کنار روغن نارگیل محصولات مراقبت از حرارت زیادی وجود دارند که جدا از اینکه باعث حفظ رطوبت طبیعی موها می شوند، یک لایه محافظتی بر روی مو نیز ایجاد می کنند. از روغن نارگیل می توان به عنوان ماسکی برای پوست هم استفاده کرد.

ترمیم موهای آسیب دیده از رنگ کردن

موی آسیب دیده از رنگ

اگر به طور مرتب موهای خود را رنگ می کنید یا عاشق این هستید که به دنبال جدیدترین مد باشید، اثرات شیمیایی مواد رنگی باعث آسیب دیدن موها می شوند. اما راه هایی وجود دارند که باعث می شود آسیب این کار کمتر شود.

برای کسانی که موهای شان حسابی آسیب دیده است، ترمیم کردن ممکن است کمی مشکل باشد. برای دیگران، بیایید روش های زیر را امتحان کنیم شاید آنقدرها هم بد نباشد.

بیشتر از رنگ های طبیعی استفاده کنید، قانون کلی این است که رنگ تا سه سایه از رنگ موی طبیعی خودتان روشن تر یا تیره تر باشد. این کار مانع از دکلره کردن موها و یا رنگ های چند مرحله ای می شود. (مانند پلاتینیوم و صورتی نقره ای). دکلره کردن همیشه باعث آسیب دیدن موها می شود، بهترین کار این است تا جای ممکن بدون نیاز به دکلره موهای خود را رنگ کنید. ملانین طبیعی مو باعث وجود رنگدانه در موها می شود. آن هایی که دکلره کرده اند می دانند که موها خشک، شکننده و آسیب پذیر می شوند. دکلره کردن یک مرحله لازم در روشن کردن موهای تیره است اما برای حفظ سلامت موها، تا جای ممکن از آن صرف نظر کنید.

استفاده از دکلره را کمتر کنید و زمان بین دفعات رنگ کردن مو را افزایش دهید تا کمتر در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرید. می توانید با استفاده از محصولات مخصوص موهای رنگ شده، شستشوی کمتر یا با آب سرد، رنگ موها را حفظ کنید.

مواد شیمیایی دیگری هستند که برای حالت دادن به موها مانند صاف کردن یا فر کردن استفاده می شوند و تاثیری مشابه رنگ کردن دارند. همانند رنگ کردن، فاصله بین دفعات را بیشتر کنید و یا اینکه از گزینه های امن تری مانند کراتینه کردن موها استفاده کنید.

یکی دیگر از راه های مبارزه با موهای آسیب دیده از رنگ و یا مواد شیمیایی، استفاده از اکستنشن مو است. دارای رنگ های مختلفی است که با استفاده از آن ها می توانید مانع آسیب دیدن موی طبیعی خودتان شوید.

موهای آسیب دیده از کوتاه نکردن به طور مرتب

کوتاه کردن مو

بگذارید این شایعه را الان تمام کنم. اصلاح نکردن موها به طور مرتب باعث سالم ماندن آن ها نمی شود – درواقع اثری معکوس دارد. بر طبق یک مطالعه زنان به طور متوسط 3 بار در سال موهای خود را کوتاه می کنند. بسته به نوع مو و سلامت کلی آن ممکن است این تعداد کافی نباشد. کوتاه نکردن مرتب موها باعث دو شاخه شدن انتهای آن ها می شود. همچنین امکان خشک شدن موها و بد شدن ظاهرشان نیز وجود دارد. اگر از مواد شیمیایی زیاد استفاده می کنید از کوتاه و اصلاح کردن موهای خود قافل نشوید.

از کوتاه کردن زود به زود موهای خود نترسید، قرار نیست که تغییر زیادی ایجاد کنید. تنها با کوتاه کردن انتهای مو، از خشک شدن، به خطر افتادن سلامت و دو شاخه شدن آن جلوگیری کنید. این کار باعث می شود تا ظاهر موهای شما پر تر، براق تر و بلندتر شود.

دیگر دلایل آسیب دیدن موها

بالش و حوله های پنبه ای – یکی دیگر از دلایل آسیب دیدن موها هستند. هر دوی آن ها با مو اصطکاک ایجاد می کنند به خصوص حوله که برای خشک کردن مو بر روی آن کشیده می شود. بالشت نخی خود را با ساتن یا ابریشم عوض کنید، تا از موهای خود در زمان خواب محافظت کنید.
نکته: استفاده از این پارچه ها برای پوست هم خوب هستند. به جای کشیدن حوله بر روی موها، به آرامی مو را بین آن فشار دهید یا ضربه بزنید.

آسیب ناشی از UV- مانند هوای سرد، عوامل محیطی مانند نور خورشید می توانند باعث شکستگی موها شوند. موهای روشن تر مانند بلوند یا خاکستری بیشتر در معرض آسیب هستند.

حالت دادن زیاد به موها – استفاده از شامپوهای از بین برنده چربی طبیعی و زیاد فرم دادن به موها باعث آسیب دیدن می شود. از این مواد و کارها تنها یک یا دوبار در هفته استفاده کنید و از موهای خود محافظت کنید.

دانستن راه های ترمیم موهای آسیب دیده باعث بهتر شدن 100 درصد آن ها نمی شود. اما اگر شروع به انجام این کار کنید تا حد ممکن سلامت را به آن ها بر می گردانید. داشتن اصلاح مرتب موها، کمتر فرم دادن به موها، استفاده از مواد شیمیای کمتر و داشتن رژیم غذایی مناسب به یکباره باعث بهتر شدن شما نمی شوند. با یک عادت خوب شروع کنید و در ادامه موارد دیگر را به آن اضافه کنید – قطعا در آینده تفاوت را در موهای خود احساس خواهید کرد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.