سلامت پوست, مراقبت از پوست

زمان تمدید ضد آفتاب چگونه است؟ نکاتی که در این رابطه باید بدانید!

تمدید ضد آفتاب

طبق گفته متخصصان، زدن یک بار ضد آفتاب در روز کافی نیست. بلکه تمدید کردن کرم ضد آفتاب در طول روز امری ضروری است. فرض کنید روز دوم از تعطیلات ساحلی شما است و شما روی پوست خود احساس داغی و سوزش می کنید، این فقط می تواند یک معنی داشته باشد، فراموش کرده اید که ضد آفتاب خود را تمدید کنید و اکنون دچار آفتاب سوختگی شده اید.

این اتفاق حتی برای کسانی که بشدت مراقب پوست خود هستند نیز رخ می دهد. به یاد داشته باشید، فراموش کردن تمدید کرم ضد آفتاب بیش از یک بار می تواند منجر به بروز جوش ها و مشکلات پوستی ناراحت کننده شود. طبق نظر بنیاد سرطان پوست، پنج بار آفتاب سوختگی یا بیشتر برای هر قسمت از پوست خطر ابتلا به ملانوم، کشنده ترین شکل سرطان پوست را دو برابر می کند.

بهترین راه برای کاهش خطر آفتاب سوختگی و سرطان پوست چیست؟ درست حدس زده اید، استفاده از کرم ضد آفتاب (در کنار آن استفاده از کلاه لبه دار نیز موثر است). استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF15 به صورت روزانه می تواند خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی را در حدود 40٪ و ملانوم را 50٪ کاهش دهد، اما اگر خارج از منزل هستید باید حداقل از SPF30 استفاده کنید.

اکنون، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که به یاد داشته باشید ضد آفتاب خود را تمدید کنید. ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تا به این امر عادت کنید.

تمدید ضد آفتاب

چگونه ضد آفتاب خود را تمدید کنیم؟

ضد آفتاب ها دو نوع اند: آنهایی که دارای بلاکرهای فیزیکی اند یا آنهایی که کارکرد شیمیایی دارند. کرم های ضد آفتاب فیزیکی (یا معدنی) حاوی موادی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند. آن ها بر روی پوست قرار می گیرند و از نظر فیزیکی از نفوذ اشعه UV جلوگیری می کنند.

ضد آفتاب های شیمیایی دارای موادی مانند آووبنزون و اکتیزالات هستند که اشعه ماورا بنفش را قبل از آسیب رساندن به پوست شما جذب می کنند و آن را درون بافت خود مبحوس می کنند. به گفته بنیاد سرطان پوست، ضد آفتاب های فیزیکی ممکن است کمتر باعث تحریک پوست شوند، اما هر دو نوع آنها ایمن و موثر هستند.

دکتر وولری لوید متخصص پوست دارای مجوز هیئت مدیره و مدیر مراقبت از پوست قومی در دانشگاه میامی در بخش پوست می گوید: برای درک چگونگی عملکرد ضد آفتاب (مهم نیست که چه نوع از آن را انتخاب کنید)، آن را مانند یک فنجان که با اشعه خورشید پر می شود، تصور کنید.

بعد از چند ساعت، این فنجان پر می شود و دیگر نمی تواند اشعه های مضر را جذب کند. زمانی که فنجان پر شود این اشعه ها به سمت پوست شما می روند. دکتر وولری لوید توضیح می دهد: ” تمدید کرم ضد آفتاب مانند قرار دادن یک فنجان تازه برای جذب اشعه خورشید است، تا اجازه ندهد آسیبی به پوست شما برسد.”

مشاهده بهترین کرم های ضد آفتاب فروشگاه اینترنتی زیپلین

هر چند وقت یک بار باید ضد آفتاب را تمدید کنیم؟

دکتر وولری-لوید می گوید، برای محافظت از پوست شما در طول روز، باید هر دو ساعت ضد آفتاب خود را تمدید کنید. اگر زیاد تعریق و شنا می کنید، باید بیشتر این کار را انجام دهید.

همچنین نترسید و به اندازه کافی از ضد آفتاب خود مصرف کنید. دکتر لسلی باومن، متخصص پوست، پژوهشگر و بنیانگذار برند آرایشی و بهداشتی باومن می گوید: بسیاری از افراد صبح، در اولین نوبت ضد آفتاب زدن به اندازه کافی ضد آفتاب استفاده نمی کنند.

به این ترتیب آن ها از همان میزان محافظتی که روی بسته بندی محصول ذکر شده هم برخوردار نیستند. وی در ادامه خاطر نشان کرد: “این باعث می شود که ضد آفتاب اثر کمتری داشته باشد و نتواند آن قدر که می تواند از پوست محافظت کند.”

ضد آفتاب در روز های سرد

فکر می کنید وقتی بیرون هوا سرد یا ابری است می توانید از ضد آفتاب چشم پوشی کنید؟ نه، دکتر باومن می گوید، نور ماورا بنفش، از جمله اشعه UVB که به پوست شما آسیب می رساند، ممکن است در یک روز ابری کمتر باشد. اما اشعه UVA همیشه و در همه ی روزها به همان اندازه قوی است و حتی آسیب بیشتری به پوست می زند.
به عبارت دیگر، در روزهای بارانی یا حتی در هنگام فعالیت های هوای سرد مانند اسکی، هنوز هم باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

چه موقع باید کرم ضد آفتاب را بیشتر تمدید کنید؟

به عنوان یک قاعده کلی، استفاده مجدد از کرم ضد آفتاب در هر دو ساعت از شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند. اما چند موقعیت وجود دارد که باید بیشتر ضد آفتاب خود را تمدید کنید:

1. وقتی رانندگی می کنید

تمدید ضد آفتاب هنگام رانندگی

دکتر وولری-لوید می گوید: “اکثر مردم هنگام قرار گرفتن در اتومبیل میزان آفتاب گرفتن را بسیار دست کم می گیرند.” چه راننده باشید و چه مسافر، احتمال اینکه در معرض تابش مستقیم آفتاب باشید خیلی زیاد است. بنابراین باید به قانون تمدید ضد آفتاب هر دو ساعت عمل کنید. همچنن دکتر وولری لوید همیشه به بیمارانش می گوید در رفت و آمد های طولانی مدت، احتیاط بیشتری داشته باشند.

2. وقتی شنا می کنید

تمدید ضد آفتاب در ساحل

وقتی که شما در هوای آزاد شنا می کنید باید حتما از ضد آفتاب مناسبی استفاده کنید. ضد آفتاب، ضد آب برای شنا بسیار عالی است اما هنوز لازم است هر دو ساعت یک بار تمدید شود.

همچنین باید هر بار که پوست خود را با حوله خشک می کنید ضد آفتاب خود را تمدید کنید. وقتی که آب را از پوست خود پاک می کنید، ضد آفتاب را نیز پاک کنید.

3.وقتی کنار پنجره نشسته اید

رسیدن آفتاب از پشت پنجره

درست است زمانی که شما در هوای آزاد و خارج از منزل هستید باید مراقب پوست خود باشید و از قانون هر دو ساعت تمدید ضد آفتاب پیروی کنید، اما یادتان باشد زمانی که در منزل هستید، چون در خانه هستید از اشعه خورشید در امان نیستید.

پنجره ها در واقع دسترسی اشعه های خورشید به شما را آسان می کنند، چه باز باشند و چه بسته. دکتر وولری لوید می گوید: “اگر محل کار شما پنجره دارد، می توان گفت شما نیز آفتاب می گیرید”. بنابراین اگر مدت زمان طولانی کنار پنجره نشسته اید، قانون تمدید ضد آفتاب را دنبال کنید. هر دو ساعت یک بار بلند شوید و ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

چگونه بخاطر بسپاریم که دوباره ضد آفتاب بزنیم؟

تمدید کرم ضد آفتاب ممکن است به راحتی فراموش شود. اما چیزهایی وجود دارد که می توانید برای به خاطر سپردن این مسئله از آن ها کمک بگیرید. برای داشتن عادت روزمره، سعی کنید آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.
دکتر باومن پیشنهاد می کند: “صبح بعد از مسواک زدن کرم ضد آفتاب بزنید. سپس قبل از رفتن به ناهار یا هر زمان که به بیرون از منزل می روید، دوباره آن را تمدید کنید.” یادتان باشد هنگام مصرف ضد آفتاب مناطقی مانند گوش، گردن، قفسه سینه و بالای دست خود را فراموش نکنید.

مهم تر از همه این است که یک نوع ضد آفتاب مورد علاقه، به ویژه برای صورت خود پیدا کنید. چون تمدید آن ممکن است خسته کننده باشد. بهتر است از نوعی باشد که فرمول آن را دوست دارید، تا احتمال پایبند شدن شما به آن زیاد شود.

ضد آفتاب ها اشکال مختلفی دارند، مانند ضد آفتاب های بی رنگ، ضد آفتاب های رنگی و BB کرم ها که در عین ضد آفتاب بودن دارای خاصیت مرطوب کنندگی و پوشش رنگی کمی هستند. ضد آفتاب های رنگی نیز در عین حال که کاور رنگی دارند، در کنار آن دارای SPF هم هستند.
ضد آفتاب هایی که دارای کاور رنگی هستند، تمدید آن ها روی آرایش کمی مشکل است. همچنین برای تمدید آن ها باید حتما لایه قبلی پاک شده و از اول کرم بزنید. پس سعی کنید ضد آفتاب روزانه خود را از نوع بی رنگ انتخاب کنید.

منبع :prevention.com

نوشته های مرتبط

دیدگاه ها “”

  1. منصوره گفت:

    سلام میخواستم بپرسم که صورت باید قبل از تمدید ضد آفتاب شسته بشه یا نه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.