سلامت پوست, مراقبت از پوست

تونر صورت چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

تونر صورت

تونر صورت یک مایع جذب کننده است که به از بین بردن آلودگی اضافی، آثار باقیمانده از کرم و آرایش قبلی، اصلاح و متعادل سازی PH پوست کمک می کند تا pH ایده آل کمی اسیدی در حدود 5.5 باشد.

(پاک کننده ها اغلب pH پوست را بیش از حد اسیدی می کند، بنابراین تونر به کاهش آن کمک می کند). به عبارت دیگر یک تونر صورت کاملاً پوست را تمیز کرده و به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند. کمک به تمیز کردن و بسته شدن منافذ و متعادل کردن pH، به ویژه برای پوست مستعد آکنه مفید است.

اگر اصول مراقبت از پوست را بدانید، احتمالاً روال CTM را که مخفف عبارت تمیز کردن (cleansing)، تقویت (toning) و مرطوب کردن (moisturising) است، می دانید. این یک روال سه مرحله ای آسان است که باید به صورت روزمره دنبال شود، اما بسیاری از ما فقط تمایل به پیروی از دستور های “تمیز کردن” و “مرطوب کننده” داریم، به راحتی مرحله دوم یعنی toning را فراموش می کنیم. اولین قدم برای انتخاب یک تونر موثر، درک نوع پوست شماست، چه چرب باشد، چه خشک، چه حساس و چه ترکیبی.

اگر پوست شما مستعد ترک خوردن، لایه برداری، تحریک، قرمزی، لکه های خشک یا خارش است، احتمالاً پوست خشک دارید. اگر پوست شما براق است و هنگام پاک شدن با دستمال باقی مانده چربی قابل توجهی از خود به جای می گذارد، ممکن است پوست چربی داشته باشید. و اگر منطقه پیشانی و بینی شما چرب باشد، این ممکن است نشان دهنده پوست ترکیبی باشد.

تونر ها محصولات مراقبت از پوست ساده ای نیستند. انتخاب یک تونر برای نوع پوست شما ممکن است گیج کننده باشد. خوشبختانه شما فقط باید به 2 سوال هنگام خرید تونر پاسخ دهید تا بفهمید کدام تونر مناسب شماست. برای اطمینان از اینکه یک تونر برای پوست منحصر به فرد شما مناسب است، باید محصولی را انتخاب کنید که:

  • برای نوع پوست شما فرموله شده است.
  • مزایای اضافی برای نگرانی های مربوط به مراقبت از پوست مانند افزایش سن یا لکه ها را به همراه داشته باشد.

تونر ها چه کاری برای پوست شما انجام می دهند؟

مزایای انتخاب تونر مناسب نوع پوست

هر گاه انتخاب یک تونر مناسب را در برنامه مراقبت از پوست خود جای دهید، می توانید انتظار داشته باشید که یکی یا بیشتر از این چهار مزیت اصلی را برای شما ارائه دهد:

  • از بین بردن آثار باقیمانده از آرایش (اگرچه اغلب پس از تمیز کردن مناسب نیازی به این مورد نیست).
  • آبرسانی به پوست پس از پاکسازی پوست
  • تعادل pH پوست شما
  • لایه برداری

در حالی که اکثر تونر ها مواد آرایشی و مواد پاک کننده را از روی صورت شما تمیز می کنند، سه مزیت آخر توسط فرمول های منحصر به فرد ارائه می شود.

نوع پوست شما چیست و چگونه تونر متناسب با آن را انتخاب می کنید؟

اکثر انواع پوست عمدتا خشک یا چرب هستند. اگر خوش شانس باشید، چهره شما نیز ممکن است در حالت عادی بین این دو دسته قرار بگیرد. اگر مناطق مختلف پوست شما از درجه خشکی و چربی مختلفی برخوردار باشند، این امر نیز کاملاً طبیعی است. در این حالت بهتر است با هر ناحیه ای به صورت متفاوت رفتار شود. این بدان معنی است که محصولات مختلف مراقبت از پوست را به صورت نقطه ای استفاده کنید.

وقتی به این کار فکر می کنید منطقی به نظر می رسد، اما کاری نیست که خیلی ها انجام دهند. بنابراین شما باید متناسب با هر نوع پوستی که دارید، یک تونر به همراه چند محصول دیگر را انتخاب کنید.

تونر مناسب پوست خشک

انتخاب تونر مناسب پوست خشک

حتما مواظب ترکیبات تونر در هنگام انتخاب باشید، برخی از تونر ها هنوز حاوی الکل در غلظت های بالا یا پایین هستند. شما باید از خرید این غلظت های بالا جلوگیری کنید. اگر افراد با پوست خشک یا حساس از تونری که دارای الکل است، استفاده کنند بعد از آن احساس سوزش یا التهاب می كنند.

افرادی که پوست خشک دارند باید به دنبال یک محصول پس از تمیز کردن صورت خود مانند میسلار واتر، یا یک تونر فرمول آبرسانی برای انتخاب باشند که با مواد ملایم تری مانند گلاب یا بابونه فرموله شده اند. تونر های جدید بسته به مواد تشکیل دهنده آن ها ممکن است به افرادی که پوست خشک یا حساس دارند کمک کند. در ضمن استفاده از یک مرطوب کننده قوی برای این افراد واجب است.

استفاده از تونر را فقط به این دلیل که پوست خشک دارید، به تعویق نندازید. توصیه ما برای پوست های خشک، تونر هایی هستند که حاوی مواد تسکین دهنده و آبرسان مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین، ویتامین E، بابونه و آنتی اکسیدان هایی مانند چای سبز هستند. مواد تسکین دهنده مانند آلوئه ورا، عصاره های میوه و روغن های آبرسان به پوست شما را طراوت و شادابی می بخشد. برخی از ترکیباتی که باید از آن ها اجتناب شود شامل اسید سالیسیلیک و البته غلظت زیاد الکل است که همه آن ها بیشتر تحریک کننده و خشک کننده هستند.

تونر مناسب پوست چرب

انتخاب تونر مناسب پوست چرب

پوست چرب با ظاهری براق و بزرگ شدن منافذ پوست مشخص می شود. در این نوع پوست در اثر تولید بیش از حد سبوم، یک روغن طبیعی توسط بدن برای محافظت از پوست ایجاد می شود. همچنین ممکن است به دلیل تجمع سبوم و مسدود شدن منافذ، جوش های سر سیاه و جوش های پوستی را مشاهده کنید.

AHA مجموعه ای از موادی است که در داخل تونر ها برای لایه برداری پوست یافت می شود. گلیکولیک، سیتریک و اسید لاکتیک به دلیل داشتن نتایج موثر در درمان پوست چرب و دارای ترک، در محصولات مراقبت از پوست کاربردی هستند.

گلیکولیک اسید سلول های مرده پوست و چربی اضافی صورت را از بین می برد تا رنگ روشن، صاف و یکنواختی از پوست ما دیده شود. برای دستیابی به نتایج مشابه می توان از سالیسیلیک اسید استفاده کرد. برخی از تونر ها همچنین حاوی رس هستند، ماده ای طبیعی که به دلیل مزایای جذب روغن و پاک کنندگی پوست شناخته شده است. هنگامی که در تونر ها استفاده می شود، باعث تمیز و شاداب شدن پوست می شود.

از انتخاب تونر های حاوی موادی مانند نارگیل و روغن معدنی خودداری کنید، زیرا از این مواد برای درمان خشکی پوست استفاده می شود. استفاده از این تونر ها باعث بدتر شدن پوست چرب می شود.

تونر مناسب پوست حساس

انتخاب تونر مناسب پوست حساس

تونر های بدون الکل بهترین گزینه برای افرادی است که پوست حساس دارند. از استفاده الكل های ساده مانند اتانول، متانول، الكل دناتوره شده و الكل ايزوپروپيل نیز خودداری کنید، زيرا مصرف آن ها براي افراد با اين نوع پوست خيلی آسیب زا است.

همچنین باید از تحریک کننده های رایج مانند رنگ و رایحه های مصنوعی خودداری شود زیرا این مواد می توانند باعث تشدید پوست حساس شوند. در نتیجه انتخاب تونر برای پوست های حساس با احتیاط بیشتری انجام می شود.

پوست چرب حساس

انواع پوست های چرب باید بدنبال تونر هایی باشند که حاوی مواد لایه بردار مانند اسید سالیسیلیک (SA) و فندق باشند. این مواد بدون ایجاد التهاب در پوست حساس به آرامی چربی اضافی را از بین می برند.

پوست خشک حساس

برای پوست های خشک حساس به دنبال یک تونر بدون الکل باشید که حاوی مواد آبرسانی مانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک (HA) باشد. مواد ضد التهابی مانند ویتامین C و چای سبز نیز می توانند برای تسکین پوست های خشک حساس مفید باشند.

پوست حساس به آکنه

SA یکی از مهم ترین موادی است که باید هنگام انتخاب تونر برای پوست حساس به آکنه آن را جستجو کنید. این ماده با حل کردن مواد مسدود کننده منافذ که می تواند منجر به آسیب های پوستی شود، کار می کند. اگر پوست شما بسیار حساسی دارید، ممکن است SA بیش از حد پوست شما را خشک کند. نحوه واکنش پوست خود را کنترل کرده و در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی، مصرف خود را کاهش دهید.

نحوه استفاده از تونر صورت

نحوه استفاده از تونر صورت

  1. ابتدا با تمیز کردن صورت خود با یک پاک کننده ملایم برای پوست های حساس متناسب با نوع پوست خود شروع کنید.
  2. یک پنبه را با تونر بدون الکل مرطوب کنید و آن را روی صورت خود بمالید.
  3. اجازه دهید خشک شود. اگر پوست ترکیبی یا چرب دارید، می توانید از تونر بدون الکل در روز و شب استفاده کنید.
  4. برای خشکی پوست بهتر است فقط یک بار در روز و در شب استفاده شود.

نکات مهم

اگر پوست حساسی دارید آنچه به عنوان پاک کننده و تقویت کننده استفاده می کنید می تواند تأثیر عمده ای بر پوست شما بگذارد. بیماری های حساسیت پوستی به متخصصان پوست گزارش می شود، میلیون ها نفر از واکنش های مختلف با محصولات مورد استفاده خود شکایت می کنند.

یافتن یک پاک کننده ملایم بدون صابون و تونر بدون الکل برای پوست های حساس بسیار مهم است که مواد مغذی حیاتی و روغن های طبیعی پوست را از بین نمی برد. نوع پوست شما باید تعیین کند که از کدام پاک کننده استفاده کنید. تونر ها برای پوست های حساس همیشه باید فاقد الکل باشند.

برای شستشو هرگز از آب خیلی گرم یا خیلی سرد استفاده نکنید. دمای ولرم به پوست احساس راحتی بیشتری می دهد و ترجیح داده می شود. دمای زیاد آب ممکن است باعث شکستگی مویرگ ها شود. همیشه پوست خود را با یک پارچه نرم خشک کنید و مالش ندهید اما به آرامی بمالید تا خشک شود.

سخن پایانی

برخی از نگرانی های پوستی بهتر است با مراحل اضافی در برنامه مراقبت از پوست شما برطرف شود، اما همیشه بهتر است سعی کنید نگرانی های خود را با هر محصولی که انتخاب می کنید، مطابقت دهید، در مورد تونر ها:

  • تونر های آبرسان برای درمان نواحی موقتاً خشک پوست شما بهترین هستند.
  • تونر های متعادل کننده pH برای درمان حساسیت موقتی یا تحریک پوست بهترین هستند.
  • تونر های لایه بردار برای رفع لکه و ترک و آکنه بهترین هستند.

نگرانی های پوستی شما ممکن است مزمن یا کوتاه مدت باشد. به هر حال انتخاب تونر متناسب با پوست خود را جدی بگیرید.

منابع: dermstore.com و dermcollective.com و adorebeauty.com.au

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.