سلامت پوست, مراقبت از پوست

چگونه جوش های زیر پوستی را درمان کنیم؟

جوش زیر پوستی

جوش ها فولیکول های مو هستند که با چربی پوست، سلول های مرده پوست و باکتری ها مسدود شده اند. گاهی اوقات جوش های معمولی به رنگ سفید یا سر سیاه ایجاد می شوند، اما در برخی موارد هم این گونه نیست. ممکن است گره های سفت و قرمز زیر پوست شما به صورت جوش زیر پوستی ایجاد شود. با مراقبت مناسب، ممکن است بتوانید از بدتر شدن جوش زیر پوستی جلوگیری کرده و به برطرف شدن آن کمک کنید.

روش 1: تمیز نگه داشتن محل جوش زیر پوستی

1 محل مورد نظر را خوب بشویید. این کار باعث حذف چربی اضافی و از بین رفتن پوست های مرده می شود.
چربی اضافی و پوست مرده می تواند باعث تحریک بیشتر جوش و رشد باکتری شود. احتمالاً لمس کرد جوش دردناک خواهد بود، بنابراین از آب گرم و یک دستمال نرم برای شستشوی ملایم استفاده کنید.

شستشوی صورت برای رفع جوش زیر پوستی
  • حداقل دوبار در روز صورت خود (یا هر محلی که جوش زده) را بشویید. همچنین در این دوران از اسکراب های سخت و خشن استفاده نکنید. فولیکول مو در حال حاضر از عفونت کشیده شده است و شما باید مراقب باشید پاره نشود.
  • اگر از صابون استفاده می کنید، بهتر است به جای آن از یک شوینده ملایم، بدون روغن و بر پایه آب استفاده کنید. صابون های روغنی ممکن است باعث بسته شدن منافذ پوست شما شده و به ایجاد جوش های زیر پوستی کمک کند.
  • اگر جوش ها در ناحیه ای هستند که با موی سر شما برخورد می کند، از گیره مو، دم اسبی بستن یا بافتن مو استفاده کنید تا موها را از صورت خود دور کنید. موهای شما می توانند چربی ها را به پوست شما منتقل کرده و جوش ها را بدتر کنند. اگر نمی توانید موهای خود را از محل دور نگه دارید، آنها را بشویید تا چربی کمتری برای انتقال به پوست صورت تان داشته باشند.

2 جوش های زیر پوستی خود را فشار ندهید و به آن ها دست نزنید. از آنجا که به جوش های زیر پوستی هوا نمی رسد، تا حدودی در برابر غبار و باکتری های معلق در هوا محافظت می شوند. اگر آن را لمس کنید یا فشار دهید، باعث می شوید که پوست بالای آن منفجر شود و در معرض هوا قرار بگیرند. همچنین چربی و باکتری های موجود در پوست موجب تحریک آن می شود.

جوش های زیر پوستی خود را فشار ندهید
  • این کار باعث ایجاد یک زخم سر باز می شود که در برابر عفونت آسیب پذیرتر است.
  • چربی و آلودگی موجود در انگشتان می تواند موجب تحریک پوست شده و وضعیت آن را وخیم تر کند.

3 نور زیاد خورشید می تواند جوش را تحریک کند. آفتاب می تواند باعث شیوع برخی از مشکلات شود. اگر بدون محافظ در معرض آفتاب قرار گرفته اید به احتمال زیاد جوش می زنید، با کرم ضد آفتاب مناسب از آن منطقه محافظت کرده و به رفع جوش های تان کمک کنید.

استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از ایجاد جوش زیر پوستی
  • علاوه بر این، نور خورشید می تواند باعث آفتاب سوختگی، پیری پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.
  • این امر به ویژه هنگامی که نور خورشید شدیدتر است، مانند: نزدیک خط استوا، نزدیک ساحل که آفتاب در آب منعکس می شود و در طول ماه های تابستان بیشتر صدق می کند. البته وقتی هوا ابری است، باز هم اشعه ماوراء بنفش هنوز در ابرها نفوذ می کند، بنابراین شما هنوز هم باید از پوست خود محافظت کنید.
  • اگر نگران هستید کرم ضد آفتاب جوش های شما را تشدید کند، به جای آن از کلاه استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که گردن و قسمت هایی از صورت شما ممکن است همچنان در معرض آفتاب قرار گیرد.

4 آرایش نکنید یا فقط از لوازم آرایشی بدون چربی استفاده کنید. آرایش می تواند با چربی روی پوست شما ترکیب شود و منافذ پوست شما را مسدود کند. مطمئن ترین راه این است که روی جوش های زیر پوستی خود آرایش نکنید. اما اگر نمی توانید بی خیال آرایش شوید، به دنبال محصولاتی باشید که روی برچسب آنها نوشته شده است “noncomedogenic”. به این معنی که آن ها وارد منافذ شما نمی شوند. شما باید لوازم آرایش بر پایه آب یا محصولات ساخته شده از مواد معدنی را انتخاب کنید. 

از لوازم آرایش بدون چربی استفاده کنید
  • کرم پودر های روغنی و مومی به احتمال زیاد باکتری ها و کثیفی ها را روی جوش انباشته می کنند. سپس با تکثیر باکتری ها، فشار روی جوش بیشتر می شود و به احتمال زیاد به جوش سر سفید یا جوش سر سیاه ظاهر می شود.
  • از خوابیدن با آرایش پرهیز کنید. قبل از خواب پوست خود را تمیز کنید تا فرصتی برای استراحت و تنفس داشته باشد. این کار از تجمع باکتری ها جلوگیری می کند. همچنین سعی کنید از پاک کننده های بر پایه آب استفاده کنید و سپس صورت خود را با آب تمیز کنید. در صورت استفاده از پاک کننده های روغنی حتما آن را با شوینده بشویید.

5 هنگام ورزش از مالیدن لباس های ورزشی به ناحیه جوش جلوگیری کنید. این مهم است زیرا پوست آن ناحیه کشیده و متورم است. لباس های عرق کرده می توانند چربی های پوست شما را به داخل منافذ پوست شما بمالند و به طور ناخواسته عفونت را بدتر و وحشتناک تر کنند.

هنگام ورزش از مالیدن لباس های ورزشی به ناحیه جوش جلوگیری کنید
  • از لباس های گشاد که از پارچه های طبیعی ساخته شده اند استفاده کنید تا پوست تان تنفس بهتری داشته باشد. این نوع پارچه باعث می شود رطوبت عرق روی پوست شما نماند.
    بهتر آن است که از لباس هایی استفاده کنید که رطوبت را از پوست شما خارج کرده و به تبخیر سریع تر آن کمک می کنند. برچسب های روی لباس به شما می گوید که آیا آن ها جاذب رطوبت هستند یا خیر.
  • بعد از ورزش حتما حمام کنید یا دوش بگیرید. این کار باعث حذف چربی اضافی و سلول های مرده پوست شما می شود.

روش 2. استفاده از داروهای بدون نسخه

1 از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. این محصولات با لایه برداری، چربی پوست را کنترل می کنند و میزان باکتری های روی پوست شما را کاهش می دهند. کافی است دستورالعمل های روی محصول را بخوانید و رعایت کنید و از آن ها بیشتر از حد توصیه شده استفاده نکنید.
در صورت بارداری، شیردهی یا درمان کودکان با پزشک مشورت کنید. به طور کلی محصولات ساخته شده با مواد زیر موثر هستند:

درمان جوش زیر پوستی با دارو
  • بنزوئیل پراکسید (معمولاً درمان موثر OTC)
  • اسید سالیسیلیک
  • گوگرد
  • رزورسینول

2 داروهای جایگزین و مکمل ها را آزمایش کنید. قبل از استفاده از این داروها، به ویژه اگر باردار یا شیرده هستید، با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه آنها بدون نسخه هستند، اما ممکن است با داروهای دیگر که مصرف می کنید تداخل داشته باشند. علاوه بر این، دوز دقیقی برای هر دارو وجود ندارد و همه آنها به طور کامل مطالعه نشده اند.

داروی ضد جوش زیر پوستی
  • لوسیون روی
  • لوسیون های حاوی 2 درصد عصاره چای سبز
  • 50٪ ژل آلوئه ورا
  • سویه CBS 5926. که یک داروی خوراکی است.

3 آسپرین را آسیاب کنید و یک درمان خانگی تهیه کنید. ماده فعال موجود در آسپرین، سالیسیلیک اسید است، که مانند بسیاری از داروهای ضد آکنه عمل می کند.

آسپرین برای جوش زیر پوستی
  • قرص آسپرین را پودر کنید و یک یا دو قطره آب به آن اضافه کنید.
  • محلول را به جوش خود بمالید و مواد اضافی که جذب پوست نشده را بشویید.

روش 3. استفاده از داروهای طبیعی و تغییر شیوه زندگی

1 یخ را روی جوش بمالید. سرما تورم را کاهش می دهد و احتمال پارگی پوست را کمتر می کند. همچنین جوش را کوچک تر کرده، قرمزی آن را کمتر می کند و باعث می شود کمتر دیده شود.

یخ برای جوش زیر پوستی
  • می توانید از بسته های یخ یا از روش پیچیدن یخ داخل یک حوله استفاده کنید. یخ را به مدت پنج دقیقه روی پوست بمالید و سپس به پوست خود فرصت دهید تا گرم شود. پس از آن باید بهبود را مشاهده کنید.

2از روغن درخت چای برای کاهش باکتری های روی پوست خود استفاده کنید. در صورت ترک خوردن یا خراش پوست، این ماده در بهبود پوست مفید خواهد بود.

روغن درخت چای برای جوش های زیر پوستی
  • روغن درخت چای باید قبل از استفاده روی پوست رقیق شود. برای آکنه، آن را در آب رقیق کنید تا مخلوطی حاوی روغن درخت چای و آب به دست آید. ناحیه مورد نظر را با یک دستمال تمیز به محلول آغشته کنید. مراقب باشید محلول وارد چشم، بینی یا دهان شما نشود.
    پس از 15-20 دقیقه آن را بشویید.
  • روغن درخت چای برای افرادی که دارای پوست حساس هستند مفید نیست. این می تواند باعث درماتیت تماسی و روزاسه شود.

3 یک داروی اسیدی خانگی را امتحان کنید. یک ماده مشابه روغن درخت چای پیدا کنید که جوش های زیر پوستی و باکتری ها را از بین می برد و پوست شما را خشک نگه می دارد تا از تجمع چربی های طبیعی جلوگیری شود. گزینه های مختلفی وجود دارد و می توانید بر اساس آنچه در خانه دارید انتخاب کنید: آب لیمو ، لیمو یا سرکه سیب.

لیمو و سرکه سیب برای جوش
  • آب لیمو یا سرکه سیب را با آب رقیق کرده و محل را با آن بشویید. مراقب باشد داخل بینی یا چشم شما نرود. اگر وارد چشم تان شد، فوراً چشم خود را با آب بشویید.
  • می توانید از برش های لیمو روی جوش زیر پوستی خود استفاده کنید، اما باید خیلی سریع آن را بشویید زیرا اسید زیاد برای پوست خوب نیست.

4لایه برداری نکنید. لایه برداری یا استفاده از مواد سخت بر روی پوست شما ممکن است ظاهر آکنه شما را بدتر کند. همچنین مواقعی که پوست شما مورد حمله انواع آکنه ها قرار گرفته است، موارد زیر توصیه نمی شود.

لایه برداری نکنید
  • لایه بردارها
  • جمع کننده های منافذ روی خود جوش
  • مواد حاوی الکل که پوست شما را به شدت خشک و شکننده می کند

5با ماسک خیار به پوست خود کمک کنید تا با عفونت مبارزه کند. پوست شما پتاسیم و ویتامین A ، C و E را جذب می کند. هرچه پوست شما سالم تر باشد، بهتر با عفونت در منافذ مبارزه می کند.

مبارزه با عفونت با ماسک خیار
  • نصف خیار را پوست بگیرید و له کنید تا خمیر شود. خمیر را روی جوش ها بمالید و حداقل 15 دقیقه به آن فرصت دهید تا جذب پوست شما شود. سپس محل را با آب تمیز بشویید.
  • ممکن است چسبناک باشد، بنابراین هنگام استفاده از ماسک روی صورت از کثیف شدن یا نشستن گرد و خاک روی پوست جلوگیری کنید.

6استرس خود را مدیریت کنید. استرس باعث تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در بدن شما شده و موجب افزایش تعریق می شود. مدیریت استرس ممکن است به جلوگیری از جوش های زیر پوستی شما کمک کند تا تبدیل به جوش های سرسفید و سرسیاه نشوند. 

مدیریت استرس برای جلوگیری از ایجاد جوش
  • سعی کنید چند بار در هفته ورزش کنید. هنگام ورزش بدن شما اندورفین ترشح می کند که مسکن طبیعی شما است. این ماده به کاهش اضطراب، بهبود روحیه و آرامش کمک می کنند. کلینیک مایو حداقل 75 دقیقه ورزش در هفته را توصیه می کند. ورزش می تواند شامل پیاده روی، دوچرخه سواری، ورزش های گروهی باشد.
    حتی انجام فعالیت های بدنی مانند جمع کردن برگ های باغچه یا پارو زدن برف نیز می تواند کمک کننده باشد.
  • تکنیک های آرامش را امتحان کنید. روش های مختلف برای افراد مختلف کار می کند. با این حال، روش های رایج عبارتند از: مدیتیشن، یوگا، تای چی، تجسم تصاویر آرامش بخش، آرام سازی تدریجی گروه های مختلف ماهیچه ای در بدن یا گوش دادن به موسیقی آرامش بخش است.
  • به اندازه کافی خوابیدن. مقدار مورد نیاز در افراد مختلف متفاوت است، اما اکثر مردم هر شب حدود 8 ساعت به خواب نیاز دارند. نوجوانان ممکن است به چند ساعت بیشتر نیاز داشته باشند.

7از غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد جوش شود اجتناب کنید. چیزی که باعث ایجاد جوش می شود در افراد مختلف متفاوت است، اما برخی غذاها رایج تر اند مانند: محصولات لبنی، قند و غذاهای غنی از کربوهیدرات.

اجتناب از غذاهای ایجاد کننده جوش
  • برخلاف تصور رایج، تحقیقات ارتباط بین غذاهای چرب و جوش ها را تایید نمی کند. بلکه غذاهایی که شامل قند زیاد یا لبنیات اند بیشتر باعث ایجاد جوش های زیر پوستی می شوند.
  • برای ایمن بودن، از شکلات اجتناب کنید. شواهد کمی مبهم است، اما اکثر محصولات شکلاتی حاوی مقدار زیادی شکر هستند که ممکن است باعث ایجاد جوش شود.

8 اگر مراقبت های خانگی کمکی به شما نمی کند، به پزشک مراجعه کنید. داروهای تجویز شده قوی تر هستند و باید نتیجه بهتری را به همراه داشته باشند. ممکن است یک تا دو ماه طول بکشد تا واقعاً تفاوت را ببینید اما موثر اند. برخی از گزینه هایی که ممکن است پزشک به شما توصیه کند عبارتند از:

مراجعه به پزشک برای رفع جوش زیر پوستی
  • رتینوئیدهای موضعی (Avita ، Retin-A ، Differin و..) برای کاهش تشکیل پلاک در منافذ یا استفاده از آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت های پوستی. اگر آکنه شما خیلی شدید باشد، ممکن است پزشک برای شما ایزوترتینوئین (آکوتان) را توصیه کند. هنگام استفاده از این دارو ها به توصیه های پزشک و دستورالعمل سازنده توجه کنید.
  • آنتی بیوتیک های خوراکی برای از بین بردن باکتری ها، کاهش التهاب و تسهیل بهبودی.
  • داروهای ضد بارداری خوراکی (Ortho Tri-Cyclen ، Estrostep ، Yaz) که حاوی استروژن و پروژسترون هستند ممکن است برای زنان و دختران تجویز شود. این معمولاً مختص آکنه های شدید و مقاوم در برابر درمان است.
  • همچنین پزشک ممکن است درمان های دیگری مانند تزریق داخل جوش، تخلیه جوش زیر پوستی، پیلینگ شیمیایی، میکرودرم ابریژن یا روش های درمانی نور یا لایه برداری با لیزر را برای درمان و جلوگیری از جوش ها توصیه کند.

منبع: wikihow.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.