سلامت پوست, مراقبت از پوست

حلزون تراپی چیست؟ چه فوایدی برای پوست دارد؟

حلزون تراپی

حرکت حلزون های زنده روی پوست برای جوان سازی پوست و استفاده از خاصیت ضد پیری حلزون ها ابتکاری جدید در ژاپن است که به تازگی رواج یافته است. زمانی که حلزون روی پوست می خزد، مخاط را روی پوست ترشح کرده و مانند ماسک عمل می کند. حلزون تراپی جزو درمان های زیبایی منحصر به فرد به شمار می رود و برای پوست مفید است. در این مطلب فواید حلزون تراپی و نحوه انجام آن را برای شما تهیه کرده ایم.

تاریخچه

بقراط پزشک یونانی، 400 سال قبل از میلاد، از نخستین کسانی است که استفاده از حلزون را برای مراقبت از پوست توصیه کرده بود.

او برای بیمارانی که برای مشکلات پوستی به او مراجعه کرده بودند، مرهمی از حلزون را برای درمان بیماری های پوستی و رفع التهاب تجویز می کرد.

بقراط برای تهیه این مرهم حلزون ها را قطعه قطعه کرده و آن ها را داخل شیری ترش مزه می ریخت و مخلوط می کرد و آن را بر روی محل مورد نظر قرار می داد.

بقراط عقیده داشت این مرهم به دلیل خواص شگفت انگیز و خاصیت مرطوب کنندگی قوی‌ سریع می‌تواند مناطق قرمز رنگ، ملتهب و تحریک شده پوست را تسکین دهد و بهبود ببخشد.

تاریخچه حلزون تراپی

حلزون تراپی چیست؟

حلزون تراپی (Snail Therapy) یکی از روش های جوان سازی پوست است که با توجه به نتایج قابل مشاهده و بی نظیر به یک معجزه زیبایی شهرت دارد.

حلزون به معنی استفاده طبی و پزشکی از حلزون های مخصوص و درمان گر است که خاصیت ترمیم کنندگی داشته و بیشتر برای پوست و بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرند.

محققان زیبایی پوست دریافته اند که ترشحات مواد حلزون درمانی به دو شکل برای صورت مفید است. اول اینکه دارای الاستین و کلاژن و دیگر پروتئین های تشکیل دهنده پوست هستند و دوم باعث کاهش آسیب رادیکال می گردند.

عملکرد حلزون تراپی بر روی پوست چگونه است؟

مخاط حلزون از پیری جلوگیری می کند، موجب آب رسانی پوست، بهبود چین و چروک و جای زخم می شود. همچنین مخاط باقی مانده از حلزون دارای مواد مغذی مانند آنزیم های گلیکوپروتئین، اسید هیالورونیک و پپتید ها می باشد.

پوست انسان از کلاژن و الاستین ساخته شده که مشابه این موارد در ماده ژله ای حلزون وجود دارد. کلاژن نگه دارنده بافت پوست است و به عنوان چسب طبیعی از آن یاد می شود که باعث استحکام و تقویت خاصیت ارتجاعی پوست شده و آن را جوان می کند.

بیشتر بخوانید: نحوه از بین بردن جای زخم با روش های مختلف

کلاژن و الاستین موجود در ترشحات حلزون

ساختار حلزون به گونه ای است که زمانی که به پوستش آسیب می رسد می تواند کلاژن و الاستین را تولید کند و قادر به ترمیم پوست خود است.

این خاصیت در حلزون و نیز نوع پروتئین‌هایی مانند آن با پوست انسان، باعث می‌شود که موکوس حلزون به آسانی جذب پوست شود.

کلاژن همچنین در غضروف ها، استخوان ها، تاندون ها و بافت های رابط دیگر نیز وجود دارد که در اثر افزایش سن، تغذیه نا مناسب، عوامل محیطی مثل اشعه خورشید و مصرف دخانیات کاهش پیدا می کند.

بنابراین کمبود آن مشکلات زیادی برای زیبایی پوست ایجاد می کند که باید از راه های مختلف به پوست بدن وارد شود.

الاستین پروتئینی ضروری برای حفظ جوانی و حالت کشسانی و ارتجاعی پوست است. این پروتئین مسئول حفظ توانایی بافت ها در برگشتن به حالت اولیه خودشان بعد از کشیدگی است. الاستین نقش مهمی در کاهش چین و چروک و حفظ طراوت پوست دارد.

فواید حلزون تراپی برای پوست

وقتی حلزون تراپی روی پوست پاکسازی شده انجام می شود مواد ترشح شده با سلول های پوستی ترکیب می شود و اثرات زیادی مانند موارد زیر به همراه دارد:

  • حلزون تراپی سلول های آسیب دیده پوست را حل می کند و سلول های جدید و سالم را در پوست ایجاد می کند.
  • التهابات پوست را کم می کند.
  • درمان تیرگی، کدری و لکه های پوست
  • زخم های پوستی، جای جوش و ترک های پوستی را کم می کند.
  • آسیب های پوستی را به صورت طبیعی درمان می کند.
  • ترمیم سلول های آسیب دیده پوست بر اثر اشعه ماوراء بنفش خورشید
  • افزایش قدرت نوسازی
  • با عفونت های پوستی مبارزه می کند و توانایی پوست را در تولید مواد ضد میکروبی بهبود می دهد.
  • باعث حفظ رطوبت و نرمی پوست می شود.
  • با استفاده مداوم از حلزون تراپی، سطح پوست شفاف و درخشان می شود.

حلزون تراپی چگونه انجام می شود؟

حلزون تراپی چگونه انجام می شود؟
  1. ابتدا پوست را به طور کامل تمیز کنید.
  2. سپس حلزون ها روی پوست شما قرار داده می شود.
  3. حلزون ها به مدت نیم ساعت روی پوست هر فرد قرار گرفته و حرکت می کنند و فرد پس از برداشتن حلزون، احساس طراوت و شادابی می کند.

در این روش حلزون ها به سرعت حرکت می کنند و به راحتی از پوست جدا نمی شوند و نمی افتند.

تجربه نشان داده است که با حرکت حلزون، فرد احساس می کند یک جریان الکتریکی خفیف روی پوستش ایجاد شده است. اما در اتمام کار و برداشتن حلزون ها پوستی شاداب و باطراوات را حس خواهد کرد.

هر چند وقت یک بار می توان حلزون تراپی انجام داد؟

با توجه به توصیه کارشناسان افراد بالای 30 سال هر 6 ماه یک بار و افراد بالای 40 سال هر 4 ماه یک بار می توانند این عمل جوان سازی پوست را انجام دهند.

توجه: با اینکه استفاده از حلزون خطر خاصی ندارد اما توصیه می شود که توسط افراد متخصص این کار را انجام دهید. اگر خودتان مایل به انجام این کار هستید، ابتدا مقدار کمی از آن را امتحان کرده و در صورت عدم حساسیت به طور کلی استفاده کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.