سلامت پوست, مراقبت از پوست

خشکی پوست اطراف بینی: علل، درمان و پیشگیری

خشکی پوست بینی

خشکی پوست بینی یکی از مشکلات شایع پوستی به خصوص در فصل زمستان است، اما علت آن چیست؟ و مهم تر از آن، چگونه می توانید آن را درمان کنید و از ایجاد مجدد آن جلوگیری کنید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

خشکی پوست اطراف بینی چیست؟

بینی شما دروازه اصلی برای ورود هوا به بدن است. غشا های مخاطی یا پوست داخلی بینی شما ممکن است زمانی که محیط بیرون سرد و خشک باشد یا رطوبت کمتری داشته باشد، خشک شود. به غیر از محیط اطراف، عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است دلیل خشکی و پوسته پوسته شدن پوست اطراف بینی باشد.

باید بدانید که پوست شما توانایی تولید و ترشح روغن های طبیعی را دارد که به آن سبوم می گویند. این روغن به عنوان یک سد محافظ عمل می کند که از پوست شما در برابر آسیب محافظت می کند و همچنین رطوبت را در پوست شما حفظ می کند.

چند عامل خارجی و داخلی مانند پاکسازی بیش از حد صورت، افزایش سن، شرایط آب و هوایی خشک و آلاینده ها ممکن است بر سد طبیعی ایجاد شده توسط روغن سبوم تأثیر منفی بگذارند. این تأثیرات منفی ممکن است بر توانایی طبیعی پوست شما برای حفظ رطوبت تأثیر بگذارد و در نهایت منجر به خشکی و کشیدگی پوست و خشکی بینی شود.

برخی از علائم و نشانه های خشکی پوست اطراف بینی عبارتند از:

  • پوست خشک به دلیل از دست دادن رطوبت
  • خطوط ظریف
  • خارش پوست
  • بافت خشن و زبر
  • پولک
  • احساس درد یا سوزش
  • پوست چروکیده
  • پوست تحریک شده

شرایط پزشکی خاص ممکن است باعث خشکی پوست بینی شما شود. چند بیماری پوستی مانند اگزما و پسوریازیس ممکن است پوست شما را در برابر خشکی ناگهانی هوا آسیب پذیر تر کند.

علت خشکی پوست اطراف بینی چیست؟

ممکن است بسیاری از شما پوسته پوسته شدن و خشکی اطراف بینی را تجربه کرده باشید. اگرچه ممکن است مقابله با آن دشوار باشد، اما دلایل خشکی پوست روی بینی چندان پیچیده نیست. این دلایل شامل:

1. شرایط محیطی

شرایط محیطی سخت و نامطلوب ممکن است حتی زمانی که بقیه قسمت های صورت شما انعطاف پذیر، نرم و هیدراته است، باعث خشکی پوست اطراف بینی شما شود.

2. آسیب UV

اشعه ماوراء بنفش A و B می تواند به راحتی هر سطح پوست در معرض آفتاب، از جمله بینی شما را بسوزاند و به آن آسیب برساند. یکی از اثرات نامطلوب قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، خطر ابتلا به سرطان پوست است.

زمانی که پوست شما قادر به ترمیم خود نباشد، ممکن است از علائم شروع سرطان باشد. بنابراین، ضروری است که فوراً با یک متخصص پوست مشورت کنید تا خطر احتمالی سرطان را رد کنید.

3. بیماری یا آلرژی

خشکی پوست بینی و آرژی

اگر سرماخوردگی یا هر نوع آلرژی دارید، تمیز کردن مداوم بینی با دستمال ممکن است پوست اطراف بینی شما را آزرده کرده و منجر به پوسته پوسته شدن شود. به همین دلیل است که استفاده مکرر از دستمال کاغذی باعث تحریک و خشکی بینی می شود. مانند لب ها، بینی نیز ممکن است دچار ترک خوردگی شود.

4. شرایط پوستی زمینه ای

هنگامی که بینی شما پوسته پوسته شده و به شدت خشک است، ممکن است یک بیماری پوستی زمینه ای مانند درماتیت سبورئیک یا روزاسه داشته باشید.

خشکی پوست بینی و روزاسه

روزاسه یک اختلال ژنتیکی مداوم است که پوست اطراف بینی شما را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا باعث خشکی، حساسیت، قرمزی یا برافروختگی گونه ها و بینی می شود. درماتیت سبورئیک یک بیماری پوستی شایع است که افراد دارای پوست چرب را تحت تاثیر قرار می دهد.
در درجه اول پوست سر، ابرو ها، نواحی اطراف بینی و پشت گوش ها را با ظاهر پوسته پوسته شده درگیر می کند.

5. محصولات مراقبت از پوست و زیبایی نامناسب

یکی از راه هایی که محصولات زیبایی و مراقبت از پوست ممکن است باعث پوسته پوسته شدن و خشکی پوست شوند، زمانی است که نتوانند به سطح پوست نفوذ کنند.

این عدم نفوذ منجر به تجمع محصول می شود و سپس پوست شما را پوسته پوسته و خشک می کند. محصولات مراقبت از پوست اگر حاوی عوامل خشک کننده پوست مانند الکل باشند، اهداف زیبایی شما را مختل می کنند و در نتیجه وضعیت پوست را بدتر می کنند.

نکته: همیشه در هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست و زیبایی به دنبال مواد ملایم، گیاهی و طبیعی باشید، زیرا آن ها بدون ایجاد عوارض جانبی، پوست شما را تغذیه، آبرسانی و صاف می کنند.
ترکیبات گیاهی موادی ایمن، ملایم و دوست دار پوست هستند که پوست شما را به طور طبیعی درخشان و زیبا می کنند.

از بین بردن خشکی پوست اطراف بینی

بهترین راه برای از بین بردن و درمان خشکی پوست اطراف بینی ، استفاده از پمادها یا کرم ها بلافاصله پس از شستشو و در حالی که پوست شما هنوز مرطوب است، می باشد. این محصولات رطوبت موجود در پوست شما را به دام می اندازد که در نتیجه به خلاص شدن از شر خشکی پوست کمک می کند.

به جای استفاده از لوسیون، از پمادها یا کرم ها استفاده کنید، زیرا اغلب برای درمان پوست خشک بهتر هستند. همچنین می توانید از مرطوب کننده مخصوص پوست خشک استفاده کنید و به دنبال ترکیباتی مانند اسید هیالورونیک، گلیسیرین یا اوره در آن ها باشید.

اگر به درمان های طبیعی و خانگی برای مرطوب کردن پوست خود علاقه دارید، سعی کنید از روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن جوجوبا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: علائم خشکی پوست چیست و چگونه بدانیم دارای پوستی خشک هستیم؟‎

1. آبیانگا

روغن‌ های گرم و گیاهی دارای اثرات آرام‌ بخش و تسکین‌ دهنده هستند. آبیانگا به طور سنتی توسط تمرین‌ کنندگان آیورودا انجام می‌ شود که به آرامی روغن کنجد یا نارگیل گرم را روی بدن شما ماساژ می‌ دهند.

تکنیک روغن کاری برای پوست های خشک شده مانند جادو عمل می کند. با این حال، مزایای آن فقط به جلوگیری از خشکی پوست محدود نمی شود.

رفع خشکی پوست بینی با روش آبیانگا یا ماساژ صورت

آبیانگا به آرام کردن ذهن آشفته کمک می کند و احساسات متعادلی را برای شما به ارمغان می آورد و به شما کمک می کند هوشیار و متمرکز و در عین حال پایدار باشید. علاوه بر این، با ایجاد استقامت در طول روز و تشویق به خواب عمیق و تسکین دهنده در شب، به احیا و جوانی ذهن و بدن کمک می کند.

2. گیاهان آیورودا

چندین گیاه آیورودا وجود دارند که دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی قوی هستند که پوست شما را بدون لک، درخشان و هیدراته نگه می دارد.
علاوه بر این، این گیاهان به باز کردن منافذ مسدود شده، تغذیه عمقی پوست و تحریک ترشح روغن های طبیعی کمک می کنند.

3. پوست خود را از درون تغذیه کنید

برای جلوگیری از خشکی پوست مهم است که رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید.

  1. کافئین مصرفی خود را کاهش دهید. بسیاری از مردم تمایل دارند در زمستان قهوه و چای بیشتری بنوشند. این نوشیدنی ها آب را از بدن دفع می کند، زیرا کافئین یک ادرارآور طبیعی است.
    مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار بر سیستم عصبی تأثیر منفی می گذارد و به نوبه خود باعث عدم تعادل در گردش خون بدن می شود.
    همچنین مویرگ های ریز پوست شما را مجبور می کند که به طور غیر طبیعی منقبض و گشاد شوند. به جای مصرف نوشیدنی های کافئین دار، می توانید در طول روز شیر ادویه دار یا آب گرم بنوشید.
  2. به چیزهایی که می خورید توجه کنید. اگر پوست خشکی دارید، باید غذا هایی مانند خورشت ها و سوپ های کم ادویه بخورید. همچنین مصرف چربی های سالم، می تواند کمک کننده باشد.
  3. افزایش مصرف چربی های ضروری با روغن هایی مانند شاهدانه یا گل گاوزبان مفید است.
  4. آجیل هایی مانند گردو نیز منبع غنی از چربی های خوب هستند. آن ها را در آب خیس کنید و بگذارید یک شب بماند سپس به راحتی قابل هضم است.

با تمرین منظم آبیانگا و مصرف وعده های غذایی منظم و سالم، تفاوت قابل توجهی در وضعیت پوست خود مشاهده خواهید کرد.

چه مدت طول می کشد تا خشکی پوست از بین برود؟

در حالی که هر کس بافت، وضعیت و رنگ پوست متفاوتی دارد، ممکن است طی یک یا دو هفته تفاوت قابل توجهی را در پوست خود مشاهده کنید.

اگر بعد از تغییر روند مراقبت از پوست و عادات غذایی جدید، تفاوت قابل توجهی مشاهده نکردید، مشورت با متخصص پوست به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که خشکی پوست شما به دلیل بیماری پوستی زمینه ای نیست.

نکاتی برای جلوگیری از خشکی پوست اطراف بینی

اگر می خواهید از خشکی پوست اطراف بینی خود جلوگیری کنید، راه های زیادی برای این کار وجود دارد:

  1. صورت خود را با پاک کننده های ملایم بشویید. از صابون های تند و محصولات حاوی الکل یا معطر خودداری کنید. اگر پوست شما مستعد خشکی است، فقط 1 بار در روز پوست خود را بشویید.
  2. پوست خود را آبرسانی کنید: یکی از مؤثر ترین و آسان‌ ترین راه‌ ها برای اطمینان از هیدراته بودن، نوشیدن مقادیر کافی آب در روز است. این کار نه تنها باعث طراوت و رفع تشنگی می شود، بلکه پوست شما را از درون به بیرون تغذیه و آبرسانی می کند.
  3. به طور منظم از مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب نگه داشتن پوست حتی زمانی که پوست شما خشک نیست بسیار مهم است.
    یک مطالعه در سال 2015 به این نتیجه رسید که استفاده منظم از یک مرطوب کننده با کیفیت بسیار مهم است.
  4. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. محافظت از پوست در برابر آفتاب، گام مهمی در جلوگیری از خشکی است. مطالعه‌ ای در سال 2017 نشان می‌ دهد که آسیب‌ های خورشیدی هم باعث نازک شدن پوست و هم خشکی آن می شود. بنابراین باید در تمام طول سال از ضد آفتاب استفاده کنید.
  5. از لایه برداری بیش از حد خودداری کنید: بسیاری از متخصصان پوست پیشنهاد می‌ کنند که از شستشوی پوست زیاد یا لایه‌ برداری پوست خشک و پوسته‌ پوسته شده خودداری کنید، زیرا ممکن است وضعیت پوست را بدتر کند.
    اگر از قبل آسیب اکتینیک یا روزاسه دارید، باید از لایه برداری اجتناب کنید، زیرا خشکی و پوسته پوسته شدن دوباره تکرار می شود. از این رو سعی کنید با پوست با ملایمت رفتار کنید.
  6. دوش آب گرم بگیرید. متخصصان پوست توصیه می کنند دوش آب گرم داشته باشید نه داغ و زمان دوش گرفتن یا حمام کردن خود را به 5 تا 10 دقیقه محدود کنید. دوش های کوتاه به پوست شما رطوبت می بخشد، اما دوش های طولانی باعث می شود پوست شما خشک بماند.
  7. در زمستان از پوست خود محافظت کنید. در حالی که کرم ضد آفتاب گام مهمی در محافظت از پوست شما است، پوشاندن پوست در زمستان می تواند به جلوگیری از خشکی پوست در اثر سرما و باد کمک کند.
  8. از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها و امگا 3 می توانند به تقویت سلامت کلی پوست شما کمک کنند.

در مورد خشکی پوست اطراف بینی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خشکی پوست بینی و مراجعه به پزشک

با اینکه راه‌ ها، درمان‌ ها و گزینه‌ های مختلفی برای کمک به درمان پوست خشک وجود دارد، ممکن است لازم باشد از یک متخصص پوست مشاوره بگیرید. شما باید فورا به پزشک مراجعه کنید، اگر:

  • در پوست خود احساس ناراحتی و درد داشتید.
  • یک تغییر ناگهانی و نادر در بافت یا رنگ پوست خود مشاهده کردید.
  • حتی پس از 2-3 هفته هیچ تفاوت یا بهبود قابل توجهی را مشاهده نکردید.
  • وضعیت پوست خشک شما حتی پس از درمان شروع به بدتر شدن کرد.

سخن آخر

اگر در اطراف بینی خود دچار خشکی پوست هستید، پوست خود را عمیقاً تغذیه کنید و هیدراته نگه دارید و در عین حال از چند درمان خانگی، طبیعی یا آیورودا برای پوست خشک پیروی کنید. با پیروی از راهکار های فوق، مصرف یک رژیم غذایی سالم و مغذی همراه با رعایت اقدامات پیشگیرانه، به طور موثر خشکی پوست خود را کنترل کرده و در کمترین زمان ممکن آن را درمان خواهید کرد.

منبع: vedix.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.