سلامت پوست, مراقبت از پوست

خواص شگفت انگیز آلوئه ورا و معرفی چند ماسک با آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا که احتمالاً آن را می شناسید، این گیاه از نسل Barbadensis Miller است و دارای برگ های ضخیم بوده و از خواص شگفت انگیزی برخوردار می باشد.

این گونه دارای یک برگ بیرونی محکم و یک بافت لاتکسی آلوئه ورا در برگ داخلی خود است. لاتکس آلوئه یک ژل چسبنده ای است، که برای استفاده موضعی بهترین عملکرد را دارد. در کمال تعجب این ژل بیش از 90٪ از آب تشکیل شده است. استفاده از آلوئه ورا در درمان های مراقبت از پوست به صورت ارگانیک به هزاران سال پیش بر می گردد.

همچنین ملکه های مصری مانند کلئوپاترا و نفرتیتی معتقد بودند که استحمام در این گیاه جاودانگی زیبایی آن ها را تقویت و طولانی می کند.

گیاه آلوئه ورا

حتی اسکندر مقدونی از آلوئه ورا به عنوان یک راه حل درمانی برای سربازان زخمی شده در میدان نبرد استفاده می کرد. در طب مدرن نیز از آن برای تسکین پوست بیمارانی که توسط دستگاه های اشعه ایکس سوخته اند، استفاده می شود.

اکنون ممکن است آلوئه ورا را در مواد به کار برده شده در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی خود پیدا کنید.

در حقیقت بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و محصولات آرایشی آلوئه ورا را به عنوان اولین ماده اصلی به عنوان یک جایگزین بسیار مفید برای آب ذکر می کنند.

خواص آلوئه ورا

امروزه آلوئه ورا در محصولات مراقبت از پوست ارگانیک، به عنوان پایه برای هیدراتاسیون و به عنوان یک ضد التهاب قوی استفاده می شوند.

فواید آن نیز به دلیل ترکیبی از طیف وسیعی از مواد خوب شامل ویتامین های گروه A و B، اسید فولیک، آنزیم ها، پروتئین ها، اسید های آمینه، اسیدهای چرب خوب و تری گلیسیرید ها است.

موارد استفاده

درمان با آلوئه ورا
  1. ژل آلوئه ورا یک درمان طبیعی پوست برای تحریکات جزئی پوستی، سایش، سوختگی، زخم و سایر مشکلات پوستی است. آنتراكوینون های موجود در ژل این گیاه كه مستقیماً روی زخم قرار می گیرند دارای خواص بی حس کنندگی هستند. همچنین در حالی كه این ماده با خاصیت دارویی با باكتری ها مقابله می كند، به رقیق سازی مویرگ ها و افزایش جریان خون نیز كمك می كنند.
  2. برای صدمات ورزشی ژل آلوئه ورا می توانید آن را به طور مستقیم بر روی تورم های پوستی و ماهیچه ها اعمال کنید. همچنین خواص ضد التهابی طبیعی آن به کاهش تورم کمک خواهند کرد.
  3. آفتاب سوختگی خفیف، متوسط ​​و شدید همچنین با اعمال مستقیم ژل آلوئه ورا بر روی پوست قابل کاهش است. این خاصیت بی حس کنندگی برخی از درد ها را تسکین می دهد، در حالی که این ژل پوست های آسیب دیده را بهبود می بخشد و سلول های جدید پوست را برای رشد ترغیب می کند.
  4. اگر آلوئه ورا به به طور مرتب مورد استفاده قرار گیرد، با ارتقاء رشد سلول های جدید پوست، ظاهر پیر پوست یا آسیب دیدگی را بهبود می بخشد. همچنین به عنوان یک ماده متعادل کننده pH طبیعی، ظاهری نرم تر به پوست می بخشد و پوست مرده را از بین می برد تا منافذ آن از بین نرود.
  5. هنگامی که ژل آلوئه ورا طبیعی روی سطح پوست خشک شد، مانع محافظتی را برای محافظت از رطوبت فراهم می کند. اثر خنک کننده باعث کاهش التهاب آکنه و کمک به بهبود و رفع قرمزی و تسکین دهنده پوست خشک یا خشن می شود.
  6. آلوئه ورا یک ماده رایج در پاک کننده های آرایشی است، زیرا به از بین بردن مواد آرایشی با ماندگاری بالا و بدون تحریک پوست کمک می کند.
  7. ژل آلوئه ورا تقریباً چهار برابر سریع تر از آب جذب می شود و قادر به رسیدن به برخی از عمیق ترین بافت های پوست است. همین امر باعث می شود مواد مغذی مورد نیاز را مستقیماً به پوست شما منتقل کند.
  8. وقتی به صورت مکمل مصرف می شود، آلوئه ورا می تواند به بدن در مقابله با تغییراتی مانند استرس کمک کند و به تعادل رژیم های غذایی بیش از حد اسیدی کمک می کند. همچنین با جذب سموم در دستگاه گوارش می تواند دارای خاصیت سم زدایی باشد.

در ادامه چند ماسک شگفت انگیز با آلوئه ورا برای مو و پوست به شما آموزش خواهیم داد، پس برای این آموزش جذاب با ما همراه باشید.

تهیه ماسک برای پوست و مو با ترکیب ژل آلوئه ورا و انواع روغن ها

معمولاًدر اکثر مواقع ژل آلوئه ورا برای درمان سوختگی های سطحی ناشی از آفتاب توصیه می شود. آیا می دانستید که ژل آلوئه ورا برای انواع دیگر بیماری های پوستی نیز موثر است؟ کاربرد های آلوئه ورا بسیار متنوع است و می تواند به برای درمان آکنه های پوستی و مرطوب کننده پوست مورد استفاده قرار گیرد. اگر می خواهید بیش از قبل از خواص آلوئه ورا استفاده کنید، می توانید آن را به راحتی با روغن های حامل و اساسی ترکیب کنید. هر روغن خواص و کاربرد های خاص خود را دارد، ما چند تا از ساده ترین ترکیب ها را انتخاب کرده ایم که می توانید برای حفظ سلامت پوست و موی خود آن ها را امتحان کنید.

ترکیب آلوئه ورا با روغن های حامل

روغن های حامل روغن هایی اند که برای رقیق کردن روغن های اساسی بدون دخالت در کارایی آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. این روغن ها خواص دیگری نیز دارند و می توانند با مواد دیگری به جز روغن های اساسی ترکیب شوند. در ادامه فواید مختلف ترکیب چند نمونه از روغن های حامل با ژل آلوئه ورا را بررسی می کنیم.

ماسک مو با ترکیبی از روغن نارگیل

برای ساخت ماسک نرم کننده خانگی، می توانید آلوئه ورا را با روغن نارگیل مخلوط کنید. برای این کار 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) ژل آلوئه ورا را با 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن نارگیل ترکیب کنید. هنگامی که می خواهید از این ترکیب استفاده کنید، ابتدا مو های خود را طبق معمول بشویید. سپس مخلوط آلوئه ورا و روغن نارگیل را روی پوست سر خود ماساژ دهید و آن را تا انتهای موهای خود بمالید. این ماسک نرم کننده را قبل از آبکشی به مدت 30 دقیقه روی موهای خود نگه دارید.

نکات مهم:

  • می توانید تا دوبار در هفته از این ماسک مو استفاده کنید.
  • روغن نارگیل برای ترمیم مو های خشک و وز یک مرطوب کننده عالی بوده و افزودن آلوئه ورا به آن تأثیرش را بر مو ها چند برابر می کند.
  • می توانید 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن کرچک، چند قطره ویتامین E یا چند قطره روغن اساسی مورد علاقه خود مانند درخت چای یا اسطوخودوس نیز به این ترکیب اضافه کنید.
نارگیل و آلوئه ورا

مرطوب کننده صورت با جوجوبا و آلوئه ورا

صورت خود را با ترکیب ژل آلوئه ورا و روغن جوجوبا مرطوب کنید. برای این کار 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) ژل آلوئه ورا و 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن جوجوبا را در یک ظرف کوچک دارای قطره چکان بریزید. سپس درپوش ظرف را بچرخانید و بطری را خوب تکان دهید تا مواد کاملاً ترکیب شوند. ابتدا صورت خود را شسته و خشک کنید، سپس چند قطره از این ترکیب را روی دست خود ریخته و ترکیب را مستقیماً روی پوست خود بمالید. در نهایت مانند هر ماسک دیگری باید پس گذشت یک الی دو ساعت آن را بشویید. (شستشو این ماسک تنها بر روی پوست صورت و پوست های حساس و متسعد جوش ضروری است. ماندن آن بر روی پوست بدن به شرط حساس نبودن مانعی ندارد).

جوجوبا و آلوئه ورا

نکات مهم:

  • اگر از این ماسک دوبار در روز استفاده کنید، به درمان آکنه های پوستی نیز کمک می کند.
  • روغن جوجوبا در ترکیبات بسیاری از محصولات مرطوب کننده به عنوان ترکیب ضد التهاب استفاده می شود، بنابراین واقعاً به آرامش پوست شما کمک می کند.
  • می توانید حدود 6 قطره اسانس کندر نیز به آن اضافه کنید تا بوی دلپذیری به ماسک مرطوب کننده شما بدهد.

اصلاح پوست با ماسک نارگیل و آلوئه ورا

از روغن نارگیل و آلوئه ورا به عنوان ژل اصلاح نیز استفاده می شود. یک ماسک حاوی روغن نارگیل می تواند پوست شما را مرطوب کند. ترکیب آلوئه ورا و روغن نارگیل از سوختگی یا سوزش پوست توسط تیغ روی پوست جلوگیری می کند. برای این کار یک فنجان (59 میلی لیتر) روغن نارگیل را روی اجاق ذوب کرده (مراقب باشید خیلی داغ نشود) و 1⁄4 فنجان (59 میلی لیتر) ژل خالص آلوئه ورا را با آن مخلوط کنید. هنگامی که آماده اصلاح پوست هستید، کافیست تنها مقداری از ژل ترکیبی را برداشته و یک لایه نازک روی پوست خود بمالید. قبل از شروع به اصلاح، اجازه دهید چند دقیقه روی پوست بماند و سپس اصلاح پوست خود را به روش صحیح انجام دهید.

نکات مهم:

  • می توانید ژل اصلاح خانگی خود را تا 2 ماه در دمای اتاق و در ظرف پلاستیکی نگهداری کنید.
  • اگر روغن نارگیل شما سفت شد یا مخلوط دو قسمتی شد، تنها یک درب روی ظرف بگذارید و آن را زیر آب داغ نگه دارید تا روغن دوباره گرم شود.
ژل اصلاح صورت

ماسک ضد حشرات با ترکیبی از روغن زیتون

با استفاده از آلوئه ورا و روغن زیتون ماسک و لوسیون دافع حشرات ایجاد بسازید. برخی از مطالعات نشان می دهند، که ترکیب آلوئه ورا و روغن زیتون بر روی پوست می تواند به عنوان یک ضد حشره عمل کند. برای تهیه ماسک ضد حشره حدود 1 فنجان روغن زیتون را با 3 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید. می توانید مواد را با دست مخلوط کرده یا از مخلوط کن استفاده کنید.

پس از ترکیب مواد آن را داخل ظرف مناسبی بریزید. زمانی که بیرون می روید مخلوط را روی پوست خود بمالید تا از نیش زدگی در امان باشید. برای راحتی مصرف و تمدید راحت تر در طول روز ترکیب را داخل یک قوطی اسپری دار بریزید. (برای این کار کمی محلول را با آب رقیق کنید تا راحت تر اسپری شود.)

روغن زیتون و آلوئه ورا

نکات مهم:

  • در حالی که به ندرت این اتفاق می افتد، اما ممکن است آلوئه ورا باعث تحریک پوست شما شود. اگر حساسیت مشاهده کردید، به جای مقدار گفته شده تنها 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) آلوئه ورا در مخلوط بریزید.

ماسک ضد پیری با کرچک

ترکیب روغن کرچک با ژل آلوئه می تواند یک ماسک ضد پیری مؤثر باشد. برای تهیه این ماسک در یک بطری کوچک، 9 قسمت ژل آلوئه ورا و 1 قسمت روغن کرچک ریخته و آن را خوب تکان دهید، تا ترکیب شوند. سپس مخلوط را در یخچال نگه دارید تا خنک شود و اثر ضد پیری بیشتری روی پوست شما داشته باشد.

مخلوط روغن و آلوئه را می توانید مستقیماً به پوست خود بمالید. همچنین می توانید آن را اطراف چشم های خود ماساژ دهید تا به سفت شدن و مرطوب شدن پوست شما کمک کند. پس از انجام ماساژ مناسب صورت یا ماساژ های جوان سازی کمی صبر کنید تا مواد موجود در ماسک جذب پوست شوند. سپس برای جلوگیری از ایجاد جوش و حساسیت صورت خود را با آب ولرم و شوینده مناسب بشویید.

نکات مهم:

  • در صورت داشتن عفونت قارچی از استفاده از روغن کرچک خودداری کنید زیرا ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.
  • می توانید روغن کرچک بیشتری را برای غلیظ کردن حالت مرطوب کنندگی ماسک استفاده کنید، قوام آن فقط به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.
  • روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی است.
  • روغن کرچک می تواند به کاهش هر گونه کشیدگی یا چین و چروک کمک کند.
روغن کرچک با الوئه ورا

ترکیب آلوئه ورا و روغن های اساسی

روغن های اساسی ترکیباتی هستند که از گیاهان استخراج می شوند و اغلب برای رایحه درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. از ترکیب روغن های اساسی و مواد مختلف یا روغن های حامل می توان برای کمک به سلامت پوست و مو استفاده کرد. در ادامه شما را با چند نمونه از ترکیب روغن های اساسی با ژل آلوئه ورا آشنا خواهیم کرد.

آلوئه ورا و روغن درخت چای

ترکیب روغن درخت چای و ژل آلوئه ورا برای ازمحو شدن جای زخم و لکه های تیره می تواند مؤثر باشد. اگر می خواهید ماسک صورتی با استفاده این ترکیب تهیه کنید کافیست، 4 قاشق غذاخوری (59 میلی لیتر) ژل آلوئه ورا را تنها با 2 قطره از روغن درخت چای مخلوط کنید.

برای گرفتن نتیجه ماسک آلوئه وا و روغن درخت چای را روی لک ها و تیرگی های پوست خود مالیده و اجازه دهید حدود 10-15 دقیقه بماند. پس از گذراندن زمان لازم پوست خود را کاملاً شسته و آبکشی کنید. بعد از استفاده از این ماسک بهتر است، از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست شما خشک نشود.

روغن درخت چای

نکات مهم:

  • همچنین می توانید نصف یک خیار را پوست کنده و برای افزودن پتاسیم، ویتامین E و مرطوب کنندگی بیشتر به مخلوط اضافه کنید.
  • مطالعات نشان داده اند که روغن درخت چای به همراه آلوئه می تواند آکنه، جای زخم ها و نواحی تیره پوست را به طور موثری درمان کند.

ماسک مو با روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی را با ژل آلوئه مخلوط کرده و به عنوان مرطوب کننده روزانه مو ها استفاده کنید. برای تهیه این ماسک مو ابتدا 1 برگ بزرگ آلوئه ورا را برش داده و ژل آن را خارج کنید. سپس 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب به ژل اضافه کرده و 3-4 قطره روغن نعناع فلفلی را به مخلوط کن اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کرده و مخلوط را صاف کنید. ترکیب داخل یک بطری اسپری ریخته و صبح و عصر موهای خود را با آن اسپری کنید تا موهای شما نرم بمانند.

نکات مهم:

  • می توانید مخلوط را 1 تا 2 هفته نگه دارید، باید آن را در یخچال بگذارید تا خراب نشود.
  • برخی از مطالعات نشان داده اند که روغن نعناع می تواند به تحریک رشد موها کمک کند، بنابراین می توانید آن را با دیگر مرطوب کننده های مو نیز مخلوط کنید.
آلوئه ورا و نعناع

ماسک ضد آکنه روغن ریحان و آلوئه ورا

شاید کمی عجیب باشد اما آکنه با ترکیبی از ژل آلوئه و روغن ریحان درمان می شود. برای تهیه ماسک ضد آکنه حدود 5 قطره روغن ریحان را با 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ترکیب کنید. برای مصرف این ماسک بعد از شستشو پوست صورت، مخلوط ریحان و آلوئه را روی پوست خود ماساژ می دهید. پس از جذب کامل ماسک به پوست آن را با آب ولرم شسشتو داده، سپس صورت خود را خشک کنید. سعی کنید این ماسک را دوبار در روز، یک بار صبح پس از بیداری و دوباره شب قبل از خواب استفاده کنید.

روغن ریحان برای آکنه

نکات مهم:

  • اسانس ریحان دارای خواص ضد التهابی است و مشکلات پوستی مانند آکنه را بهبود می بخشد، آلوئه ورا نیز می تواند آن را مؤثر تر کند.

ماسک ضد التهاب آلوئه ورا و اسطوخودوس

ماسک ضد التهاب و تسکین التهاب پوستی با روغن آلوئه ورا و اسطوخودوس تهیه کنید. برای تهیه این ماسک کافی است 1 قطره روغن اسطوخودوس را در 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی لیتر) ژل آلوئه مخلوط کرده و آن ها را به خوبی با هم ترکیب کنید. پس از مخلوط کردن، ژل را به مدت 5 دقیقه در یخچال قرار دهید تا اثر خنک کنندگی نیز روی پوست شما داشته باشد. برای مالیدن ژل بر روی پوست و تسکین التهابات آن از یک پد پنبه ای گرد استفاده کنید.

نکات مهم:

  • این ماسک تأثیر بسیار خوبی بر روی آکنه و ضایعه های پوستی دارد.
  • روغن اسطوخودوس دارای رایحه آرامش بخش است. برخی مطالعات نشان داده اند که به درمان پوست های ملتهب کمک می کند.
آلوئه و روغن اسطوخودوس

منبع:

www.wikihow.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.