سلامت پوست, سلامت مو, مراقبت از پوست, مراقبت از مو

خواص روغن اکالیپتوس برای پوست و مو

خواص روغن اکالیپتوس

در این مقاله قصد داریم خواص روغن اکالیپتوس برای پوست و مو را به شما بگوییم. مزایای گسترده ای که در عصاره های گیاهی به ویژه روغن اوکالیپتوس وجود دارد را نمی توان انکار کرد. روغن اکالیپتوس می تواند به پاکسازی سینوس ها، تسکین درد عضلات و مقابله با استرس کمک کند. اما قبل از اینکه از آن استفاده کنید، ویژگی ها و نحوه استفاده ایمن و موثر از آن را مطالعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

روغن اکالیپتوس چیست؟

روغن اکالیپتوس از برگ های بیضی شکل درخت اکالیپتوس تقطیر می شود. یک گیاه همیشه سبز معروف به رشد سریع می باشد. اگر چه درخت اکالیپتوس بومی استرالیا است، اما اکنون در سراسر جهان رشد می کند.

برگ ها خشک، خرد و تقطیر می شوند تا اسانس قدرتمند آن به وجود آید. ماده اصلی سازنده آن سینئول است (که به اوکالیپتول نیز معروف است) که به دلیل خواص ضد التهابی، ضد درد و معطر شناخته شده است.

خواص روغن اکالیپتوس برای مو

خواص روغن اکالیپتوس برای مو

روغن اکالیپتوس و شوره سر

تخمین زده شده است که شوره سر و درماتیت سبورئیک مربوط به آن تقریباً نیمی از جمعیت بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهند. گزارشی در سال 2012 که در مجله بیماری های گرمسیری آسیا و اقیانوس آرام منتشر شده است، نشان داده که روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد قارچی و ضد عفونی کننده است که می تواند برای درمان شوره سر استفاده شود.

روغن اکالیپتوس و شپش سر

اگر درگیر شپش سر هستید، می توانید روغن اکالیپتوس را به عنوان یک درمان احتمالی در نظر بگیرید. یک مطالعه منبع معتبر در سال 2017 در استرالیا، نتیجه گرفت که اثربخشی، ایمنی و سهولت استفاده از روغن اکالیپتوس آن را به یک گزینه مفید در درمان شپش سر تبدیل کرده است.

قبل از استفاده از اکالیپتوس برای درمان شپش سر، با پزشک خود مشورت کنید، وی ممکن است پیشنهادهای دیگری برای درمان داشته باشد.

بیشتر بخوانید: درمان شپش سر با روش های خانگی

اکالیپتوس و رشد مو

یک مطالعه در 2010 از یک منبع معتبر نتیجه گرفت که روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد التهابی است. اگرچه با تحقیقات بالینی اثبات نشده است، اما طرفداران روغن اوکالیپتوس برای مو معتقدند که این روغن می تواند التهاب پوست سر را کاهش دهد و یک محیط ایده آل برای رشد مو ایجاد کند.

نکته: اگر می خواهید اکالیپتوس را به برنامه مراقبت از مو خود اضافه کنید، به یاد داشته باشید که اگر رقیق نشده باشد، می تواند عوارض داشته باشد. اگر در مورد استفاده یا نحوه استفاده از آن نگرانی دارید، با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید.

خواص روغن اکالیپتوس برای پوست

سلامت پوست را بهبود می بخشد و به درمان آکنه کمک می کند

روغن اکالیپتوس برای درمان آکنه و سایر بیماری های شایع پوستی کمک می کند. همچنین از روغن اکالیپتوس برای درمان آبسه، سپسیس، درماتیت باکتریایی، عفونت های قارچی، زونا، زخم، سوختگی، جوش و آبله مرغان استفاده می شود.

توجه: هرگز از روغن اکالیپتوس (یا هر روغن گیاهی) به طور مستقیم روی پوست خود استفاده نکنید. ممکن است دچار واکنش های آلرژیک و بثورات پوستی شوید. این تقریباً در مورد تمام روغن های گیاهی رقیق نشده وجود دارد. مگر در مواردی که ذکر شود، از یک داروی رقیق شده استفاده کنید.

چند قطره از این روغن را به روغن حامل مانند روغن نارگیل اضافه کنید و مخلوط را به منطقه آسیب دیده بمالید.

می تواند به مدیریت عفونت های قارچی کمک کند

مواد فعال زیستی روغن اکالیپتوس دارای فعالیت ضد قارچی و قارچ کش قوی هستند. آن ها به مبارزه با چندین گونه قارچی کمک می کنند. طبق آزمایشات آزمایشگاهی، این روغن در برابر شش سویه قارچی بیماری زا موثر است.

از روغن اکالیپتوس می توان برای کنترل عفونت های قارچی مانند عفونت ناخن پا و بستر ناخن، ونیکومایکوزیس سطحی و غیره استفاده کرد.

محل گزش حشرات را بهبود می بخشد

روغن اوکالیپتوس حاوی یک ضد عفونی کننده طبیعی است که می تواند برای بهبود گزش ها، زخم ها، بریدگی ها و سوختگی ها استفاده شود. همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که برای جلوگیری از رشد میکروب های جدید موثر است.

دو تا سه قطره بر روی یک پنبه تمیز بمالید و روزانه دو بار محل مورد نظر را مالش دهید.

خواص روغن اکالیپتوس

آفتاب سوختگی را برطرف می کند

روغن اوکالیپتوس با خاصیت ضد التهابی، تسکین دهنده درد و خنک کنندگی طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی دردناک موثر است. خواص ضد باکتری آن نیز از پوست در برابر عفونت محافظت می کند.

روش استفاده از روغن اوکالیپتوس برای بهبود آفتاب سوختگی

  • یک بطری اسپری دو اونسی را با آب تصفیه شده پر کنید.
  • دو تا چهار قطره روغن اکالیپتوس و یک قاشق چای خوری ژل خالص آلوئه ورا به آن اضافه کنید، که به عنوان یک امولسیون کننده طبیعی عمل می کند.
  • به خوبی تکان دهید و برای تسکین روی پوست اسپری کنید.

این کار یک اسپری تازه کننده برای شما ایجاد می کند که می تواند شما را در یک روز گرم تابستان خنک کند.

بوی بد دهان را از بین می برد

به لطف خواص ضد میکروبی موجود در روغن اکالیپتوس، می تواند با بوی بد دهان مقابله کرده و به عنوان دهانشویه طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

کافی است یک تا دو قطره آب به روغن اکالیپتوس اضافه کنید، غرغره کنید و بیرون بریزید. مراقب باشید قورت ندهید. نباید روغن اکالیپتوس را بخورید.

منابع: healthlinewomenshealthmag

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.