سلامت پوست, مراقبت از پوست

درمان ترک های پوستی بر اثر چاقی و لاغری

درمان ترک پوستی چاقی و لاغری

اگر از ترک های پوستی که بر اثر چاق یا لاغر شدن ایجاد شده رنج می برید و به دنبال راهی برای کاهش آن هستید، در این مطلب به درمان ترک های پوستی بر اثر چاقی و لاغری می پردازیم.

ترک پوستی یا استریا به ترک یا خطوط نازک یا نواری که موازی هم هستند یا به هم نزدیکند گفته می شود. ترک های پوستی که به استریا هم معروف هستند، فرمی از اسکار روی پوست است. به مرور زمان ممکن است کم شود ولی به طور کامل ناپدید نمی شود.

علت این ترک ها در درم است. اغلب در اثر کشش سریع پوست به دنبال رشد یا تغییر وزن سریع ایجاد می شود. ممکن است در اثر تغییرات هورمونی زمان بلوغ، بارداری، رشد یا درمان های جایگزینی هورمونی هم ایجاد شود.

نشانه ها و علائم ترک پوستی چگونه است؟

ترک پوستی بر روی ران پا

استریا یا همان ترک های پوستی ضایعاتی قرمز یا صورتی هستند که در هر نقطه از بدن ممکن است ایجاد شوند ولی بیشتر در جاهایی وجود دارد که مقادیر زیاد چربی ذخیره شده است.

شایع ترین محل ترک های پوستی بر اثر چاقی و لاغری، شکم، پستان ها، بازوها، زیر بازوها، کمر، ران (هم داخل و هم خارج)، لگن و باسن است. به مروز زمان، آتروفی و از دست دادن رنگ رخ می دهد.

علل ایجاد ترک های پوستی

علت بروز این ضایعات، کشش پوست است. این مسئله به خصوص زمانی که کورتیزون افزایش می یابد صحیح است. به عبارت دیگر، افزایش سطح کورتیزون می تواند احتمال و تشکیل یا شدت کشیدگی پوست را به دنبال کاهش انعطاف پذیری آن افزایش دهد.

به ویژه این که با پیشگیری از تشکیل کلاژن و الاستین توسط فیبروبلاست‌ها بر روی درم اثر دارد. نمونه ای از مواردی که ترک های پوستی به طور شایع دیده می شود. شامل افزایش وزن (به صورت چربی و یا عضله)، بارداری، رشد در دوران بلوغ، برخی داروها و برخی بیماری ها و مشکلات طبی.

روش های درمانی ترک پوستی

ترک پوستی یک نوع اسکار پوستی است که مثل همه اسکارها درمان قطعی ندارد و فقط می توان آن را بهبود داد. با اینکه امکان دارد این ترک ها هیچ گاه به صورت کامل از بین نروند اما درمان می تواند رنگ این نشانه ها را روشن تر کرده و آن ها را کوچک تر کند. در موارد دیگر این ترک ها به صورت خود به خود از بین می روند.

ترک پوستی بر روی شکم

درمان ترک های پوستی وسیع می باشد، از کرم های پوستی گرفته تا روش های درمانی که متخصص برای بیمار انجام می دهد. در حالت کلی درمان ها دو دسته هستند:

درمان ترک های پوستی با لیزر

درمان ترک های پوستی بر اثر چاقی و لاغری با لیزر یکی از جدیدترین روش های درمان قطعی ترک های پوستی می باشد که در کاهش ظاهر این ترک ها موثر است.

لیزرهای پالسی رنگی و پالسی شدید می توانند ظاهر ترک های پوستی را بهبود بخشیده و تولید کلاژن را در طول زمان افزایش دهند.

درمان ترک های پوستی با لیزر

این فرایند ها توسط یک جراح پلاستیک، زیبایی یا پوست انجام می شوند. جراحان آمریکا درمان های لیزری را جهت رفع ترک های پوستی پیشنهاد می دهند. افراد باید از اعتبار و مهارت پزشک معالج خود اطمینان حاصل کنند.

ممکن است جهت بهبود 20 تا 60 درصدی ترک های پوستی به حداکثر 20 جلسه درمانی نیاز باشد. ممکن است این جلسات درمانی پر هزینه باشند.

درمان ترک های پوستی با مزوتراپی

در مزوتراپی استریا مواد مورد نیاز جهت ترمیم پوست و تحریک سنتزهای کلاژن ساز، به لایه های میانی پوست تزریق می شود. روش های تزریق در مزوتراپی با توجه به نوع درمان تشخیص پزشک متفاوت است.

در درمان استریا با مزوتراپی عموما از میکرونیدلینگ و ناپاژ استفاده می شود. با توجه به وضعیت استریا تعداد جلسات مزوتراپی مشخص می شود که معمولا حداقل 5 جلسه مورد نیاز خواهد بود. در هر جلسه دوز مشخصی از کوکتل مزوتراپی مخصوص درمان استریا در محل ترک ها تزریق می شود و معمولا نتایج بعد از چند جلسه قابل مشاهده خواهد بود.

درمان ترک پوست با میکرونیدلینگ

برای درمان ترک های پوستی بر اثر چاقی و لاغری با میکرونیدلینگ ، این فرآیند لایه درم را هدف قرار می دهد. درم لایه میانی پوست بوده و ترک های پوستی در این لایه تشکیل می شوند. در این فرایند، سوزن هایی کوچک به پوست وارد شده تا تولید کلاژن را تحریک کنند.

افزایش کلاژن و الاستین بازسازی پوست را ارتقا داده، ظاهر پوست را بهبود بخشیده و ترک های پوستی را کاهش می دهد. درمان موثر ترک های پوستی به چندین جلسه درمانی در یک بازه چند ماهه نیاز دارد. این درمان برای افرادی که پوست تیره تر دارند موثر تر است.

رفع ترک پوستی یا استریا با میکرودرم ابریژن

این روش بدون درد است و ظاهر ترک های پوستی سفید رنگ را کاهش می دهد. این فرایند لایه فوقانی پوست (اپی درم) را هدف قرار داده و پوست را تحریک می کند تا فیبر های الاستین و کلاژن را سفت کند.

در میکرودرم ابریژن کریستال های لایه بردار کوچک به ناحیه درمان اسپری شده و یا یک ابزار مخصوص بر روی آن ناحیه کشیده می شود. با کشیده شدن ابزار بر روی پوست کریستال ها به آرامی برداشته شده و پوست مرده را به همراه خود از لایه اپی درم جدا می کنند.

درمان ترک های پوستی به روش خانگی

پوست بدن برای بازسازی، به کلاژن طبیعی و اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 نیاز دارد که همگی این ها در پیشنهاد ما که یک روغن طبیعی است وجود دارد. فقط باید 2/5 ماه روزی 2 بار این روغن را روی سطح مورد نظر ماساژ دهید.

روغن کرچک

روغن کرچک علاوه بر این که برای درمان ترک های پوستی چاق و لاغری مفید است، برای بسیاری از مشکلات پوستی دیگر مانند خال های سیاه و گوشتی، چروک، نقاط سیاه روی پوست، خطوط اخم و کک و مک نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان ترک پوستی با روغن کرچک
  • مقداری روغن کرچک را روی نواحی که دچار ترک پوستی شده است بمالید و به آرامی و به صورت دایره ای برای مدت 5 الی 10 دقیقه ماساژ دهید.
  • روی محلی که روغن زدید را با یک پارچه کتان نازک بپوشانید و گرم نگه دارید و بگذارید حداقل نیم ساعت بماند. این عملکرد را روزانه و به مدت 1 ماه انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ منبع غنی از پروتئین است و برای درمان و از بین بردن ترک های پوستی موثر است.

  • سفیده تخم مرغ را از زرده جدا کنید. نواحی از پوستتان که ترک دارد را به خوبی با آب تمیز کنید سپس با یک پنبه یا پد آرایشی، سفیده تخم مرغ را روی پوستتان بمالید.
  • بگذارید سفیده تخم مرغ روی پوست کاملا خشک شود سپس پوستتان را با آب سرد بشویید.
  • سپس مقداری روغن زیتون روی پوست خود بمالید که آن را چرب و مرطوب کند و از حالت خشکی خارج شود. روزانه و به مدت 2 هفته این عمل را انجام دهید.

آلوئه ورا

درمان ترک پوستی با آلوئه ورا

خواص درمانی و صاف کنندگی آلوئه ورا می تواند به از بین بردن ترک های پوستی بر اثر چاقی و لاغری کمک کند.

  • می توانید مستقیما ژل درون آلوئه ورا را روی ترک های پوستیتان بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند، سپس با آب ولرم بشویید.
  • روش دیگر استفاده از آلوئه ورا برای رفع ترک های پوستی، این است که ترکیبی از آلوئه ورا، پنج کپسول ویتامین A و ده کپسول ویتامین E بریزید.
  • این ترکیب را روی آثار ترک های پوستی بمالید و بگذارید مقداری بماند تا کاملا جذب بدنتان شود. این کار را روزانه انجام دهید.

چگونه جلوی ترک خوردن پوست را بگیریم؟

با اینکه گاهی نمی توان با این ترک ها مقابله کرد، ولی تا حدی می توانیم عوامل به وجود آورنده ترک های پوستی را کنترل کرده و شرایط بهتری برای فرد ایجاد کنیم.

بنابراین باید عواملی مانند افزایش ناگهانی وزن یا استفاده طولانی مدت از داروها را تا حد امکان کنترل کنیم. با این حال در دوران بارداری نمی توان کاری برای این ترک ها انجام داد و از ایجادشان پیشگیری کرد.

نوشته های مرتبط

دیدگاه ها “”

  1. مرضیه گفت:

    این موارد مثل روغن کرچک و ألوورا برای درمان ترک های های سفید هم تاثیر داره یا ن ممنون میشم جواب بدین

    1. Masoomeh Nemani گفت:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز. بله. طبق مقدار و مدت زمان استفاده که داخل مقاله گفته شده استفاده کنید. ترجیحا قبل از استفاده از محل عکس بگیرید تا بتونید متوجه تغییرات بشید. اگر تغییری مشاهده نشد می تونید از درمان های پزشکی استفاده کنید. اگر در زمان استفاده متوجه بروز حساسیت شدید، مصرف رو متوقف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.