سلامت پوست, مراقبت از پوست

انواع بهترین روش ها برای درمان جای فرورفتگی جوش صورت

درمان جای فرورفتگی جوش

جوش های دردناک روی صورت، بسیار ناراحت کننده و نا امید کننده هستند. اما بدتر از این جوش های دردناک و ملتهب، جای فرورفتگی جوش است که شاید فکر کنید قابل درمان نیستند. اما، خبر خوب این است که جای فرورفتگی جوش را می توان درمان کرد. در ادامه این مطلب، ما انواع روش های مؤثر برای درمان این چاله های ناامید کننده را به شما معرفی خواهیم کرد.

با این حال، قبل از شروع درمان، ابتدا باید از شر هر گونه آکنه و جوش خلاص شوید، زیرا جوش های جدید می تواند منجر به ایجاد فرورفتگی های جدید شود.

تشخیص نوع اسکار

انواع جای فرورفتگی جوش

جای فرورفتگی های جوش، زمانی ایجاد می شود که یک جوش به عمق پوست نفوذ کرده و به بافت های زیر آن آسیب برساند. قبل از اینکه بخواهید جای این فرورفتگی ها را درمان کنید، مهم است که بدانید نوع آن ها چیست. هر نوع جوش و آکنه به درمان متفاوت پاسخ می دهد و برخی از درمان ها برای انواع خاصی بهتر از بقیه هستند.

اسکار آتروفیک

اسکار های آتروفیک، بیشتر در صورت شایع هستند. آن ها زمانی ایجاد می شوند که کلاژن کافی در حین بهبود زخم ساخته نشده باشد. سه نوع اسکار آتروفیک وجود دارد:

Ice pick

Ice pick، اسکار های باریک و V شکل هستند که می توانند به عمق پوست نفوذ کنند. آن ها می توانند شبیه سوراخ های گرد یا بیضی شکل کوچک، مانند زخم آبله مرغان باشند. درمان این نوع جای فرورفتگی زخم، از سخت ترین درمان ها است. زیرا می توانند تا سطح زیر پوست گسترش پیدا کنند.

Boxcar

این جای فرورفتگی های جوش، پهن و U شکل هستند و لبه های تیز دارند. آن ها می توانند کم عمق یا عمیق باشند. هر چه سطحی تر باشند، بهتر به درمان های فرورفتگی جوش پاسخ می دهند.

متحرک (Rolling)

این جای فرورفتگی های جوش، گسترده و معمولاً دارای لبه های گرد و ظاهر نامنظم هستند.

اسکار هایپرتروفیک یا برجسته شده

این اسکار ها بیشتر با آکنه قفسه سینه و کمر شایع هستند. آن ها در بالای سطح پوست قرار دارند و در اثر عدم توازن ساخت و تحلیل کلاژن ایجاد می شود.

اسکار کلوئید

این اسکار ها شبیه به اسکار های هایپرتروفیک هستند، اما معمولاً بسیار ضخیم تر از لکه های اصلی جوش هستند. آن ها معمولاً تیره تر از پوست اطراف هستند و می توانند قرمز یا قهوه ای باشند. همچنین اسکار کلوئید ممکن است علائمی مانند خارش یا درد ایجاد کند.

درمان خانگی

درمان خانگی جای فرورفتگی جوش

قبل از شروع هرگونه درمان جای فرورفتگی جوش ، مهم است که توسط متخصص پوست ویزیت شوید. آن ها می توانند بهترین روش برای کاهش ظاهر اسکار های پوست را تعیین کنند و همچنین مطمئن می شوید که آثار روی پوست شما در واقع اسکار جوش هستند و نه یک بیماری دیگر.

آلفا هیدروکسی اسید ها

آلفا هیدروکسی اسید ها (AHAs)، اغلب در محصولات ساخته شده برای درمان آکنه یافت می شوند. زیرا به از بین بردن پوست مرده و جلوگیری از انسداد منافذ کمک می کنند. اسید ملایم، لایه بیرونی پوست را لایه برداری می کند تا به از بین رفتن رنگ و زبری پوست کمک کند.

مناسب برای: انواع جای فرورفتگی جوش.

اسید لاکتیک

یک مطالعه کوچک در سال 2010 نشان داد که لایه برداری با اسید لاکتیک توسط متخصص پوست که هر دو هفته یک بار به مدت سه ماه انجام می شود، بافت، ظاهر و رنگدانه پوست را بهبود می بخشد و اسکار های جوش را روشن می کند.

تعداد بیشماری سرم و پماد حاوی اسید لاکتیک وجود دارد. اما می توانید به دلیل وجود اسید لاکتیک طبیعی در سرکه سیب رقیق شده، از آن به عنوان تونر یا درمان موضعی استفاده کنید.

مناسب برای: انواع جای فرورفتگی جوش.

رتینوئید ها

رتینوئید های موضعی، یکی دیگر از درمان های آکنه، همراه با مزایای صاف کننده جای زخم است. بر اساس یک بررسی اخیر، رتینوئید ها علاوه بر سرعت بخشیدن به بازسازی سلولی و بهبود بافت پوست، می توانند به کاهش تغییر رنگ و زخم ها نیز کمک کنند.

با این حال، آن ها می توانند پوست شما را نسبت به خورشید حساس کنند. بنابراین همیشه هنگام استفاده از هر چیزی که حاوی رتینوئید است، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

شما می توانید کرم ها و سرم های حاوی رتینوئید ها را بدون نسخه پیدا کنید، اما ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند غلظت های بیشتری از آن را برای شما تجویز کند. به دنبال محصولاتی باشید که رتینول، به عنوان یکی از مواد فعال در آن ذکر شده است.

مناسب برای: جای فرورفتگی جوش، نوع آتروفیک.

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک، منافذ را تمیز می کند، تورم و قرمزی را کاهش می دهد و در صورت استفاده موضعی، پوست را لایه برداری می کند. این یکی از بهترین درمان ها برای فرورفتگی جای جوش محسوب می شود.

می توانید محصولات حاوی اسید سالیسیلیک را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا تفاوت را هنگام استفاده از اسید سالیسیلیک مشاهده کنید. همچنین می تواند باعث خشکی یا سوزش شود. در صورت داشتن پوست حساس، به دفعات کمتر باید از محصول استفاده کنید.

مناسب برای: انواع جای فرورفتگی جوش.

بیشتر بخوانید: اسید سالیسیلیک چیست؟ چرا برای پوست موثر است؟

ضد آفتاب

بله ضد آفتاب. استفاده از کرم ضد آفتاب هر روز روی اسکار ها، بسیار حیاتی است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند جای فرورفتگی جوش را تیره کرده یا بیشتر نمایان کند.

مواد طبیعی

بسیاری از مردم از دارو های طبیعی، برای کمک به از بین بردن جای فرورفتگی جوش، استفاده می کنند. اما در مورد نتیجه بخش بودن آن ها اطلاعات کافی وجود ندارد. برخی ممکن است باعث تحریک بیشتر یا مشکلات دیگر شوند، بنابراین باید با احتیاط از آن ها استفاده کنید.
درمان های خانگی که مردم به طور سنتی برای درمان جای فرورفتگی جوش، استفاده می کردند عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • کره شی
  • ژل آلوئه ورا
  • عسل خام
  • جوش شیرین
  • آب لیمو

درمان پزشکی

اگر درمان های خانگی نتیجه بخش نبودند، می توانید روش های دیگری را برای درمان جای فرورفتگی جوش صورت امتحان کنید.

دِرم ابریژن

درم ابریژن یکی از مؤثر ترین و رایج ترین روش های درمان اسکار صورت است. در این روش، پزشکان از یک ابزار چرخنده، برای لایه برداری عمیق تر لایه بالایی پوست، استفاده می کنند.

مناسب برای: زخم های نزدیک به سطح پوست.

لایه برداری شیمیایی

پیلینگ شیمیایی یا همان لایه بردار شیمیایی، یک اسید قوی است که برای برداشتن لایه فوقانی پوست و کاهش اسکار های عمیق تر، استفاده می شود. برخی از لایه بردار های شیمیایی به اندازه کافی ملایم هستند تا در خانه استفاده شوند، اما متخصص پوست شما، می تواند راه حل قوی تری با نتایج چشمگیر تر ارائه دهد.

انواع مختلفی از لایه بردار های شیمیایی وجود دارد، بنابراین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید که کدام یک برای شما مناسب است.

مناسب برای: انواع جای فرورفتگی جوش، اغلب برای زخم های عمیق تر استفاده می شود.

لیزر درمانی

لیزر درمانی پوست، برای درمان جای فرورفتگی جوش.

علاوه بر از بین بردن مو های زائد با لیزر، از این روش برای پوست نیز می توان استفاده کرد. لیزر پوست، مانند لایه برداری شیمیایی و درم ابریژن، لایه فوقانی پوست را از بین می برد. این درمان، به طور معمول زمان بهبود سریع تری نسبت به سایر روش های احیا کننده دارد.

با این حال، شما باید ناحیه مورد نظر پوست را با یک بانداژ بپوشانید تا کاملا بهبود یابد. این درمان، همچنین برای افرادی که هنوز دچار جوش می شوند گزینه مناسبی نیست و برای پوست های تیره نیز به همان اندازه مؤثر نیست.

مناسب برای: انواع جای فرورفتگی جوش و رنگ پوست روشن.

فیلر پوست

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، از روش فیلر صورت برای پر کردن جای فرورفتگی جوش و کمک به یکنواخت شدن پوست، استفاده می کنند. فیلر ها به سطح پوست تزریق می شوند تا به برآمدگی و صاف شدن اسکار های آتروفیک کمک کنند.

مناسب برای: افرادی که تعداد کمی اسکار یا جای فرورفتگی جوش دارند.

میکرونیدلینگ

این درمان جدیدتر، از یک غلتک کوچک دستی سوزن دار یا قلم دستی روی سطح زخم ها استفاده می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد میکرونیدلینگ به کاهش عمق جای فرورفتگی جوش کمک می کند. اما طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، این درمان تا 9 ماه طول می کشد. این یک درمان ایمن است که برای همه نوع رنگ پوست موثر است.

مناسب برای: اسکار های آتروفیک.

تزریقات

چند داروی مختلف وجود دارد که می توان به جای فرورفتگی جوش های برجسته تزریق کرد تا به نرم شدن و صاف شدن آن ها کمک کند، از جمله کورتیکواستروئید ها و دارو های شیمی درمانی فلوروراسیل (5-FU) و اینترفرون ها. تزریقات معمولاً به صورت دوره ای و هر چند هفته یک بار انجام می شود.

مناسب برای: انواع جای فرورفتگی جوش.

جراحی جزئی

ممکن است مسخره به نظر برسد که جای زخم را بردارید و احتمالاً آن را با یک اسکار جدید جایگزین کنید، اما متخصصان پوست یا جراحان پلاستیک می توانند یک جای فرورفتگی جوش بسیار قابل توجه را برداشته و یک اسکار کوچک پشت سر بگذارند که با گذشت زمان محو می شود.

بهترین برای: اسکار های عمیق و جای فرورفتگی جوش های برجسته.

سخن پایانی

اسکار های جوش پوستی، می توانند خسته کننده باشند، اما درمان های زیادی وجود دارد که می تواند آن ها را کمتر مورد توجه قرار دهد. بیشتر جای فرورفتگی جوش ها دائمی هستند، اما ارائه دهنده خدمات درمانی، می تواند به شما در یافتن درمان مناسب برای کمک به کاهش ظاهر این اسکار ها کمک کند.

بهترین راه درمان جای فرورفتگی جوش، این است که در وهله اول از آن جلوگیری کنید. از برداشتن، بیرون کشیدن یا فشردن هرگونه برآمدگی جوش ها، مهم نیست که چقدر وسوسه کننده است، خودداری کرده تا از تحریک پوست و آسیب به بافت زیرین جلوگیری کنید.

منبع: healthline

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.