سلامت پوست, مراقبت از پوست

رابطه پوست با کبد و تاثیر آن در سلامت و زیبایی پوست

رابطه پوست کبد

در این مطلب قصد داریم رابطه کبد و تاثیر آن بر پوست را بررسی کنیم. کبد شما کارخانه متابولیک بدن شماست و انرژی لازم را برای حفظ هزاران کارکرد انجام شده در هر دقیقه توسط تمام سلول های بدن شما ایجاد می کند. فولیکول های مو برای رشد موهای درخشان و قوی به انرژی نیاز دارند و سلول های پوستی برای از بین بردن سموم و ترمیم و بازسازی خود به انرژی نیاز دارند.

قلب شما برای حفظ تولید کلاژن و رساندن اکسیژن به سلول ها برای محافظت از آن ها در برابر پیری، نیاز به انرژی دارد تا بتواند جریان خون را در پوست برقرار کند. اگر کبد شما شما وظیفه خود را برای تجزیه سموم بدن به درستی انجام ندهد، شاهد بروز آکنه، جوش های سر سیاه، جوش های سر سفید و لک های پوستی خواهید بود.

درعین حال پوست شما شفاف و درخشان و صاف نخواهد بود. این همان رابطه پوست با کبد است. یکی دیگر از وظایف مهم کبد شکستن مولکول های چربی و تبدیل آن ها به ترکیبات دیگر است.

اگر مواد سمی در کبد جمع شود بار اضافی به کبد تحمیل می شود که نمی تواند چربی ها را به درستی به مولکول های دیگر تبدیل کند. در نتیجه شما شاهد بروز شوره در پوست و بخصوص در موها خواهید بود.

تجمع بیش از حد سموم در لایه های عمیق پوست چه علائمی دارد؟

رابطه پوست با کبد
  • درماتیت
  • اگزما
  • پیری زودرس و چین و چروک پوست
  • لکه های کبد قهوه ای که باعث پیرتر شدن شما می شود
  • بثورات خارش قرمز در هر نقطه از بدن و بثورات دردناک عمیق که ممکن است منجر به زخم شود
  • پسوریازیس
  • آکنه (باعث ایجاد جوش های کوچک قرمز می شود که روی گونه ها، چانه و ناحیه اطراف بینی ایجاد می شود.

هزاران نوع مختلف از مشکلات پوستی وجود دارد و تشخیص دقیق آن غالبا نیاز به مشاوره با متخصص پوست دارد. گاهی اوقات تشخیص این مسئله که چرا یک بیمار دارای مشکلات مزمن پوستی است بسیار مشکل است و به همین دلیل درمان این مشکلات دشوار است.

بیشتر درمان های معمول برای مشکلات پوستی استفاده از کرم ها و یا داروهایی برای سرکوب بثورات یا مشکل اساسی سیستم ایمنی بدن می باشد. اما در دراز مدت این داروهای قوی عوارض جانبی دارند و به همین دلیل بهتر است کبد و سیستم ایمنی درمان شود.

عوارض استفاده از کرم و دارو های پوستی

اگر پوست برای جلوگیری از بثورات با کرم های استروئیدی قوی یا داروهای آنتی هیستامین درمان شود، سموم در اعماق پوست سرکوب می شوند و نمی توانند از طریق پوست دفع شوند. این باعث می شود مشکلات بهداشتی عمیق تری در سطح پوست ظاهر شود.

کرم های استروئیدی فقط برای مدت زمان کوتاه باید بطور متناوب استفاده شوند. استفاده طولانی مدت از کرم های استروئیدی باعث از بین رفتن کلاژن در پوست و در نتیجه نازک شدن و چروک شدن پوست می شود.

به طور کلی آکنه با دارو های آنتی بیوتیکی درمان می شود که خیلی خوب عمل نمی کنند و در صورت استفاده طولانی مدت باعث می شود کبد شما ناسالم شود و احتمالاً به کبد شما آسیب جدی برساند.

مکمل های غذایی موثر در کاهش التهاب پوست و سم زدایی کبد

🔸دراین قسمت از رابطه پوست با کبد می توان فهمید که کبد شما به آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات، به ویژه سبزیجات برگ دار نیاز زیادی دارد. آنتی اکسیدان ها در هنگام سم زدایی جریان خون، از آسیب رسیدن به سلول های کبدی محافظت می کنند.

رابطه پوست با کبد و سم زدایی کبد

🔸 آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات همچنین به محافظت از سلول های پوست شما در برابر رادیکال های آزاد و در نتیجه پیری زودرس کمک می کند. در حالت عادی بهتر است روزانه سالاد یا سبزیجات خام مصرف کنید.

🔹 مکمل های امگا 3 روغن ماهی، برخی از مشکلات مزمن پوستی، مانند پوست بسیار خشک، درماتیت یا پسوریازیس، به دوزهای زیادی روغن ماهی نیاز دارند که برای استفاده از آن ها باید با پزشک خود مشورت کنید.

🔸 سلنیوم را می توان به عنوان یک قرص روزانه یا کپسول های سلنومون، یک کپسول روزانه مصرف کرد. سلنیوم ماده معدنی است که اثرات ضد التهابی در بدن دارد و برای تولید آنتی اکسیدان گلوتاتیون لازم است.

🔹 آب میوه های طبیعی یکی دیگر از ابزارهای پاکسازی پوست است آب مرکبات، گلابی، هویج، کلم، نعنا، ریحان، سیب و کلم را به شما توصیه می کنیم.

نکته: گفته های فوق توسط FDA ارزیابی نشده است و برای تشخیص، معالجه یا درمان بیماری نیست.

از خوردن این مواد غذایی پرهیز کنید

  • توصیه می شود از خوردن غذاهای سرخ شده باروغن زیاد یا غذاهایی که چربی بالایی دارند، خود داری کنید.
  • از خوردن پنیرهای شور یا پنیرهایی که مدت زیادی در یخچال بوده اند اجتناب کنید.
  • از خوردن غذاهایی که با هم سازگاری ندارند پرهیز کنید. به عنوان مثال ماست و تخم مرغ نباید خورده شود. خوردن ماست با ترشی و همچنین تخم مرغ با ترشی توصیه نمی شود. زیرا کبد برای هضم این مواد انرژی زیادی مصرف می کند و در نهایت ممکن است بعضی از مواد زائد وارد کبد و خون شود و باعث بروز لکه های پوستی شود.
  • مصرف زیاد گوشت های گاو و شتر توصیه نمی شود زیرا خون را رقیق می کنند.
  • افرادی که مشکل کم خونی ندارند بهتر است در خوردن پسته که باعث غلیظ شدن خون می شود، خودداری کنند. بهتر است پسته به همراه آب انار خورده شود.

توصیه می شود افرادی که طبع گرمی دارند، پس از خوردن گوشت شتر، آب انار، کاهو یا سکنجبین مصرف کنند که طبع گرمش را خنثی کند. گوشت گاو سرد است و بهتر است بعد از آن سیر، آویشن و … مصرف شود. گوشت گاو نباید با ماست خورده شود زیرا باعث چرب شدن کبد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.