سلامت پوست, مراقبت از پوست

راهکار های رفع خارش پوست بعد از اصلاح

رفع خارش بعد از اصلاح

اصلاح به طور موقت به پوست شما جلوه روشن تر و احساس بهتری می دهد. اما برای بسیاری از افراد، اصلاح با اثرات جانبی مانند خارش پوست همراه است. برجستگی های قرمز ناشی از التهاب نزدیک منافذ موی شما، به نام فولیکولیت نیز می توانند بعد از اصلاح پوست حساس از بین بروند. در ادامه ذکر می کنیم که چرا پوست شما بعد از اصلاح دچار خارش می شود و راهکار هایی برای رفع این مسئله آزاردهنده ارائه می دهیم.

چه عواملی باعث خارش پوست بعد از اصلاح می شود؟

وقتی از تیغ یا ژیلت برای از بین بردن موهای زائد قابل مشاهده روی پوست خود استفاده می کنید، در واقع همه موهای خود را از بین نمی برید.
فقط طول آن ها را نزدیک به محل رشد می کنید. فولیکول های مو به رشد موها در زیر پوست شما ادامه می دهند و اصلاح باعث تحریک آن فولیکول ها می شود. همین تحریک است که باعث می شود بعد از اصلاح احساس خارش کنید و به دنبال رفع آن باشید.

اصلاح با تیغ (مخصوصاً تیغی که دیگر تیز نباشد) می تواند هنگام اصلاح، فولیکول مو را پیچ و تاب دهد یا تحریک کند که این می تواند منجر به ایجاد موهای زیر پوستی شود. برخی از افراد این اثر را “سوختگی با تیغ” می نامند.

بسته به جایی که اصلاح می کنید (خط بیکینی، ناحیه تناسلی، زیر بازوها، پاها و غیره)، ناحیه ای که می توانید اصلاح کنید به ویژه حساس یا مستعد تحریک شدن است. ناحیه تناسلی یکی از مستعد ترین نقاط بدن برای احساس خارش و سوزش است، زیرا این قسمت برای اکثر افراد، یک منطقه بسیار حساس است و موهای آن ناحیه معمولاً ضخیم تر است.

هنگامی که ناحیه ای از پوست خود را که به طور معمول زیر لباس شما قرار می گیرد، اصلاح می کنید، پارچه لباس می تواند به پوست اصلاح شده شما برخورد کند و احساس خارش را حتی بد تر کند.
صابون های معطر و مواد شیمیایی سختی که روی پوست شما قبل از اصلاح استفاده می شود نیز می تواند پوست شما را تحریک یا خشک کرده و باعث خارش شود.

چگونه می توان احساس خارش را بعد از اصلاح متوقف کرد؟

چگونه می توان احساس خارش را بعد از اصلاح متوقف کرد؟

اگر قبلا موهای خود را اصلاح کرده اید و دچار خارش ناراحت کننده ای هستید، در اینجا چند ایده برای نحوه درمان آن در خانه آورده شده است.

کرم هیدروکورتیزون را امتحان کنید

نشان داده شده است که این کرم های استروئیدی تحریک پوست، التهاب و خارش را کاهش می دهد. در حالی که این کرم ها با نسخه پزشک در دسترس هستند، می توانید آن را با غلظت کمتر و بدون نسخه نیز خریداری کنید. فقط مراقب باشید که از کرم هیدروکورتیزون به صورت موضعی استفاده کنید و از استفاده در نواحی دارای زخم یا نواحی داخلی بدن خودداری کنید.

کمپرس گرم را روی التهابات بعد اصلاح قرار دهید

با استفاده از یک حوله گرم و مرطوب می توانید ناحیه ای را که احساس ناراحتی می کنید، فشار دهید. افزودن مقدار کمی نمک دریا به محلول آب روی پارچه شستشو نیز ممکن است روند بهبودی را افزایش داده و خارش را کاهش دهد.

از مرطوب کننده کاملاً طبیعی استفاده کنید

برای رفع خارش و تسکین پوست خود بعد از اصلاح، سعی کنید از یک مرطوب کننده که دارای خاصیت خنک کننده، ضد حساسیت و حاوی مواد طبیعی است، استفاده کنید. آلوئه ورا دارای خواص درمانی بی نظیری برای این مشکل است که آن را به یک ماده عالی برای این منظور تبدیل می کند.

فندق دارای خاصیت قابض و ضد باکتری است که از رشد باکتری روی سطح پوست شما محافظت کرده و از عفونت پوستی جلوگیری می کند. هم آلوئه ورا و هم فندق باعث تسکین پوست و آرامش شما می شود.

استفاده از مرطوب کننده برای رفع خارش بعد اصلاح

برای کاهش التهاب از کیسه های چای سفید استفاده کنید

کیسه های چای حاوی اسید تانیک است که یک ماده ضد التهاب است. مطمئن شوید که هر کیسه چای که روی پوست خود استفاده می کنید کاملاً سرد شده باشد. حتی می توانید برای ایجاد اثر خنک كننده، آن ها را در یخچال خنک كنید.

کیسه های چای را روی پوست خود نگه دارید تا زمانی که قرمزی و تحریک شروع به کاهش می کند یا احساس التهاب و خارش بعد از اصلاح رفع شود.

تا زمانی که خارش متوقف نشده لباس گشاد بپوشید

با پوشاندن پوست بلافاصله پس از اصلاح، باعث می شوید که دو اتفاق ناخوشایند بیافتد:

  1. پوست اصلاح شده و تمیز شما در حال حاضر در تماس مستقیم با پارچه هایی است که باعث تعریق شما می شوند.
  2. مواد شوینده ای که برای تمیز کردن لباس های خود استفاده می کنید، اکنون بر روی پوست شما مالیده می شوند و احتمالاً خارش را حتی بیشتر می کند.

بعد از اصلاح، مدتی لباس های گشاد بپوشید و پارچه های طبیعی و قابل تنفسی بپوشید که باعث از بین رفتن خارش شوند. تا زمانی که خارش شما رفع نشده و التهابات بعد اصلاح شما برطرف نشده، دیگر اصلاح نکنید.

چگونه می توان از خارش بعد اصلاح جلوگیری کرد؟

چگونه می توان از خارش بعد اصلاح جلوگیری کرد؟

پیشگیری بهترین راه برای رفع خارش مکرر بعد از اصلاح است. در اینجا مراحلی ذکر شده است که می توانید هر زمان پاها، خط بیکینی یا نواحی تناسلی خود را اصلاح می کنید، برای جلوگیری از سوختگی و خارش ناشی از تیغ انجام دهید:

  1. قبل از اصلاح ناحیه ای از پوست، موهای بلند تر از نیم اینچ را با قیچی کوچک اصلاح کنید.
  2. اگر پوست شما خشک است هرگز اصلاح نکنید. زیر دوش آب بروید و بگذارید حداقل دو دقیقه در حالی که پوست خود را زیر آب خیس می کنید، بخار فضا را پر کند.
    این کار به پوست شما رطوبت اضافی می بخشد، منافذ پوست را باز می کند و اصلاح موها را راحت می کند.
  3. تا جایی که ممکن است از تیغ یا ژیلت جدید استفاده کنید. انواع مختلف تیغ ها ماندگاری متفاوتی دارند. اما برای بهترین نتیجه، هر بار مناطق حساس را با تیغ کاملاً جدید اصلاح کنید.
  4. قبل از اصلاح، محل مورد نظر را با یک کرم مخصوص اصلاح کاملاً طبیعی یا نرم کننده مو مرطوب کنید.
    از کرمی استفاده کنید که مخصوص پوست های حساس ساخته شده است. از شاور ژل یا صابون روی موهایی که می خواهید اصلاح کنید، استفاده نکنید.
  5. پوست خود را کشیده و در جهتی که موهایتان رشد می کند اصلاح کنید. به خودتان زمان بدهید تا با دقت و صحیح اصلاح کنید.
  6. بلافاصله بعد از اصلاح، از یک ژل خنک کننده مانند آلوئه ورا خالص یا فندق برای رفع خارش استفاده کنید. همچنین می توانید برای تسکین پوست خود پس از اصلاح، روغن یا لوسیون ضد حساسیت خریداری کنید.

مشاهده انواع کرم های مرطوب کننده فروشگاه اینترنتی زیپلین

منبع: healthline.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.