سلامت مو, مراقبت از مو

روغن میخک چه فوایدی برای مو دارد؟ نحوه استفاده از آن چگونه است؟

روغن میخک مو

روغن میخک قرن هاست که در مراقبت از مو استفاده می شود. در این مقاله روش های آسان برای استفاده از روغن میخک برای مو را بررسی می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.
روغن میخک را می توان مستقیماً روی موها استفاده کرد و یا با روغن های دیگر ترکیب کرد تا ظاهری زیبا به موهای شما بدهد و سلامت مو را افزایش دهد.

روغن میخک می تواند به جلوگیری از سفیدی زودرس مو، ریزش زودرس مو، آبرسانی به پوست سر و رشد یکباره مو کمک کند!

روغن میخک چیست؟

روغن میخک یک اسانس است که از درختان میخک سر چشمه می گیرد. روغن میخک قرن هاست که در آسیای جنوب شرقی استفاده می شود و در واقع در طب سنتی برای التیام هر چیزی از دندان درد گرفته تا درد خفیف استفاده می شود.

علاوه بر این، در رایحه درمانی و به عنوان دافع پشه و مورچه استفاده شده است.

میخک چیست

چرا از روغن میخک استفاده کنیم؟

روغن میخک فقط در طب سنتی مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه در بسیاری از اسانس ها و طعم دهنده های غذا و سایر روغن های گیاهی نیز مورد مطالعه و استفاده قرار گرفته است.

این به این دلیل است که روغن میخک حاوی 70 تا 80 درصد اوژنول است که مطالعات نشان داده است خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی دارد.

اوژنول در همه روغن ها وجود ندارد و در واقع بیشتر در میخک، دارچین، برگ بو، ریحان و جوز هندی یافت می شود. روغن میخک، علاوه بر اینکه حاوی اوژنول است، دارای رایحه ای منحصر به فرد و تند است که به طرز لذت بخشی دلپذیر است.

آیا روغن میخک می تواند به رشد مو کمک کند؟

اوژنول موجود در روغن میخک سرشار از آنتی اکسیدان است. خواص آنتی اکسیدانی یکی از بهترین محافظ ها برای مو است و همچنین رشد مو را تقویت می کند.

این به این دلیل است که آنتی اکسیدان ها به افزایش تولید کلاژن کمک می کنند که متأسفانه با افزایش سن متوقف یا کُند می شود. کلاژن موهای ما را شاداب و پرپشت می کند و می تواند در پوست و ناخن های ما یافت شود.

امروزه مکمل های کلاژن زیادی در بازار موجود است. با این حال، بهتر است از داروهای طبیعی و روغن هایی مانند روغن میخک استفاده کنید تا از ورود مواد شیمیایی غیر ضروری به بدن خود جلوگیری کنید.

فواید روغن میخک برای مو

جلوگیری از نازک شدن مو ها

با بالا رفتن سن، بدن ما کلاژن کمتری تولید می کند که نشان داده شده است در ریزش و نازک شدن مو نقش دارد.

علاوه بر کمک به رشد مو، استفاده از روغن میخک که سرشار از آنتی اکسیدان است، به جلوگیری از نازک شدن مو در اثر از دست دادن کلاژن کمک کند.

ماساژ روغن میخک در پوست سر می تواند به تقویت جریان خون، افزایش سطح اکسیژن و بهبود رشد مو کمک کند و در عین حال موهای پرپشت تری به شما می دهد.

از سفید شدن زودرس مو ها جلوگیری می کند

همه ما در مقطعی با سفید شدن موها روبرو خواهیم شد. برخی ممکن است زودتر از دیگران موهایشان سفید شود، زیرا سفیدی مو تا حد زیادی ژنتیکی و ارثی است.

با این حال، آیا می دانستید که موهای سفید گاهی اوقات به دلیل تجمع رادیکال های آزاد در بدن ما زودتر ظاهر می شوند؟ رادیکال های آزاد اتم های ناپایداری هستند که به سلول ها از جمله رنگدانه طبیعی موهای ما آسیب می رسانند.

روغن میخک موثر در جلوگیری از سفیدی زود رس مو

با گذشت زمان، استرس، محیط زیست، استفاده از الکل و آلودگی، همگی می توانند باعث شوند که رادیکال های آزاد به طور زود هنگام باعث خاکستری و سفید شدن موهای ما شوند.

آنتی اکسیدان های موجود در روغن میخک، می توانند با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و به کاهش سفیدی مو کمک کنند.

کمک به سلامت پوست سر

خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی اوژنول موجود در روغن میخک آن را به یکی از بهترین روغن ها برای سلامت پوست سر تبدیل کرده است.

عفونت پوست سر زمانی رخ می دهد که فولیکول های آسیب دیده در پوست سر به باکتری ها یا قارچ ها وارد شوند.

این امر به ویژه در صورت داشتن بیماری پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما صدق می کند. برخی از شرایط پوست سر که ممکن است به آن دچار باشید عبارتند از:

  • فولیکولیت
  • زرد زخم
  • درماتوفیتوز

روغن میخک می تواند به کاهش شانس ابتلا به آن ها کمک کند و در عین حال پوست سرتان را تمیز و سالم نگه می دارد.

با این حال، اگر عفونت شما شدید است، بهتر است برای درمان پوست سر به پزشک مراجعه کنید

مرطوب کننده مو

مانند همه روغن ها، روغن میخک برای مرطوب نگه داشتن موهای شما معجزه می کند. روغن‌ های ضروری مانند روغن میخک به مو کمک می‌ کنند تا رطوبت را حفظ کرده و از خشک شدن و شکننده شدن آن جلوگیری می کند. خشکی مو می تواند منجر به آسیب دیدگی کوتیکول های مو و ایجاد موخوره شود.

همانطور که اشاره کردیم اوژنول موجود در روغن میخک دارای مواد سم زدایی نیز می باشد که می تواند موهای شما را درخشان کرده و فولیکول های مو را سم زدایی کند.

رفع شوره سر

شوره سر بسیار ناراحت کننده است. اگر چه شوره سر یک بیماری جدی به حساب نمی آید اما می تواند خجالت آور باشد، به خصوص اگر روی لباس شما بریزد.

شوره سر می تواند در اثر عوامل زیر ایجاد شود که روغن میخک می تواند به درمان آن ها کمک کند، از جمله:

  • مالاسزیا: این یک قارچ مخمر است که از روغن موهای شما تغذیه می کند و روغن میخک با خواص ضد قارچی که دارد می تواند با آن مبارزه کند.
  • خشکی پوست سر: روغن میخک به پوست سر و مو کمک می کند تا رطوبت را حفظ کند و کمتر خشک شود. زیرا خشکی می تواند منجر به شوره سر شود.

نحوه استفاده از روغن میخک برای مو

نحوه استفاده از روغن میخک برای مو

روغن میخک را با سایر روغن های ضروری ترکیب کنید

از روغن میخک به تنهایی استفاده نکنید، زیرا یک روغن ضروری است و می تواند باعث تحریک شود. قبل از اینکه روغن میخک را روی پوست سر یا موهای خود قرار دهید، ابتدا باید روغن میخک را رقیق کنید.

روش 1:

مواد لازم:

  • روغن کرچک
  • روغن گل میخک

روغن کرچک را با نصف قاشق غذاخوری روغن میخک و برای ضخیم شدن این ماسک، روغن نارگیل را به آن اضافه کنید. بگذارید یک ساعت بماند و سپس با شامپو و نرم کننده موهایتان را بشویید.

روش 2:

مواد لازم:

  • روغن گل میخک
  • روغن اکالیپتوس
  • روغن پایه (جوجوبا، آرگان، نارگیل، زیتون)

یک قاشق چایخوری روغن میخک را با چند قطره روغن اکالیپتوس ترکیب کنید. سپس آن را با روغن پایه مورد علاقه خود مانند روغن جوجوبا، روغن نارگیل یا روغن آرگان ترکیب کنید. بگذارید یک ساعت بماند و سپس با شامپو و نرم کننده موهایتان را بشویید.

به عنوان روغن داغ از آن استفاده کنید

می توانید از روغن میخک به عنوان روغن داغ برای درمان مو ها استفاده کنید! برای انجام این کار:

  1. موهای خود را طبق معمول بشویید، زیرا درمان با روغن داغ روی موهای تمیز بهترین اثر را دارد.
  2. حدود 3 تا 6 قاشق غذاخوری روغن را گرم کنید و مطمئن شوید که کاسه در برابر حرارت مقاوم است. از روغن هایی مانند کرچک، زیتون یا نارگیل استفاده کنید.
  3. چند قطره روغن میخک را به روغن پایه اضافه کنید.
  4. روغن را تست کنید تا مطمئن شوید پشت دست شما خیلی داغ نیست. همچنین باید یک تست پچ کوچک انجام دهید تا مطمئن شوید که واکنش آلرژیک به روغن نشان نمی دهید.
  5. یک حوله را روی شانه های خود قرار دهید و گره های موجود در موهای خود را برس بزنید.
  6. روغن داغ را روی موهای خود بمالید و به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  7. سر خود را با کلاه پلاستیکی بپوشانید و بگذارید روغن داغ حدود 20 دقیقه روی موها بماند.
  8. روغن را از موهای خود بشویید و سپس به موهایتان نرم کننده بزنید.

بهتر است برای استفاده از روغن میخک برای مو با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

منبع: lovedbycurls

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.