سلامت پوست, سلامت مو, مراقبت از پوست, مراقبت از مو

آیا عوارض استفاده مداوم از لوازم آرایش را می‌‌دانید؟

عوارض لوازم آرایش به صورت روزانه

این روزها اکثر بانوان به دنبال زیبایی و جوانی هستند. گاهی برخی از بانوان عوارض لوازم آرایش را به جان می خرند، تا به هر قیمتی که شده چهره خود را در زیباترین حالت خود حفظ کنند. تولید کنندگان لوازم آرایش به گونه‌ای محصولات خود را تبلیغ می‌کنند، که تمام بانوان را به استفاده هر روز از لوازم آرایش مجبور می‌کند. استفاده روزانه از لوازم آرایش، عوارض جانبی مضری برای شما دارد. در ادامه این عوارض را برای شما باز گو می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سردرد از عوارض لوازم آرایش

عوارض لوازم آرایش و سر درد

مواد شیمیایی ضد میکروبی به کار رفته در لوازم آرایش، فرمالدئید ترشح می‌کنند. این گاز بدبوی شیمیایی باعث سردرد، تحریک غشاهای مخاطی و آسیب به چشم می شود. اگر از سردردهای بی دلیل رنج می‌برید، چند روز لوازم آرایش را کنار بگذارید. به احتمال خیلی زیاد سر درد شما بهتر خواهد شد.

عوارض آرایش بیش از حد و آسیب به مو

عوارض لوازم آرایش و آسیب های مو

با تغییر روند در مد، موجی از محصولات و ماسک‌های مو به بازار آمد. محصولات مو مانند ژل مو، سرم مو، شامپو، نرم کننده و اسپری مو حاوی چندین ماده شیمیایی مضر هستند. از این مواد شیمیایی برای حالت دهی به موها در این محصولات استفاده می‌شود. این مواد شیمیایی در دراز مدت به موهای شما آسیب می رسانند.

استفاده بیش از حد از این محصولات شیمیایی می تواند منجر به شوره سر، قرمزی پوست سر، سفیدی مو و حتی ریزش مو شود. استفاده طولانی مدت از رنگ مو نیز می تواند باعث ریزش مو شود.

رایج ترین عوارض لوازم آرایش، آکنه

عوارض لوازم آرایش و آکنه

یکی از رایج ترین عوارض لوازم آرایش آکنه است. پوست شما به اندازه تمام اعضاء بدن، باید نفس بکشد و رشد کند. برخی از انواع لوازم آرایش که به صورت مایعات و کرم‌ها هستند، منافذ موجود در پوست شما را مسدود می کنند.

استفاده روزانه از لوازم آرایش، منجر به تشکیل جوش های سر سیاه می شود. اگر این جوش‌ها به طور مرتب تمیز نشوند، می توانند آکنه ایجاد کنند. بنابراین در نظر داشته باشید که قبل از خواب، حتما آرایش خود را با یک پاک کننده طبیعی تمیز کنید.

حساسیت‌های پوستی از عوارض لوازم آرایش

عوارض لوازم آرایش و حساسیت پوست

مواد شیمیایی به نام Parabens که شامل اتیل پارابن ، بوتیل پارابن و ایزوپروپیل پارابن است، به عنوان مواد نگهدارنده برای جلوگیری از رشد باکتری ها در مواد آرایشی استفاده می شود.

پارابن ها معمولا باعث حساسیت‌های پوستی مانند سوزش پوست و لکه های پوستی هستند. از دیگر مواد شیمیایی که در برخی لوازم آرایشی استفاده می‌شود سالیسیلات است. سالیسیلات اگر به پوست‌های حساس برسد می‌تواند باعث به وجود آمدن کهیرهای دردناک پوستی شود. تا زمانی که علائم آلرژی حساس نشود نمی توان متوجه حساسیت‌های پوستی شد. قبل از خرید برچسب پارابن ها را بخوانید.

عفونت چشم

عوارض لوازم آرایش و عفونت چشم

آرایش چشم یکی از رایج ترین آرایش‌ها در میان بانوان است. در نظر داشته باشید که چشم و پوست اطراف آن ها حساس ترین ناحیه صورت شما است. آرایش چشم می تواند به چشم شما آسیب برساند. چرا که مواد آرایشی از گوشه چشم می‌تواند وارد چشم شود.

از عوارض لوازم آرایش چشم می توان به عوارض ریمل مژه و ابرو اشاره کرد. استفاده بیش از حد از این ریمل‌ها می‌تواند مانع از رشد مژه ها شود. وجود این ریمل‌ها بر روی مژه و چشم باعث جمع شدن باکتری بر روی مژه و ابرو می‌شود. این تجمع باکتری‌ها در نهایت منجر به آلودگی و عفونت چشم می‌شود.

عوارض لوازم آرایش و ناباروری

عوارض لوازم آرایش و ناباروری

محصولات پوست و دئودورانت‌ها به راحتی توسط پوست شما جذب می شوند. بنابراین احتمال اینکه مواد شیمیایی مورد استفاده در این محصولات نیز وارد بدن شما شوند بسیار زیاد است.

مطالعه‌ای بر روی موش ها انجام شد. بر اساس مشاهدات این مطالعه نشان می‌دهد، بوتیل پارابن می‌تواند بر ترشح تستوسترون و عملکرد سیستم تولید مثل آقایان، تأثیر منفی می گذارد.

گرچه مصرف کنندگان مواد آرایشی اکثراً خانم هستند. اما نمی‌توان عوارض مواد شیمیایی مانند پارابن را نادیده گرفت. Parabens به طور گسترده در صنعت پوست استفاده می شود. حتی محصولاتی با برچسب طبیعی می‌توانند دارای پارابن باشند.

پیری زودرس از عوارض لوازم آرایش

عوارض لوازم آرایش و پیری زودرس

از دیگر عوارض لوازم آرایش پیری زودرس است. هنگامی که برای مدت طولانی از لوازم آرایش استفاده می‌کنید احتمال آسیب مواد شیمیایی موجود به پوست خود را افزایش می‌دهید. پس از مدتی استفاده مداوم از لوازم آرایش، علائم پیری پوست، مانند چین و چروک یا لکه‌های روی صورت پدیدار می‌شوند.

هدف شما از آرایش کردن پوشاندن ایرادات صورت و جوان تر نشان دادن آن است. اما استفاده مداوم از لوازم آرایش می‌تواند صورت شما را زودتر از آنچه که فکر کنید پیر کند. با توجه به اینکه اکثر مصرف کنندگان لوازم آرایش از محصولات ضد پیری استفاده می‌کنند، اما تولید کنندگان هیچ گونه انگیزه‌‎ای برای کاهش عوارض پیری لوازم آرایش ندارند.

عدم تعادل هورمونی از عوارض لوازم آرایش

عوارض لوازم آرایش و عدم تعادل هرمونی

استفاده طولانی مدت از مواد آرایشی می تواند بر سیستم غدد شما تأثیر بگذارد. مواد آرایشی می‌تواند در عملکرد غده تیروئید اختلال ایجاد کند.

تریکوزان یک ترکیب شیمیایی موجود در لوازم آرایش است. این ماده برای دور نگه داشتن میکروب‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. تریکوزان در محصولاتی مانند ماسک‌های ضد جوش و دئودورانت‌ها وجود دارد. با استفاده روزمره، تریکوزان جذب بدن شما می‌شود. این ماده بر غده تیروئید تأثیر می گذارد، و باعث عدم تعادل در ترشحات هورمونی می شود. این می تواند به شرایط تیروئید مانند سردرد ، افزایش وزن و افسردگی منجر شود.

سرطان از عوارض لوازم آرایش

عوارض لوازم آرایش و سرطان

بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی حاوی مواد سمی هستند. این مواد سمی می توانند باعث سرطان شوند. قبل از عرضه به بازار، آزمایشاتی روی این مواد انجام می شود. با این حال ، شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی فقط ثابت می‌کنند که هیچ کدام از عوارض لوازم آرایش به سرعت پدیدار نمی‌شود. بنابراین هیچ مطالعه قطعی در مورد اثرات طولانی مدت همه مواد تشکیل دهنده انجام نمی‌شود. اگر با محصولاتی با مواد زیر روبه‌رو شدید، از استفاده از آن خودداری کنید.

  • نگهدارنده های آزاد کننده فرمالدئید و فرمالدئید (کواترنیوم 15 ، دیازولیدیل اوره ، ایمیدازولدینیل اوره ، هیدانتین DMDM ​​و 2-بروم-2-نیتروپپان-1،3 دیول)
  • فناقتین
  • قطران زغال سنگ
  • بنزن
  • روغن های معدنی
  • اکسید اتیلن
  • کروم
  • کادمیوم و ترکیبات آن
  • آرسنیک
  • سیلیس کریستالی (یا کوارتز)

تغییر رنگ پوست از عوارض لوازم آرایش

عوارض لوازم آرایش تغیر رنگ پوست

محصولات پوستی مانند کرم های ضد آفتاب، مرطوب کننده‌ ها و تونرها حاوی رنگ دانه‌هایی هستند که رنگ پوست را عوض می‌کنند. گاهی علاوه بر تغیر رنگ پوست، موجب افتادگی پوست نیز می‌شوند. بسته به کیفیت این مواد آرایشی اثر آنها بر روی رنگ پوست متفاوت است. این تاثیرات به شکل لکه‌های پوستی، تجمع رنگدانه‌ها و خال باشد. بنابراین از استفاده از محصولات شیمیایی برای کارهای روزمره خود داری کنید.

به طور منظم استفاده از مواد آرایشی مبتنی بر مواد شیمیایی می تواند اثرات منفی بر روی پوست شما بگذارد و حتی منجر به آسیب دائمی شود. بهترین راه برای جلوگیری از این عوارض جانبی آرایش کاهش مصرف مواد آرایشی و جابجایی به محصولات طبیعی یا گیاهی است. همیشه به یاد داشته باشید که قبل از خرید برچسب مواد شیمیایی مضر را بخوانید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.