سلامت پوست, مراقبت از پوست

فواید و تاثیر شگفت انگیز ویتامین آ (A) برای پوست

فواید ویتامین آ پوست

یک پوست صاف و بدون لک، تنها با محصولات مراقبتی فراوان بدست نمی آید. تغذیه و عوامل محیطی نیز، بر روی کیفیت پوست تاثیر می گذارند. شاید تا به حال در مورد فواید ویتامین آ برای پوست شنیده باشید. در ادامه این مطلب، به طور گسترده تری، فواید و روش های دریافت و مصرف ویتامین آ، چه به صورت موضعی و چه خوراکی توضیح خواهیم داد.

از کاهش زخم ناشی از آکنه گرفته تا کاهش چین و چروک، ما همه چیز را در مورد تاثیر این ماده مغذی فوق العاده به شما می گوییم.

فواید ویتامین آ برای پوست

ویتامین A چه از طریق غذا ها و مکمل ها استفاده شود و چه از طریق لوسیون ها و کرم های موضعی استفاده شود، چندین کاربرد دارد و حتی می تواند مشکلات پوستی خاصی را برطرف کند. برخی از آن ها به شرح زیر است:

1. از پیری زودرس جلوگیری می کند

وقتی از غذا های حاوی بتا کاروتن و پروویتامین آ استفاده می کنید، خواص آنتی اکسیدانی آن ها رادیکال های آزاد را از بین می برد (رادیکال های آزاد، منجر به ایجاد خطوط و چین و چروک های ظریف می شوند). بنابراین، مصرف غذا های حاوی ویتامین آ، از پیری زودرس جلوگیری می کند.

2. حفاظت در برابر صدمات ناشی از نور خورشید

مصرف مقادیر کافی ویتامین آ، می تواند از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کند. این باعث می شود پوست شما نسبت به خورشید حساسیت کمتری داشته باشد و از آن در برابر آفتاب سوختگی و تغییر رنگ رنگدانه های پوست، محافظت کند.

بیشتر بخوانید: ضرر های نورخورشید برای پوست چیست؟

3. بازسازی سلول های پوستی

کاروتنوئید های موجود در ویتامین آ، رتینول و رتینوئیک اسید، برای تولید سلول های سالم حیاتی هستند. ویتامین آ، همچنین یک محرک شناخته شده برای فیبروبلاست ها است، سلول هایی که بافت های مسئول سفت شدن پوست را در سطح دِرم، ایجاد می کنند.

ویتامین A، تولید سلول های لایه بیرونی پوست را تقویت می کند و یک مانع در برابر عفونت ها، باکتری ها و آلودگی ها است. کمبود کاروتنوئید ها و ویتامین A می تواند پوست شما را ضعیف کرده و منجر به مشکلاتی مانند کند شدن روند درمان زخم ها و خشکی پوست یا خارش شود.

4. چین و چروک های پوست را کاهش می دهد

برخی محصولات OTC ضد پیری و کرم های تجویز شده توسط متخصص پوست حاوی رتینول (ویتامین A) به شکل موضعی هستند. رتینول و رتینوئیک اسید، ترکیبات اثبات شده ای هستند که به مبارزه با علائم اولیه پیری کمک می کنند. آن ها به تولید سلول های جدید و تولید کلاژن جدید، کمک می کنند.

5. به پوست شما درخشندگی می بخشد

از فواید استفاده از کرم های حاوی ویتامین آ برای پوست، می توان به کاهش رنگدانه ها و درخشندگی پوست اشاره کرد. این کرم ها، بازسازی سلول ها را افزایش می دهند و سلول های آسیب دیده و مرده را دور می اندازد. سلول های سالم تر، جوان تر و جدیدتر، به سطح می آیند و به پوست، حالتی یکنواخت می دهند.

رتینوئید های موجود در کرم های ویتامین A به عنوان مسدود کننده آنزیم تولید کننده ملانین عمل می کنند. کاهش تولید ملانین نیز به معنای داشتن پوستی یکدست و درخشان است.

6. آکنه را کنترل و برطرف می کند

آکنه به دلیل مسدود شدن منافذ، باکتری ها، سبوم اضافی و سلول های مرده پوست ایجاد می شود. کرم های ویتامین آ، به تحریک تولید سلول ها و کند شدن تولید چربی کمک می کند که از تشکیل آکنه جلوگیری می کند.

کرم ها و پماد های رتینوئید، چه به صورت OTC و چه توسط پزشک متخصص پوست تجویز شده باشند، می توانند آکنه را کاهش داده و از بروز مجدد آن ها جلوگیری کنند، زیرا ماهیت ضد التهابی دارند. رتینوئید ها همچنین می توانند به حذف سلول های مرده پوست کمک کنند که از تشکیل مجدد منافذ مسدود شده جلوگیری می کند. طبق تحقیقات، رتینوئید های موضعی در درمان آکنه در نوجوانان و بزرگسالان مؤثر هستند.

اَشکال مختلف ویتامین آ

ویتامین آ، از طریق منابع مختلف و در درجه اول، از طریق مواد غذایی در دسترس است. رتینوئید ها و کاروتنوئید ها اَشکال اصلی ویتامین آ هستند که باید مصرف شوند. در ادامه برخی از منابع اصلی ذکر شده است:

1. ویتامین آ در غذا ها

فواید مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین آ برای پوست

رتینوئید ها در تخم مرغ، ماهی آزاد، میگو، روغن کبد ماهی، جگر گاو و محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر چدار و کَره یافت می شوند. کاروتنوئید ها در غذا های گیاهی مانند هویج، سبزیجات، سیب زمینی شیرین و گوجه فرنگی یافت می شوند و میوه هایی از جمله آلو، زردآلو، پاپایا و انبه.

2. مکمل ها و قرص های ویتامین آ

فواید ویتامین آ برای پوست، همچنین می تواند از طریق مکمل یا قرص دریافت شود. ویتامین آ، اغلب به عنوان یک عنصر در ترکیب مولتی ویتامین و مکمل های معدنی یافت می شود. همچنین به چندین محصول که با مواد مغذی اضافی مانند شیر و غلات صبحانه غنی شده اند اضافه می شود.

3. ویتامین آ در کرم های موضعی

طیف وسیعی از محصولات مراقبت از پوست وجود دارد که یکی از عناصر آن ویتامین آ است. این محصولات، از کرم های ضد پیری گرفته تا کرم های ضد آفتاب، پماد های ضد آکنه و حتی کرم های ضد آفتاب و روغن های تقویت شده با ویتامین آ را شامل می شود.

4. روغن ویتامین آ برای پوست

فواید روغن ویتامین آ برای پوست

روغن ویتامین آ به شکل روغن، سرم و کپسول موجود است که می توان به طور موضعی از این محصولات استفاده کرد. البته، بهتر است ابتدا مقدار کمی از این محصولات را به صورت آزمایشی، روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید. اگر مؤثر بود، می توانید از آن برای پوست صورت و گردن خود استفاده کنید.

چقدر ویتامین آ نیاز دارید؟

طبق گزارشات، زنان باید 700 میکروگرم و مردان باید 900 میکروگرم، ویتامین آ به طور روزانه مصرف کنند. کودکان به مقادیر کمتری نیاز دارند. اگر ترجیح می دهید مکمل مصرف کنید، بهتر است برای تعیین مقدار مورد نیاز آن، با پزشک خود مشورت کنید. مصرف بیش از حد ویتامین آ، در صورت تجمع در بدن می تواند باعث آسیب شود.

نکته!

در صورت انتخاب مکمل، مکملی را انتخاب کنید که مشتق از پرو ویتامین آ [بتا کاروتن] باشد که می تواند خطر مسمومیت شما را کاهش دهد. توصیه می شود دوز ویتامین آ خود را، از طریق منابع طبیعی مانند تخم مرغ، هویج، اسفناج و سیب زمینی شیرین دریافت کنید تا مکمل.

آیا به اندازه کافی ویتامین آ دریافت می کنید؟

چندین بیماری و علائم، وجود دارد که می تواند نشان دهد بدن شما به اندازه کافی ویتامین آ دریافت نمی کند. این موارد، برخی از شرایطی است که می تواند به دلیل کمبود ویتامین A ایجاد شود:

  1. کمبود ویتامین آ، می تواند عامل ایجاد اگزما باشد، زیرا ویتامین آ دارای خواص ضد التهابی است. تحقیقات ثابت می کند که آلیترتینوئین، داروی تجویز شده توسط پزشک، می تواند به درمان اگزما کمک کند.
    در یک مطالعه 12 هفته ای، افراد مبتلا به اگزمای مزمن که 10 تا 40 میلی گرم آلترتینوئین در روز مصرف کردند تا 53 درصد علائم آن ها کاهش یافت.
  2. طبق مطالعات انجام شده، اگر به اندازه کافی رتینول دریافت نکنید، می تواند منجر به وضعیتی شود که تحت عنوان هایپرکراتوز فولیکولار شناخته می شود، یعنی زمانی که کراتین در فولیکول های مو بیش از حد باشد. این مورد، منجر به ایجاد برجستگی روی پوست می شود.
  3. بر اساس مطالعات انجام شده، ویتامین آ مکمل بسیار خوبی برای التیام زخم های آکنه، زخم های پس از جراحی یا زخم های دیابتی است. بهبود آهسته زخم ها، نشانه سطح پایین ویتامین آ در بدن است.
  4. از آنجا که رتینول، به تولید سلول های جدید پوست کمک می کند، کمبود آن می تواند پوست را خشک کند.

آیا ویتامین آ می تواند مضر باشد؟

مصرف بیش از حد ویتامین آ یا استفاده موضعی از آن، می تواند باعث آسیب و عوارض جانبی شود. برخی از اثرات مضر مصرف بیش از حد ویتامین آ می تواند شامل تهوع، آسیب کبدی، سرگیجه، تاری دید، سردرد های مکرر و در موارد جدی حتی کما باشد.

اگر رژیم غذایی شما دارای مقدار زیادی بتا کاروتن باشد، پوست شما رنگ زرد یا نارنجی به خود می گیرد. شما می توانید با کاهش میزان بتا کاروتن در رژیم غذایی خود، این وضعیت را معکوس کنید.

سخن آخر

ویتامین آ، یک ماده مغذی ضروری برای سلامت پوست و سلامت کلی شما است. کمبود آن می تواند مشکلات متعددی ایجاد کند. از طریق غذا ها یا مکمل های گیاهی و حیوانی و محصولات موضعی، مصرف می شود و می تواند مزایای متعددی برای پوست و مو به همراه داشته باشد.

منبع: skinkraft

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.