سلامت مو, مراقبت از مو

فولیکول مو چگونه کار می کند؟

فولیکول مو چیست

فولیکول های مو کوچک و سوراخ های کیسه مانندی هستند که بر روی پوست قرار دارند. همان طور که از نام آن پیداست، مو در آن ها رشد می کند. انسان به طور متوسط 100 هزار فولیکول مو تنها بر روی پوست سرش دارد. قرار است بدانیم فولیکول مو چیست و چگونه باعث رشد موها می شود.

آناتومی فولیکول

آناتومی فولیکول مو

فولیکول مو دارای ساختاری تونل مانند در ایپیدرم (لایه بیرونی) پوست است. مو در پایین فولیکول شروع به رشد می کند. ریشه مو از سلول های پروتئینی ساخته شده و از خون حاصل از رگ های خونی مجاور تغذیه می کند.

هر چه سلول های بیشتری ساخته شود، مو بیشتر رشد می کند و به سطح پوست می رسد. غدد چربی درنزدیکی فولیکول مو، چربی تولید می کند که باعث تغذیه مو و پوست می شود.

چرخه رشد مو

رشد مو در فولیکول ها دارای یک چرخه است. که این چرخه دارای سه فاز است:

  • فاز آناژن (رشد): مو از ریشه شروع به رشد می کند. این فاز اغلب بین 3 الی 7 سال است.
  • فاز کاتاژن (انتقال): رشد کاهش می یابد و فولیکول وارد این فاز می شود. که بین 2 تا 4 ماه طول می کشد.
  • فاز تلوژن (استراحت): موهای قدیمی بیرون میافتند و موهای جدید از همان فولیکول مشابه شروع به رشد کردن می کنند. بین 3 تا 4 ماه طول می کشد.

بر طبق یک مقاله معتبر از سال 2015، تحقیقات اخیر نشان داده اند که فولیکول مو در فاز تلوژن تنها “استراحت” نمی کند. فعالیت های سلولی زیادی در زمان این فاز اتفاق می افتند بنابراین بافت ها می توانند مو های بیشتری دوباره تولید و رشد دهند. به عبارت دیگر، فاز تلوژن برای ایجاد موهایی سالم بسیار ضروری است.

فولیکول های مختلف همزمان مراحل مختلف چرخه را طی می کنند. بعضی از فولیکول ها ممکن است در فاز رشد باشند در حالی که بقیه در فاز استراحت هستند. بعضی از موها ممکن است در حال رشد باشند در حالی که بعضی دیگر در حال افتادن هستند.

به طور متوسط هر شخص 100 عدد مو در روز از دست می دهد. فولیکول های مو در زمان معین در مرحله آناژن قرار می گیرند.

زندگی فولیکول ها

به طور متوسط موها درطول یک ماه، نیم اینچ رشد می کنند. شاخص رشد مو می تواند تحت تاثیر عواملی مانند سن، نوع مو و سلامت کلی بدن باشد.

فولیکول های مو تنها مسئول این نیستند که چقدر موهایتان رشد می کنند، آن ها همچنین بر روی حالت موها نیز تاثیر می گذارند.

فولیکول ها همچنین بر روی تعیین رنگ مو نیز اثر دارند. همانند پوست، موهای شما رنگدانه هایش را از ملانین می گیرد. دو نوع ملانین وجود دارد: eumelanin (رنگدانه های مشکی) و pheomelanin (رنگدانه های قرمز)

ژن شما مشخص کننده eumelanin یا pheomelanin است. همین طور مقدار رنگدانه ها را هم تعیین می کند. مقدار زیاد eumelanin مو ها را مشکی، به مقدار متوسط موها را قهوه ای و اگر به مقدار کمی باشد موها را بلوند می کند. pheomelanin سبب قرمزی مو می شود.

این ملانین در سلول های فولیکول مو ذخیره شده اند که مشخص کننده رنگ مو هستند. با افزایش سن توانایی تولید ملانین کم می شود که نتیجه آن رویش موهای خاکستری و سفید است.

اگر مو از فولیکول خارج شود، می تواند دوباره رشد کند. در صورت آسیب دیدن فولیکول تولید مو متوقف می شود. مانند آلوپسی که می تواند مانع فولیکول ها برای تولید مو شود.

مشکلات مربوط به فولیکول مو

تعدادی از حالت های مو به دلیل مشکلات فولیکولی رخ می دهند. اگر فکر می کنید که موهای تان دچار مشکل خاصی شده اند یا علائم نامشخصی مانند ریزش مو دارید، بهترین کار این است که با یک متخصص پوست مشورت کنید.

آلوپسی آندروژنتیک

به عنوان الگوی طاسی مردانه شناخته می شود و زمانی که در مردان ظاهر می شود، علتش ایجاد شرایط و مشکلاتی برای چرخه فولیکول بر روی پوست سر می باشد. چرخه مو کند و ضعیف می شود و در نهایت همه با هم متوقف می شوند. به این معنی است که فولیکول ها دیگر موی جدیدی تولید نمی کنند.

بر طبق کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، 50 میلیون مرد و 30 میلیون زن دچار آلوپسی آندروژنتیک هستند.

آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه ای

آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه ای

طاسی منطقه ای، یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن فولیکول های مو را با سلول های خارجی اشتباه می گیرد و به آن ها حمله می کند. اغلب موها به صورت توده ای ریخته می شوند. این مشکل می تواند باعث آلوپسی کلی شود که سبب ریختن تمام موهای بدن می شود.

هنوز درمانی برای این بیماری کشف نشده است اما تزریق استروئیدی و درمان موضعی می تواند ریزش مو را کندتر کند.

فولیکولیت

فولیکولیت التهاب فولکول های مو است که می تواند در هر جایی که مو رشد می کند اتفاق بیافتد:

  • پوست سر
  • پاها
  • زیر بغل
  • صورت
  • دست ها
فولیکولیت

فولیکولیت برجستگی های جوش مانند بر روی پوست هستند. این برجستگی ها می توانند قرمز، سفید یا زرد و حاوی چرک باشند که باعث خارش و درد نیز می شوند.

فولیکولیت توسط عفونت استافیلوکوکوس ایجاد می شود. گاهی اوقات بدون هیچ درمانی خوب می شود اما با مراجعه به دکتر می توانید با استفاده از دارو درمانی آن ها را بهبود ببخشید. این درمان می تواند به صورت موضعی یا خوراکی باشد که باعث درمان و کاهش علائم می شود.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم یک حالت موقتی است اما یکی از حالت های معمول ریزش مو است. وقایع استرس زا باعث وارد شدن زودرس فولیکول مو به فاز تلوژن می شود. این عامل باعث نازک شدن و ریزش مو می شود.

اغلب موها به صورت دسته ای می ریزند اما در حالت وخیم تر، ممکن است این ریزش در دیگر نقاط بده هم اتفاق بیافتند، مانند پاها، ابروها و … .

این استرس می تواند در اثر:

  • یک رویداد جسمی آسیب زا
  • به دنیا آوردن بچه
  • مصرف داروی جدید
  • عمل جراحی
  • بیماری
  • و تغییرات استرس زای زندگی رخ دهد.

استرس موقعیت ها می تواند به چرخه رشد مو اختلال وارد کند.

تلوژن افلوویوم اغلب به صورت موقتی است و نیازی به درمان ندارد. هرچند، بهتر است که با متخصص پوست مشورت کنید شاید علت تلوژن افلوویوم عوامل دیگری باشند.

رشد مجدد مو

اگر حالتی مانند آلوپسی یا طاسی دارید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا می توان با تحریک فولیکول مو باعث رشد مجدد موها شد.

فولیکولی که آسیب ببیند دیگر نمی توان آن را تحریک کرد. حداقل، هنوز نمی دانیم که چگونه باید این کار را کرد.

هرچند، تحقیق جدیدی بر روی سلول های بنیادی این امیدواری را در ما ایجاد کرده است. تحقیق معتبری در سال 2017 راه جدیدی برای فعال شدن فولیکول های مرده یا آسیب دیده مو پیدا کرده است. اما این تحقیق هنوز بر روی انسان تست نشده است و توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تایید نشده است.

سخن آخر

فولیکول های مو مسئول رشد مو هستند که در یک چرخه با سه فاز اتفاق می اقتد. این فولیکول ها همچنین نوع موی شما را مشخص می کنند.

در صورت آسیب دیدن، تولید مو متوقف و چرخه رشد مو کند می شود. اگر نگرانی ای در بابت رشد موهای خود دارید می توانید با یک پزشک مشورت کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.