سلامت پوست, مراقبت از پوست

لیفت صورت (Facelift) چیست؟ چه عوارضی دارد و چگونه انجام می شود؟

لیفت صورت

با افزایش سن به تدریج یک حالت جمع شدگی همراه با چین و چروک ایجاد می شود که ظاهر پوست را تغییر می دهد، قابلیت ارتجاعی پوست کاهش می یابد و چربی زیر پوست کم می شود، بافت اطراف چشم و فک پایین شل می شود و چهره حالتی اخمو و خسته به خود می گیرد. عواملی مانند استرس، استفاده از سیگار، الکل و در معرض آفتاب بودن می تواند در ایجاد تغییرات در چهره اثر گذار باشد. لیفت صورت ، با هدف ارائه جوانی بیشتر به چهره انجام می شود. لیفت صورت با از بین بردن پوست اضافی صورت که شامل رفع افتادگی پلک ها، مشخص کردن خط فک، رفع افتادگی غبغب، زاویه دار کردن فک، افتادگی پایین صورت، بالا کشیدن ابروها وغیره می باشد، باعث جوانی و شادابی پوست می شود.

لیفت صورت چگونه انجام می شود؟

لیفتینگ صورت روش های مختلفی دارد که به دو گروه تقسیم می شوند:

  • لیفت صورت با جراحی
  • لیفت صورت بدون جراحی

انواع روش های لیفتینگ صورت

لیفت صورت با جراحی

این عمل زمانی انجام می شود که آسیب های پوستی زیاد شده باشد و فقط با لیفت با جراحی می توان عملیات جوانسازی پوست را به نتیجه مطلوب رساند. معمولا این جراحی به صورت سرپایی و بدون بی هوشی انجام می شود.

این عمل 3 ساعت طول می کشد و از طریق برش جراحی، قسمت های اضافی و چروکیده پوست را از محل رویش سست می کنند و سپس آن را از محل گوش عقب می کشند. حداکثر تورم در 24 تا 48 ساعت اول پس از جراحی دیده می شود و سپس در طی چند هفته برطرف می شود. در روز چهارم تا هفتم بعد از عمل بخیه ها برداشته می شود.

لیفت صورت با هایفوتراپی

این روش درمانی از جدید ترین تکنولوژی روز دنیا بهره گرفته است. این روش در تقویت کلاژن های پوست موثر است و درعین حال فیبروبلاست ها را فعال می کند تا کلاژن های جدید تولید کند. این روش عمیق ترین لایه های پوستی صورت و بافت های چسبیده به پوست بیرونی را مورد هدف قرار می دهد. روش هایفو بر روی سطوح مختلف و نواحی مشکل دار تمرکز می کند تا به یک نتیجه طبیعی و مطلوب در لیفت صورت برسد.

لیفت صورت با هایفوتراپی

لیفت صورت با تزریق بوتاکس

پزشک ماده ی بوتاکس را مستقیما در عضلات واقع در زیر چین و چروک ها تزریق می کند و در نتیجه آن عضلات صورت به طور موقت شل یا فلج می شوند. به این ترتیب علاوه بر صاف کردن خطوط و چین و چروک های فعلی، از ایجاد چین و چروک های جدید جلوگیری می کند.

لیفت صورت با تزریق چربی

این کار با استفاده از بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می شود. چربی از مناطق خاصی از بدن (معمولا شکم یا باسن) با استفاده از یک سوزن از بدن شما خارج می شود. زمانی که چربی کافی از محل مورد نظر گرفته شد، ناخالصی های موجود در نمونه از بین برده می شود و چربی خالص بدست می آید، سپس این چربی به ناحیه مورد نظر برای افزایش حجم این ناحیه تزریق می شود.

لیفت صورت با نخ

این جراحی با بی حسی موضعی خفیف انجام می شود و نیازی به استراحت بعد از عمل ندارد. عمل لیفت صورت با نخ به کشیدگی و استحکام بیشتر پوست شما کمک می کند در نتیجه پوست جوان تر و لطیف تر خواهد شد. نواحی خاصی که نیاز به لیفتینگ دارند مشخص می شوند و سوراخ بسیار کوچکی روی پوست ایجاد می شود و سوزن و نخ مخصوص لیفتینگ را وارد بافت زیرین پوست می کند. نتیجه این عمل پوستی محکم و جوان است که بدون نیاز به بریدگی و بخیه در پوست حاصل شده است.

لیفت صورت با نخ

لیفت صورت چه عوارضی دارد؟

تا زمانی که جراحی توسط یک متخصص با تجربه انجام شود، این عمل کاملا بی خطر است. با این حال هر گونه جراحی ممکن است با خطراتی همراه باشد. عوارض ناشی از این جراحی شامل موارد زیر است:

  • خون ریزی
  • کبودی
  • آسیب به اعصاب صورت که ماهیچه ها را کنترل می کند، معمولا موقتی است.
  • عفونت (ناشی از سهل انگاری پزشک یا در برخی موارد بیمار می باشد)
  • هماتوم (تجمع خون خارج از رگ های خونی)
  • ریزش مو در اطراف محل برش که یک امر غیر معمول است
  • تهوع، که می تواند طی چند روز یا چند هفته بهبود یابد
  • ضخیم شدن جای زخم
  • اگر بیمار در روزهای بعد ازعمل دچار التهاب، درد، قرمزی یا تورم شد باید به پزشک مراجه کند، این می تواند نشانه ای هماتوم باشد که اگر همراه با تب باشد ممکن است دچار عفونت شوند.

نکات مهمی که لازم است بدانید!

🔹 جراحی لیفت صورت برای کسانی که مشکلات جدی دارند توصیه نمی شود و فرد باید از نظر جسمی و روانی در وضعیت خوبی باشد.

🔸 بیماران مبتلا به فشار خون بالا و دیابت در معرض خطر و عوارض بالاتری قرار دارند.

🔹 استعمال سیگار و مصرف دخانیات می تواند در بهبود زخم اختلال ایجاد کند و خطرعوارض بعد از عمل را افزایش دهد. شخصی که در حال لیفتینگ صورت است، باید سیگار کشیدن و یا استفاده از محصولات حاوی نیکوتین را متوقف کند.

🔸 یک هفته قبل از عمل، بیماران نباید از آسپرین یا رقیق کننده خون استفاده کنند.

✔ به یاد داشته باشید که لیفت صورت روند کلی پیری را متوقف نمی کند، بهتر است که انتظارات واقع بینانه داشته باشید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.