سلامت پوست, مراقبت از پوست

12 مورد از مشکلات پوستی که تابستان و گرمای هوا با خود می آورد به همراه نحوه مقابله

مشکلات پوستی تابستان

در فصل تابستان افراد زمان بیشتری را در فضای باز سپری می کنند. با این حال قرار گرفتن زیاد در معرض مواردی مانند نورخورشید، حشرات و گیاهان سمی، می تواند باعث ایجاد بثورات خارش دار و دردناک شود. خوشبختانه راه هایی برای جلوگیری از این موارد وجود دارد که افراد می توانند آن ها را انجام دهند. بثورات پوستی خارش دار یا آفتاب سوختگی در تابستان بسیار ناراحت کننده است، شما می توانید با یادگیری نحوه جلوگیری از این مشکلات پوستی در فصل تابستان ، تابستان خود را به خوبی بگذرانید.

بیشتر بخوانید: روتین مراقبت پوستی تابستان

مشکلات پوستی که در فصل تابستان ایجاد می شود!

1. آکنه

هنگامی که عرق با باکتری ها و چربی های روی پوست شما ترکیب شود، منافذ پوست مسدود می شود و در نتیجه باعث ایجاد آکنه و جوش می شود.

متخصصان پوست برای جلوگیری از آکنه موارد زیر را توصیه می کنند:

  1. با یک حوله یا پارچه تمیز عرق را از روی پوست خود پاک کنید. زیرا عرق می تواند پوست شما را تحریک کرده و منجر به ایجاد جوش شود.
  2. لباس‌ هایی که عرق دارند را بشویید تا برای استفاده ی دوباره تمیز باشند.
  3. از محصولات غیر کومدون زا برای صورت، گردن و بدن خود استفاده کنید. همچنین از محصولاتی که روی برچسب آن «فاقد چربی» نوشته شده استفاده کنید.

2. خشکی و تحریک پوست

وقتی هوای بیرون گرم و مرطوب است، پوست خشک و تحریک می شود. بزرگ ترین عاملی که باعث ایجاد این اتفاق می شود، ماندن در آفتاب، استخر و تهویه مطبوع است.

اگر پوست شما با وجود رطوبت شروع به خشکی و سوزش کرد، این نکات را امتحان کنید:

  1. بلافاصله پس از خارج شدن از استخر، با آب تازه و تمیز و پاک کننده ملایم یا شوینده بدن مخصوص، دوش بگیرید و شامپو بزنید.
  2. قبل از خارج شدن از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید که دارای حداقل +SPF30 و مقاومت در برابر آب است.
  3. برای شستن پوست از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید.
  4. برای دوش گرفتن از آب داغ استفاده نکنید.
  5. بعد از هر بار دوش گرفتن از یک لوسیون مرطوب کننده بدون عطر استفاده کنید. مرطوب کننده آب را در پوست شما حفظ می کند، بنابراین باید آن را در عرض 5 دقیقه پس از دوش گرفتن یا حمام استفاده کنید.
  6. همیشه به همراه خود مرطوب کننده داشته باشید تا بتوانید آن را بعد از شستن دست ها و زمانی که احساس می کنید پوست شما خشک شده، استفاده کنید.

3. فولیکولیت

موهای بدن از قسمتی به نام فولیکول رشد می کند. هنگامی که فولیکول ها عفونی می شوند، شما دچار فولیکولیت می شوید. فولیکول های موی عفونی شبیه جوش هستند، اما تمایل به خارش و حساسیت دارند.

فولیکولیت از مشکلات پوستی تابستان
……

راه کارهای کاهش خطر ابتلا به فولیکولیت در تابستان:

  • بلافاصله پس از تمرین و ورزش، دوش بگیرید و لباس های تنگ نپوشید.
  • اگر مطمئن نیستید که در استخر سطح اسید و کلر به درستی کنترل می شود یا نه از وان آب گرم دوری کنید. به قدری بسیاری از مردم، فولیکولیت را از وان آب گرم دریافت می کنند که در واقع وضعیتی به نام “فولیکولیت وان آب گرم” وجود دارد.
  • وقتی هوا گرم و مرطوب است، لباس های آزاد و گشاد بپوشید.

4.عفونت ناشی از مانیکور یا پدیکور

مانیکور و پدیکور می‌تواند ظاهر زیبایی به ناخن‌ های شما بدهد، اما همچنین می‌ تواند شما را در معرض میکروب‌ هایی قرار دهد که می‌ توانند باعث عفونت شوند. بنابراین باید این کار را نزد شخص مطمئن انجام دهید و از او بخواهید تمام موارد بهداشتی را برای جلوگیری از عفونت رعایت کند.

5. بثورات حرارتی یا عرق سوز شدن

یکی دیگر از مشکلات پوستی در تابستان عرق سوز شدن است. مسدود شدن غدد عرق باعث ایجاد بثورات حرارتی یا عرق سوز شدن می شوند. از آن جایی که عرق نمی تواند خارج شود، زیر پوست شما جمع می شود و باعث ایجاد بثورات و برجستگی های ریز و خارش دار می شود.
هنگامی که برجستگی ها می ترکند و عرق آزاد می کنند، بسیاری از افراد روی پوست خود گزگز احساس می کنند.

هر کاری که می توانید برای جلوگیری از تعریق زیاد انجام دهید به کاهش این مشکل کمک می کند. نکاتی که متخصصان پوست به بیماران خود ارائه می دهند تا به آنها کمک کند کمتر عرق کنند و در نتیجه خطر ابتلا به عرق سوز شدن را کاهش دهند عبارتند از:

  • لباس های آزاد و گشاد از جنس نخ پنبه ای بپوشید.
  • ورزش و تمرین خود را در خنک‌ ترین قسمت‌ های روز در فضای باز انجام دهید.
  • سعی کنید پوست خود را با استفاده از کولر، پنکه، دوش آب خنک و تهویه هوا در صورت امکان خنک نگه دارید.

6. ملاسما

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای تا خاکستری روی صورت شما شود. با رعایت نکات بهداشتی می توانید از ملاسما در تابستان، جلوگیری کنید.

ملاسما از مشکلات پوستی تابستان

بیشتر بخوانید: ملاسما چیست؟ روش های درمان آن چگونه است؟

7. حساسیت به آفتاب

هنگامی که زیر نور خورشید هستید، ممکن است کهیر (یک واکنش پوستی آلرژیک) ایجاد شود، اگر داروهای خاصی مصرف می کنید یا به آفتاب حساسیت داشته باشید.

اگر به نور خورشید واکنش آلرژیک داشته باشید، برجستگی های قرمز و شدیدا خارش دار را روی برخی (یا همه) پوست خواهید دید. برخی افراد نیز دچار تاول می شوند.

برای جلوگیری از واکنش پوستی آلرژیک:

  • داروی خود را بررسی کنید یا از داروساز بپرسید تا بررسی کند که آیا هنگام استفاده از این داروها به نور خورشید حساسیت پیدا می کنید یا خیر.
    داروهایی که می توانند باعث واکنش آلرژیک به نور خورشید شوند عبارتند از کتوپروفن (که در برخی داروهای ضد درد یافت می شود) و آنتی بیوتیک ها شامل، تتراسایکلین، داکسی سایکلین و مینوسیکلین. اگر دارو می تواند باعث واکنش شود، از نور خورشید دوری کنید.
  • از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. در جاهایی که سایه هست قرار بگیرید، در برابر آفتاب بدن خود را بپوشانید و از ضد آفتاب با طیف گسترده و SPF30 یا بیشتر و مقاومت در برابر آب استفاده کنید.

8. آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی از دیگر مشکلات پوستی در تابستان است. آفتاب سوختگی می تواند برنامه های تابستانی را کاهش داده و در برخی موارد منجر به درد و تاول شود. در عرض چند ساعت پس از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید که ممکن است چند هفته طول بکشد تا محو شود.

آفتاب سوختگی از مشکلات پوستی تابستان

در اینجا کارهایی که می توانید برای جلوگیری از آفتاب سوختگی پوست انجام دهید آورده شده است:

  • در مکان هایی که سایه هست قرار بگیرید.
  • در صورت امکان از کلاه لبه دار، عینک آفتابی و لباس آستین بلند استفاده کنید.
  • از ضد آفتاب با طیف گسترده و SPF30 یا بیشتر و مقاومت در برابر آب استفاده کنید.

9. بثورات ناشی از تماس پوست با پیچک، بلوط و سماق سمی

 پیاده روی و کمپینگ از فعالیت های تابستانی هستند. افزایش فعالیت در فضای باز ممکن است منجر به تماس تصادفی پوست با گیاهان سمی شود. حدود 85 درصد از افراد به روغن موجود در گیاهان سمی حساسیت دارند. علائم تماس پوست با گیاهان سمی شامل، لکه های قرمز برجسته همراه با تاول، تورم و خارش است که ممکن است تا 12 تا 72 ساعت ظاهر نشود.

بهترین روش پیشگیری، پوشاندن تمام قسمت های پوست است. اگر پوست تان با یک گیاه سمی برخورد کرد، اولین کار این است که فوراً آن ناحیه را با آب و صابون بشویید تا روغن ها از بین بروند و برای از تسکین تحریک پوست از کمپرس سرد، کورتیکواستروئیدهای موضعی، لوسیون کالامین یا آنتی هیستامین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: پیشگیری و درمان پوست پس از تماس با گیاهان سمی

10. گوش شناگر

هنگامی که آب در کانال گوش شما حبس می شود، عفونتی به نام گوش شناگر ایجاد می شود.

با خشک نگه داشتن گوش ها می توانید از این عفونت پیشگیری کنید. در اینجا مورادی وجود دارد که باید رعایت کنید:

  • هنگام شنا از گوش گیر استفاده کنید.
  • هرگز گوش های خود را با گوش پاک کن تمیز نکنید. زیرا استفاده از آن، جرم گوش و کثیفی را به عمق کانال گوش فشار می دهد و گوش شما را تحریک می کند.

11. خارش شناگر

این بثورات خارش دار پس از شنا کردن در دریاچه ها، اقیانوس ها و دیگر آب ها ظاهر می شود. وقتی انگل‌های موجود در آب به پوست شما نفوذ می‌کنند و باعث ایجاد لکه‌های قرمز ریز در مناطقی می‌شوند که لباس شنا شما آن‌ها را نمی‌پوشاند، به آن مبتلا می‌شوید. گاهی اوقات، خارش شدید پف می کند (کهیر) و تاول ظاهر می شود.

کودکان به ویژه در معرض خطر هستند زیرا تمایل دارند در آب کم عمق و گرمتر بمانند.

می توانید با رعایت اقدامات احتیاطی زیر از خارش شناگر جلوگیری کنید:

  • از آب آلوده دوری کنید. هنگامی که آب آلوده می شود، ممکن است علامتی را مشاهده کنید که به شما می گوید از آب دور بمانید، یا ممکن است در مورد کسی بشنوید که اخیراً پس از قرار گرفتن در آب دچار بثورات خارش دار شده است.
  • پس از بیرون آمدن از آب، پوست خود (و پوست کودکتان) را با حوله بمالید. انگل‌ها زمانی شروع به نقب زدن می‌کنند که آب روی پوست شما شروع به تبخیر می‌کند نه زمانی که در آب هستید.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

در حالی که این مشکلات پوستی در تابستان می توانند آزار دهنده باشند، اما معمولا جدی نیستند. بیشتر آن ها ظرف چند روز تا چند هفته از بین می روند. اگر بثورات پوستی یا سایر مشکلات پوستی باقی ماند یا بدتر شد، باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع: aad.org

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.