سلامت مو, مراقبت از مو

چه دلایلی باعث نازک شدن مو می شود و چگونه می توان آن را رفع نمود؟

نازک شدن مو

معمولا با بالا رفتن سن، حجم و ضخامت موها کم می شود و در بعضی موارد علت نازک شدن مو، کمبود مواد مغذی یا دلایل ارثی می باشد. در بیشتر موارد نازک شدن مو ارتباطی با سالم نبودن بدن ندارد اما می تواند بر سلامت روانی و اعتماد به نفس افراد تاثیر بگذارد. در این مقاله علل ریزش مو و روش های درمان خانگی برای تقویت سلامت مو، ضخامت و استحکام موها را بررسی و ارائه می کنیم.

عوامل نازک شدن مو

با بالا رفتن سن معمولا موها کم کم به طور طبیعی حجم و ضخامت خود را از دست می دهند و شروع به ریزش می کنند. آکادمی پوست و موی آمریکا AAD خاطر نشان می کند، از دست دادن روزانه 50 تا 100 مو، طبیعی است. بیشتر از این مقدار به این معنی است که شما بیشتر از حد معمول ریزش دارید.

  • استفاده از محصولات نامناسب مو مانند اسپری مو و ژل های نگه دارنده، رنگ کردن مو و فر کردن چند ماهه موها می تواند منجر به انواع مختلف ریزش مو شود.
  • کمبود آهن، اسید فولیک و دیگر مواد معدنی که کمک می کنند فولیکول های مو به طور طبیعی تولید شوند.
  • محکم بستن موها، اگر موهایتان را محکم، بالا و دم اسبی می بندید این کار باعث می شود موها از فولیکول ها خارج شوند و پس از مدتی باعث نازک شدن مو می شود.

آلوپسی آرئاتا

آلوپسی شرایطی است که باعث می شود موها در نواحی خاصی بریزد. مقصر سیستم ایمنی خود بدن است که به اشتباه به فولیکول های موهای سالم حمله می کند. همچنین می تواند روی ابرو، ریش و سایر نواحی که مو در آن قسمت رشد می کند تاثیر بگذارد.

موهای قسمت های ریخته شده معمولا در مدت 6 ماه تا یک سال مجدد رشد می کنند. در موارد بسیار نادر فرد تمام موهای سر و بدنش را از دست می دهد. این بیماری اغلب در دوران کودکی رخ می دهد و ژنتیک و عوامل محیطی از دلایل اصلی این بیماری هستند.

آلوپسی آره آتا

رژیم غذایی

بدن برای ایجاد رویش موی جدید و حفظ فولیکول های سالم مو به مواد مغذی نیاز دارد. پروتئین یک عنصر اساسی برای مو است. ریز مغذی ها که شامل ویتامین ها و مواد معدنی است، در چرخه رشد فولیکول های مو نقش اساسی دارند. سو تغذیه و کمبود ویتامین می تواند باعث ریزش مو شود. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متنوع می تواند به تقویت رشد مداوم موهای قوی و سالم کمک کند. همچنین خوردن یک رژیم غذایی مغذی می تواند از خشکی، شوره سر، شکنندگی و کدر شدن موها جلوگیری کند.

کمبود ویتامین D

ویتامین D باعث تحریک فولیکول های مو و در نتیجه رشد مو می شود. هنگامی که فرد به اندازه کافی ویتامین D دریافت نکند، ممکن است در کنار سایرعلائم، ریزش مو را نیز تجربه کند.

ویتامین D

استرس

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استرس و ریزش مو با هم مرتبط هستند. استرس داشتن طولانی مدت، ممکن است باعث شود که موها نسبت به حد معمول نازک تر شوند که به این روش Telogen effluvium گفته می شود. متخصصان بهداشت و درمان می توانند به افراد کمک کنند تا بتوانند مدت زمانی که استرس دارند را مدیریت کنند و همچنین می توانند از داروهای طبیعی برای مقابله با استرس و اضطراب استفاده کنند.

بارداری

ممکن است افراد در دوران بارداری یا بعد از آن دچار ریزش مو شوند. در این حالت ممکن است حداقل 2 سال طول بکشد تا موها به حالت عادی خود برگردند.

ریزش مو در بارداری

یک راه درمان!

افراد می توانند از داروهای تجویز شده برای درمان نازک شدن مو استفاده کنند. سازمان غذا و دارو FDA به طور رسمی دو دارو تجویز شده را برای معالجه آلوپسی آندروژنتیک تصویب کرده اند. ماینوکسیدیل و فیناستراید.

  • مینوکسیدیل: این محصول را به طور مستقیم در مناطقی از مو که نازک شده است استفاده می کنند. این یک درمان مطمئن و موثر برای آلوپسی آندروژنتیک (کچلی منطقه ای) است. 6 تا 12 ماه طول می کشد تا رشد مو بهبود یابد. کسانی که ماینوکسیدیل مصرف می کنند باید آن را به طور دائم استفاده کنند در غیر این صورت تاثیر دارو از بین خواهد رفت. عوارض جانبی مینوکسیدیل می تواند شامل سوزش پوست و رشد بیش از حد مو شود.
  • فیناستراید: یک داروی خوراکی است. افرادی که دچار ریزش مو هستند، روزانه 1 میلی گرم از این دارو مصرف می کنند. این یک داروی تجویز شده برای مردانی است که قبلا از مینوکسیدیل نتیجه نگرفتند. عوارض جانبی فیناستراید می تواند باعث کاهش میل جنسی، ژنیکو ماستی یا رشد بافت پستان شود.

ریزش مو به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

ریزش مو چه در مردان و چه در زنان می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. ما در مقاله “دلایل ریزش مو و نحوه درمان آن ها” به طور ویژه به این مبحث پرداخته ایم.

درمان خانگی برای جلوگیری از ریزش و نازک شدن موها

روش های درمان خانگی زیادی برای بهبود رشد مو وجود دارد. با این وجود همه داروهای خانگی پشتوانه علمی ندارند. به همین دلیل قبل از امتحان کردن روش های خانگی جدید برای ریزش مو با پزشک خود صحبت کنید. در حال حاضر داروهای گیاهی مجوز FDA را ندارند و برای تایید فواید آن ها تحقیقات بیشتری لازم است. با روش های زیر می توانید به درمان نازک شدن موهای خود کمک کنید.

غذاهای سالم و مقوی بخورید

رژیم غذایی نقش مهمی در تقویت و بهبود سلامت موها دارد. پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه برای سلامت موها اهمیت دارند. افراد می توانند با افزایش مواد غذایی خاص و مفید در رژیم غذایی، باعث افزایش روند رشد موهای خود شوند. غذاهایی که ممکن است باعث تقویت رشد موها شوند عبارت اند از:

  • تخم مرغ: حاوی پروتئین است که برای رشد مو ضروری است. همچنین حاوی بیوتین، ویتامین B نیز می باشد که می تواند رشد مو را تقویت کند.
  • آجیل برزیل: منبع سلنیوم و ماده معدنی است که می تواند سلامت مو را بهبود ببخشد.
  • ماهی چرب: منبع غنی از امگا 3 است برای رشد مو موثر است.
  • گردو نیز حاوی امگا 3 می باشد.

ویتامین D بیشتراستفاده کنید

کمبود ویتامین D می تواند باعث ریزش و نازک شدن مو شود. بیشتر افراد ویتامین D را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و رژیم غذایی دریافت می کنند. غذاهای حاوی ویتامین D شامل موارد زیر هستند:

  • ماهی چرب
  • جگر گاو
  • قارچ
  • زرده تخم مرغ
  • پنیر
  • غذاهای غنی شده مانند شیر،غلات و آب میوه ها
مصرف ویتامین D برای جلوگیری از نازک شدن مو ها

آب پیاز

یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای جلوگیری از شکستگی مو عصاره پیاز است. پیاز غنی از گوگرد است و می تواند به افزایش رشد مو کمک کرده و آن ها را از ریشه تقویت کند. برای تقویت موهای نازک عصاره پیاز را به طور مستقیم روی موهای خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

کف سر را ماساژ دهید

یکی از راه های ارزان و آسان برای داشتن موهای ضخیم تر ماساژ پوستی است. زمانی که موهای خود را می شویید، به آرامی با نوک انگشتان خود اطراف پوست خود را فشار دهید تا جریان خون بیشتر شود ( ماساژ پوست سر به تقویت جریان خون کمک می کند) که می تواند باعث رشد موها شود. ماساژ نرم پوست سر با استفاده از روغن هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام می تواند موثر باشد. این کار باعث مرطوب شدن مو و ترمیم موهای آسیب دیده شده و درنتیجه مانع از شکستگی آن ها می شود.

سیر

سیر به عنوان یک درمان موثر برای ریزش مو و پرپشت کننده موهای کم پشت می باشد. موها از کراتین ساخته می شوند و سیر منبع غنی از گوگرد است که به عنوان کراتین شناخته می شود. علاوه بر این، سیر دارای خواص ضد قارچ و آنتی اکسیدان است که می تواند پوست و مو را از عفونت های قارچی و شکنندگی حفظ کند.

  • سیر را ریز کنید و با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کرده در یک ظرف بریزید و به مدت یک هفته در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید. آن را روی پوست و موی خود بمالید و بعد از یک ساعت و یا بیشتر موها را شستشو دهید این روغن را حداقل یک بار درهفته امتحان کنید.

از روغن های گیاهی استفاده کنید

بعضی افراد برای تقویت رشد مو از روغن های گیاهی استفاده می کنند. تحقیقات کمی در مورد اثر بخشی این روغن ها صورت گرفته است اما بعید است که مضر باشند. در هنگام استفاده از روغن های گیاهی مردم همیشه ان ها را در روغن نارگیل یا روغن جوجوبا رقیق می کنند. روغن های گیاهی شامل:

از روغن های گیاهی استفاده کنید

روغن کرچک

روغن کرچک و روغن زیتون یا روغن نارگیل را به طور مساوی با هم مخلوط کنید و این ترکیب را روی پوست سر و ساقه موها ماساژ دهید و بگذارید به مدت 1 یا 2 ساعت بماند و بعد موهایتان را شستشو دهید. می توانید این کار را 1 یا 2 بار در هفته انجام دهید. ریسین اولئیک موجود در روغن کرچک می تواند باعث افزایش گردش خون روی پوست شود و از شکستگی موها جلوگیری کرده و آن ها را تغذیه می کند.

روغن آرگان

روغن آرگان دارای منبع غنی از ویتامین A , C , D است و ویژگی های آنتی اکسیدان دارد که از مو در مقابل آسیب و شکستگی محافظت می کند. همچنین دارای اسیدهای چرب لینوتئیک و اسیدهای چرب امگا 6 می باشد که محافظت کننده مو است.

چند قطره روغن آرگان کف دستانتان بریزید و دست ها را بهم بمالید آن را به صورت مستقیم روی پوست و مو بمالید . موهایتان را بعد از 1 یا 2 ساعت بشویید.

روغن بادام

روغن اسانس بادام را با روغن (نارگیل یا زیتون) به دلخواه مخلوط کنید این ترکیب را به آرامی روی پوست و مو ماساژ دهید بگذارید به مدت 1 تا 2 ساعت بماند سپس موهایتان را با شامپو شستشو دهید. این کار را هفته ای یک بار انجام دهید.

روغن اسانس بادام می تواند به موهایتان کمک کند تا درخشندگی از دست رفته موهایتان را دوباره بازگردانید. این روغن شامل ویتامین E، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که مو را تغذیه می کند و از آسیب و شکنندگی موها محافظت می کند.

نکات لازم برای جلوگیری از نازک شدن مو

  • زمانی که موها خیس هستند آن ها را شانه نکنید.
  • از اتو کشیدن و فر کردن روزانه موها خودداری کنید.
  • سعی کنید موهایتان را کمتر رنگ کنید یا به دنبال یک جیگزین طبیعی بگردید.
  • موهایتان را مرتبا کوتاه کنید.
  • پوست سر و موها را گاهی اوقات با روغن ماساژ دهید.
  • از نرم کننده و مرطوب کننده برای موهای خود استفاده کنید.
  • از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.