سلامت مو, مراقبت از مو

پوست سر چرب و ساقه مو خشک ؛ چطور آن را کنترل کنیم؟

پوست سر چرب مو خشک

آیا پوست سرتان چرب است و انتهای مو هایتان آسیب دیده و خشک است؟ اگر از این مشکل ناامید کننده رنج می برید، مراقبت از موهای شما یک چالش به نظر می رسد. با این حال، ممکن است به خاطر داشته باشید که در این مورد تنها نیستید، زیرا این شرایط برای افراد زیادی پیش می آید.

پوست سر چرب و انتهای مو خشک زمانی اتفاق می افتد که پوست سر شما مقدار زیادی روغن سبوم تولید می کند. در حالی که از یک طرف، ریشه موهای شما چرب و چرب تر می شود، از طرف دیگر انتهای مو های شما به دلیل کمبود رطوبت خشک و آسیب دیده باقی می ماند.
درک علت اصلی این امر می تواند به شما در درمان این بیماری کمک کند. ما همه مواردی را که برای مقابله با چنین مشکلی باید بدانید، جمع آوری کرده ایم.

چگونه متوجه شوید که پوست سرتان چرب و مو های شما خشک است؟

برای تشخیص اینکه آیا نوع مو های ترکیبی، پوست سر چرب و انتهای مو های خشک دارید، موارد زیر را انجام دهید.

  • موهای خود را با استفاده از شامپو و نرم کننده بشویید. اگر ریشه مو های شما طی 1 تا 2 روز پس از شستشو چرب شد و انتهای مو ها شکننده و خشک شد، مطمئناً ترکیبی از پوست سر چرب و انتهای مو خشک دارید.
  • اگر اخیراً موهای خود را رنگ کرده یا دکلره کرده اید، ممکن است موهای ترکیبی داشته باشید.
  • پوست سر چرب به راحتی کثیف و خارش دار می شود. همچنین ممکن است در انتهای مو های خشک شکستگی مو را تجربه کنید.
تشخیص پوست سر چرب و مو خشک

علت چرب شدن پوست سر و خشک شدن مو ها چیست؟

در حالی که ریشه های چرب به دلیل تولید بیش از حد روغن سبوم اتفاق می افتد، دلایل زیادی می تواند باعث ترشح بیش از حد روغن سبوم باشد. ما چند عامل اصلی که در چرب شدن پوست سر نقش دارند را ذکر کرده ایم.

1- درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یک بیماری شایع پوستی است که در آن شما دچار خارش و ملتهب شدن پوست سر می شوید. پوست سر صورتی و پوسته پوسته شده و مناطق آسیب دیده، روغن سبوم را بیش از حد تولید می کنند.
روغن سبوم اضافی باعث ایجاد شوره سر می شود. درماتیت سبورئیک نیز می تواند به عنوان علامتی از بیماری های خود ایمنی ظاهر شود. اگر وضعیت شما وخیم است، پیشنهاد می کنیم به پزشک مراجعه کنید.

2- اگزما و پسوریازیس

در حالی که بیماری های مختلف پوستی می توانند مسئول چربی پوست سر شما باشند، دو بیماری پوستی که به طور گسترده شناخته شده اند، اگزما و پسوریازیس هستند. در هر دو حالت، پوست سر شما پوسته پوسته و قرمز شده و ریشه مو های شما بسیار چرب می شود. همچنین ممکن است پوست سر شما مومی و حتی تاول دار شود.

3- ژنتیک

ژن های شما بیشتر ویژگی های فیزیکی شما را تعیین می کند. اگر یکی از اعضای خانواده شما دارای ویژگی مشابهی باشد، ممکن است پوست سرتان چرب شود. ژن های شما همچنین ممکن است بر بافت و ضخامت مو های شما تأثیر بگذارد. افرادی که مو های نازک دارند، بیشتر مستعد داشتن پوست سر چرب با مو های خشک هستند.

4- آکنه

بسیاری از شما ممکن است آکنه را روی پیشانی خود تجربه کرده باشید. در حالی که آکنه پیشانی دلیلی برای چرب شدن پوست سر نیست، اما قطعاً نشانه این است که پوست سر شما روغن و چربی اضافی تولید می کند. وقتی روغن سبوم داخل منافذ پوست شما گیر می کند، برجستگی های خارش دار قرمز ایجاد می شود.

5- شستشو بیش از حد

در حالی که دلایل بالا باعث چرب شدن پوست سر می شود، شستن بیش از حد ممکن است باعث خشک شدن انتهای مو شود. استفاده روزانه از شامپو برای موهای شما مفید نیست.
در حالی که شامپو پوست سر را تمیز می کند و خاک و گرد و غبار را به درستی از بین می برد، اما شستن بیش از حد می تواند مضر باشد و روغن طبیعی مو های شما را از بین ببرد و موهای شما خشک شود.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح شستن مو ها و استفاده از شامپو سر‎

6- قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های UVA و UVB می تواند مو های شما را تحت تاثیر قرار داده و آن ها را بسیار خشک کند. نور خورشید کوتیکول را که لایه بیرونی ساقه مو است، می شکند و این باعث تغییر رنگ و خشکی مو می شود.

7- وسایل گرمایشی

وسایل گرمایشی برای پوست سر چرب و مو خشک مضر است

امروزه استفاده از وسایل گرمایشی مو (مثل سشوار و اتو مو) برای حالت دادن به مو ها بسیار رایج است. اما مهم نیست که چقدر از ظاهر زیبایی برخوردار هستید، تأثیر ابزارها هرگز برای مو های شما خوب نیست. این ابزار ها به موها آسیب می رساند و بیشتر مستعد شکستگی و خشک شدن می شوند.

8- شرایط آب و هوا

شرایط آب و هوایی شدید نیز تأثیر زیادی بر مو های شما می گذارد. گرمای زیاد یا سرمای شدید موهای شما را خشک و شکننده می کند.

چگونه می توان پوست سر چرب و انتهای خشک مو را کنترل کرد؟

کنترل پوست سر چرب و مو خشک
  1. با شناختن موهای خود شروع کنید تا بتوانید نیاز مو های خود را درک کنید. هنگامی که می دانید مو های شما دقیقاً به چه چیزی نیاز دارد، در نیمه راه حل مشکلات مو های خود هستید.
  2. محصولات موی مناسب با نوع مو های ترکیبی خود را انتخاب کنید. مطمئن شوید که شامپو و نرم کننده، هم به پوست سر چرب و هم به انتهای موهای خشک شما می رسد.
  3. از استفاده محصولاتی که دارای مواد مضر مانند پارابن، سیلیکون، عطرهای مصنوعی، سولفات ها، تار های زغال سنگ و غیره هستند، خودداری کنید.
  4. سعی کنید محصولاتی تهیه کنید که از مواد طبیعی و روغن های طبیعی تهیه شده اند. صرف نظر از نوع مو های شما، محصولات طبیعی همیشه به حفظ سلامت مو های شما کمک می کند.
  5. رژیم غذایی بهتری برای حفظ سلامت کلی خود داشته باشید. اگر از نظر داخلی سالم هستید، به طور طبیعی موهای شما رشد خواهد داشت و این اکثر مشکلات را حل می کند.
    بهتر است روی، منیزیم و بیوتین را در رژیم غذایی معمول خود داشته باشید تا تار های موی شما نرم شوند. همچنین غذای غنی شده با پروتئین را نیز به رژیم غذایی تان اضافه کنید.
  6. هر زمان که احساس کردید انتهای مو هایتان آسیب دیده است و نمی توان آن ها را با محصولات درمان کرد، مو های خود را کوتاه کنید.
  7. از اسکراب پوست سر برای لایه برداری پوست سر خود استفاده کنید تا سلول های مرده پوست، روغن اضافی و کثیفی از بین برود.

چگونه از پوست سر چرب و خشکی مو های سر مراقبت کنیم؟

مراقبت از پوست چرب و مو خشک
  • بسیاری بر این باورند که برس زدن مو های چرب می تواند باعث آسیب شود، اما این درست نیست. در واقع، اگر پوست سر چرب خود را برس بزنید، ممکن است به توزیع یکنواخت روغن طبیعی در سراسر مو کمک کند.
  • برای خود یک برس مو تهیه کنید که در حین برس زدن به ساقه مو های شما آسیب نرساند. برس های درشت برای توزیع یکنواخت روغن روی گره های موی شما مناسب هستند. مطمئن شوید که مو ها نرم و انعطاف پذیر هستند.
  • سلامت مو های شما به نحوه برس زدن مو های شما نیز بستگی دارد. کارشناسان پیشنهاد می کنند که هنگام برس زدن مو های خود، باید به صورت مداوم مو های خود را نوازش کنید. این به شما کمک می کند که روغن را از پوست سر خود تا سایر قسمت های ساقه مو تقسیم کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح شانه زدن مو و فواید آن برای مو

  • اگر به دلیل چربی پوست سر روزانه مو های خود را شامپو می زنید، باید فقط پوست سر را در جایی که لازم است بشویید. به این ترتیب انتهای مو های خشک شما، به دلیل شستشوی زیاد آسیب نمی بیند.
  • از آنجایی که شستشوی بیش از حد می تواند آسیب جدی وارد کند، می توانید به جای آن از شامپوی خشک استفاده کنید. شامپو خشک مو های شما را تمیز می کند و حجم مو های شما را افزایش می دهد.
  • موهای خود را با روغن ماساژ دهید تا هیدراته بماند. این امر به ویژه برای انتهای خشک مو های شما موثر خواهد بود.
  • از وسایل گرمایشی مانند اتوی مو، بابلیس برقی یا سشوار استفاده نکنید.

چگونه می توان محصولاتی را برای پوست سر چرب و انتهای مو های خشک انتخاب کرد؟

  • ابتدا از شر محصولات مو حاوی مواد شیمیایی مانند سولفات، پارابن، الکل های تغییر رنگ، عطر های مصنوعی، فرمالدئید، قیر زغال سنگ، سیلیکون، فتالات و غیره خلاص شوید.
  • سعی کنید محصولات مو ارگانیک را انتخاب کنید که مواد طبیعی را ارائه می دهند و از روغن های طبیعی ساخته شده اند.
  • یک شامپو ملایم و نرم کننده آبرسان برای مو های خود انتخاب کنید. به این ترتیب مو های شما مرطوب و تمیز باقی می مانند.
  • از ماسک مو مخصوص مو های ترکیبی استفاده کنید. می توانید از ماسک موی خاک رس بدون سیلیکون استفاده کنید.
  • یک اسکراب مو انتخاب کنید که پوست سر شما را تمیز کرده و سلول های مرده ذخیره شده پوست، آلودگی ها و آلاینده ها را از بین ببرد.

سخن آخر

پوست سر چرب و انتهای مو خشک ترکیبی است که درمان آن دشوار به نظر می رسد. افرادی که دارای این نوع مو های ترکیبی هستند، اغلب با عدم قطعیت در شناخت نوع مو و انتخاب محصولات متناسب با آن مواجه می شوند. با این حال، تغییر چند عادت و انتخاب عاقلانه محصولات، می تواند به شما در غلبه بر چالش ها و حفظ زیبایی مو های شما کمک کند.

منبع: skinkraft.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.