درمان جوش و آکنه, سلامت پوست, مراقبت از پوست

نحوه از بین بردن موهای زیر پوستی و درمان این مشکل

موهای زیر پوستی

موهای زیر پوستی به این دلیل ایجاد می شوند که رشته مو به جای اینکه به سمت بالا رشد کند به سمت پایین رشد می کند و در زیر پوست حبس می شود. بعضی اوقات باعث ایجاد کیست های روی پوستی می شوند.

این کیست ها می توانند کوچک و بدون درد باشند یا اینکه بزرگ شده و چرکی شوند. گاهی اوقات ممکن است پزشک آن ها را کیست اپیدرموئید یا کیست پیلونیدال بنامد.

موهای زیر پوستی معمولا خطرناک نیستند، اما می توانند دردناک باشند. اگر یک عفونت درمان نشده باقی بماند، ممکن است بدتر شود و یا اینکه وارد خون شود.

در این مقاله می خواهیم درباره علت رشد موهای زیر پوستی، چگونگی رشد یک کیست و جلوگیری از اتفاق افتادن آن صحبت کنیم.

بررسی اجمالی

درمان مو های زیر پوستی

وقتی که یک مو در پوست رشد می کند، می تواند توده ای پر از مایعات ایجاد کند، که می تواند تبدیل به یک کیست شود. وقتی که یک کیست تشکیل شود، آن ناحیه ورم می کند.

یک کیست می تواند سفت، نرم، بزرگ یا کوچکتر از یک نخود باشد. بعضی از کیست ها می توانند به عمق بیشتری از پوست بروند، در حالی که بعضی از آن ها نزدیک به سطح پوست هستند، جایی که سر آن ها به رنگ زرد و سفید دیده می شود.

معمولا کیست ها آسیبی نمی سانند مگر اینکه عفونی شوند. یک کیست عفونی به رنگ قرمز است.

درمان

کیست هایی که به دلیل رشد موهای زیر پوستی ایجاد می شوند اغلب بدون درمان خوب می شوند. گاهی اوغات، درمان های خانگی نیز جواب می دهند اما ممکن هم هست که نیاز باشد به یک دکتر مراجعه کنید.

نکات زیر می توانند به بهبود سریع آن ها کمک کنند:

درمان های خانگی

  • کیست و محدوده آن را همیشه تمیز نگه دارید.
  • از تراشیدن محدوده کیست خودداری کنید، این کار باعث تولید باکتری می شود و سبب ایجاد عفونت نیز می شود.
  • چندبار در روز یک کمپرس گرم را در حدود 10 تا 15 دقیقه برروی آن قرار دهید. این کار ممکن است باعث شود تا کیست به سطح پوست نزدیک تر شود، و به آن اجازه دهد تا خشک شود. اگر مو در زیر پوست گیر کرده است، کمپرس گرم ممکن است کمک کند تا به بیرون رشد کند.
  • از یک ضدعفونی کننده استفاده کنید، مانند روغن درخت چای، که از عفونی شدن کیست جلوگیری می کند. پمادهای سه گانه آنتی بیوتیک نیز می توانند تاثیر گذار باشند.

از کندن یا ترکاندن کیست ها خودداری کنید. کیست ها از یک کیسه در زیر پوست تشکیل می شوند، که می تواند با مایعی غلیظ و زرد به نام کراتین پر شود.

ترکاندن کیست ممکن است باعث خروج این مایع شود اما از کیسه خارج نمی شود و کیست ممکن است دوباره برگردد. ترکاندن یک کیست همچنین باعث تولید باکتری بر روی پوست می شود، که موجب ایجاد عفونت یا بدتر شدن کیست می شود.

گاهی اوقات، یک موی زیر پوستی در زیر پوست قبل از اینکه به سمت پایین بچرخد قابل مشاهده است. در این مورد، برداشتن مو می تواند به سرعت بهبود آن کمک کند. می توانید با استفاده از یک موچین تمیز مو را بردارید.

اگر مو کاملا در زیر پوست قرار دارد و برای براشتن آن نیاز به خراشیدن پوست است بهتر است بگذارید مو در همان جا باقی بماند.

درمان پزشکی

ممکن است شخصی نیاز به درمان پزشکی برای یک کیست داشته باشد. زمانی باید یک دکتر را ببینید که :

  • کیست به خودی خود خوب نشود.
  • کیست بسیار دردناک، قرمز یا دارای ترشحات چرکی است.
  • در کنار کیست، دچار تب شوید.
  • یک شئ خارجی در کیست وجود دارد، مانند یک خرده چوب یا شیشه.
  • در موقعیت هایی که فرد بیماری هایی مانند HIV،AIDS یا دیابت غیر کنترل شده یا سیستم ایمنی ضعیف دارد.
  • کیست بسیار بزرگ است یا زندگی روزانه فرد را تحت تاثیر قرار داده است، مانند مشکل در پوشیدن لباس

دکتر ممکن است آنتی بیوتیک برای تمیز کردن عفونت داخلی تجویز کند یا اینکه با یک جراحی کوچک کیست را بردارید.

برداشتن کیست معمولا در داخل خود مطب دکتر امکان پذیر است، تحت بی حسی موضعی. بی حسی موضعی زمان ریکاوری سریع تری دارد و اجازه می دهد تا فرد در هنگام برداشتن کیست به هوش باشد.

علل ایجاد

علل ایجاد موهای زیر پوستی

کیست ها به دلایل مختلفی ایجاد می شوند اما وقتی که وجودش به خاطر رشد موهای زیر پوستی است اتفاقات زیر می افتند:

همه موها از یک فولیکول مو رشد می کنند، که گاهی اوقات روزنه نامیده می شوند. این منفذ ها، سوراخ هایی بسیار ریز و باز هستند، همراه با مجموعه ای از مواد که در زیر قرار گرفته اند تغذیه می شوند.

گاهی اوقات مو در زیر پوست، قبل از جدا شدن از فولیکول، گرفتار می شود که نتیجه آن رشد موهای زیر پوستی است. در زمانی دیگر، مو در خارج از فولیکول رشد می کند اما به دور خود می پیچد و و دوباره وارد پوست می شود.

وقتی که مو در زیر پوست حبس می شود، می تواند پوست را ملتهب کند. همچنین مانع فولیکول مو و مواد مختلف درون منفذ می شود که یک کیست می تواند ایجاد شود.

کیست های پوستی اغلب حاوی کراتین هستند، پروتئینی که پوست را محکم و منعطف نگه می دارد. اما گاهی اوقات، کیست ها از باکتری ها رشد می کنند یا پاسخ التهابی به یک عفونت هستند.

جلوگیری

برای کاهش ریسک کیست ها از موهای زیر پوستی، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • از خمیرهای ریش تراش و افترشیو برای نرم شدن پوست استفاده کنید.
  • تنها با تیغ های تیز شیو کنید.
  • از نرم کننده ها و لوسیون ها بعد از شیو کردن استفاده کنید. برای خرید لوسیون بدن می توانید به این لینک مراجعه کنید.
  • قبل از شیو کردن پوست خشک و پوسته شده را نرم کنید.
  • در مسیر رشد موها شیو شود.
  • از شیو کردن پوست های ملتهب یا قرمز خودداری کنید.

عوامل خطر

هر کسی می تواند موهای زیر پوستی داشته باشد. عوامل خطر برای رشد موهای زیر پوستی شامل:

  • تکنیک های مو زدایی: شیو کردن، وَکس و کندن با موچین باعث التهاب پوست می شوند. بعد از شیو کردن، مو ها با ضخامت بیشتر و سر تیز تر رشد می کنند و باعث می شوند تا بیشتر در زیر پوست رشد کنند.
  • پوست های بسیار خشک: پوست خشک و مرده می تواند باعث متراکم شدن فولیکول مو و رشد موهای زیر پوستی شود.
  • فشار یا سایش: این هم می تواند مشکل ایجاد کند، خصوصا در نقاطی که بسیار حساس ترند نسبت به رشد موهای زیر پوستی. با التهاب پوست، می تواند موجب رشد بیشتر موهای زیر پوستی شود.
  • داشتن موهای ضخیم، فرفری یا درشت: این نوع از مو احتمال بیشتری دارد تا به سمت پایین فر بخورد وقتی که از فولیکول مو خارج می شود.

چگونه یک کیست را تشخیص دهیم

نحوه تشخیص کیست زیر پوستی

وقتی که در یک نقطه توده ای ظاهر می شود، جایی که پر از موهای بدن است، می تواند یک کیست باشد که در محدوده یک موی زیر پوستی تشکیل شده است.

فرد باید به دنبال یک برآمدگی قرمز و کوچک همراه با یک مو داخل آن باشد که به آرامی رشد می کند و به یک توده بزرگتر تبدیل می شود. بسیاری از کیست های این شکلی در مناطقی تحت التهاب شیو کردن، رشد می کنند.

برخی از علائمی که نشان می دهند مشکل به خاطر وجود یک کیست نیست:

  • خالی که شکل یا رنگ آن تغییر کرده است و یا اینکه ورم کرده است.
  • زخم های قرمز یا ملتهب بر روی پوست
  • پوست پر از پوسته شده است یا زخم های خشک شده دارد
  • آسیب پوستی، حتی ساده ترین شکاف یا برش کوچک نیز می تواند باعث عفونت پوست شود.
  • کیست لبه مشخصی ندارد (معمولا کیست ها توده های گردی هستند، بنابراین یک شکل ورم کرده غیرمعمول یا یکی که تغییر شکل داده است می تواند چیز دیگری باشد.)
  • تعداد زیادی موهای زیر پوستی دردناک وجود دارند که علت آن ها می تواند به خاطر عفونت باکتریایی در فولیکول های مو باشد.
  • پوست بسیار خشک با تعداد زیادی برآمدگی های کوچک که می توانند سر داشته باشند، می توانند حالتی را ایجاد کنند که به آن کراتوزیس پیلاریس یا پوست مرغی گفته می شود.

چه وقت به دکتر مراجعه کنیم

به سادگی می توان یک کیست بدون ضرر را با یک وضعیت جدی پوست اشتباه بگیریم. هرکسی که کیستی را به مدت یک یا دو هفته دارد که در این تایم بهبود نیافته است حتما باید به پزشک مراجعه کند.

درمان سریع در مورد سرطان پوست، عفونت های حاد پوستی و یا دیگر مشکلات خطرناک پوست می تواند نجات دهنده زندگی باشند.

جمع بندی

جلوگیری از رشد موهای زیر پوستی بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد کیست می باشد. هر چند، اگر کیست ها ظاهر شوند، معمولا بی خطر هستند و خودشان از بین می روند.

کسانی که مرتب کیست های پوستی، سوختگی تراشیدن یا موهای زیر پوستی دارند باید از یک متخصص روش هایی برای کاهش این حالت های آزار دهنده پوست را بپرسند.

در بیشتر موارد، با ایجاد کمی تغییر در روش های نگهداری از پوست، فرد می تواند شاهد کاهش چشمگیر رشد موهای زیر پوستی و التهابات مربوط به آن باشد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.