سلامت پوست, مراقبت از پوست

خارش پوست پس از دوش گرفتن : علت و راه بر طرف کردن

خارش پوست پس از دوش گرفتن

در این مقاله می خواهیم علت و روش های درمان خارش پوست پس از حمام و دوش گرفتن را بگوییم. برای بعضی از افراد دوش گرفتن همراه با اثرات جانبی است، بعد از اینکه از حمام بیرون می آیند دچار حس ناخوشایند خارش پوست می شوند.

احساس خارش پس از دوش گرفتن یک اتفاق عادی نیست. دلیلش می تواند خشکی پوست یا دیگر مسائل پوستی باشد. با خواندن ادامه مطلب به دلیل این اتفاق پی ببرید.

چه دلایلی باعث ایجاد حس خارش پوست پس از دوش گرفتن می شوند ؟

دلایل متعددی باعث ایجاد خارش پوست پس از حمام کردن می شوند. اما تاثیر بعضی ها بیشتر از عوامل دیگر است.

ترک های پوستی

ترک های پوستی موجود بر روی پوست به سادگی نشان دهنده خشکی پوست شما هستند. ماندن در زیر آب داغ برای مدت طولانی باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می شود و پوستی که چربی ندارد ملتهب می شود. گاهی اوقات این اتفاق باعث خارش بعد از دوش گرفتن می شود.

خارش در قسمت هایی مانند پاها بیشتر اتفاق می افتد به دلیل اینکه این قسمت ها از بدن تماس بیشتری با آب دارند.

صابون گیاهی برای خارش پوست

حساسیت به صابون

ممکن است صابون هایی که استفاده می کنید در هنگام پاک سازی پوست چربی آن را از بین ببرند. یک صابون با پاک کنندگی بالا ممکن است هیچوقت بر روی پوست تان آسیب قابل مشاهده ای ایجاد نکند اما در پایان حمام می تواند باعث خارش مداوم پوست شود. عدم شستشوی کامل مواد پاک کننده از روی پوست می تواند دلیلی برای خارش بعد از استحمام باشد.

خارش در اثر تماس با آب

در این حالت، سیستم عصبی تان در اثر برخورد پوست با آب فعال می شود. در نتیجه بعد از حمام کردن شروع به خاراندن پوست می کنید. این یک حالت بسیار نادر است و اگر آن را دارید قطعا از قبل اطلاعاتی نسب به این مشکل دارید.

خارش در اثر تماس با آب، سبب ایجاد خارش شدید بعد از برخورد پوست با آب می شود، حالا می خواهد که تنها شستن دست باشد یا رفتن به استخر.

درمان خارش پوست بعد از دوش گرفتن

خارش پوست پس از دوش گرفتن

اگر خارش شما بعد از حمام همچنان ادامه دارد، ممکن است نیاز به داروهای خانگی به عنوان درمان دارید. در زیر می توانید چند راه برای جلوگیری از این اتفاق را ببینید:

  • با استفاده از ضربه های آرام به جای کشیدن حوله بر روی پوست، خود را خشک کنید. کشیدن حوله بر روی پوست می تواند رطوبت آن را از بین ببرد. سعی نکنید تمام آب موجود بر روی پوست تان را خشک کنید، در مقابل با استفاده از ضربه های آرام بر روی پوست خود را خشک کنید.
  • تا زمانی که هنوز بدنتان مرطوب است از نرم کننده ها استفاده کنید. تا زمانی که بدنتان هنوز کمی مرطوب است از نرم کننده ها و لوسیون ها استفاده کنید چون که رطوبت باعث نفوذ بهتر نرم کننده ها در پوست می شود. از یک نرم کننده فاقد عطر و ضد حساسیت استفاده کنید. اگر پوست تان جوش دارد آن هایی را انتخاب کنید که فاقد روغن هستند. برای استفاده بهتر از نرم کننده ها و لوسیون ها آن ها را از قبل در یخچال نگه داری کنید.
  • صابون خود را عوض کنید. اگر به طور مرتب احساس خارش بدون جوش زدن بعد از حمام را دارید، شاید زمان آن رسیده که صابون خود را عوض کنید. به دنبال صابونی باشید که مواد تشکیل دهنده ی ملایم و ضد حساسیت داشته باشند. صابون های نرم کننده تاثیرات مثبتی بر روی پوست در جهت کم کردن خشکی پوست دارند.
  • عادت دوش گرفتن خود را عوض کنید. اگر همیشه عادت به دوش گرفتن طولانی با آب داغ دارید، باعث سوختگی پوست خود می شوید. زمان حمام خود را کوتاه کنید و با آب ولرم دوش بگیرید، این کار به سلامت پوست و کاهش خارش کمک می کند.
  • از عوامل خنک کننده بعد از دوش گرفتن استفاده کنید. یکی از راه های عالی برای کمک به خارش پوست پس از دوش گرفتن ، استفاده از منتول یا لوسیون کالامین است که مانع خارش و التهاب پوست می شوند.
  • کرم های ضد خارش. حاوی لاکتیک اسید هستند که می توانند پوست های خشک و دارای خارش را نرم و آرام کنند و باعث جذب بیشتر رطوبت در پوست شوند. هیدروکلراید پراموکسین یکی دیگر از گزین هاست. مواد تشکیل دهنده آن نشان داده اند که خارش ناشی از خشکی پوست را کاهش می دهند. توجه داشته باشید که دارو های بدون نسخه تنها سبب کاهش خارش های ناشی از التهاب می شوند مانند کورتیکواستروئیدهای موضعی، و برای خارش های ناشی از خشکی پوست تاثیری ندارند.
  • استفاده از روغن های ضروری به عنوان یکی از روتین های دوش گرفتن. می توانید با استفاده از روغن های ضروری، مانع از خارش شوید. می توانید هر روغنی را که انتخاب می کنید رقیق کنید. روغن را باید با یک کرم حاوی تسکین دهنده رقیق کنید، مانند روغن بادام شیرین یا جوجوبا و قبل از ملتهب شدن پوست استفاده کنید. نعناع، بابونه، روغن درخت چای و رغن گل شعمدانی، همه این ها برای کاهش خارش پوست موثر هستند.
  • آب بیشتری بنوشید. کم آبی باعث خشکی پوست می شود – به طور کلی در روز 8 لیوان مایعات بخورید تا بدن به درستی هیدراته شود.

سخن آخر

احساس خارش پس از دوش گرفتن غیر معمول نیست، تغییرات ساده ای در عادت دوش گرفتن تان می توانند عوامل ایجاد خارش پوست تان را از بین ببرند.

هرچند اگر این خارش پس یک یا دو ساعت از دوش گرفتن متوقف نشد و هیچکدام از درمان های خانگی بر روی آن موثر نبود حتما به دکتر مراجعه کنید.

موارد نادری وجود دارد که خارش پوست نشان از یک مشکل در سلامت بدن است، مانند مشکلات کبدی یا لنفوم هاجکین؛ بنابراین خارش های ادامه دار را جدی بگیرید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.