سلامت پوست, سلامت مو, مراقبت از پوست, مراقبت از مو

خواص روغن کرچک برای پوست و مو

خواص روغن کرچک

در این مقاله، می خواهیم خواص روغن کرچک برای پوست و مو را به شما عزیزان بگوییم. روغن کرچک یک روغن گیاهی چند منظوره است که هزاران سال مردم از آن استفاده می کردند. این ماده با استخراج روغن از دانه های گیاه Ricinus communis تهیه می شود.

این دانه ها که به لوبیای کرچک معروف هستند، حاوی آنزیمی سمی به نام ریسین هستند. با این حال، فرآیند حرارتی که روی روغن کرچک انجام می شود، آن را غیرفعال می کند و باعث می شود روغن با خیال راحت استفاده شود.

خواص روغن کرچک برای پوست و مو

امروزه روغن کرچک به طور گسترده ای در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن کرچک نه تنها برای مو بلکه برای صورت و پوست نیز مفید است. تحقیقات در مورد استفاده موضعی روغن کرچک بسیار محدود است، اما شواهد حاکی از آن است که این ماده از مزایای پوستی برخوردار است.

خواص روغن کرچک برای پوست و صورت

روغن کرچک مزایای بالقوه زیادی دارد. از جمله:

جلوگیری از چین و چروک پوست

روغن کرچک حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد بدن شما مقابله می کنند. رادیکال های آزاد مسئول تسریع روند پیری هستند و باعث می شوند چین و چروک ها زودتر ظاهر شوند.

مبارزه با آکنه

روغن کرچک دارای خواص ضد باکتری است. باکتری های صورت شما می توانند منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به آکنه شوند.

کاهش پف چشم

روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش تورم و ورم کمک کند. این می تواند اندازه جوش های ملتهب یا پف چشم را نیز کاهش دهد.

مرطوب کننده پوست

رطوبت باعث می شود پوست شما جوان، براق و سالم به نظر برسد. رطوبت همچنین از چین و چروک جلوگیری می کند.

روغن کرچک مرطوب کننده پوست

تسکین آفتاب سوختگی

روغن کرچک به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد ممکن است درد ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین دهد. ویژگی های مرطوب کننده آن ممکن است باعث کاهش لایه برداری نیز شود.

مبارزه با خشکی لب ها

روغن کرچک ماده بسیار رایجی در رژلب و براق کننده های لب است. اگر لب های خشکی دارید، از روغن کرچک استفاده کنید. اما می توانید آن را با روغنی با رایحه بهتر مانند روغن نارگیل مخلوط کنید.

ارتقا سلامت کلی پوست

روغن کرچک مملو از اسیدهای چرب سالم است. اسیدهای چرب برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند.

روغن کرچک چگونه بر روی صورت استفاده می شود؟

روغن کرچک غلیظ است، بنابراین باید قبل از قرار دادن آن روی صورت، آن را با روغن حامل مخلوط کنید. روغن های حامل شامل:

قبل از خواب، پس از تمیز کردن پوست تان، این مخلوط را به صورت خود بمالید. می توانید اجازه دهید روغن یک شب روی صورت تان بماند یا بعد از یک تا پنج دقیقه با پارچه گرم آن را پاک کنید.

خواص روغن کرچک برای مو

اگر با ریزش بیش از حد مو یا آسیب دیدگی مو هایتان روبرو هستید یا می خواهید روح تازه ای به موهای خشک خود بدهید، روغن کرچک را امتحان کنید.

خواص روغن کرچک برای مو

شواهدی نشان می دهد که ممکن است روغن کرچک باعث رشد مو، مرطوب سازی ساقه مو، جلوگیری از شوره سر و درمان سایر عفونت های پوست سر شود. در ادامه به طور خلاصه فواید روغن کرچک برای مو را به شما خواهیم گفت.

رشد مو

روغن کرچک هنگامی که با سایر روغن های حامل ترکیب شود، به دلیل وجود ویتامین E و اسیدهای چرب، رشد مو و گردش خون را تحریک کرده و ریشه مو را تقویت می کند.

همچنین به طور متوسط، فولیکول های مو در هر ماه حدود 0.5 تا 1.7 سانتی متر رشد می کنند. اما برخی از مطالعات نشان داد که روغن کرچک (به لطف محتوای اسید چرب قوی، از جمله 90٪ اسید ریچینولیک) باعث تحریک پروستاگلاندین E2 (ترکیب چربی فعال) می شود که گشادی رگ های خونی را برای بهبود جریان خون فعال می کند.

کاهش التهاب پوست سر

اسید ریسینولئیک، یکی از اصلی ترین ترکیبات روغن کرچک است که دارای خواص ضد التهابی است. از این رو، ممکن است به کاهش التهاب پوست سر کمک کند.

جلوگیری از شوره سر

اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک و خواص ضد التهابی آن برای رفع شوره سر موثر است. شوره سر اغلب به دلیل التهاب پوست ایجاد می شود و روغن کرچک می تواند به تسکین این مسئله کمک کند.

درمان ریزش مو

خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی روغن کرچک ممکن است به درمان ریزش مو کمک کند. این روغن همچنین می تواند از عفونت پوست سر جلوگیری کند. همچنین روغن کرچک ممکن است ظاهر مو را بهبود بخشد و درخشندگی آن را افزایش دهد.

به علاوه روغن کرچک حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از مو در برابر عوامل محیطی محافظت می کند و ریشه مو را تقویت می کند.

درمان ریزش مو با روغن کرچک

نحوه استفاده از روغن کرچک برای مقابله با ریزش مو

چیزی که شما نیاز دارید:

  • 1/2 فنجان روغن کرچک

روش تهیه:

  1. مقداری روغن کرچک را در کف دست خود بریزید و آن را به ریشه تا نوک موهای خود بمالید (به همان روشی که روغن معمولی می مالید) و خوب ماساژ دهید.
  2. از آن جا که روغن کرچک چسبناک و غلیظ است و شستن آن دشوار است، به همین دلیل، مطمئن شوید که از روغن بیش از حد استفاده نمی کنید.
  3. روغن را حداقل به مدت 15-20 بگذارید روی موهایتان بماند. همچنین می توانید آن را یک شب تا صبح روی موهایتان نگه دارید.
  4. برای از بین بردن روغن باید چندین بار شامپو بزنید. همچنین می توانید 30 دقیقه قبل از دوش گرفتن موهای خود را با نرم کننده حالت دهید.
  5. پس از شستن موهای خود، آن را به آرامی با حوله خشک کنید. توجه کنید که بلافاصله از ابزارهای گرمایشی برای موهایتان استفاده نکنید.

توجه: این روش درمانی روی موهایی که کمی مرطوب هستند بهتر جواب می دهد.

روغن کرچک و روغن آووکادو برای رشد مو

روغن آووکادو منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری مانند اسید لینولئیک است. این ها ممکن است به انعطاف پذیری و درخشندگی مو کمک کنند.

چیزی که شما نیاز دارید:

  • 1 قاشق غذاخوری روغن کرچک
  • 1 قاشق غذاخوری روغن آووکادو
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

روش انجام کار:

  1. سه روغن گفته شده را در یک کاسه مخلوط کنید.
  2. این مخلوط را به پوست سر خود بمالید و به مدت 5-10 دقیقه با نوک انگشتان خود به آرامی ماساژ دهید.
  3. بعد از دو تا سه آن را بشویید.
  4. هر هفته یک بار از این روغن برای موهای سالم استفاده کنید.

امیدوارم این مطلب برایتان مفید باشد. موفق و پیروز باشید. 🙂🌹

منبع: stylecraze healthline

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.