سلامت مو, مراقبت از مو

خواص ، نحوه استفاده و کاربرد های شی باتر برای مو

شی باتر برای مو

آیا به تازگی مو های شما خشک، وز و شکننده شده و می خواهید موهای آسیب دیده خود را تبدیل به مو های نرم تر و صاف تر کنید؟ پس ما خبر های خوبی برای شما داریم، می توانید برای نرم کنندگی موهای خود از شی باتر استفاده کنید. شی باتر چه برای تقویت رشد مو و چه برای مرطوب کنندگی و آبرسانی مو، فواید شگفت انگیزی دارد. در این مقاله، ما به شما کمک می کنیم تا بفهمید شی باتر چیست؟ چرا برای مو های شما مفید است و چگونه می توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: انواع نرم کننده طبیعی برای مو ها که می توانید استفاده کنید

در مورد شی باتر نظراتی نیز وجود دارد مثلاً دکتر آیورودا می گوید:

«شی باتر تا عمق ساقه مو شما جذب شده و کاری می کند تا مو کمتر مستعد خشکی باشد. شی باتر هم روی سطح ساقه مو و هم کوتیکول مو را می پوشاند و مو را نرم تر و صاف تر می کند.»

در ادامه شما را با نکات مهمی در مورد شی باتر و فواید آن برای مو آشنا خواهیم کرد.

شی باتر چیست؟

اگر بخواهیم بگوییم اصلاً شی باتر چیست؟ می توان گفت شی باتر نوعی روغن گیاهی محسوب می شود. برای تهیه شی باتر از نوعی آجیل که محصول درختان شی کاریت در غرب آفریقا و جنگل های استوایی شرق است، روغن می گیرند.

شی باتر به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی و مغذی بودن فوق العاده اش شناخته می شود. شی باتر کاربرد های فراوانی در حوزه های مراقبت از پوست و مو دارد و امروز ما خواص شی باتر برای مو را بررسی خواهیم کرد.

آیا شی باتر برای مو های شما خوب است؟

شی باتر حاوی اسید های چرب مانند لینولئیک اسید، استئاریک اسید و اسید اولئیک به همراه کاتچین، ویتامین ها و مواد معدنی مفید زیادی برای موهای شما است. سال هاست که شی باتر به عنوان یک ماده مهم در محصولات مختلف مراقبت از پوست و مو مانند نرم کننده ها، شامپو ها و مرطوب کننده ها استفاده می شود.

دکتر زیل گاندی مختصص پوست می گوید: «روغن ها و کره های مو را می توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته ای که در ساقه جذب می شوند و دسته ای دیگر که روی کوتیکول می نشینند که شی باتر شامل هر دو دسته می شود. شی باتر در عمق ساقه مو جذب شده و کمتر مستعد شکنندگی و خشکی مو می شود. این ماده در حالی که روی سطح ساقه مو است، کوتیکول را نیز می پوشاند و مو را نرم تر و صاف تر می کند.

آیا می دانستید؟

شی باتر به عنوان یک ماده مجلل توسط ملکه های مصر باستان مانند کلئوپاترا، نفرتیتی و .. استفاده می شده. در نسخه های خطی مصر باستان از کاروان هایی پر از کوزه های سفالی یاد شده است با شی باتر برای کلئوپاترا پر شده بوده اند.

فواید شی باتر برای مو

فواید شی باتر برای مو

شی باتر فواید بسیاری دارد به خصوص برای موها، در ادامه تصمیم داریم شما را با این فواید بیشتر آشنا کنیم.

از ریزش مو جلوگیری می کند

شی باتر دارای اسید های چرب ضروری بالایی است که باعث می شود به راحتی مانند روغن به مو های شما نفوذ کند. این ماده با بازگرداندن پروتئین از دست رفته به ساقه مو های آسیب دیده باعث جلوگیری از شکنندگی مو می شود.

مو های خشک را مرطوب می کند

این ماده علاوه بر داشتن محتوای غنی از اسید های چرب، منبع عالی ویتامین های A و E است و خواص درمانی و نرم کنندگی فوق العاده ای دارد. شی باتر به مو کمک می کند تا با ایجاد یک اثر مرطوب کننده غنی، خشکی و دو شاخه شدن مو های شما را کنترل کند.

از مو در برابر آسیب گرما محافظت می کند

شی باتر به عنوان یک محافظ طبیعی حرارت عمل کرده و از موهای شما در برابر هر گونه آسیب گرمایی محافظت می کند، به ویژه آسیب هایی که توسط اتو های مو، بابلیس و سشوار های موجود در بازار به مو وارد می شود. همچنین این ماده به مو ها درخشندگی طبیعی می بخشد، بدون آن که احساس چربی به مو و پوست سر شما منتقل کند.

شی باتر بافت مو را نرم تر و صاف تر می کند

پروتئین های موجود در شی باتر، شکاف های موجود بر اثر موخوره و شکنندگی مو در لایه های کوتیکول مو های شما را پر می کند. به این ترتیب شی باتر یکپارچگی را به کوتیکول موهای شما باز گردانده و بافت نرم تری به آن می بخشد.

شوره و پوسته پوسته سر را درمان می کند

کم آبی و دهیدراته شدن باعث خشکی پوست سر و ریزش بیش از حد پوسته های مرده از کف سر شما به صورت شوره و پوسته پوسته می شود. شی باتر با ترمیم بافت های کم آب به پوست سر کمک کرده و با تغذیه و حالت دهندگی عمیق مو ها، به ترمیم آن ها کمک می کند. همچنین این روغن ریزش بیش از حد پوست مرده سر را کنترل کرده و در نتیجه شوره سر را کاهش می دهد.

شی باتر از مو در برابر اشعه UV محافظت می کند

موهای شما وقتی به طور مداوم در معرض آفتاب قرار می گیرند آسیب می بینند و رنگ طبیعی خود را از دست می دهند. شی باتر حاوی مقدار کافی SPF برای محافظت از مو های شما در برابر آسیب های نور خورشید است. این ماده از رنگ پریدگی و کدری مو های شما جلوگیری می کند.

التهابات پوست سر را برطرف می کند

شی باتر دارای خواص ضد التهابی است که به شما کمک می کند تا از تحریک و قرمزی پوست سر خلاص شوید. شی باتر بدون اینکه فولیکول ها را مسدود کند، یک اثر درمانی بر روی پوست سر شما ایجاد می کند.

چگونه از شی باتر برای رشد مو استفاده کنیم؟

رشد مو با شی باتر
  1. مقدار کمی شی باتر را بردارید و قبل از اینکه زیر نور آفتاب قرار بگیرید، آن را به آرامی روی موهای خود بمالید.
  2. نصف قاشق شی باتر را آب کرده و آن را به اسپری نرم کننده موی خود اضافه کنید و پس از شستشو موها از آن استفاده کنید.
  3. مقدار کمی شی باتر را ذوب کنید و آن را کنار بگذارید تا خنک شود. موهای خود را به چند قسمت تقسیم کرده و آن را به ریشه موهای خود بمالید.
    بهتر است، آن را چند دقیقه با حرکات دایره ای روی پوست سر خود را ماساژ دهید و بعد از نیم ساعت موهای خود را بشویید. این کار را هفته ای یکبار برای درمان خشکی و خارش پوست سر انجام دهید. همچنین اگر شوره دارید می توانید چند قطره روغن درخت چای هم به آن اضافه کنید.
  4. یک قاشق روغن هسته انگور را به یک قاشق شی باتر آب کرده، اضافه کنید. این مخلوط را قبل از حالت دادن به موهایتان به آرامی روی موهایتان مالیده تا از آسیب حرارتی موهایتان محافظت کنید. می توانید به جای روغن هسته انگور از یک قاشق روغن آووکادو استفاده کنید.
  5. مقدار کمی شی باتر را به نرم کننده موی خود اضافه کنید و از آن برای رطوبت رسانی و آبرسانی موهایتان استفاده کنید.
  6. یک قاشق غذاخوری شی باتر آب کرده را با نصف فنجان روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید. آن ها را خوب مخلوط کنید و به طور کامل روی پوست سر و مو های خود بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند. سپس مو های خود را با شامپوی ملایم بشویید. این کار را هفته ای یک بار برای تقویت مو می توان انجام داد.
  7. مقدار کمی شی باتر را مستقیماً به موهای خود تا انتهای ساقه بمالید تا موخوره ها را ترمیم کند.

طرز تهیه کرم از شی باتر

طرز تهیه کرم از شی باتر

علاوه بر استفاده از شی باتر در حالت طبیعی، می توانید نسخه همزده آن را نیز برای استفاده آسان روی موهای خود امتحان کنید. می توانید مراحل زیر را برای درست کردن کرم شی باتر در خانه دنبال کنید.

  1. شی باتر خام، تصفیه نشده را در یک کاسه فلزی بریزید.
  2. یک قابلمه بزرگ دیگر برداشته و مقداری آب در آن بجوشانید.
  3. حالا کاسه فلزی حاوی شی باتر را بالای قابلمه آب در حال جوش قرار دهید.
  4. شی باتر باید با بخار آب در حال جوش زیر ظرف گرم شود.
  5. پس از ذوب شدن شی باتر (به روش بن ماری) کاسه فلزی را کنار بگذارید و مقداری روغن نارگیل به آن اضافه کنید.
  6. حالا با استفاده از همزن به مدت 15 تا 20 دقیقه شروع به هم زدن مخلوط کنید تا زمانی که حالت پف دار و سبکی بگیرد.
  7. کرم شی باتر را در یک ظرف شیشه ای بریزید و در جای تاریک و خنک نگهداری کنید.

ممکن است عطر شی باتر برای برخی از افراد کمی ناخوشایند باشد. در این صورت، می توانید قبل از استفاده از آن برای موهایتان، چند قطره از هر روغن اساسی مانند روغن اسطوخودوس به شی باتر اضافه کنید.

چه مدت طول می کشد تا شی باتر بر مو ها اثر کند؟

مدت زمانی که طول می کشد تا شی باتر بر موهای شما اثر کند به عوامل مختلفی مانند وضعیت فعلی موهای شما، دفعات استفاده از آن، کیفیت شی باتر و غیره بستگی دارد. البته ممکن است دیدن نتایج بهبودی برای افرادی که مو های بسیار خشک و وز دارند چندین هفته طول بکشد.

نکته: افرادی که پوست سر و موهایشان چرب است، باید از استفاده از شی باتر خودداری کنند، زیرا این ماده باعث چرب تر شدن پوست سر و مو می شود که می تواند منجر به آسیب ناخواسته و ریزش مو شود.

عوارض جانبی شی باتر

عوارض جانبی شی باتر

با استفاده از شی باتر به صورت موضعی یا خوراکی، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:

  • درد شکم
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • ضایعه های پوستی خارش دار
  • کهیر
  • ضعف
  • سردرد

البته عوارض جانبی شی باتر بسیار نادر است. با این حال، اگر هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول در مورد شی باتر برای مو

1. چه نوع شی باتر برای مو مناسب است؟


همیشه سعی کنید از شی باتر تصفیه نشده و ارگانیک برای موهایتان استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که یک نسخه درجه یک از شی باتر را انتخاب می کنید، زیرا مواد مغذی موجود در این درجه برای مدت طولانی دست نخورده باقی می ماند.

2. چه مدت باید شی باتر را روی موهای خود نگه دارید؟

می توانید در درمان های هفتگی، شی باتر را روی موهای آسیب دیده و خشک خود به مدت 20 تا 30 دقیقه بگذارید. اگر تنها برای حالت دهی از آن استفاد می کنید، می توانید آن را فقط به مدت 3 تا 5 دقیقه در هفته روی مو های خود بگذارید.

3. چند بار در هفته می توانید از شی باتر استفاده کنید؟

اگر از شی باتر برای مو های خود استفاده می کنید، بیشتر از یک یا دو بار در هفته از آن استفاده نکنید. استفاده بیش از حد از شی باتر می تواند موهای شما را سنگین و چرب کند. شما می توانید مقدار خیلی کمی از شی باتر را بعد از شستشو مو ها به آن بمالید.

نتیجه نهایی

شی باتر برای افرادی که مو های بسیار مجعد یا خشک دارند که نیاز به مرطوب کنندگی زیادی دارد، بهترین کار را انجام می دهد. البته اگر مو هایی دارید که خیلی زود چرب یا کثیف می شوند، از استفاده از شی باتر خودداری کنید. در عوض، می توانید مقدار بسیار کمی شی باتر را فقط برای مرطوب کردن ساقه مو های خود انتخاب کنید.

منبع:

vedix.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.