سلامت پوست, مراقبت از پوست

روغن های اساسی ؛ انواع، کاربرد و عوارض جانبی آن که باید بدانید!

روغن های اساسی.

روغن های اساسی ترکیباتی هستند که از گیاهان استخراج می شوند و اغلب برای حمایت از سلامتی و رفاه در رایحه درمانی استفاده می شود. در این مقاله در مورد روغن های اساسی و آنچه باید درباره انواع، کاربرد و عوارض جانبی آن بدانید توضیح داده شده است. با ما همراه باشید.

روغن های اساسی چیست؟

روغن های اساسی عصاره غلیظی از گیاهان می باشد که بو و طعم طبیعی منبع آن ها حفظ شود و از طریق تقطیر (از طریق بخار و یا آب) یا روش های مکانیکی مانند: پرس سرد از گیاهان استخراج می شوند. پس از استخراج، آن ها را با یک روغن حامل ترکیب کرده و آماده استفاده در طب سنتی می شود. معمولاً از آن در رایحه درمانی استفاده می کنند.

نکته: نحوه ساخت روغن ها مهم است و هر روغن به طور جداگانه عطر منحصر به فردی دارد. بنابراین، روغن های اساسی که از طریق فرآیندهای شیمیایی به دست می آیند و عطر و طعم خالصی ندارند، روغن های اساسی در نظر گرفته نمی شوند.

روغن های اساسی چگونه کار می کنند؟

تحقیقات در مورد روغن های اساسی کامل نیست و مواد شیمیایی موجود در آن ها ممکن است برای شما آلرژی زا باشند. بنابراین، قرار نیست روغن های اساسی به صورت خوراکی مصرف شوند. چند روش جهت بهره مندی از مزایای آن ها در این مقاله بیان شده است که شامل:

1. استنشاق

معمولاً در رایحه درمانی به روش استنشاق، از فواید آن بهره مند خواهید شد. استنشاق عطر روغن های اساسی می تواند نواحی سیستم لیمبیک شما را تحریک کند (بخشی از مغز شما است که در احساسات، رفتارها، حس بویایی و حافظه بلند مدت نقش دارد).

جالب اینجاست که سیستم لیمبیک به شدت در شکل گیری خاطرات نقش دارد. به همین دلیل زمانی که شما بویی آشنا استشمام می کنید، خاطرات یا احساسات تحریک می شود.

سیستم لیمبیک همچنین در کنترل چندین عملکرد فیزیولوژیکی ناخودآگاه مانند: تنفس، ضربان قلب و فشار خون نقش دارد. به همین ترتیب، برخی از مردم ادعا می کنند که روغن های اساسی می توانند بر روی بدن شما تأثیر فیزیکی بگذارند. با این حال، این هنوز در مطالعات تایید نشده است.

استنشاق روغن های اساسی

نکته: روغن های اساسی را می توان استنشاق یا رقیق کرد و روی پوست مالید. آن ها ممکن است حس بویایی شما را تحریک کنند یا در صورت جذب، اثرات دارویی داشته باشند.

2. استفاده موضعی

علاوه بر استشمام از آن بر روی پوست نیز استفاده می شود. هنگامی که روی پوست شما قرار می گیرد، برخی مواد شیمیایی گیاهی جذب می شوند.

تصور می شود که برخی از روش های کاربردی می توانند جذب را بهبود بخشند. مانند: استفاده از گرما در مناطق مختلف بدن. البته، در این زمینه تحیقیات کمی وجود دارد.

انواع روغن های اساسی

بیش از 90 نوع روغن اساسی وجود دارد که هر کدام بوی منحصر به فرد و فواید خاص سلامتی خود را دارند. در اینجا لیستی از 10 اسانس محبوب و ادعاهای بهداشتی مرتبط با آن ها آورده شده است. این شامل:

  1. نعناع فلفلی: برای تقویت انرژی و کمک به هضم غذا استفاده می شود.
  2. اسطوخودوس: برای رفع استرس استفاده می شود.
  3. چوب صندل: برای آرامش اعصاب و کمک به تمرکز استفاده می شود.
  4. روغن ترنج: برای کاهش استرس و بهبود شرایط پوستی مانند اگزما استفاده می شود.
  5. بابونه: برای بهبود خلق و خو و آرامش استفاده می شود.
  6. یلانگ-یلانگ: برای درمان سردرد، حالت تهوع و بیماری های پوستی استفاده می شود.
  7. روغن درخت چای: برای مقابله با عفونت ها و تقویت ایمنی استفاده می شود.
  8. یاس: برای کمک به افسردگی، زایمان و میل جنسی استفاده می شود.
  9. روغن گل سرخ: برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب استفاده می شود.
  10. لیمو: برای کمک به هضم، خلق و خو، سردرد و موارد دیگر استفاده می شود.

فواید روغن های ضروری برای سلامتی

علی رغم استفاده گسترده از آن ها، اطلاعات کمی در مورد توانایی آن ها در درمان برخی از شرایط سلامتی شناخته شده است. در اینجا نگاهی به شواهد مربوط به برخی از مشکلات بهداشتی رایج که از روغن های اساسی و رایحه درمانی برای درمان آن ها استفاده شده است، می اندازیم. این شامل موارد زیر می باشد:

1- کاهش استرس و اضطراب

جالب است که بدانید، استفاده از روغن های اساسی در طول ماساژ ممکن است باعث کاهش استرس شود. اما اثرات آن فقط در حین انجام ماساژ باقی است.

همچنین در مورد رایحه درمانی، مطالعات اولیه کاملاً مثبت بوده است. بسیاری نشان داده اند که بوی برخی اسانس ها می تواند در کنار درمان سنتی برای درمان اضطراب و استرس عمل کند. اما بررسی اخیر روی بیش از 201 مطالعه نشان داد که تنها 10 مورد برای تجزیه و تحلیل قوی هستند. همچنین نتیجه گیری شد که رایحه درمانی در درمان اضطراب بی اثر است.

2- بهبود سردرد و میگرن

این یک داروی سنتی برای سردرد است. در مطالعات اخیر دیده شده که استفاده از روغن نعناع و اسطوخودوس بر روی پوست باعث کاهش سردرد شده است.

در دهه 90، دو مطالعه كوچک نشان داد كه آغشته کردن مخلوط روغن نعناع و اتانول به پیشانی و شقیقه های شركت كنندگانی که سردرد بودند، پس از دقایقی سردرد آن ها را بهبود بخشید.

علاوه بر این، پیشنهاد شده است که استفاده از مخلوط روغن بابونه و کنجد در معابد ممکن است سردرد و میگرن را درمان کند. با این حال، مطالعات بیشتر با کیفیت بالاتر مورد نیاز است.

بهبود سردرد و میگرن با روغن های اساسی

3- بهبود خواب

در یک بررسی 15 مطالعه در مورد روغن های اساسی و خواب بررسی شد. اکثر مطالعات نشان داد که بوییدن روغن ها – بیشتر روغن اسطوخودوس – تأثیرات مثبتی بر عادات خواب دارد. بنابراین، طبق تحقیقات ثابت شده است که بوییدن روغن اسطوخودوس کیفیت خواب زنان را پس از زایمان و همچنین بیماران مبتلا به بیماری قلبی را بهبود می بخشد.

4- کاهش التهاب

گفته شده است که روغن های اساسی می توانند به مبارزه با شرایط التهابی کمک کنند. برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که آن ها دارای اثرات ضد التهابی هستند.

یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که خوردن ترکیبی از روغن های اساسی (آویشن و پونه کوهی) به القای بهبود کولیت کمک می کند. دو مطالعه دیگر بر روی موش های صحرایی، روغن های گراو و رزماری نتایج مشابهی را نشان داد.

با این حال، تعداد کمی از مطالعات انسانی اثرات این روغن ها را بر روی بیماری های التهابی بررسی کرده اند. بنابراین، اثر بخشی و ایمنی آن ها ناشناخته است.

5- دارای اثرات آنتی بیوتیک و ضد میکروب

به دلیل افزایش باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک، محققان به جست و جوی سایر ترکیباتی هستند که بتوانند با عفونت های باکتریایی مبارزه کنند. بنابراین، محققان مطالعات را در لوله آزمایش شروع کردند و روغن های اساسی مانند نعناع فلفلی و روغن درخت چای را برای اثرات ضد میکروبی آن ها به طور گسترده بررسی کرده اند. برخی نتایج در این باره مثبت اعلام شده است.

با این حال، این نتایج در لوله آزمایش انجام شده و لزوماً تأثیراتی را که این روغن ها در بدن شما دارند، نشان نمی دهد. بنابراین، آزمایشات انجام شده در لوله آزمایشگاه ثابت نمی کند که یک روغن اساسی خاص می تواند عفونت های باکتریایی را در انسان درمان کند.

نکته: روغن های اساسی ممکن است کاربردهای جالبی برای سلامتی داشته باشند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

سایر موارد استفاده از روغن های اساسی

روغن های اساسی در خارج از آروماتراپی کاربردهای زیادی دارند. به موارد زیر توجه کنید.

  • خوشبو کننده طبیعی: بسیاری از مردم از آن ها برای خوشبو کردن خانه یا خوشبو کردن لباس های شسته شده استفاده می کنند. همچنین، از آن ها به عنوان رایحه ای طبیعی در لوازم آرایشی خانگی و محصولات طبیعی با کیفیت استفاده می شود.
  • دفع پشه: علاوه بر این، پیشنهاد شده است که اسانس ها می توانند جایگزین ایمن و سازگار با محیط زیست برای دفع پشه باشند. با این حال، نتایج مربوط به اثربخشی آن ها متفاوت بوده است.
  • افزایش ماندگاری مواد غذایی: علاوه بر این ها، خواص روغن های اساسی نشان می دهد که برخی از آن ها می توانند به طور صنعتی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی استفاده شوند.

همچین می توانید در صورت نیاز محلول دافع حشرات مناسب برای تمام افراد آردن را خریداری نمایید تا از نیش انواع حشرات در امان بمانید.

روغن های اساسی موثر در دفع پشه

نکته: مطالعات نشان داده است که برخی روغن ها مانند سیترونلا ممکن است انواع خاصی از پشه ها را به مدت 2 ساعت دفع کنند. زمان استفاده از سیترونلا می توانید آن را با وانیلین ترکیب کنید. این ترکیب ممکن است زمان محافظت شما را تا 3 ساعت افزایش دهد. همچنین، می توانید برای ساخت شمع های سیترونلا، به مقاله آموزش ساخت شمع سیترونلا به صورت خانگی مراجعه کنید.

نحوه انتخاب اسانس های مناسب

این محصولات جزء صنایع دارویی محسوب نمی شوند و بدون مجوز سازمان غذا و دارو در دسترس مردم قرار می گیرد. بنابراین، کیفیت و ترکیب روغن های اساسی می تواند بسیار متفاوت باشد. به همین جهت در هنگام تهیه این محصولات دقت کافی داشته باشید. در ادامه برای انتخاب روغن های با کیفیت عالی، چند توصیه بیان کرده ایم.

در هنگام تهیه روغن های اساسی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • خلوص: روغنی را پیدا کنید که فقط حاوی ترکیبات گیاهی معطر و بدون افزودنی باشد. روغن های خالص معمولاً نام گیاه شناسی گیاه (مانند Lavandula officinalis) را به جای عبارت هایی مانند “اسانس اسطوخودوس” ذکر می کنند.
  • کیفیت: اسانس های واقعی روغن هایی هستند که در فرآیند استخراج، تغییرات کمی داشته باشند، در واقع عطر و رایحه طبیعی تری داشته باشند. یک روغن ضروری بدون مواد شیمیایی انتخاب کنید که از طریق تقطیر یا پرس سرد مکانیکی استخراج شده باشد.
  • مارک: مارک های معروف را خریداری کنید.

نکته: روغن های با کیفیت بالا فقط از ترکیبات گیاهی خالص که با تقطیر یا پرس سرد استخراج می شوند، استفاده می کنند. از تهیه روغن هایی که با عطرهای مصنوعی، مواد شیمیایی یا روغن ها رقیق شده اند، خودداری کنید.

همچنین، هنگام استنشاق یا ترکیب آن با یک روغن پایه برای استفاده روی پوست، بی خطر محسوب می شوند. اما، ممکن است استنشاق آن برای برخی افراد از جمله: زنان باردار، کودکان و حیوانات خانگی مضر باشد. بنابراین، آن ها را نیز در نظر بگیرید.

عوارض جانبی

برخی از عوارض جانبی شامل:

  • بثورات پوستی
  • حملات آسم
  • سردرد
  • عکس العمل های آلرژیتیک
عوارض جانبی روغن های ضروری

نکات ایمنی که باید رعایت کنید!

گیاهان و محصولات گیاهی حاوی ترکیبات فعال زیستی بسیاری هستند که ممکن است به سلامتی شما آسیب برسانند. بنابراین، فقط به این دلیل که چیزی طبیعی است به معنای بی خطر بودن آن نیست.

  • روغن هایی که معمولاً با واکنش های جانبی همراه بوده اند، روغن اسطوخودوس، نعناع فلفلی، درخت چای و روغن یلانگ-یلانگ است.
  • در حالی که شایع ترین عارضه جانبی بثورات پوستی است، اما واکنش های جدی تری مانند: مرگ نیز به همراه داشته است.
  • روغن های سرشار از فنول مانند دارچین می توانند باعث تحریک پوست شوند. بنابراین، نباید بدون ترکیب با روغن پایه روی پوست استفاده شود.
  • همچنین، روغن های ضروری تهیه شده از مرکبات واکنش پوست را در برابر نور خورشید افزایش می دهند و سوختگی می تواند رخ دهد.
  • بلعیدن روغن های اساسی توصیه نمی شود. زیرا، انجام این کار می تواند مضر و در برخی دوزها کشنده باشد.

تعداد کمی از مطالعات ایمنی این روغن ها را برای زنان باردار یا شیرده بررسی کرده اند که معمولاً توصیه شده از مصرف آن ها خودداری کنند.

سخن آخر

در صورت ترکیب روغن های اساسی با روغن پایه، استنشاق یا استفاده از آن برای پوست بی خطر است. اما، سعی کنید از خوردن آن بپرهیزید.

برای مشکلات جزئی سلامتی، استفاده از روغن های اساسی به عنوان یک درمان مکمل احتمالاً بی ضرر است. با این حال، اگر شما یک بیماری جدی دارید یا از دارو استفاده می کنید، باید در مورد استفاده از آن ها با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: www.healthline.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.