آرایش صورت, آرایش لب ها, پزشکی

آیا بین استفاده از رژ لب و سرطان رابطه ای هست؟

رژ لب و سرطان

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که رژ لب قرمز خود را هرگز کنار نمی گذارند. درست است که رژ لب چهره شما را درخشان می کند، اما ممکن است آن قدر ها که فکر می کنید هم خوب نباشد. به تازگی آزمایشی بر روی 32 رژ لب و برق لب که جزو پر فروش ترین برند های آرایشی بوده اند برای اثبات رابطه بین رژ لب و سرطان صورت گرفته است. این آزمایش نشان داد که رژ لب ها حاوی سرب، کادمیوم، کروم، آلومینیوم و پنج فلز دیگر هستند که برخی در سطوح بالایی سمی هستند.

تحقیقات قبلی نیز وجود سرب را در رژ لب را تایید می کرد. مثلاً یک بررسی در دسامبر 2011 از 400 نوع رژ لب توسط سازمان جهانی غذا و دارو انجام شد تا نشان دهد سطوح بسیار کم سرب، مشکل ایمنی یا سرطان ایجاد نمی کند. همین مطالعه فلزات بیشتری را بررسی کرد و خطرات سلامتی را بر اساس غلظت آن ها و استفاده معمولی از رژ لب تخمین زد.

البته به گفته برخی از محققان یافتن این فلزات تنها مسئله اصلی نیست، بلکه سطوح مصرف آن مهم است. برخی از فلزات سمی موجود در لوازم آرایشی، به خصوص رژ لب، در سطوحی هستند که استفاده کوتاه مدت از آن ها شاید مشکل خاصی را در ما ایجاد نکند، اما می توانند در دراز مدت مشکلاتی برای سلامتی از جمله سرطان ایجاد کنند.

چگونه رژ لب می تواند باعث ایجاد سرطان شود؟

سرطان و رژ لب

شاید تا به حال دیده باشید، زمانی که رژ لب یا برق لب زده اید آثار بوسه شما روی دستمال باقی می ماند. حال آن که همین محصول می تواند توسط شما بلعیده یا جذب شود. در حقیقت تأثیر منفی این محصولات بر سلامتی تا حدودی به دفعات و شدت استفاده از محصول بستگی دارد.

مطالعات نشان می دهند که خانم ها و افرادی که آرایش می کنندف به طور متوسط ​​روزانه 2.3 بار رژ لب می زنند و به طبع 24 میلی گرم در روز، رژ لب می خورند. اما مصرف کنندگان افراطی ممکن است رژ لب خود را تا 14 بار در روز تمدید کنند و به طور متوسط ​​83 میلی گرم رژ لب را ببلعند.

البته که مواد دیگری هم وجود دارد که می توانند باعث سرطان پوست یا بیماری های دیگر شوند. مثلاً برخی از رژ لب ها می توانند باعث جذب کروم (ماده سرطان زای مرتبط با تومور های معده)، آلومینیوم، کادمیوم و منگنز شوند. در واقع سرب تنها فلزی نیست که بیشترین نگرانی را دارد. اما خب از آن جایی که تمام سطوح سرب برای کودکان خطرناک است، بهتر است حداقل کودکان را از بازی با رژ لب یا دیگر لوازم آرایشی منع کنید.

همچنین تجزیه و تحلیل های اخیر از 10 برند مختلف و مشهور جهانی رژ لب، نشان داد که سطوح بسیار پایین سرب هنوز هم در رژ لب ها وجود دارد. بسیاری از کارشناسان می گویند که این میزان سرب سرطان زا نبوده و نیازی به دور انداختن لوازم آرایش و رژ لب شما نیست. برخی دیگر از محققان به دنبال ایده آل صفر بودن سرب در رژ لب هستند، اما اکنون فقط سطح آن پایین آمده تا نگرانی ها کمتر شود.

آیا سرب موجود در لوازم آرایشی خطرناک است؟

سرب و لوازم آرایش

در مورد رابطه میان ابتلا به سرطان و رژ لب 5 حقیقت وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  1. مقدار سرب موجود در رژ لب در مقایسه با سایر منابع سرب به میزان حداقلی خود است. در مطالعات اخیر محدوده ای از 0.09 تا 3.06 قسمت در میلیون سرب در رژ لب های مورد آزمایش، یافته شده است. اما برای مقایسه بهتر است بدانید، سطح سرب در یک خانه یا گرد و غبار می تواند به صد ها قسمت در میلیون برسد.
  2. شما فقط بخش کوچکی از سرب موجود در رژ لب را مصرف می کنید. فلزاتی مانند سرب به خوبی از پوست عبور نمی کنند. حتی اگر مقداری از رژ لب شما بلعیده شود، شما تمام مقدار سرب سرطان زای موجود در رژ لب خود را جذب نمی کنید. میزان جذب سرب توسط بدن شما با غذا یا آبی که می خورید یا می نوشید بسیار متفاوت است.
  3. بزرگسالان بسیار کمتر از کودکان سرب جذب می کنند. در حقیقت بدن کودکان حدود 48 تا 50 درصد از هر سربی را که می خورند جذب می کند، اما بزرگسالان تنها بین 5 تا 8 درصد آن را جذب می کند.
  4. رابطه قوی ای بین سرب و سرطان وجود ندارد. ارتباط بین سرب و سرطان در بهترین حالت بسیار ضعیف است. البته قرار گرفتن در معرض مقادیر بیش از حد سرب (اغلب از منابع متعدد، از جمله محل کار) می تواند باعث آسیب کلیوی و آسیب سیستم عصبی در بزرگسالان شود، اما ما در اینجا در مورد مقادیر زیاد صحبت می کنیم نه فقط با استفاده روزانه رژ لب.

نتیجه:

سرب موجود در رژ لب بدون خطر نیست، اما مطمئناً اگر مصرف آن کنترل شده باشد خطر چندانی هم ندارد. اگر در مورد قرار گرفتن در معرض سرب نگران هستید، می توانید رژ لب های بدون سرب (به دنبال مارک های ارگانیک باشید) را به عنوان جایگزین خریداری کنید. همچنین می توانید رژ لب حرارتی را جایگزین رژ لب های معمولی کنید این رژ لب ها بدون سرب بوده و اغلب از مواد طبیعی ساخته می شوند.

منبع:

www.insider.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.