سلامت پوست, مراقبت از پوست

تاثیرات شگفت انگیز اسید کوجیک برای درمان رنگدانه های پوست

اسید کوجیک رنگدانه پوست

آیا سعی کرده اید از شر هایپرپیگمنتیشن یا همان رنگدانه های پوست خلاص شوید؟ شاید تاحدودی در مورد تاثیر اسید کوجیک برای درمان رنگدانه های پوستی شنیده باشید. باید بدانید که این ماده به عنوان یک عامل روشن کننده پوست در بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

آیا نمی دانید چه چیزی این ماده را تا این حد خاص می کند؟ اسید کوجیک، می تواند بسیاری از مشکلات پوستی شما، از اسکار آکنه گرفته تا لکه های تیره، ملاسما گرفته تا آسیب های ناشی از نور خورشید را درمان کند.

در این مقاله، به طور عمیق در مورد استفاده از اسید کوجیک در مراقبت از پوست و تاثیر آن بر رنگدانه های پوستی، اشکال، فواید و عوارض جانبی احتمالی صحبت می کنیم.

اسید کوجیک چیست و آیا بی خطر است؟

اسید کوجیک، یک متابولیت طبیعی است که از انواع مختلف قارچ ها تولید می شود. با جلوگیری از تولید تیروزین، اسید آمینه مسئول تولید ملانین (رنگدانه پوست) پوست را روشن می کند. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان در محصولات مراقبت از پوست شما عمل می کند.

در مطالعاتی که مورد بررسی قرار گرفت، اسید کوجیک، ماده ای سمی نیست. به آرامی جذب پوست انسان می شود اما خطری ایجاد نمی کند.

Aspergillus oryzae، یکی از قارچ هایی است که اسید کوجیک از آن به دست می آید. به خصوص در سرم ها و کرم های رفع رنگ، استفاده می شود. همچنین می توانید اسید کوجیک را در اشکال مختلف از جمله پودر، پاک کننده و صابون پیدا کنید.

فواید اسید کوجیک

  1. درمان ملاسما: ملاسما، یک بیماری شایع پوستی است که به دلیل عدم تعادل هورمونی رخ می دهد. لکه های تیره ای روی پوست ایجاد می کند. اسید کوجیک با روشن کردن نواحی رنگدانه‌ دار روی پوست، به درمان ملاسما کمک می‌ کند.
  2. ضد پیری: اسید کوجیک، یک محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش است که برای درمان آسیب های ناشی از نور خورشید شناخته شده است. این به نوبه خود لکه های پیری، خطوط ریز و چین و چروک را کاهش می دهد و باعث می شود جوان به نظر برسید.
  3. روشن شدن اسکار: اسید کوجیک می تواند بر روی جای زخم های پوست شما که در اثر آکنه یا جراحات ایجاد شده اند، اثر کند. با این حال، ضخامت بافت اسکار شما را بهبود نمی بخشد.
  4. فواید ضد باکتریایی: اسید کوجیک، با خواص ضد باکتریایی نیز غنی شده است. می تواند به شما در مبارزه با طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی پوستی رایج کمک کند. از این رو، اسید کوجیک می تواند آکنه های ناشی از باکتری ها را از بین ببرد.
  5. اثرات ضد قارچی: اسید کوجیک، یک عنصر ضد قارچ در نظر گرفته می شود. از آن در بسیاری از محصولات ضد قارچ استفاده می شود تا اثربخشی آن ها دو برابر شود. اسید کوجیک ممکن است به شما در پیشگیری از برخی عفونت‌ های قارچی مانند کرم حلقوی، عفونت‌ های مخمری، کاندیدیازیس کمک کند. برای درمان این نوع عفونت های قارچی می توانید از صابون اسید کوجیک استفاده کنید.
تاثیر اسید کوجیک برای درمان ملاسما
بیماری پوستی ملاسما

دوز توصیه شده برای مصرف اسید کوجیک

مطالعات زیادی در جهت تعیین غلظت ایمن، برای مصرف اسید کوجیک انجام شده است. طبق تحقیقات علمی، استفاده از اسید کوجیک با غلظت 4-1٪ در لوازم آرایشی بی خطر است. ترکیبی از 2٪ اسید کوجیک با 2٪ هیدروکینون و 4٪ اسید کوجیک با اسید گلیکولیک 5٪ به طور موثر بر روی رنگدانه های پوست، تاثیر می گذارد.

این ترکیبات، نتایج قابل مشاهده ای را در 52 درصد موارد درمان رنگدانه های پوست، نشان دادند. با این حال، شما باید به شدت از مصرف بیش از حد اسید کوجیک (بیش از 4٪) اجتناب کنید، زیرا ممکن است منجر به تحریک و حساسیت شدید پوست شود.

نکاتی در مورد استفاده از اسید کوجیک در مراقبت از پوست

استفاده از اسید کوجیک در مراقبت از پوست

از آنجایی که اسید کوجیک به اشکال مختلفی مانند پودر، لوسیون، سرم و… وجود دارد، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. به عنوان مثال، هنگام استفاده از پودر ها، همیشه اسید کوجیک را با آب/لوسیون مخلوط کنید و دستورالعمل های محصول را رعایت کنید.
  2. به طور معمول، اسید کوجیک در عرض دو هفته شروع به نشان دادن نتایج می کند. اگر می‌ خواهید نتایج سریع‌ تری ببینید، می‌ توانید اسید گلیکولیک را به درمان اضافه کنید.
  3. وقتی از کرم ها یا سرم های اسید کوجیک استفاده می کنید، کمی زمان دهید تا کاملا به پوست شما جذب شود.
  4. طبق دستورالعمل، از محصولات استفاده کنید. به عنوان مثال، ماسک های صورت فقط به منظور استفاده گهگاهی هستند. در حالی که می توانید هر روز از کرم های اسید کوجیک استفاده کنید.
  5. اگرچه محصولات اسید کوجیک، عمدتاً برای صورت و دست ها استفاده می شود، شما می توانید آن را تقریباً در هر ناحیه از بدن خود به جز چشم، بینی، داخل دهان و قسمت های خصوصی خود استفاده کنید.

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی

اگرچه اسید کوجیک به عنوان یک ماده ایمن برای استفاده در لوازم آرایشی معرفی شده است، افراد کمی ممکن است با عوارض جانبی خفیفی مواجه شوند. شایع ترین عارضه جانبی اسید کوجیک، “درماتیت تماسی” است. علائم قابل توجه درماتیت تماسی، قرمزی، تحریک، بثورات پوستی، تورم پوست و ناراحتی است. افرادی که پوست حساس دارند یا افرادی که از اسید کوجیک بیش از مقدار توصیه شده استفاده می کنند، ممکن است به درماتیت تماسی مبتلا شوند.

اگر به مدت طولانی از اسید کوجیک استفاده کنید، ممکن است پوست شما به نور خورشید حساس شود. استفاده از کرم ضد آفتاب و لباس های محافظ برای جلوگیری از آسیب نور خورشید، همیشه توصیه می شود.

برای جلوگیری از هر نوع عوارض جانبی عمده، هنگام استفاده از محصولات اسید کوجیک، باید اقدامات احتیاطی زیر را رعایت کنید:

  • اسید کوجیک را روی پوست آسیب دیده استفاده نکنید.
  • اگر آلرژی یا هر بیماری پوستی دیگری دارید، قبل از استفاده از هر محصولی حاوی اسید کوجیک با پزشک خود مشورت کنید.
  • هنگام استفاده از محصولات اسید کوجیک، همیشه دستورالعمل های نوشته شده روی برچسب را دنبال کنید.
  • اگر محصول تجویز شده توسط پزشک است، دستورات پزشک خود را بدون نقص دنبال کنید.
  • در صورتی که بعد از استفاده از محصولات اسید کوجیک جوش یا سوزش ایجاد شود، فورا مصرف را قطع کرده و با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید.

سخن آخر

اسید کوجیک، متخصص در درمان رنگدانه های پوست یا اسکار است. اما شما نباید از آن فقط برای روشن کردن رنگدانه پوست خود استفاده کنید. اگر از آن برای هر بیماری پوستی خاصی استفاده می کنید، باید برای بهترین و ایمن ترین روش استفاده از اسید کوجیک، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

منبع: skinkraft

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.