پزشکی

رژیم سم زدایی یا همان دیتاکس چیست؟ بهترین رژیم سم زدا کدام است؟

رژیم سم زدایی

رژیم سم زدایی یا دیتاکس بسیار محبوب است. با استفاده از این رژیم ها، خون شما تمیز می شود و سموم مضر از بدن شما دفع می شود. با این حال، کاملاً مشخص نیست که آن ها چگونه این کار را انجام می دهند، چه ترکیبات خاصی را قرار است از بین ببرند و آیا موثر هستند یا خیر.

رژیم سم زدایی چیست؟

رژیم های سم زدایی معمولا رژیم های کوتاه مدتی هستند که برای حذف سموم از بدن شما طراحی شده اند. رژیم سم زدایی شامل یک دوره روزه داری و به همراه آن استفاده از میوه، سبزیجات، آب میوه و آب است. گاهی اوقات با استفاده از گیاهان، دمنوش ها، مکمل ها و پاک کننده روده ها نیز انجام می شود.

رژیم سم زدایی چیست؟

کارهایی که رژیم سم زدایی برای بدن انجام می دهد عبارت اند از:

  • با روزه داری، اندام های بدن استراحت می کند
  • کبد را برای دفع سموم تحریک می کند
  • گردش خون را بهبود می دهد
  • سموم را از طریق ادرار، مدفوع و عرق از بین می برد
  • مواد مغذی سالم را برای بدن تامین می کند

همچنین ادعا شده است که این رژیم‌ ها به مشکلات مختلفی از جمله چاقی، مشکلات گوارشی، بیماری‌ های خودایمنی، التهاب، آلرژی، نفخ و خستگی مزمن کمک می‌ کنند.

با این حال، تحقیقات روی این رژیم غذایی کم است و همین چند بررسی نیز کامل نیست.

بهترین و رایج ترین روش های سم زدایی

راه‌ های زیادی برای انجام رژیم سم‌ زدایی وجود دارد:

  • ۱-۳ روز روزه بگیرید.
  • نوشیدن آب میوه و سبزیجات تازه، اسموتی، آب و چای.
  • حذف غذاهای حاوی فلزات سنگین، آلاینده ها و آلرژن ها.
  • فقط مایعات خاص مانند آب نمک یا آب لیمو بنوشید.
  • مصرف مکمل ها یا گیاهان دارویی.
  • از تمام غذاهای آلرژی زا اجتناب کنید.
  • استفاده از ملین ها و پاک کننده های روده.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • الکل، قهوه، سیگار و شکر تصفیه شده را به طور کامل حذف کنید.

کدام سموم توسط رژیم سم زدایی دفع می شوند؟

رژیم های سم زدایی به ندرت سموم خاصی را که قصد حذف آن را دارند شناسایی می کنند. مکانیسم های کارکرد آن ها نیز نامشخص است. در واقع، شواهد کمی برای اثبات حذف سموم توسط دیتاکس وجود دارد. علاوه بر این، بدن شما می تواند خود را از طریق کبد، مدفوع، ادرار و تعریق پاکسازی کند.

کبد مواد سمی را از بین می برد، اما چند ماده شیمیایی وجود دارند که ممکن است به راحتی توسط این فرآیندها حذف نشوند، از جمله آلاینده های آلی پایدار (POPs)، فتالات ها، بیسفنول A (BPA) و فلزات سنگین.

این ها در بافت چربی یا خون انباشته می شوند و ممکن است زمان بسیار طولانی طول بکشد تا بدن شما بتواند آن ها را از بین ببرد.

با این حال، این ترکیبات به طور کلی از محصولات امروزی حذف شده یا محدود شده اند. به طور کلی، شواهد کمی وجود دارد که رژیم‌ های سم‌ زدایی بتوانند، به حذف هر یک از این ترکیبات کمک می‌ کنند.

رژیم سم زدایی چقدر می تواند موثر باشد؟

برخی از افراد گزارش می دهند که در طول و بعد از رژیم های سم زدایی احساس تمرکز و انرژی بیشتری دارند. با این حال، این ممکن است صرفاً به دلیل حذف غذاهای فرآوری شده، الکل و سایر مواد ناسالم از رژیم غذایی شما باشد و همچنین به دلیل دریافت ویتامین ها و مواد معدنی که قبلا دچار کمبود آن ها بودید باشد.

با این حال، بسیاری از افراد نیز گزارش داده اند که در طول دوره سم زدایی احساس ناخوشایندی دارند.

اثرات بر کاهش وزن

مطالعات علمی بسیار کمی بررسی کرده اند که چگونه رژیم های سم زدایی بر کاهش وزن تأثیر می گذارد. در حالی که برخی از افراد ممکن است به سرعت وزن زیادی را از دست بدهند، به نظر می رسد این اثر به دلیل از دست دادن ذخایر مایعات و کربوهیدرات به جای چربی باشد. این وزن معمولاً پس از پایان پاکسازی به سرعت بازیابی می شود.

اگر رژیم سم‌ زدایی شامل محدودیت شدید کالری باشد، مطمئناً باعث کاهش وزن و بهبود سلامت متابولیک می‌شود – اما نمی تواند به کاهش وزن در طولانی مدت کمک کند.

رژیم های سم زدایی، روزه داری کوتاه مدت و استرس

انواع مختلفی از رژیم های سم زدایی ممکن است اثراتی مشابه با روزه داری کوتاه مدت یا متناوب داشته باشند.

روزه داری کوتاه مدت ممکن است علائم بیماری های مختلف را در برخی افراد بهبود بخشد، از جمله بهبود حساسیت به لپتین و انسولین. با این حال، این اثرات برای همه صدق نمی کند.

مطالعات روی زنان نشان می‌ دهد که هم یک دوره ۴۸ ساعته ناشتا و هم یک دوره ۳ هفته‌ ای کاهش کالری، ممکن است سطح هورمون استرس را افزایش دهد.

علاوه بر این، رژیم های بسیار کم کالری، می توانند باعث ایجاد استرس زیاد شوند، زیرا بدن باید در برابر وسوسه و احساس گرسنگی شدید مقاومت کند.

مزایای رژیم سم زدایی

مزایای رژیم سم زدایی

برخی از مزایای این رژیم عبارت اند از:

  • اجتناب از استفاده از منابع غذایی دارای فلزات سنگین و POP
  • از دست دادن چربی بیش از حد
  • ورزش منظم و تعریق بیشتر
  • خوردن غذاهای کامل، مغذی و سالم
  • اجتناب از غذاهای فرآوری شده
  • نوشیدن آب آشامیدنی و چای سبز
  • محدود کردن استرس، آرامش و داشتن خواب خوب و راحت

پیروی از این دستورالعمل ها، به بهبود سلامت بدن کمک می کند.

ایمنی و عوارض جانبی

قبل از انجام هر نوع سم زدایی، باید عوارض جانبی احتمالی آن را در نظر بگیرید.

محدودیت شدید کالری

برخی از رژیم های سم زدایی، محدودیت شدید کالری را توصیه می کنند. روزه داری بلند مدت و دریافت کالری محدود، می تواند باعث خستگی، تحریک پذیری و بوی بد دهان شود. همچنین می تواند منجر به کمبود انرژی، ویتامین و مواد معدنی و همچنین عدم تعادل الکترولیت ها و حتی مرگ شود.

علاوه بر این، روش های پاکسازی روده بزرگ که گاهی در حین سم زدایی توصیه می شود، می تواند باعث کم آبی، گرفتگی عضلات، نفخ، حالت تهوع و استفراغ شود.

اووردوز

برخی از رژیم های سم زدا ممکن است خطر اووردوز ملین ها، مکمل ها، دیورتیک ها و حتی آب را به همراه داشته باشد. نظارت در رژیم سم زدایی وجود ندارد و بسیاری از مواد غذایی و مکمل‌ های سم‌ زدایی ممکن است مبنای علمی نداشته باشند.

در بدترین موارد، مقدار مواد تشکیل دهنده محصولات سم زدایی ممکن است نادرست باشد. این می تواند خطر اووردوز را افزایش داده و باعث عوارض جدی و حتی کشنده شود.

چه افرادی نباید از رژیم سم زدایی استفاده کنند؟

برخی افراد نباید بدون مشورت با پزشک، هیچ رژیم سم زدایی یا کاهش کالری را شروع کنند. افرادی که در معرض خطر هستند شامل کودکان، نوجوانان، سالمندان، کسانی که سوء تغذیه دارند، زنان باردار یا شیرده و افرادی که مشکلات قند خون مانند دیابت یا اختلالات تغذیه دارند.

سخن آخر

بدن شما اغلب در معرض مواد سمی قرار می گیرد. با این حال، اغلب اوقات، می تواند آن ها را بدون کمک اضافی حذف کند. در حالی که رژیم‌ های سم‌ زدایی ممکن است وسوسه‌ انگیز به نظر برسند، فواید آن‌ ها احتمالاً ربطی به از بین بردن سموم ندارد، بلکه با حذف غذاهای ناسالم مختلف ارتباط دارد.

بهترین کار این است که سالم تر غذا بخورید و سبک رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید.

منبع: healthline

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.