سلامت پوست, مراقبت از پوست

چگونه از شر جوش ها و آکنه های پشت و کمر خلاص شویم؟

جوش پشت و کمر

درمان جوش ها همیشه می تواند چالش برانگیز باشد، مهم نیست جوش ها در کدام نقطه از بدنتان باشند. متأسفانه، ایجاد جوش به سال های نوجوانی شما محدود نمی شود. آکنه می تواند در هر سنی به دلایل مختلفی ایجاد شود. جوش ها می توانند در هر قسمتی از بدن از جمله پشت و کمر شما ظاهر شوند.

کنترل این جوش ها و از بین بردن لکه های آن ممکن است آزار دهنده باشد. با ما همراه شوید تا در مورد دلایل ایجاد این جوش ها، درمان های آن و موارد پیشگیری از آن آشنا شوید.

چه چیزی باعث جوش پشت و کمر می شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که افراد دچار آکنه می شوند، بنابراین مهم است که بدانید چرا و چگونه جوش ها ایجاد می شوند. بدن شما روغنی به نام سبوم تولید می کند. سبوم فولیکول های مو را به سمت بالا حرکت می دهد تا به پوست و موی شما رطوبت بیفزاید.

جوش ها زمانی ایجاد می شوند که سبوم اضافی و سلول های مرده پوست ایجاد شود. این تجمع منافذ پوست و باکتری ها را مسدود می کند و در این بین هنگامی که دیواره فولیکول مو متورم می شود، یک جوش سر سفید ایجاد می کند. هنگامی هم که منافذ مسدود شده در معرض هوا قرار می گیرند، جوش های سر سیاه ایجاد می شود.

برخی از علل رایج ایجاد آکنه عبارتند از:

  1. ژنتیک: مشکل آکنه می تواند در خانواده شما وجود داشته و ارثی باشد.
  2. دارو ها: آکنه می تواند به عنوان یک عارضه جانبی از برخی از دارو ها مانند دارو های ضد افسردگی خاص ایجاد شود.
  3. هورمون ها: تغییرات هورمونی در سنین نوجوانی اغلب از علت های بروز آکنه است. در زنان بالغ شیوع جوش می تواند با تغییرات هورمونی مرتبط باشد که در دوران قاعدگی و بارداری اتفاق می افتد.
  4. عرق: عرق به خصوص اگر زیر لباس های تنگ گیر کرده باشد، می تواند آکنه را بدتر کند.
  5. استرس: استرس دلیل مستقیم آکنه نیست، اما می تواند یک عامل موثر باشد.
  6. غذا هایی که می خورید: مثلاً برخی از کربوهیدرات های خاص مانند نان سفید و چیپس سیب زمینی که سطح قند خون شما را افزایش می دهند نیز می توانند به بروز آکنه کمک کنند. همچنین برخی محصولات لبنی نیز ممکن است محرک جوش در پشت، کمر و دیگر نقاط بدن باشند باشد.

راه های پیشگیری و درمان جوش پشت و کمر

در بیشتر موارد، شما می توانید با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی و استفاده از درمان های خانگی از شر آکنه خلاص شوید. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای خلاص شدن از شر آکنه پشت و کمر انجام دهید:

1. بعد از تمرینات ورزشی دوش بگیرید

شستن پشت و کمر برای پیشگیری از جوش کمر

ماندن عرق و کثیفی روی پوست شما بعد از تمرین، می تواند نقش مهمی در ایجاد جوش پشت و کمر داشته باشد. پس بهتر است بعد از تمرین در اسرع وقت دوش بگیرید. شما همچنین باید لباس های تمرینی و عرق کرده خود را هر جلسه بشویید.

2. لایه برداری کنید

از لایه بردار های ملایم استفاده کنید، اسکراب های لایه بردار حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک برای از بین بردن آلودگی و چربی اضافی از روی پوست شما مفید هستند. این نوع لایه برداری می تواند به کاهش میزان پوست مرده که می تواند منافذ را مسدود کند کمک کند.

بیشتر بخوانید: اسکراب چیست ؟ نحوه استفاده از اسکراب صورت و اسکراب بدن

3. لباس های گشاد بپوشید

پوشیدن لباس گشاد برای جلوگیری از جوش کمر

برخی عادات شما می توانند جوش پشت و کمر را تحریک کند. به عنوان مثال، لباس های تنگ می توانند کثیفی و عرق را به دام بیندازند و آن را به منافذ پوست بمالند. همچنین ورزش کردن بدون پیراهن روی دستگاه های بدنسازی یا روی زمین کثیف نیز می تواند چنین مشکلاتی ایجاد کند. پس به دنبال لباس های گشاد بروید که به پوست شما اجازه تنفس می دهد و به دفع عرق کمک می کند.

4. تاثیر روغن درخت چای برای جوش پشت و کمر

روغن درخت چای از برگ های یک درخت در استرالیا تهیه می شود. استرالیایی ها سال ها از آن برای درمان انواع مشکلات پوستی استفاده می کنند. امروزه می توانید لوسیون ها، پاک‌ کننده ها و کرم های زیادی را با استفاده از این ترکیب پیدا کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این ماده مغذی با از بین بردن باکتری های اضافی به درمان جوش پشت و کمر کمک می کند.

5. مو های بلند خود را کوتاه کرده یا مرتباً تمیز کنید

موهای بلند نیز ممکن است به پوست پشت و کمر شما روغن و کثیفی اضافه کند و باعث شیوع آکنه شود. پس مو های خود را به طور منظم بشویید و در مواقعی که می دانید عرق می کنید، مانند جلسات ورزشی، آن ها را به صورت گوجه ای یا مدل مو دم اسبی ببندید.

همچنین اجازه ندهید نرم کننده یا شامپو شما روی پشت و کمر شما جاری شود. مواد تشکیل دهنده این محصولات می تواند به مسدود شدن منافذ کمک کند.

6. لوسیون ضد آفتاب و برنزه کننده خود را با دقت انتخاب کنید

از لوسیون ضد آفتاب مناسب استفاده کنید

محافظت از پوست در برابر آفتاب آسیب زا بسیار مهم است، به خصوص اگر پشت و کمر خود را برهنه در معرض آفتاب قرار می دهید یا آفتاب می گیرید. البته کرم های ضد آفتاب چرب می توانند به مسدود شدن منافذ کمک کند. پس باید مطمئن شوید که محصولاتی را انتخاب کنید که بدون چربی و سبک بوده و روی پوست حساس کمر و پشت شما جوش ایجاد نمی کنند.

7. غذا های سالم بخورید

آیا تا به حال این جمله را شنیده اید که “شما همان چیزی هستید که می خورید؟” یک رژیم غذایی ناسالم می تواند بدن ما را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد. اگر مستعد آکنه هستید، برخی غذا ها می توانند محرک جوش باشند.

تحقیقات نشان می دهد که غذا هایی با شاخص گلیسم بالا، چون باعث افزایش سریع قند خون می شوند، ممکن است آکنه را بدتر کنند. این غذا ها شامل برخی مواد مانند نان سفید، ماکارونی، برنج سفید و سیب زمینی هستند. به نظر من بهتر است شما یک رژیم غذایی مناسب پوست حاوی مواد مناسب داشته باشید تا از ایجاد جوش جلوگیری کنید. این رژیم می تواند حاوی مواد مفید باشند، مانند:

  • سبزیجات
  • میوه ها
  • پروتئین بدون چربی
  • غلات کامل

دارو های رفع جوش پشت و کمر

رفع جوش پشت و کمر

برخی از افراد برای از بین بردن آکنه به کمی کمک نیاز دارند. اگر درمان ها و ماسک های خانگی را امتحان کرده اید و به شما کمک نکرده اند، متخصص پوست می تواند دارو های خوراکی یا کرم های دارویی برای شما تجویز کند.

متخصص پوست، پزشکی است که در زمینه بیماری های پوستی تخصص دارد، بنابراین می تواند به شما کمک کند تا دلایل و محرک های جوش پشت و کمر را بیابید.

نکته: برای زنانی که دچار آکنه های هورمونی هستند، مصرف منظم قرص های ضد بارداری می تواند به کاهش جوش ها کمک کند.

نتیجه

جوش پشت و کمر یک بیماری قابل درمان است. بیشتر افراد می توانند با استفاده از درمان های خانگی تسکین پیدا کنند. با این حال، اگر جوش شما شدید است یا جوش ها بسیار بزرگ هستند، ممکن است به درمان توسط پزشک نیاز داشته باشید.

منبع:

healthline.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.