سلامت پوست, مراقبت از پوست

شباهت ها و تفاوت های درم آبریژن و میکرودرم آبریژن

درم ابریژن و میکرودرم ابریژن

در عمل درم ابریژن، یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک، پوست شما را با یک ابزار مخصوص “سنباده” می کند، این روش لایه ای جدید و صاف تر از پوست قبلی ایجاد می کند تا جایگزین پوست تحت درمان شود، اما در میکرودرم ابریژن از کریستال های لایه بردار ریز استفاده می شود که روی پوست اسپری می شوند. میکرودرم روی مشکلاتی مانند تیرگی پوست، لکه های قهوه ای و لکه های پیری بهترین کارایی را دارد. در ادامه شباهت ها و تفاوت های درم آبریژن و میکرودرم آبریژن را به شما خواهیم گفت.

درم ابریژن یا میکرودرم ابریژن چه زمانی استفاده می شود؟

عمل درم ابریژن برای بهبود اسکار های آکنه، علائم آبله و اسکار های ناشی از تصادفات یا بیماری ها ساخته شده است، اما برای درمان نقایص مادرزادی پوست، خال ها، خال های رنگدانه دار یا اسکار های ناشی از سوختگی مؤثر نیست.

درم ابریژن به طور کلی فقط برای افرادی که پوست روشن دارند بی خطر است. در حقیقت درم ابریژن برای افرادی که پوست تیره تری دارند، می تواند منجر به زخم یا تغییر رنگ پوست شود.

میکرودرم ابریژن روی هر نوع پوست و رنگی موثر است، همچنین نسبت به درم ابریژن تغییرات ظریف تری ایجاد می کند و هیچ تغییر رنگ پوست یا جای زخمی ایجاد نمی کند. برای مشکلات عمیق تر مانند اسکار، ترک های پوستی، چین و چروک یا اسکارهای عمیق و جای آکنه موثر نیست.

در کنار تفاوت در نوع لایه برداری، میکرودرم ابریژن زمان کمتری هم نسبت به درم ابریژن نیاز دارد. پس از انجام میکرودرم پوست به طور موقت صورتی است اما در عرض 24 ساعت به طور کامل بهبود می یابد. همچنین میکرودرم ابریژن نیازی به جراحی یا بیهوشی ندارد، این ممکن است به افرادی که نمی توانند زمان زیادی را برای بهبودی صرف کنند، کمک زیادی کند.

اقدامات قبل از عمل های زیبایی را انجام دهید!

شما ابتدا باید با متخصصی که این روش را انجام می دهد مشورت کنید. در جلسه مشاوره درم ابریژن، اهداف خود، خطرات و مزایای این روش و نوع بیهوشی مورد استفاده را مورد بحث قرار خواهید داد. همچنین دستورالعمل هایی دریافت خواهید کرد که باید قبل و بعد از درم ابریژن دنبال کنید و شاید عکس های «قبل» بگیرید تا بعداً با نتایج خود مقایسه کنید.

در مورد میکرودرم ابریژن، مشاوره مشابه درم ابریژن است، اما در مورد خطرات کمتر صحبت می شود و دارو های بیهوشی وجود نخواهند داشت، زیرا روش ساده تری است.

درم و میکرودرم چگونه کار می کنند؟

درم ابریژن و میکرودرم ابریژن چگونه کار می کنند

درم ابریژن در مطب پزشک انجام می شود. ممکن است قبل از شروع عمل دارویی برای آرام کردن شما تجویز شود. برای درم ابریژن ابتدا پوست شما کاملاً تمیز می شود و برای بی حس کردن ناحیه تحت درمان، از آمپول یا کرم های بی حس کننده موضعی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: با انواع پماد بی حسی و عوارض جانبی آن برای پوست آشنا شوید!

در درم ابریژن پزشک از ابزاری با سرعت بالا با چرخ یا برس ساینده برای برداشتن لایه های بیرونی پوست و بهبود هرگونه بی نظمی در سطح پوست استفاده می کند.

در میکرودرم ابریژن، کریستال های ریز روی پوست اسپری می شوند تا لایه بیرونی پوست شما به آرامی از بین برود، این تکنیک نسبت به درم ابریژن حالت تهاجمی کمتری دارد، بنابراین نیازی به دارو های بی حس کننده ندارید. این در واقع یک روش لایه برداری و جوانسازی پوست است که باعث می شود پوست نرم تر و روشن تر به نظر برسد.

بعد از درم ابریژن و میکرودرم ابریژن چه اتفاقی می افتد؟

پس از یک درمان درم ابریژن، پوست شما احساس می کند که برای چند روز به شدت “سوخته” شده است. پزشک شما اغلب دارو هایی برای کاهش هر گونه ناراحتی که ممکن است احساس کنید تجویز یا توصیه کند. بهبودی معمولاً طی هفت تا 10 روز اتفاق می افتد.

پوست جدید شما که در ابتدا صورتی است، به تدریج رنگ طبیعی پیدا می کند. در بیشتر موارد، این رنگ صورتی تا حد زیادی بین شش تا هشت هفته محو می شود. شما به محض بهبودی پوست می توانید مجدداً از مواد آرایش استفاده کنید.

به طور کلی، اکثر افراد می توانند فعالیت های عادی خود را طی 7 تا 14 روز پس از درم ابریژن از سر بگیرند. شما باید تا چند هفته پس از محو شدن این رنگ صورتی از نور خورشید دوری کنید. همچنین زمانی که در خارج از منزل هستید، از ضد آفتاب با حداقل SPF30 یا بیشتر استفاده کنید و از کلاه لبه پهن استفاده کنید.

اما پس از میکرودرم ابریژن، پوست شما تنها به مدت 24 ساعت صورتی، خشک و سفت می شود و مانند آفتاب سوختگی می شود. شما باید مرتباً از آبرسان و مرطوب کننده و ضد آفتاب با حداقل SPF30 استفاده کنید. همچنین بهتر است تا حداقل 24 ساعت از مواد آرایشی روی پوست خود استفاده نکنید، حتی استفاده از برخی مواد آرایشی در این 24 ساعت ممنوع است.

آیا درم ابریژن و میکرودرم ابریژن عوارضی دارند؟

عوارض درم ابریژن و میکرودرم ابریژن

بله هم درم ابریژن و هم میکرودرم ابریژن هر یک عوارض جانبی مختص به خود را دارند که در ادامه در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد. عوارض جانبی درم ابریژن عبارتند از:

  • تغییرات ناهموار در رنگ پوست (موقت یا دائمی)
  • تشکیل اسکار
  • تورم
  • عفونت
  • تیره شدن پوست (معمولاً موقتی اما ممکن است دائمی باشد)؛ این به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید در روز ها و ماه های بعد از عمل است.

میکرودرم ابریژن عوارض کمتری نسبت به درم ابریژن دارد. عوارض جانبی میکرودرم ابریژن عبارتند از:

  • تحریک ناشی از ورود کریستال ها به چشم ها اگر از آن ها به درستی محافظت نشود.

مراقبت های بعد از درم ابریژن و میکرودرم ابریژن

شما پس از هر نوع عمل زیبایی نیاز به مراقبت های بعد از عمل دارید. درم ابریژن و میکرودم ابریژن هم از این قاعده مستثنی نیستند.

درم ابریژن:

  • اگر تحت درمان با درم ابریژن قرار گرفته اید، حداقل تا 48 ساعت بعد از عمل الکل مصرف نکنید.
  • تا یک هفته بعد از عمل از مصرف آسپرین یا هر محصولی که حاوی آسپرین یا ایبوپروفن باشد خودداری کنید.
  • پس از عمل تا مدتی به هیچ عنوان سیگار نکشید.
  • بین سه تا شش ماه به بهترین شکل ممکن از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

میکرودرم ابریژن:

  • از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از کرم های ضد آفتاب با حداقل SPF30 غافل نشوید.
  • بلافاصله پس از عمل تا چند روز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

منبع:

webmd.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.