سلامت پوست, مراقبت از پوست

مواد غذایی مناسب نوع پوست خود را بشناسید!

مواد غذایی نوع پوست

لیزا موسکوویتز، مدیر عامل گروه تغذیه نیویورک می‌ گوید: وقتی صحبت از پوست و سطح پوست می‌ شود، ممکن است افراد فکر کنند که باید آن را با پمادهای موضعی درمان کنند. «بسیاری از چیزهایی که در بیرون می بینیم، حاصل آنچه که در داخل می گذرد است. غذا بخشی از آن است.»
میشل گرین، متخصص پوست و زیبایی مستقر در نیویورک می‌ گوید: «رژیم غذایی در درجه اول بر سطوح هورمون‌ های مختلف در بدن تأثیر می‌ گذارد و هورمون‌ ها بسیاری از فرآیند های طبیعی را که در بدن اتفاق می‌ افتند تنظیم می‌ کنند. این بدان معناست که سلامت کلی و ظاهر پوست به طور اجتناب ناپذیری با نوسانات هورمونی مرتبط است که تحت تأثیر رژیم غذایی است. گرین می گوید مصرف غذاهای خاص و حذف برخی دیگر از غذا ها می تواند به بهبود پوست شما کمک کند.
در این مقاله قصد داریم شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید مواد غذایی مفید و مناسب با نوع پوست تان را بشناسید. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

همانطور که گفته شد، بهترین غذا ها برای شما به نوع پوست شما بستگی دارد.

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

گرین پیشنهاد می کند پوست خود را تمیز کنید و بعد از تمیز کردن پوست تان از هیچ محصولی استفاده نکنید و بعد از چند ساعت به ظاهر پوست تان توجه کنید.

به طور کلی انواع اصلی پوست عبارتند از:

  • خشک
  • نرمال یا معمولی
  • چرب
  • ترکیبی

در این نوع پوست، ممکن است مشکلات دیگری مانند آکنه، پوسته پوسته شدن یا تیرگی وجود داشته باشد.

به گفته گرین، اگر بعد از اینکه صورت تان را تمیز کردید پوست شما:

  • اگر پوست شما براق است، شما دارای پوست چرب هستید
  • اگر پوست شما پوسته پوسته، قرمز یا تحریک شده، پوست خشکی دارید
  • اگر در برخی نواحی چرب و در برخی دیگر خشک است، دارای پوست مختلط هستید

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله ما در مورد “روش های تشخیص نوع پوست” را مطالعه نمایید.

بهترین و بدترین غذا ها برای نوع پوست خشک

اگر پوست شما خشک است، ممکن است کم آب باشد.

موسکوویتز می گوید: «نوشیدن 2 لیتر آب در روز می تواند به پوست کم آب کمک کند. اما طبق گفته موسکوویتز، می توانید آب را از طریق میوه هایی مانند هندوانه نیز دریافت کنید.

بهترین و بدترین غذا ها برای نوع پوست خشک

گرین می گوید که می توانید پوست خود را از طریق اسیدهای چرب مانند موارد زیر آبرسانی کنید:

  • آووکادو
  • روغن زیتون
  • ماهی سالمون

و باید مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که باعث کم آبی می شوند را به حداقل برسانید.

Moskovitz می‌گوید: کافئین و الکل می‌ تواند خشک‌ کننده باشد. بنابراین او پیشنهاد می کند که در مصرف کافئین زیاده روی نکنید.

✔ اما پوست خشک صرفاً به دلیل کم آبی بدن نیست.

گرین می گوید: «کمبود ویتامین های A و C می تواند باعث خشکی پوست شود. او پیشنهاد می کند میزان مصرف مواد غذایی زیر را افزایش دهید:

  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی شیرین

بهترین و بدترین مواد غذایی برای نوع پوست چرب

Moskovitz می گوید اگر پوست چرب دارید، حذف چربی از رژیم غذایی سخت است. اما این لزوما تنها کار و بهترین کاری که می توانید انجام بدهید نیست.

او می‌ گوید: «مردم تصور می‌ کنند که استفاده از چربی، باعث ایجاد چربی بیشتر می شود.»

روغن های ضد التهاب گزینه خوبی برای کاهش چربی هستند. برخی از مواد غذایی که دارای روغن ضد التهاب هستند عبارتند از:

  • آووکادو
  • زیتون
  • ماهی
  • دانه کتان

اما موسکوویتز توصیه می کند که غذاهای روغنی و فوق فرآوری شده مانند سیب زمینی سرخ شده را محدود کنند و مصرف شکر را به حداقل (یا زیر 10 درصد در روز) برسانند. رعایت این موارد می تواند کمک زیادی به کنترل چربی پوست کند.

گرین می‌ گوید: «برای جلوگیری از تولید بیش از حد سبوم و مبارزه با منافذ مسدود شده می‌ توانید به آسانی غلات کامل گندم را جایگزین کربوهیدرات‌ های تصفیه‌ شده کنید و مرغ یا ماهی را به جای گوشت قرمز انتخاب کنید. همچنین میوه نیز می تواند موثر باشد.

بهترین و بدترین غذا ها برای پوست مختلط

از آنجایی که پوست مختلط ترکیبی از پوست خشک و چرب است، موسکوویتز می‌گوید: ادغام برنامه‌ های غذایی برای هر دو نوع پوست، برای شروع خوب است.

افرادی که پوست مختلط دارند، نیازی به حذف کامل کربوهیدرات ندارند. اما گرین می گوید، توجه به نوع غلات و گندمی که می خورید مهم است.

او می‌ گوید: «کربوهیدرات‌ ها می‌ توانند باعث التهاب شوند.» هنگام انتخاب کربوهیدرات ها، آنهایی را انتخاب کنید که دارای پروتئین بالا و قند خون پایین هستند، مانند برنج قهوه ای یا کینوا.”

بهترین و بدترین مواد غذایی برای نوع پوست مستعد آکنه

اگرچه آکنه اغلب به عنوان یک مشکلی که در دوران نوجوانی ایجاد می شود در نظر گرفته می شود، اما این طور نیست.
انجمن آکادمی پوست آمریکا ” آکنه بزرگسالان ” را به عنوان آکنه ای تعریف می کند که برای اولین بار در بزرگسالی در افراد ظاهر می شود. به عنوان مثال یائسگی یکی از عوامل ایجاد آکنه در بزرگسالان است. این آکنه ها ترکیبی از چربی، التهاب و باکتری است.”

بهترین و بدترین مواد غذایی برای نوع پوست مستعد آکنه

Moskovitz به افراد مبتلا به آکنه توصیه می کند که به جای پیروی از یک رژیم غذایی برای نوع پوست های چرب، ریزمغذی ها را به صفر برسانند.

او می گوید: «ویتامین C زیادی از طریق انواع توت ها و میوه ها می توانید دریافت کنید. روی می‌ تواند برای آکنه بسیار مفید باشد و می‌ توانید آن را در صدف‌ ها و پروتئین حیوانی بدون چربی مانند مرغ پیدا کنید. همچنین می توانید منابع گیاهی حاوی روی را در مواد غذایی مانند غلات غنی شده و دانه های کدو تنبل بیابید.

گرین می‌ گوید افرادی که لبنیات و همچنین غذاهای شیرین یا چرب را به حداقل می‌ رسانند یا آنها را قطع می‌ کنند، آکنه های صورت شان راحت تر رفع می شود.

گرین می‌ گوید: «این غذاها باعث التهاب در پوست و ایجاد جهش در هورمون‌ هایی می‌ شوند که تولید سبوم را تنظیم می‌ کنند. افزایش میزان سبوم تولید شده می تواند با انسداد غدد چربی و ایجاد آکنه مرتبط باشد.

برای اطمینان بیشتر، قبل از حذف غذاهایی که دارای فواید تغذیه ای هستند مانند لبنیات، با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید، زیرا بدن هر فرد متفاوت است.

بهترین و بدترین مواد غذایی برای نوع پوست کدر

موسکوویتز می گوید که پوست کدر اغلب به دلیل استرس اکسیداتیو محیط مانند قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و حشره کش ها ایجاد می شود.

او می‌ گوید: «ما می‌ خواهیم هر کاری که می‌ توانیم برای محافظت از بدنمان در برابر استرس اکسیداتیو انجام دهیم و یکی از راه‌ هایی که می‌ توانیم این کار را انجام دهیم آنتی‌ اکسیدان‌ ها است».

و هنگامی که صحبت از آنتی اکسیدان ها می شود، پل جارود فرانک، پزشک متخصص پوست، پیشنهاد می کند که لیکوپن ریز مغذی را تقویت کنید.

غذاهای حاوی لیکوپن شامل بسیاری از میوه ها و سبزیجات قرمز یا صورتی هستند مانند:

  • گوجه فرنگی
  • گواوا
  • پاپایا
  • فلفل قرمز

Moskovitz می گوید: “کاکائو منبع طبیعی آنتی اکسیدان ها است.

بهترین و بدترین غذا ها برای داشتن پوستی بالغ

اول از همه این را به خاطر داشته باشید که مهم نیست که چه چیزی می خورید، پوست همه افراد در نهایت پیر می شود. چین و چروک با افزایش سن اتفاق می افتد و این اشکالی ندارد.

اما موسکوویتز می‌ گوید که استفاده از مواد غذایی غنی از کلاژن ممکن است به کُندی روند پیری پوست کمک کند.

او می گوید: «کلاژن پروتئینی است که به طور طبیعی در بدن ما یافت می شود و مانند چسبی است که بدن ما را در کنار هم نگه می دارد. اما از سن 20 سالگی شروع به از دست دادن کلاژن می کنیم.

می توانید کلاژن را با غذاهای غنی از پروتئین بدست آورید مانند:

  • تخم مرغ
  • ماهی
  • گوشت لخم – گوشت کم چربی

او همچنین می گوید ویتامین C موجود در زغال اخته و مرکبات می تواند به جذب کلاژن در بدن کمک کند. همچنین باید غذاهای شور مانند چیپس و سیب زمینی سرخ کرده را محدود کنید. زیرا ممکن است باعث کم آبی بدن شوند.

وقتی پوست بالغ کم آب می‌ شود، خطوط و چین و چروک‌ های ظریف ممکن است واضح تر دیده شوند. برخی از غذاها می توانند رطوبت را از پوست خارج کرده و باعث خشک شدن پوست و تشدید خطوط و چین و چروک های پوست شوند.

اما یکی از بدترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که به اندازه کافی غذا نخورید.

پوست برای چاق ماندن و همچنین حمایت از عضلات به پروتئین و چربی نیاز دارد.

سخن آخر

اگرچه رژیم غذایی درمان کننده مشکلات پوست نیست، اما کارشناسان می گویند که این بخشی جدایی ناپذیر از یک رویکرد جامع برای روتین مراقبت از پوست است.

بهترین غذاها برای پوست شما به نوع پوست شما بستگی دارد. هنگامی که نوع پوست خود را مشخص کردید، می توانید غذاهایی را انتخاب کنید که برای پوست شما مفید باشند و مشکلاتی که دارید را کاهش دهند.

قبل از محدود کردن یا حذف هر چیزی از رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید. به طور کلی، برای سلامت پوست، بهتر است غذا های سرخ شده و شیرین را در حد اعتدال مصرف کنید.

منبع: healthline

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.