سلامت پوست, مراقبت از پوست

آلفا هیدروکسی اسید یا (AHA) چیست؟ فواید و مضرات آن کدامند؟

AHA

آلفا هیدروکسی اسید ها (AHA) گروهی از اسیدها هستند که به طور طبیعی در میوه ها، نیشکر و شیر وجود دارند. اگر از فواید آلفا هیدروکسی اسیدها برای پوست خود بی اطلاع هستید و از آنها استفاده نکرده اید، یک ماده عالی را از دست داده اید.
این اسیدها در مراقبت از پوست برای لایه برداری، کاهش رنگدانه، محو شدن علائم قابل مشاهده پیری و بهبود بافت پوست استفاده می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آلفا هیدروکسی اسیدها، فواید و مضرات آن ها، در ادامه با ما همراه باشید.

آلفا هیدروکسی اسید (AHA) چیست؟

آلفا هیدروکسی اسید ها یا AHA ها گروهی از ترکیبات شیمیایی طبیعی هستند. AHA ها از محصولات حیوانی یا گیاهی (مانند میوه ها و شیر) به دست می آیند.
آنها معمولاً در محصولات مراقبت از پوست، ضد چین و چروک استفاده می شوند. زیرا این اسیدها به کاهش علائم پیری (مانند چین و چروک، لکه های تیره و خطوط ظریف) کمک می کنند و بافت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشند.

آلفا هیدروکسی اسید یا AHA

AHA ها با از بین بردن ماده چسبنده ای که سلول های پوست را به هم متصل نگه می دارد، لایه بالایی سلول های قدیمی پوست را شل می کنند. این امر پوست را تشویق می کند تا سلول های بیشتری تولید کند و گردش سلولی را افزایش می دهد. این اسیدها سلول های مرده پوست را از بین می برند و باعث ایجاد پوستی نرم تر و صاف تر و روشن تر می شوند.

انواع AHA

هفت نوع AHA وجود دارد که در محصولات مختلف مراقبت از پوست خواهید یافت. این موارد عبارت اند از:

  1. اسید گلیکولیک (به دست آمده از نیشکر)
  2. اسید سیتریک (به دست آمده از مرکبات)
  3. اسید لاکتیک (مشتق شده از لاکتوز)
  4. هیدروکسی کاپروئیک اسید (مشتق شده از ژل رویال، ترشح شده توسط زنبورهای عسل)
  5. اسید مالیک (به دست آمده از میوه هایی مانند گلابی و سیب)
  6. هیدروکسی کاپریلیک اسید (مشتق شده از حیوانات)
  7. اسید تارتاریک (به دست آمده از انگور)

از بین تمام این AHA ها، تنها تعداد کمی مانند اسیدهای گلیکولیک و لاکتیک به طور گسترده در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شوند. معمولا AHA ها (اسیدهای گلیکولیک و لاکتیک) روی پوست ملایم هستند و هیچ گونه تحریکی ایجاد نمی کنند. این اسیدها به عنوان لایه بردارهای شیمیایی عمل می کنند.

مزایای AHA ها چیست؟

AHA ها چندین کاربرد بالقوه برای پوست دارند، از جمله:

AHA ها بهترین لایه بردار برای پوست شما هستند

AHA ها می توانند جایگزین خوبی برای روش های دیگر لایه برداری مانند استفاده از برس های ساینده و اسکراب ها باشند. این روش های لایه برداری می تواند خشن باشد و باعث تحریک شود. لایه برداری با AHA کمتر، برای افرادی که پوست خشک یا حساس دارند مناسب تر است.

لایه برداری پوست با AHA ها

روشن شدن پوست

هنگامی که سلول های مرده پوست شما از بین می رود، لایه تازه ای از سلول ها در زیر آن نمایان می شود. این لایه جدید روشن تر و درخشان تر است و پوست شما به طور خودکار تازه، حجیم و انعطاف پذیرتر به نظر می رسد.

تقویت کلاژن

کلاژن فیبری است که پوست شما را جوان و صاف نگه می دارد. با افزایش سن، تولید کلاژن در پوست کاهش می یابد. همچنین آسیب نور ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و آسیب های محیطی بر سنتز کلاژن تأثیر می گذارد. AHA ها با از بین بردن الیاف کلاژن قدیمی، به بازسازی کلاژن کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش و تقویت کلاژن سازی در پوست چگونه است؟

تقویت کلاژن با AHA

کاهش چین و چروک و خطوط ریز

AHA ها روی چین و چروک و خطوط ریز اثر می کنند و ظاهر آن ها را کاهش می دهند.

کمک به کاهش هایپرپیگمانتاسیون

AHA ها مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک به کاهش هایپرپیگمانتاسیون، لکه های تیره و ملاسما کمک می کنند. هر دوی این اسیدها معمولاً در لایه برداری شیمیایی و سایر روش های پوستی برای درمان لکه های تیره استفاده می شوند.

اسید گلیکولیک معمولاً برای درمان کک و مک و هایپرپیگمانتاسیون استفاده می شود، زیرا می تواند به راحتی به پوست نفوذ کند. اسید لاکتیک برای درمان ملاسما استفاده می شود و نتایج خوبی از خود نشان داده است.

کاهش هایپرپیگمانتاسیون با AHA

کمک به درمان آکنه

AHA ها به درمان سطوح خفیف تا متوسط آکنه کمک می کنند. مسدود شدن منافذ پوست باعث ایجاد آکنه می شود و AHA ها می توانند به رفع آن کمک کنند. آنها همچنین می توانند از مسدود شدن پوست جلوگیری کنند.

نحوه استفاده از AHA ها در مراقبت از پوست

افراد می توانند از AHA ها به روش های مختلفی استفاده کنند. آلفا هیدروکسی اسید ها می توانند در محصولات زیر وجود داشته باشند:

  • پاک کننده ها
  • تونرها یا تونیک ها
  • پدهای صورت
  • سرم ها
  • مرطوب کننده ها

برخی از انواع محصولات AHA از روی پوست شسته می شوند، در حالی که برخی دیگر نیاز دارند که فرد آنها را روی پوست بگذارد. قبل از انتخاب یک محصول حاوی AHA، توصیه می شود افراد نوع پوست خود و سایر محصولاتی را که قبلا استفاده می کردند، در نظر بگیرند. اگر در مورد انتخاب نوع محصول مطمئن نیستید، بهتر است از یک متخصص پوست مشورت بگیرید.

عوارض جانبی و مضرات آلفا هیدروکسی اسید

آلفا هیدروکسی اسید ها معمولاً هیچ مشکل پوستی ایجاد نمی کنند. با این حال، اگر برای اولین بار از آنها استفاده می کنید، ممکن است مشکلاتی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

  • سرخی
  • تورم
  • خارش
  • احساس سوزش
  • تغییر رنگ پوست
  • درماتیت

اسید های آلفا هیدروکسی پوست را نسبت به نور حساس می کنند و باعث آفتاب سوختگی می شوند. به همین دلیل باید در حین استفاده از محصولات AHA، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

همچنین در صورتی که به موارد زیر مبتلا بودید، قبل از استفاده از AHA، با یک متخصص پوست مشورت کنید:

  • پسوریازیس
  • اگزما
  • آکنه روزاسه
  • بثورات پوستی

از مصرف AHA ها روی پوست تحریک شده یا اگر زخم و بریدگی دارید، خودداری کنید. همچنین زنان باردار و شیرده باید قبل از استفاده از محصولات حاوی AHA با پزشک مشورت کنند.

به غیر از AHA، نوع دیگری از اسید هیدروکسی وجود دارد که معمولاً در محصولات مراقبت از پوست یافت می شود، بتا هیدروکسی اسید یا BHA. هر دو کاملا شبیه هستند، اما یک تفاوت ظریف بین آن ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت AHA با BHA چیست؟ کدام یک مناسب تر است؟

سخن آخر

AHA ها نوعی اسید آلی هستند که افراد می توانند از آن برای لایه برداری پوست استفاده کنند. با گذشت زمان، AHA ها ممکن است به بهبود بافت پوست، محو شدن لکه های تیره و کاهش علائم قابل مشاهده پیری کمک کنند.

AHA ها می توانند حساسیت به آسیب اشعه ماوراء بنفش را افزایش دهند، بنابراین افراد باید هر روز در حین استفاده از ضد آفتاب استفاده کنند. اگرچه آنها برای پوست شما بی خطر هستند، اما اگر برای اولین بار از آنها استفاده می کنید، ممکن است عوارض جانبی کمی داشته باشید. بنابراین، قبل از استفاده از آنها دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

منبع: medicalnewstodaystylecraze

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.