سلامت پوست, مراقبت از پوست

تفاوت لایه بردار های AHA در مقابل BHA ؛ کدام یک برای پوست مناسب تر است؟

تفاوت AHA با BHA

لایه برداری یکی از مهم ترین گام های برنامه مراقبت از پوست است و انتخاب نوع لایه بردار نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. لایه بردار ها دسته بندی های مختلفی دارند. در ابتدا به 2 نوع فیزیکی (اسکراب ها) و شیمیایی (AHA و BHA) تقسیم بندی می شوند. AHA ها و BHA ها زیر مجموعه لایه بردارهای شیمیایی هستند. ما قصد داریم در این مقاله به بررسی مختصری درباره تفاوت AHA و BHA، نحوه استفاده از آن ها، معرفی انواع AHA و انواع BHA بپردازیم.

برای آشنایی بیشتر با این تفاوت ها ادامه مطلب را مطالعه کنید تا بتوانید، تعیین کنید که کدام یک برای پوست شما مناسب تر است.

AHA و BHA چیست؟

AHA ها و BHA ها انواع هیدروکسی اسیدها هستند. “AHA” مخفف (آلفا هیدروکسی اسید) است. “BHA” مخفف (بتا هیدروکسی اسید) است. استفاده از هر دو لایه بردار، روش بسیار موثر لایه برداری عمیق می باشد. نا گفته نماند که هیچ یک از انواع هیدروکسی اسید “بهتر” از نوع دیگر نیستند و تنها تفاوت AHA با BHA در کاربردهای آن ها نهفته است. شما می توانید هر دو اسید را در انواع مختلفی از محصولات آرایشی و بهداشتی پیدا کنید. به عنوان مثال:

  • پاک کننده ها
  • تونرها
  • مرطوب کننده ها
  • اسکراب ها
  • لایه بردار ها
  • ماسک ها

تفاوت AHA با BHA چیست؟

در این بخش به معرفی تفاوت های AHA با BHA می پردازیم که عبارت اند از:

  1. AHA ها اسیدهای محلول در آب هستند و از میوه های قندی تهیه می شوند. استفاده از آن ها به از بین بردن سلول های مرده سطح پوست و رشد مجدد سلول های جدید و یک دست شدن رنگ پوست کمک می کند.
    پس از استفاده، احتمالاً متوجه خواهید شد که پوست شما در هنگام لمس صاف تر است. بنابراین، اگر به دنبال یک درمان ضد پیری همه جانبه هستید، AHA ممکن است بهترین گزینه باشد.
  2. BHA ها برخلاف AHA ها، محلول در روغن هستند. در هنگام لایه برداری، BHA ها موجب نفوذ عمیق تر در منافذ شده و سلول های مرده پوست و سبوم اضافی را از بین می برند. پس اگر می خواهید التهاب را آرام کرده و از شر آکنه خلاص شوید، BHA مناسب تر است.
تفاوت AHA با BHA

مزایای استفاده از AHA ها و BHA ها چیست؟

AHA و BHA ها، هر دو لایه بردار پوست هستند و از آن ها در انواع مختلف مشکلات پوستی استفاده می شود. این موارد عبارت اند از:

  • کاهش التهاب (التهاب یکی از نشانه های اصلی آکنه، روزاسه و سایر مشکلات پوستی می باشد)
  • کاهش چین و چروک های سطحی و بهبود منافذ باز پوستی
  • یک دست شدن رنگ پوست
  • بهبود بافت کلی پوست
  • حذف سلول های مرده سطح پوست
  • درمان منافذ باز پوستی جهت پیشگیری از ایجاد آکنه

انتخاب کدام یک برای پوست مناسب تر است؟

هدف استفاده از لایه بردار های AHA و BHA، لایه برداری از پوست است. اما به دلیل تفاوت غلظت، کاربرد آن ها نیز متفاوت است. بنابراین برای رفع مشکلات پوستی از آن ها استفاده می شود. انتخاب آن ها به شرح زیر می باشد.

AHA ها عمدتاً برای موارد زیر استفاده می شوند که عبارت اند از:

  • هایپرپیگمانتاسیون خفیف مانند: لکه های پیری، ملاسما و اسکار
  • درمان منافذ باز پوستی
  • کاهش خطوط ریز و چین و چروک سطحی
  • بهبود و درمان رنگ ناهموار پوست
AHA با BHA موثر در بهبود و درمان رنگ ناهموار پوست

احتیاط: اگرچه، اغلب استفاده از AHA ها برای انواع پوست بی خطر می باشد. اما در صورتی که پوست بسیار خشک و حساسی دارید، در هنگام استفاده از این لایه بردار باید بیشتر دقت کنید. ممکن است لازم باشد به تدریج (به مقدار کم) و به طور روزمره از آن استفاده کنید تا پوست به میزان مصرف آن واکنش نشان ندهد و از تحریک پوست خود جلوگیری کنید.

از طرف دیگر، BHA ها عمدتاً برای آکنه و آسیب های ناشی از آفتاب استفاده می شوند. این محصولات به عمق فولیکول های مو نفوذ کرده و موجب حذف چربی های اضافی سلول های مرده پوست و بهبود منافذ پوست می شوند. به همین دلیل، استفاده از BHA ها بیشتر برای پوست های مختلط و چرب مناسب می باشد.

غلظت های کمتر ممکن است برای کمک به آرامش پوست حساس استفاده شود. بنابراین، اگر می خواهید قرمزی ناشی از روزاسه را کاهش دهید، ممکن است با استفاده از BHA ها موفقیت بیشتری داشته باشید.

به طور خلاصه!
در درجه اول، اگر به دنبال رفع خشکی پوست یا پیشگیری از پیری پوست هستید، AHA را امتحان کنید. اگر می خواهید با آکنه مقابله کنید، به استفاده از BHA ها بپردازید.

رعایت 3 نکته در هنگام استفاده از AHA ها + معرفی انواع آن

همه AHA ها لایه برداری قابل توجهی را به همراه دارند. با این حال، اثرات و موارد استفاده می تواند در انواع اسیدها کمی متفاوت باشد. بنابراین در هنگام استفاده از AHA ها به 3 نکته ذکر شده توجه کنید.

  1. AHA انتخابی شما باید دارای حداکثر غلظت بین 10 تا 15 درصد باشد.
  2. محصولات جدید را یک روز در میان بمالید تا زمانی که پوست شما به آن ها عادت کند و همچنین، خطر بروز عوارض جانبی مانند: سوزش را کاهش می دهد.
  3. صرف نظر از این که کدام نوع AHA را انتخاب کنید، اثرات لایه برداری قوی باعث حساسیت بیشتر پوست به نور خورشید می شود. بنابراین، لازم است هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از سوختگی، لکه های پیری و افزایش خطر سرطان پوست جلوگیری کنید.

خرید ضد آفتاب مناسب با پوست در فروشگاه اینترنتی زیپلین

استفاده از کرم ضد آفتاب ضروری است.
یکی از تفاوت های AHA با BHA، این است که پوست به نور خورشید حساسیت بیشتری پیدا می کند.

در ادامه این بخش به معرفی انواع AHA ها می پردازیم که شامل:

1. اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک از گیاهی به نام نیشکر تهیه می شود و رایج ترین نوع AHA است. اسید گلیکولیک لایه برداری قابل توجهی را ایجاد می کند و این باعث می شود که یک درمان همه جانبه برای بسیاری از مشکلات پوستی باشد. همچنین به لطف خواص ضد میکروبی که دارد، حتی ممکن است از بروز آکنه جلوگیری کند. اسید گلیکولیک در تعدادی از لایه بردارها و همچنین محصولات روزانه مراقبت از پوست یافت می شود.

2. اسید لاکتیک

اسید لاکتیک یکی دیگر از AHA های رایج است. برخلاف سایر AHA های ساخته شده از میوه ها، اسید لاکتیک از لاکتوز موجود در شیر ساخته می شود. همچنین به دلیل لایه برداری قابل توجه و اثرات ضد پیری شناخته شده است. اسید لاکتیک، مانند اسید گلیکولیک در محصولات مختلف مراقبت از پوست یافت می شود.

3. اسید تارتاریک

در حالی که به طور گسترده شناخته شده نیست، تارتاریک نوع دیگری از AHA است. از عصاره انگور تهیه شده است و ممکن است به کاهش علائم آسیب ناشی از نور خورشید و آکنه کمک کند.

4. اسید سیتریک

اسید سیتریک از عصاره های مرکبات تهیه می شود. هدف اصلی آن خنثی سازی سطح pH پوست و یکنواخت کردن لکه های خشن پوست است. استفاده از آن قبل از مصرف کرم مرطوب کننده و هم چنین ضد آفتاب، باعث محافظت بیشتر پوست می شود.

اسید سیتریک از عصاره های مرکبات تهیه می شود. هدف اصلی آن خنثی سازی سطح pH پوست و یکنواخت کردن لکه های خشن پوست است. استفاده از آن قبل از مصرف کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب باعث حداکثر محافظت پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش می شود.

5. اسید مالیک

مالیک اسید از اسیدهای سیب ساخته شده است. در مقایسه با سایر AHA ها، اسید مالیک به تنهایی لایه بردار موثری نیست. با این حال، ترکیب آن با سایر اسید ها، ممکن است عملکرد اسیدهای دیگر را موثرتر کند. به همین دلیل است که استفاده از اسید مالیک در محصولات ترکیبی AHA رایج است.

6. اسید ماندلیک

ماندلیک اسید حاوی مولکول های بزرگتری است و از عصاره بادام گرفته شده است. می توان آن را با سایر AHA ها ترکیب کرد تا لایه برداری افزایش یابد. همچنین، اگر از این اسید به تنهایی استفاده شود، ممکن است بافت و اندازه منافذ را بهبود بخشد.

رعایت 2 نکته در هنگام استفاده از BHA ها + معرفی انواع آن

هرچند استفاده از BHA ها بی خطر تلقی می شوند و برای استفاده روزانه طراحی شده اند، اما در هنگام استفاده از آن ها به نکات گفته شده توجه کنید:

  • بهتر است ابتدا به طور محدود (چند بار در هفته) استفاده کنید تا پوست شما به آن ها عادت کند.
  • اگرچه BHA ها در مقایسه با AHA ها موجب حساس شدن پوست در برابر نور خورشید نمی شوند، اما همچنان باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. این کار به جلوگیری از آسیب خورشید به پوست کمک می کند.

در ادامه به معرفی انواع BHA ها می پردازیم.

1. اسید سالیسیلیک

سالیسیلیک اسید شایع ترین BHA است. بسته به محصول مورد نظر، غلظت ها بین 0.5 تا 5 درصد متغیر است. این منبع معتبر به عنوان یک درمان آکنه شناخته شده است که می تواند به آرام کردن قرمزی و التهاب عمومی نیز کمک کند.

2. اسید سیتریک

در حالی که در درجه اول به عنوان AHA طبقه بندی می شود، برخی از فرمول های اسید سیتریک، شامل BHA نیز هستند. این نوع اسید سیتریک بیشتر از آن که سطح pH پوست شما را یکنواخت کند، برای خشک کردن چربی اضافی و پاکسازی سلول های مرده پوست در عمق منافذ پوست شما استفاده می شود.

نحوه ترکیب محصولات AHA با BHA

بر اساس یک بررسی در سال 2009 ، AHA ها و BHA ها وقتی با هم استفاده می شوند، پوست سالم تری را برای شما ارمغان می آورند. این ممکن است به دلیل افزایش تولید کلاژن باشد که می تواند درم و اپیدرم را به وضوح شفاف تر کند. به همین دلیل، بسیاری از محصولات حاوی هر دو اسید هستند.

این ها هر دو لایه بردار هستند. بنابراین، استفاده همزمان (ترکیب شده) از هر دو می تواند باعث خشکی و سوزش پوست شود و ممکن است شما مایل نباشید از AHA ها و BHA ها به همزمان با هم استفاده کنید.

در این جا ما چند توصیه برای استفاده همزمان از هر دو اسید داریم که عبارت اند از:

  1. شما می توانید از AHA و BHA در روزهای متناوب (روز در میان) استفاده کنید. اگر از لایه بردارهای شیمیایی خانگی حاوی AHA استفاده می کنید، این روش به خوبی عمل می کند.
  2. استراتژی دیگر این است که اگر دارای پوست مختلط هستید، می توانید از این اسیدها فقط در قسمت های خاصی از صورت خود استفاده کنید. به عنوان مثال:
    • AHA را در مناطق خشک صورت استفاده کنید.
    • BHA را در مناطق چرب صورت استفاده کنید.
  3. شما می توانید برنامه مراقبت از پوست خود را به 2 دسته صبح و شب تقسیم بندی کنید. یک نوع را در برنامه مراقبت از صبح و نوع دیگر را در برنامه مراقبت از پوست شبانه خود قرار دهید. با این کار از ایجاد عوارضی چون خشکی و سوزش پیشگیری می کنید.

نکته پایانی

AHA ها و BHA ها مزایای مشابهی دارند. بنابراین با استفاده از هر کدام می توانید پوست خود را لایه برداری کنید. اگر هنوز مطمئن نیستید کدام یک را انتخاب کنید، با متخصص پوست خود صحبت کنید. آن ها می توانند به هر سوالی که در مورد تفاوت AHA با BHA دارید نیز پاسخ دهند. هم چنین، مواد یا محصولات خاص دیگری را نیز امتحان کنید.

منبع: www.healthline.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.