سلامت پوست, مراقبت از پوست

تفاوت های تبخال و جوش لب و نحوه تشخیص آن ها

تفاوت آنچنانی ندارد چه جوش باشد چه تبخال، وقتی صبح با یک برآمدگی قرمز بزرگ روی صورتتان از خواب بیدار می شوید، روزتان خراب می شود، درست است؟

این مقاله در مورد هر دوی این بیماری های پوستی که تقریباً همه افراد را در مقاطعی تحت تأثیر قرار می دهند، صحبت می کند. این بیماری ها معمولاً به دلیل عدم تعادل پیتا و کافا ایجاد می شوند، هر دوی این بیماری های پوستی ظاهری مشابه دارند، اما نیاز به درمان متفاوت دارند.

تبخال معمولاً پس از رویدادی که سیستم ایمنی ضعیف می شود، مانند عفونت، استرس، کمبود مواد مهم و غیره ظاهر می شود. از سوی دیگر، آکنه در بیشتر موارد به هورمون ها مرتبط است.

نحوه تشخیص تفاوت های جوش از تبخال

اگر چه تبخال و جوش دو بیماری پوستی کاملاً متفاوت اند، اما بسیار شبیه به هم هستند. شناسایی صحیح آن ها بسیار مهم است، زیرا درمان آن ها بسیار متفاوت است.

تبخال یک عفونت ویروسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس، HSV-1 یا HSV-2 ایجاد می شود. این یک ویروس بسیار شایع است و تقریباً 70 درصد افراد را تحت تأثیر قرار می دهد، اما اغلب هیچ علائمی از خود نشان نمی دهد. همچنین افراد در مراحل بزرگسالی و عمدتاً در سنین 14 تا 49 سالگی به تبخال مبتلا می شوند.

درمان تبخال معمولاً بین 2 تا 4 هفته طول کشیده و پس از آن تقریباً بهبود می یابند، البته گاهی اوقات تبخال یک اسکار سر سخت از خود بر جای می گذارد. در موارد نادر، تبخال می تواند به چشمان شما نیز سرایت کند و به قرنیه چشم آسیب برساند.

جوش واکنشی است که پوست شما در برابر آلودگی های روی سطح خود و بسته شدن منافذ پوست از خود نشان می دهد. منافذ پوست منافذی هستند که از طریق آن ها چربی و عرق اضافی بدن شما آزاد می شود. هنگامی که منافذ توسط کثیفی مسدود می شوند، یک لک قرمز و برجسته ممکن است به عنوان یک واکنش ظاهر شود که آکنه است.

افراد اغلب در مراحل اولیه زندگی از 11 تا 30 سالگی به جوش مبتلا می شوند. حتی اگر کسی در سال های نوجوانی جوش‌ نداشته باشد، باز هم می تواند در 30 سالگی به آن مبتلا شود.

تفاوت های کلی میان جوش و تبخال

تبخال معمولاً پس از رویدادی که سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، مانند عفونت، استرس، کمبود ها و غیره ظاهر می شود، اما جوش متفاوت بوده و در بیشتر موارد به هورمون ها مرتبط است. در ادامه این دو مورد را بیشتر بررسی می کنیم.

1. تبخال

تفاوت تبخال و جوش لب

تبخال ها به صورت دسته هایی از تاول ها ظاهر می شوند که به رنگ قرمز هستند و همچنین می توانند ترکیده و مایع ترشح کنند. آن ها در اطراف لب ها، سوراخ های بینی، چانه و گاهی در اطراف چشم ظاهر می شوند. همچنین ممکن است تبخال مستقیماً در بالای لب شما ظاهر شوند.

شما اغلب احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در تبخال خود تجربه خواهید کرد و همچنین ممکن است خارش را تجربه کنید. با گذشت زمان، تحریک ممکن است افزایش یافته و به درد ضربان دار تبدیل شود. تبخال مسری است و از طریق ظروف مشترک، نوشیدن از یک لیوان یا بطری یا از طریق صمیمیت جنسی از فردی به فرد دیگر سرایت می کند.

2. جوش

جوش دور لب

جوش ها ممکن است در تمام صورت شما ایجاد شوند، اما زمانی که در اطراف لب های شما ظاهر می شوند، بسیار شبیه به تبخال هستند. آن ها هرگز مستقیماً روی لب های شما ایجاد نمی شوند و فقط در اطراف لب ظاهر می شوند.

جوش ها اغلب مانند یک برآمدگی قرمز ظاهر می شوند نه یک تاول دردناک. با گذشت زمان، برجستگی جوش ممکن است باعث رشد یک جوش سر سفید شود. مسئله مهم دیگر این است که جوش ها مسری نیستند و به دیگران یا دیگر نقاط صورت شما منتقل نمی شوند.

تفاوت بین تبخال و جوش چگونه تشخیص داده می شود؟

در مورد تبخال، متخصص پوست شما احتمالاً با نگاه کردن به ناحیه آسیب دیده، تشخیص خواهد داد که آیا تبخال دارید یا خیر. او همچنین ممکن است کمی از مایع تبخال را برای آزمایش ویروسی خارج کرده و نمونه برداری کند.

در حالی که شما می توانید جوش های خفیف را خودتان تشخیص دهید، اما بهتر است برای معاینه فیزیکی کامل و تشخیص تفاوت آن از تبخال، با یک متخصص پوست مشورت کنید. پزشک شما ممکن است از شما اطلاعاتی در مورد جوش ها، مانند زمان رخ دادن آن و مدت زمانی که جوش روی پوست شماست، بخواهد.

چه چیزی باعث تبخال می شود؟

HSV-1 عامل اصلی تبخال است. این ویروس همچنین می تواند باعث تبخال تناسلی شود. ویروس HSV-2 نیز باعث تبخال دهان می شود. هنگامی که با ویروس های ذکر شده در بالا تماس پیدا می کنید، این ویروس ها برای همیشه در بدن شما باقی می مانند، اما شیوع بیماری مانند تبخال فقط یک یا دو بار اتفاق می افتد.

تغییرات هورمونی که زنان در طول قاعدگی متحمل می شوند نیز می تواند باعث ایجاد تبخال شود. همچنین تغییرات آب و هوا و گرمای شدید، استرس و خستگی مفرط نیز از دیگر عوامل محرک تبخال هستند.

چگونه از شر تبخال خلاص شویم؟

رفع تبخال

برای رهایی از شر تبخال می توان دو مسیر را انتخاب کرد، رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی صحیح که نقش بسیار زیادی در درمان تبخال دارند. با وجود تفاوت های زیاد بین تبخال ها و جوش ها، برخی از این موارد برای جلوگیری و درمان جوش نیز مؤثر اند.

  1. میوه ها و سبزیجاتی سرشار از آهن، مانند، اسفناج، برگ گشنیز، انگور و.. مصرف کنید.
  2. پوست و بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  3. از خوردن غذا ها و نوشیدنی های تند و تلخ مانند چای و قهوه خودداری کنید.
  4. از خوردن ترشی و میوه های ترش خودداری کنید.
  5. وعده های غذایی را حذف نکنید.
  6. ماست کمتری در وعده های غذایی خود بگنجانید تا سیستم ایمنی بدن خود را سالم نگه دارید.
  7. یک روز در میان غذا های سبک و ملایم شیرین میل کنید.
  8. از ضماد های گیاهی استفاده کنید.
  9. همچنین می توانید یک خمیر پودر چریش (نوعی گیاه دارویی بهاره) از مخلوط آن با گلاب را روی تبخال خود بمالید.
  10. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و دهان خود را با آب نمک بشویید.
  11. تبخال می تواند با یبوست ایجاد شود، بنابراین با گنجاندن مواد ملین در وعده های غذایی خود از وضعیت مزاج خود مراقبت کنید.
  12. هر از چند گاهی به آرامی یک تکه یخ را روی تبخال خود بمالید.
  13. همچنین می توانید از دارو های بدون نسخه طبق تجویز پزشک پوست خود برای درمان سریع استفاده کنید.
  14. اگر تبخال شما در حال خشک شدن است، بالم لب روی آن بمالید. مرطوب نگه داشتن آن از شکافتن دردناکش جلوگیری می کند. حتما از یک پد پنبه ای یا گوش پاک کن برای این کار استفاده کنید.

چگونه از تبخال جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از تبخال سه نکته مهم وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید.

  1. تبخال خود را با دستان خالی و کثیف لمس نکنید. تاول ها را نترکانید و اجازه دهید در زمان خودشان ترکیده شوند.
  2. حوله، تیغ، ظروف، کارد و چنگال، نی، بالم لب یا رژ لبتان را با کسی به اشتراک نگذارید، صرف نظر از این که تبخال داشته باشد یا خیر.
  3. قبل از دست زدن به لب ها، چشم ها یا اندام تناسلی دست های خود را بشویید.

چه چیزی باعث ایجاد جوش می شود؟

جوش اطراف لب و تبخال

عوامل ایجاد جوش و تبخال تفاوت های زیادی با یک دیگر دارند و همانطور که گفتیم جوش مسری نیست پس قطعا عواملی مانند ویروس های خاص در ایجاد آن تاثیر آنچنانی ندارند. اما عوامل ایجاد جوش، لیست مختصری می شوند که در ادامه آن را با هم بررسی می کنیم.

  • تغییرات هورمونی در دوران بلوغ می تواند پوست شما را بیش از حد چرب کند و باعث ایجاد جوش شود.
  • عفونت های باکتریایی به دلیل مسدود شدن منافذ می توانند باعث ایجاد جوش شوند.
  • زنان در دوران بارداری ممکن است دچار جوش شوند.
  • زنانی که از سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می برند، می توانند در تمام طول زندگی خود به این بیماری مبتلا شوند.
  • جوش ها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی از برخی از قرص های ضد بارداری و استروئید ها ظاهر شوند.
  • استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی شیمیایی روی صورت نیز از دلایل ایجاد جوش است.

چگونه جوش ها را از بین ببریم؟

روش های درمان جوش زیاد است و شما باید با توجه به نوع پوست و نوع جوش خود دست به اقدامات متفاوتی بزنید. در مورد رفع تبخال اغلب روش های مشابهی وجود دارد اما این در مورد جوش ها به دلیل تفاوت در نوع جوش و نوع پوست روش های متنوع تری دارید. برای رفع جوش ها ما قبلا روش های متفاوتی را به شما ارائه کرده ایم که می توانید، در مورد آن ها در دیگر پست های ما مطالب مفیدی را بخوانید.

چگونه می توانید از ایجاد جوش جلوگیری کنید؟

  • جوش های خود را بیرون نیاورید یا فشار ندهید، زیرا می تواند منجر به زخم های دائمی و جوش های بیشتر شود.
  • کمپرس سرد یا تکه های یخ را مخصوصاً در تابستان هر از گاهی روی صورت خود بمالید.
  • در صورت نیاز از دارو های بدون نسخه توسط متخصص پوست استفاده کنید.
  • از خوردن غذا های تند و چرب خودداری کنید.
  • همیشه بعد از آمدن به خانه صورت خود را بشویید.
  • برای شستن صورت از آب سرد استفاده کنید.
  • اگر پوست چرب دارید، از مرطوب کننده های سنگین و مبتنی بر روغن استفاده نکنید.

در نهایت

هم تبخال و هم جوش ها نیاز به مراجعه به متخصص پوست دارند که در درجه اول برای تشخیص صحیح و در مرحله دوم برای درمان مناسب باید به متخصص مراجعه کنید.

همچنین اگر تبخال شما در عرض 2 هفته خوب نشد، حتما آن را به طور مکرر بررسی کنید، زیرا اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، می تواند شدید شده و بر چشمان شما تأثیر بگذارد. واکنش جوش ها با تبخال ها تفاوت داشته و آن قدر ها هم شدید نیست، اما اگر به درستی و به موقع درمان نشوند، می توانند یک اثر سر سخت از خود به جای بگذارند.

منبع:

vedix.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.