سلامت پوست, مراقبت از پوست

روغن هسته انگور و اثرات شگفت انگیز آن بر پوست و مو

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور از فشرده شدن دانه های انگور به دست می آید و دارای خواص زیر است:

  • ضد-التهاب
  • ضد میکروب
  • حاوی آنتی اکسیدان

این خواص همراه با زنجیره اسید های چرب امگا و ویتامین E موجود در روغن هسته انگور است، این محصول را برای درمان موضعی پوست بسیار محبوب کرده است.

مزایا روغن هسته انگور برای پوست

درمان آکنه و جلوگیری از گسترش آن

به دلیل داشتن خواص ضد باکتری این روغن، بعضی افراد از روغن هسته انگور برای درمان و جلوگیری از گسترش آکنه از آن استفاده می کنند.

هرچند که محققان هنوز از مکانیزم دقیق آن اطلاعی ندارند اما ممکن است از طریق حمله به باکتری های موجود در منافذ پوست، بتواند جلوی جوش زدن بیشتر را بگیرد، روغن هسته انگور باعث پاکسازی پوست نیز می شود.

روغن هسته انگور باعث نرم شدن و بیشتر شدن حالت ارتجاعی پوست می شود

این روغن همراه با دیگر مواد طبیعی آزمایش شده است، این آزمایش نشان داد که می تواند به خوبی بر روی لطافت و انعطاف پوست اثر بگذارد، همچنین مواد گیاهی افزوده شده به بیشتر شدن خاصیت آن کمک کردند که باعث:

  • حفظ رطوبت پوست
  • نرمی و لطافت
  • افزایش قابلیت ارتجاعی پوست شد

روغن هسته انگور به ویتامین E و ویتامین C موجود در پوست کمک می کند تا تاثیر بیشتری داشته باشند و از پوست بیشتر محافظت کنند.

روغن هسته انگور

باعث یکدست شدن رنگ پوست می شود

روغن هسته انگور حاوی مواد آنتی اکسیدانی قوی است که پروانتوسیانیدین نامیده می شوند. اگر به طور مرتب از این روغن استفاده کنید آنتی اکسیدان موجود در آن باعث یکدست شدن رنگ پوست می شود.

همچنین مصرف خوراکی آن نشان داده است که باعث بهبود ملاسما (اختلال در رنگدانه های پوست و ایجاد لک های تیره) می شود.

از پوست در برابر آسیب های اشعه نور خورشید محافظت می کند

آنتی اکسیدان قوی موجود در روغن هسته انگور مزایای دیگری هم دارد. بر طبق تحقیقی باعث حفاظت از پوست در برابر اشعات UV خورشید می شود.

چگونه استفاده کنیم؟

استفاده از روغن هسته انگور بسیار ساده است. می توانید روغن خالص آن را خریداری کنید و به عنوان سرم بر روی صورت خود قبل از خواب بزنید. اضافه کردن این روغن به مرطوب کننده یا لوسیون مورد استفاده تان، کمک می کند تا رطوبت جذب پوست تان شود.

حتی می توانید مقداری روغن را بر روی کف دست خود بریزید و بین دو دست تان بمالید تا گرم شود سپس به عنوان یک ماسک مرطوب کننده طبیعی برای پوست استفاده کنید.

ترکیب کردن روغن هسته انگور با روغن های ضروری، مانند اسطوخودوس یا کندر، باعث لطافت بیشتر پوست شما می شود. یک قطره کندر و اسطوخودوس را همراه با 2 قاشق روغن هسته انگور ترکیب کنید و به عنوان ماسک به مدت 10 دقیقه بر روی صورت خود بزنید.

آیا عوارض جانبی و یا خطری دارد؟

در صورت داشتن آلرژی ممکن است عوارض جانبی ای را تجربه کنید اما به طور کلی عوارض خیلی کمی دارد و در موارد نادری ممکن است مشاهده کنید.

برای احتیاط قبل از مصرف مقدار خیلی کمی از روغن را بر روی پوست دست خود بزنید، اگر بعد از 24 ساعت علائم خاصی را مشاهده نکردید آن موقع روغن را بر روی صورت خود بزنید.

از این روغن در آشپزی نیز می توان استفاده کرد.

البته این روغن می تواند برای مصرف بعضی از افراد مناسب نباشد، هرچند که منبع این خبر خیلی موثق نیست:

  • افرادی با مشکل فشار خون
  • آن هایی که می خواهند عمل جراحی کنند
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپرین استفاده می کنند.

مزایا روغن هسته انگور برای مو

روغن هسته انگور برای انواع مو ها از جمله صاف، مجعد، موج دار، کوتاه یا بلند مناسب است.

فواید روغن هسته انگور برای مو

1. خشکی پوست سر و شوره سر را کنترل می کند: عوامل زیادی مانند قرار گرفتن مو های شما در معرض دمای بالا، اشعه ماوراء بنفش، آب و هوای خشک، استفاده از محصولات و رنگ های شیمیایی و غیره می تواند منجر به خشکی و خارش پوست سر شود. در نهایت، این خارش ها و خشکی پوست سر به پوسته پوسته شدن پوست سر و شوره سر تبدیل می شود. روغن هسته انگور می تواند بهترین انتخاب برای درمان خشکی پوست سر و شوره سر باشد. ویتامین E موجود در روغن هسته انگور پوست سر شما را مرطوب می کند و همچنین از کم آبی (خشکی) در بافت پوست سر جلوگیری می کند.

2. با وز شدن و آسیب دیدگی مو مبارزه می کند: روغن هسته انگور می تواند شما را از شر مو های وز و آسیب دیده نجات دهد. این روغن حاوی اسید لینولئیک است و به عنوان یک عامل کنترل کننده آسیب برای مو ها عمل می کند. روغن هسته انگور به عنوان یک لایه محافظ برای مو عمل می کند. اثرات اصطکاک را کاهش می دهد و کوتیکول ها را به خوبی آب بندی می کند.

3. درخشندگی را بهبود می بخشد: روغن هسته انگور بهترین عملکرد را دارد تا درخشندگی طبیعی موهای شما را بدون ایجاد انباشته شدن محصول ایجاد کند. تراکم سبک تری دارد و می توان آن را روی هر نوع مویی بدون ایجاد چربی استفاده کرد.

4. بافت نرم تر و ابریشمی می دهد: اسید چرب موجود در روغن هسته انگور شکاف های بین کوتیکول های مو را پر می کند و تخلخل مو ها را به حداقل می رساند. این موضوع به نوبه خود مو ها را بسیار نرم تر می کند و بافتی صاف و ابریشمی به آن می بخشد.

5. باعث رشد مو می شود: روغن هسته انگور حاوی تمام مواد مغذی و فلاونوئیدها است که برای شادابی و تحریک رشد مو در فولیکول ها ضروری هستند. همچنین، ماساژ پوست سر با روغن هسته انگور، گردش خون را در پوست سر تقویت می کند، بنابراین رشد مو را قوی تر می کند.

6. با رادیکال های آزاد مبارزه می کند: روغن هسته انگور سرشار از کاروتنوئید ها و پروآنتوسیانیدین های الیگومری است که دارای خواص ضد تکثیر و آنتی اکسیدانی هستند. آن ها به مبارزه با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد در پوست سر و مو کمک می کنند و در عین حال سلول های مو های جدید و سالم را تقویت می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در روغن هسته انگور به جلوگیری از سفیدی زود رس مو ها کمک می کند.

7. ریزش مو را کاهش می دهد: روغن هسته انگور حاوی مهار کننده های هورمون DHT است که به جلوگیری از انسداد فولیکول های مو کمک می کند. بنابراین، به کنترل ریزش موی DHT (آلوپسی) کمک می کند و فولیکول های مو را تقویت می کند.

8. در برابر آسیب UV محافظت می کند: ترکیبات فنلی موجود در روغن هسته انگور به محافظت از موهای شما در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که پوست سر شما را آرام می کند.

چگونه از روغن هسته انگور روی مو استفاده کنیم؟

1. به عنوان یک مرطوب کننده: مقدار کمی روغن هسته انگور را بردارید و روی مو های مرطوب خود بمالید. مو های خود را شانه کنید تا روغن به طور یکنواخت از ریشه تا سر مو پخش شود. اگر مو های خشک یا شکننده دارید این کار را هفته ای دو یا سه بار انجام دهید.

2. به عنوان درمان: مقدار کافی روغن هسته انگور را به پوست سر و مو های مرطوب خود بمالید. مو های خود را به آرامی شانه کنید و سپس پوست سر خود را برای چند دقیقه ماساژ دهید. بعد از نیم ساعت مو های خود را با شامپوی ملایم بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

3. به عنوان اسپری De-Frizz: یک یا دو قاشق روغن هسته انگور را به یک فنجان آب مقطر اضافه کنید. چند قطره روغن اسطوخودوس را به محلول اضافه کنید و آن را در یک بطری اسپری بریزید. خوب تکان دهید و هر روز صبح یک بار آن را روی مو های خود اسپری کنید.

4. ماسک مو DIY: یک قاشق روغن هسته انگور را به یک پوره موز رسیده اضافه کنید. مواد را به خوبی با هم مخلوط کرده و روی پوست سر و مو های خود بمالید. بعد از 30-40 دقیقه مو ها را با آب ولرم و شامپوی ملایم آبکشی کنید. هفته ای یک بار این کار را انجام دهید.

5. به عنوان سرم پوست سر: چند قطره روغن هسته انگور را با استفاده از قطره چکان به پوست سر خود بمالید. به مدت 2 تا 5 دقیقه پوست سر خود را به آرامی ماساژ دهید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد پوست سر خود را بشویید. برای بهترین نتیجه این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

6. با حالت دهنده مخلوط کنید: چند قطره روغن هسته انگور را به نرم کننده مو اضافه کنید و پس از هر بار که مو های خود را می شویید از آن استفاده کنید. این کار مو ها را برای مدت طولانی تری هیدراته نگه می دارد.

7. با روغن های دیگر مخلوط کنید: روغن هسته انگور را با روغن بادام یا روغن زیتون به مقدار مساوی مخلوط کنید. شما می توانید از این روغن های ترکیبی برای ماساژ مو استفاده کنید تا مو ها را حالت دهید و مو را عمیقا تغذیه کنید.

نکته مهم: روغن هسته انگور را در یک ظرف شیشه ای تیره و محکم در بسته نگهداری کنید تا خواص آن را از بین نرود.

سوالات متداول در مورد روغن هسته انگور روی مو

آیا روغن هسته انگور برای همه بی خطر است؟

زمانی که روغن هسته انگور به صورت موضعی استفاده شود، برای هر نوع پوست و مو ایمن است. با این حال، اگر به انگور حساسیت دارید، از روغن هسته انگور برای مو های خود استفاده نکنید.

زمان اثر گذاری این روغن چقدر است؟

معمولاً حدود 4 تا 6 هفته طول می کشد تا این روغن به طور قابل توجهی رشد مو را تقویت کند. با این حال، بسته به وضعیت مو ها ممکن است بیشتر طول بکشد.

سخن آخر

این روغن بسیار ساده و بسیار کم خطر است و برای درمان های پوستی بسیار مناسب است. مخلوط کردن آن با روغن های ضروری یا استفاده مداوم آن بر روی صورت به عنوان مرطوب کننده شبانه به شما بهترین نتیجه را نشان خواهد داد.

هر چند که باید گفت هنوز نیاز است تا تحقیقات کامل تری بر روی این روغن صورت گیرد تا اطلاعات کاملی نسبت به مزایای آن درمورد پوست دست پیدا کنیم. هر چند بررسی های موجود هم نشان دهنده وجود مواد بسیار قوی و تاثیرگذار برای پوست در این روغن هستند که باعث بهتر شدن ظاهر شما و کم کردن علائم پیری پوست می شود.

احتیاط: پیش از مصرف حتما با یک متخصص مشورت کنید.

منبع: vedix.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.