پزشکی, سلامت پوست, مراقبت از پوست

8 راهکار موثر برای رفع مشکل تعریق زیاد در فصل تابستان‎

مشکل تعریق در تابستان

تعریق بخشی کاملاً طبیعی از زندگی روزمره است. زیرا، راهی برای تنظیم دمای بدن است. اما در موقعیت های اجتماعی خاص ممکن است، پس از تعریق زیاد احساس کنید که پیراهن شما خیس عرق شده و لکه هایی روی لباستان ایجاد شده است که این خجالت آور است، به ویژه اگر عرق لکه هایی مرطوب یا قابل توجهی ایجاد کند. اما نگران نباشید، شما می توانید با رعایت چند راهکار مشکل تعریق در تابستان را کاهش دهید.

در اینجا به بررسی نحوه خنک ماندن و جلوگیری از تعریق زیاد در تابستان می پردازیم. بنابراین، اگر می خواهید تابستان امسالتان دل انگیز باشد، نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید.

هدف تعریق چیست؟

شاهیناز سلیمان: پزشک خانوادگی، صاحب مرکز تمرین خانواده سلیمان در تورنس، کالیفرنیا و صاحب آبگرم Shantique Med، توضیح می دهد که “بدن دارای دو تا چهار میلیون غده عرق در زیر بغل، پا، کف دست، کشاله ران و پیشانی است. وقتی که عرق می کنید و تبخیر می شود، گرما را با خود می برد.”

به گفته دکتر گینزبرگ، تعریق در واقع یک هدف را به همراه دارد. تعریق به بدن کمک می کند تا بدن آبرسانی شده و تعادل مایعات و الکترولیت ها حفظ شوند.

دکتر برایان گینزبرگ: متخصص پوست در Chelsea Skin & Laser، توضیح می دهد: “دلیل اصلی تعریق ما تنظیم مجدد دما، کنترل دمای بدن است.”

هم چنین، استادیار بالینی پوست در بیمارستان Mount Sinai در شهر نیویورک می گوید: “وقتی بیش از حد گرم می شویم، تعریق به خنک شدن بدن کمک می کند.”

در ادامه به معرفی راهکارهای رفع مشکل تعریق در تابستان می پردازیم.

8 راهکار موثر برای رفع مشکل تعریق در تابستان‎

در این بخش، به معرفی و بررسی 8 راهکار موثر برای رفع مشکل تعریق زیاد در تابستان‎ می پردازیم:

1- برای رفع مشکل تعریق در تابستان شب ها ضد تعریق بزنید

دکتر گینزبرگ: متخصص پوست، توضیح می دهد: “ضد تعریق ها برای کاهش عرق کار می کنند و دئودورانت ها به تنهایی فقط عطر هستند”.

دئودورانت و ضد تعریق به طور جداگانه، از لحاظ کارایی با هم متفاوت هستند. اما ممکن است در برخی ضد تعریق ها از دئودورانت ها نیز استفاده شده باشد. بنابراین، افراد دارای پوستی حساس، از مصرف ضد تعریق های معطر به دلیل نازکی پوست زیر بغل خودداری کنند.

  • استفاده از ضد تعریق ها: ضد تعریق ها با مسدود کردن مجاری عرق، باعث می شوند تا عرق نتواند به سطح پوست برسد (در حالی که غدد تولید عرق همچنان کار می کنند).
  • دئودورانت ها از تعریق جلوگیری نمی کنند. بلکه، بوی تولید شده توسط باکتری ها هنگام تعریق را می پوشانند.

نحوه مصرف:

  • برای داشتن بهترین نتیجه از ضد تعریق، ابتدا اطمینان حاصل کنید که زیر بغل شما تمیز و خشک است.
  • سپس، آن را شب ها قبل از خواب استفاده کنید.
  • این به این دلیل است که مواد لازم برای ایجاد انسداد روی مجرای عرق به زمان نیاز دارند و بیشتر افراد شب ها کمتر عرق می کنند یا اصلاً عرق نمی کنند.

ممکن است بلافاصله کار نکند. اما چند شب به این روال خود پایبند باشید. تا به نتایج دلخواه برسید.

استفاده از ضد تعریق ها برای رفع مشکل تعریق در تابستان

مشاهده انواع ضد تعریق ها و دئودورانت ها

نکته: کسانی که پوست حساس دارند، توصیه می شود به طور کلی بهتر است از استفاده از محصولات غنی از عطر و خوشبو کننده خودداری کنند. زیرا رایحه های حاوی الکل معمولاً مقصر اصلی واکنش های تحریک کننده خارش از مواد معطر هستند.

2- از پارچه های قابل تنفس استفاده کنید

  1. جهت رفع مشکل تعریق در تابستان به دنبال پارچه هایی باشید که جریان هوا را تقویت می کنند. مانند: پنبه، نخ یا مخلوطی از هر دو باشد. بنابراین، از پارچه هایی مانند: پلاستیک، پلی استر یا جین خودداری کنید.
  2. هم چنین، انتخاب رنگ در کاهش و افزایش گرما موثر است. پوشیدن رنگ سفید می تواند باعث خنک شدن شما و کاهش تعریق شود. زیرا، رنگ های روشن نیز به جای جذب خورشید به انعکاس خورشید کمک می کنند.
  3. می توانید لباس هایتان را لایه لایه بپوشید، تا عرق روی لایه بیرونی دیده نشود.
  4. اگر به هر دلیلی مانند: موقعیت شغلی امکان انتخاب لباس رنگ روشن ندارید، می توانید از رنگ های تیره یا الگوهای منحرف کننده که عرق را پنهان می کنند، استفاده کنید.

دکتر Dhingra می گوید: “اگر موقعیت اجتماعی، به شما این امکان را بدهد که لباس های بدون آستین مانند: تی شرت بپوشید، قطعاً تی شرت بپوشید و یا هر نوع لباس ها آستین کوتاه بپوشید. این بدن شما را بسیار خنک تر از لباس های آستین دار نگه می دارد.”
هم چنین، وقتی پاها خنک باشند، می توانند دمای بدن را به طور موثر کاهش دهند. بنابراین، از استفاده از جوراب های ضخیم و کفش های بزرگ در ماه های گرم خودداری کنید.”

3- از مصرف برخی غذاها خودداری کنید

اگر در موقعیت اجتماعی خاصی قرار دارید و ترجیح می دهید، عرق نکنید، باید از چند انتخاب غذایی جلوگیری کنید. زیرا بدن نسبت به برخی مواد غذایی به خصوص غذاهای پرادویه (تند و تیز ) واکنش نشان می دهد. برای رفع مشکل تعریق در تابستان موارد زیر را رعایت کنید:

  • قطعاً از غذاهای پرادویه پرهیز کنید.
  • مصرف الکل و کافئین نیز توصیه نمی شود. زیرا، غدد فوق کلیه را تحریک می کند و باعث عرق کردن کف دست، پا و زیر بغل می شود.
  • گرچه ممکن است یک لیوان نوشیدنی حاوی کافئین برای یک روز گرم تابستان مناسب به نظر برسد. اما بهترین گزینه برای افراد مستعد تعریق نیست.
خودداری از مصرف غذاهای تند جهت رفع مشکل تعریق در تابستان

متخصص پوست دکتر Dhingra توضیح می دهد: “الکل و کافئین تولید آدرنالین را تحریک می کنند که به سرعت تولید عرق شما را تقویت می کند. این قطعاً برای کسانی که مبتلا به هیپرهیدروز هستند، تشخیص داده می شود.”

انتخاب شیوه های پزشکی برای درمان تعریق پوست

اگر احساس می کنید بیش از حد عرق می کنید، ممکن است بخواهید برای درمان تعریق پوست خود با پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا بیماری به نام هایپرهیدروز دارید یا خیر. اگر به پزشک مراجعه کنید، چندین گزینه درمانی در دسترس شما است. از جمله:

4. مصرف ضد تعریق نسخه ای:

پزشک می تواند یک ضد تعریق با نسخه بسیار بالا برای شما تجویز کند که خرید آن به راحتی و بدون نسخه امکان پذیر نیست. استفاده از ضد تعریق های بدون نسخه این کار را موثرتر انجام می دهند. بنابراین، اگر استفاده از آن موثر قرار نگیرد، کرم های نسخه ای نیز موجود هستند.

5. مصرف داروهای تجویزی:

برخی از داروهای تجویز شده توسط پزشک (مانند: استفاده از دستمال مرطوب موضعی، مواد موضعی تجویز شده و قرص برای کمک به کاهش عرق)، مواد شیمیایی را که باعث می شود اعصاب خاص بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند را مسدود می کنند. در نتیجه این باعث می شود تا به کاهش تعریق کمک کنند.

اما، مصرف آن ها ممکن است موجب بروز برخی عوارض جانبی شوند. از جمله: مشکلات مثانه، خشکی دهان و تاری دید. بنابراین، در مورد این که مزایای آن بیشتر از خطرات است یا نه با پزشک مشورت کنید.

دکتر گینزبرگ می گوید: ” داروهای خوراکی (گلیکوپیرولات و اکسی بوتینین) برای کاهش تعریق می توانند تجویز شوند. اگرچه این روش های درمانی معمولاً موثر هستند. اما ممکن است با عوارض جانبی، از جمله: خشکی دهان، خشکی چشم و سردرد همراه باشد.

6. مصرف داروهای ضد افسردگی:

اضطراب می تواند منجر به تعریق بیش از حد شود. اگر پزشک تشخیص دهد که این مسئله به مشکل شما کمک می کند، ممکن است داروهای ضد افسردگی برای شما تجویز کند. بنابراین، از مصرف خودسرانه داروهای ضد افسردگی خودداری کنید.

مصرف قرص جهت کاهش استرس

بیشتر بدانید: افسردگی چیست؟ چگونه می توان آن را درمان کرد؟!

7. استفاده از تزریق بوتاکس

فکر می کنید بوتاکس فقط برای چین و چروک است؟ باید در پاسخ بگویم که از بوتاکس تنها برای رفع چین و چروک استفاده نمی شود. بلکه داروی مشهور تزریق بوتاکس (سم بوتولونیوم) به طور رسمی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان هایپرهیدروز تایید شده است.

درمان تعریق با تزریق بوتاکس، به طور موقت اعصابی را که باعث تعریق می شوند، مسدود می کند (با تزریق بوتاکس می توانید مشکل تعریق در تابستان را تا حدودی کاهش دهید). زیرا، تزریق ها 6 تا 12 ماه طول می کشد و پس از آن، درمان نیاز به تکرار دارد.

این تزریق ها ممکن است درد جزئی ایجاد کند و برخی از افراد به طور موقت در ناحیه ای که تحت درمان قرار داده اند، ضعف عضلانی را تجربه می کنند.

نکته: اطمینان حاصل کنید که بوتاکس دریافت می کنید و نه داروی تزریقی جایگزین مانند: Dysport یا Xeomin – طبق گفته FDA، هیچ یک از آن ها با اطمینان برای درمان هیپرهیدروز ایجاد نشده است.

درمان تعریق با تزریق بوتاکس

8. جراحی

در موارد شدید، برخی از گزینه های جراحی پیش روی شماست. این موارد شامل مایکروویو درمانی، برداشتن غده عرق و جراحی اعصاب است. جراحی فقط زمانی باید مورد توجه قرار گیرد که پزشک تشخیص دهد شما یک بیماری جدی دارید و باعث می شود به مقدار غیر معمولی عرق کنید.

انتخاب سایر راه های خنک ماندن

تعریق به دلیل گرما اتفاق می افتد و راهی است که بدن شما را خنک می کند. بنابراین، اگر شما با رعایت برخی نکات بتوانید دمای بدن خود را متعادل بسازید، تعریق کاهش می یابد. از جمله راه های خنک ماندن:

  • یکی از ساده ترین راه ها برای رفع مشکل تعریق در تابستان، قرار دادن یک کاسه یخ در مقابل پنکه می باشد. این کار می تواند برای گردش هوای سرد در فضای اتاق موثر باشد.
  • ایده خوب دیگر این است که پرده های خود را در طول روز کشیده نگه دارید تا جلوی تابش بیش از حد خورشید در اتاق ها را بگیرد. اگر بیرون از منزل هستید، سعی کنید در سایه بمانید.
  • خوردن منظم وعده های غذایی کوچکتر می تواند به خنک نگه داشتن شما کمک کند. زیرا برای تجزیه غذا حرارت متابولیکی مورد نیاز است.
  • هیدراته ماندن باعث پایین آمدن درجه حرارت بدن نیز می شود.
  • هم چنین می توانید مرطوب کننده های خود را هنگام استفاده از آن ها در یخچال نگه دارید تا اثر خنک کنندگی داشته باشد.

منبع: sweathelp.org

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.