سلامت پوست, مراقبت از پوست

آنچه قبل از انتخاب ضد آفتاب کودکان باید بدانید

ضد آفتاب کودکان

کرم ضدآفتاب چیست؟

کرم ضدآفتاب یکی از محصولات اساسی در مراقبت از پوست در برابر تابش‌های مضر اشعه ماوراء بنفش (UV) آفتاب است. این محصولات دارای اهمیت بسیاری در حفظ سلامت و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آفتاب هستند.

کرم ضدآفتاب عمدتاً دارای عوامل محافظتی مانند SPF (ضریب حفاظت از نور خورشید) است که مقداری از اشعه UV را جذب می‌کند و از ورود آنها به پوست جلوگیری می‌کند. استفاده منظم از کرم ضدآفتاب می‌تواند از سوختگی، چروک‌های زودرس پوست، افزایش ریسک سرطان پوست، و آسیب به کلاژن و الاستین پوست جلوگیری کند.

بهترین کرم ضدآفتاب باید با توجه به نوع پوست و فعالیت‌های فیزیکی شما انتخاب شود. از کرم‌های ضدآفتاب ضدآب برای فعالیت‌های آبی و کرم‌های با ترکیبات مرطوب‌کننده برای پوست خشک می‌توانید استفاده کنید.

در کل، کرم ضدآفتاب اساسی برای حفظ جوانی و سلامت پوست است و استفاده منظم از آن به عنوان یک قدم اساسی در مراقبت از پوست توصیه می‌شود.

چرا باید از کرم ضد آفتاب برای کودکان استفاده کرد؟

اغلب کودکان در فصول گرم سال بیشتر از خانه خارج می‌شوند تا زیر تابش مطبوع خورشید، از تفریحات تابستانه لذت ببرند. اما این تفریحات تا زمانی بی‌خطر محسوب می‌شوند که پوست فرزند شما با کرم ضد آفتاب کودکان در برابر پرتوهای خورشید، محافظت شود. حفاظت از پوست حساس کودکان در برابر تابش‌های مضر اشعه ماوراء بنفش (UV) آفتاب بسیار حیاتی است.

چرا استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان ضرورت دارد

محافظت از پوست کودکمان در برابر اشعه های مضر آفتاب یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام دهیم. خطر ابتلا به سرطان پوست از همان دوران کودکی امکان پذیر است. بر اساس مطالعات دانشگاه براون، حداقل پنج آفتاب سوختگی که منجر به تاول شده باشد قبل از 20 سالگی، خطر ملانوما را تا 80 درصد افزایش می دهد.

به گفته پزشکان حتی کودکان با پوست تیره نیز دچار آفتاب سوختگی می شوند و هنگام بزرگ شدن در معرض سرطان پوست هستند. بنابراین همه افراد در هر سن، جنس و نژادی باید از پوست خود در برابر آسیب های احتمالی نور آفتاب محافظت نمایند

  1. پوست حساس کودکان: پوست کودکان بسیار حساس و ضعیف است و اغلب نیاز به مراقبت و حفاظت ویژه دارد. تابش‌های UV می‌توانند به پوست آسیب برسانند و در طولانی مدت باعث عوارض جدی مانند سوختگی، چروک‌های زودرس، و افزایش ریسک سرطان پوست شوند.
  2. جلوگیری از سوختگی: کرم ضدآفتاب با SPF مناسب می‌تواند از سوختگی پوست کودک جلوگیری کند. سوختگی پوست کودکان نه تنها دردناک است بلکه می‌تواند به پوست عارضه بگذارد.
  3. جلوگیری از آسیب‌های آفتاب: تابش UV می‌تواند باعث آسیب به کلاژن و الاستین پوست شود که به تشکیل چین و چروک‌های زودرس منجر می‌شود. استفاده از کرم ضدآفتاب به کودکان می‌تواند در حفظ جوانی پوست کمک کند.
  4. پیشگیری از سرطان پوست: تعریض پوست کودکان به تابش UV در دوران کودکی می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پوست در آینده را افزایش دهد. استفاده منظم از کرم ضدآفتاب می‌تواند این ریسک را کاهش دهد.
ضد آفتاب کودکان

بهترین کرم ضد آفتاب برای کودکان چیست؟

در فرمولاسیون کرم‌های ضد آفتاب مواد گوناگونی برای مسدود یا منعکس‌کردن پرتوهای خورشیدی وجود دارد. برای بهره‌بردن از اثرات محافظتی ضد آفتاب، توصیه می‌شود هر قسمتی از بدن کودک‌تان را که در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرد حداقل 15 تا 20 دقیقه قبل از بیرون‌رفتن، با ضد آفتاب کودکان بپوشانید.

SPF یا فاکتور حفاظتی در برابر خورشید، نشانگر اثربخشی ضدآفتاب در پیشگیری از آفتاب سوختگی است. برای اینکه متوجه شوید ضدآفتاب تا چند ساعت از پوست کودکتان در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کند، باید عدد SPF را در مدت زمانی که طول می‌کشد پوست کودکتان قرمز شود (در حالی که با ضدآفتاب پوشیده نشده است)، ضرب کنید.

به طور مثال، می‌توان از پوست کودکی که در 10 دقیقه قرمز می‌شود، با ضدآفتاب SPF 15 (که پرتوهای UVB را تا 93 درصد مهار می‌کند) برای تقریباً 150 دقیقه یا دو ساعت و نیم در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت کرد. با این حال در زندگی واقعی دستیابی به این سطح از محافظت دشوار است. عواملی مانند نوع پوست، شدت پرتو فرابنفش، شنا و خشک کردن بدن و مقدار ضدآفتابی که استفاده می‌کنید، می‌توانند بر میزان محافظت ضدآفتاب تأثیر بگذارند.

انجمن متخصصان اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند از ضدآفتاب دارای SPF حداقل 30، برای کودکان استفاده کنید. هرچه محصولی SPF بالاتری داشته ‌باشد (تا حد مشخصی)، محافظت بیشتری هم دارد. SPF 30 تا 97 درصد و SPF 50 تا 98 درصد از پرتوهای UVB را مهار می‌کند. در حقیقت به SPF بالاتر نیز نیازی نیست، زیرا حتی SPF100 هم نمی‌تواند کل پرتوهای فرابنفش را مسدود کند و نهایتاً 99 درصد آن‌ها را مهار می‌کند.

کرم ضد آفتاب برای کودکان

کودکان از چه سنی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

پوست کودک شما حساس است و به راحتی می تواند مواد شیمیایی را به خود جذب می کند، بنابراین از ضد آفتاب قبل از 6 ماهگی کودک استفاده نکنید. در ماه های ابتدایی به دنیا آمدن کودک به هیچ عنوان کودک را در معرض نور آفتاب به خصوص از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر قرار ندهید و قبل و بعد از این ساعات نیز حتما با استفاده از لباس، گردن و گوش او را بپوشانید و همینطور از سایبان کالسکه برای بیرون بردن کودک استفاده کنید.

جمع بندی

اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان اگر بیشتر از بزرگسالان نباشد، کمتر نیز نخواهد بود. کودکان پوست حساس و نازکی دارند و با قرار گرفتن در نور خورشید بیشتر آسیب می بینند. از طرفی آفتاب سوختگی در کودک می تواند زمینه ساز سرطان پوست در بزرگسالی او باشد. با این تفسیر بچه ها نیز برای اینکه از تاثیرات مخرب نور خورشید در امان بمانند باید قبل ترک منزل از بهترین کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان استفاده کنند. البته کودکان زیر شش ماه از این قضیه مستثنی هستند. از دیگر فواید استفاده از ضد آفتاب کودکان می توان به پیشگیری از مواردی چون ایجاد لک در صورت، چین و چروک، آفتاب سوختگی و التهاب پوست اشاره کرد. اما در بعضی از موارد ممکن است پوست کودک با علائمی نظیر تحریک، قرمزی، التهاب و خارش همراه باشد که از این رو پیشنهاد میکنیم حتما از برندهای خوب و باکیفیت برای دلبندانتان استفاده کنید. با اینکه استفاده از ضدآفتاب بزرگسالان برای کودکان به دلیل ترکیبات شیمیایی که دارند، پیشنهاد نمی شود اما بزرگسالان مخصوصاً کسانی که پوست حساسی دارند می توانند از آفتاب کودکان استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.