سلامت مو, مراقبت از مو

انواع روش کاشت مو، مزایا و معایب؛ بهترین روش کاشت مو کدام است؟

روش کاشت مو

برای انتخاب مناسب ترین روش های کاشت مو، بهتر است به یک پزشک متخصص پیوند مو مراجعه کرده و یک جلسه مشاوره داشته باشید. میزان گسترش طاسی و یا سن متقاضی می تواند در انتخاب روش مورد نظر موثر باشد. اما به طور کلی، بهترین نتیجه بستگی به مهارت و دانش پزشک جراح دارد و می توان گفت اولویت با انتخاب تیم پزشکی مناسب است.

کاشت مو چیست؟

روش کاشت مو نخستین بار توسط یک پزشک ژاپنی و در سال 1939 مطرح و بعدها در 1959 توسط یک پزشک آلمانی به مرحله اجرا در آمد. در دنیای امروز و با توجه به پیشرفت تکنولوژی علم پزشکی تنها یک راه ترمیم و درمان برای موهای از دست رفته وجود دارد آن هم کاشت مو است. این پیوند با کمک پیوند موی طبیعی و در بخش های مختلفی مانند ابرو، سر، ریش و حتی سیبیل انجام می گیرد.

امروزه با استفاده ازعلم روز از دسته های کوچک تر مو به نام میگرو گرافت، پیوند مو صورت می پذیرد. این روند باعث طبیعی جلوه کردن ظاهر موی فرد می شود.

ضرورت کاشت موی طبیعی

به طور کلی افراد بالغ روزانه حدود 100 تار مو از دست می دهند که این یک روند طبیعی می باشد و در ازای موهای از دست رفته موهای جدید رشد کرده و جایگزین آن ها می شوند. این روند باعث تعادل شده و حجم موهای فرد در مجموع ثابت می ماند.

اما گاهی عواملی مانند ژنتیک، استرس، کمبود برخی از ویتامین ها و یا کاهش شدید بعضی از مواد مغذی بدن، باعث می شود این تعادل ایجاد شده بهم بخورد و ریزش موهای روزانه بیشتر از موهای جایگزین خواهد شد. بنابراین نمی توان گفت شستشوی زیاد موها و یا گذاشتن کلاه و روسری مهم ترین دلیل ریزش مو باشد.

راه حل درمان و زیبایی کاشت مو

طاسی و ریزش مو اغلب در قسمت جلو و و فرق سر اتفاق می افتد که این دو قسمت در زیبایی و تغییر چهره فرد موثر است. با توجه به این که موهای ناحیه پشت سر و همچنین کناره های سر در همه افراد کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند، از این رو کاندید مناسبی برای برداشت فولیکول های مناسب برای کاشت مو هستند و می توان حدود 5 هزار گرفت از این ناحیه برداشت کرده و به قسمت جلو یا فرق سر پیوند کرد.

به همین دلیل در بیشتر افراد، حتی کسانی که دچار طاسی شده اند، ناحیه پشت سر گزینه مناسبی برای بانک موی عمل پیوند می باشد زیرا در آینده نیز تحت تاثیر هورمون ها، استرس و … دچار ریزش نمی شوند.

انواع روش های کاشت مو

SUT یکی از بهترین روش های کاشت مو

خط رویش در این روش کاشت مو به صورت طبیعی است به علاوه موی سر شما دارای تراکم بالایی خواهد بود و فولیکول های موهایتان از بین نخواهد رفت، تمام این ها به دلیل این است که کلیه عملیات برداشت و فریز کردن با یک فرآیند انجام می شود.

از نکات مثبت این فرایند می توان به عدم نیاز به پانسمان، بخیه و عمل جراحی اشاره کرد. پزشک شما با کمک دستگاه های اتوماتیک کاشت مو را تا 14000 تار موی واقعی انجام می دهند. براساس تحقیقات انجام شده این آمار به طور تقریبی سه برابر روش های قدیمی است.

مزایا کاشت مو به روش SUT

  • به ‌دلیل فریزشدن فولیکول‌های مو، تا زمان کاشت از تخریب آنها جلوگیری می‌ شود.
  • درصد از بین رفتن ریشه موها و خشک و کم آب شدن آن ها در زمان عمل کاشت و برداشت بسیار پایین است.
  • سرعت انجام جراحی، 5 برابر بیشتر از سایر روش هاست.
  • تعداد پیوندهای ایجاد شده بیشتر از سایر روش ها است به دلیل اینکه پیوند با دستگاه انجام می شود.
  • کاشت مو در فاصله هایی کمتر از 1 میلی متر ایجاد می شود، به همین دلیل تراکم موها بعد از رویش مجدد، طبیعی و ایده آل است.

معایب کاشت مو به روش SUT

در صورتی که از دستگاه مناسب و بهداشتی برای برداشت مو استفاده نشود، احتمال آسیب دیدن بانک مو وجود دارد.

کاشت مو به روش BHT

BHT برای همه نمی تواند بهتربن گزینه برای روش کاشت مو باشد. این روش برای افرادی که در سر خود بانک موی کافی ندارند مناسب است. تمام موهای بدن و پر پشتی آن نمی تواند برای تکمیل کاشت مناسب باشد. بلکه پزشک متخصص ویژگی هایی از قبیل جنس، ریشه و همچنین حالت قرار گیری موهای بدن را ارزیابی می کند.

در این فرآیند کاشت از موهای بدن فرد (موی سینه، کتف، ران و …) برداشته و بر روی سر وی عمل کاشت انجام می شود. اما با توجه به اینکه موی سر با سایر موهای بدن متفاوت است، این روش به تنهایی انجام نمی گیرد و نام دیگر آن روش مکملی است.

مزایا کاشت مو به روش BHT

  • با استفاده از این روش می توان ابروها را نیز ترمیم کرد.
  • در این روش جراحی و بی هوشی وجود ندارد و در تمامی مراحل از بی حسی های موضعی استفاده می شود.
  • مزیت این روش برای کسانی است که بانک مو کافی در ناحیه سر خود ندارند.

معایب کاشت مو به روش BHT

  • طولانی بودن و زمان گیر بودن آن
  • از آن جا که این روش جدید تر از روش های دیگر است، متخصصان هنوز نتوانستند تحقیقات جامعی درباره مزیت و معایب این محصول انجام دهند. به همین دلیل این روش به عنوان آخرین راه حل به افراد متقاضی پیشنهاد می شود.

کاشت مو به روش غیر جراحی FIT

FIT به عمل جراحی نیاز ندارد. در این روش کاشت مو پزشک متخصص به وسیله سوزن هایی نازک از موی سر شخص برمی دارد و آن را در قسمت بدون مو می کارد. این روش کاشت مو ممکن است برای برای فرد خسته کننده باشد و در نهایت نیز شاهد تراکم بالای مو نباشیم. پانسمان FIT سطحی است و تنها یک روز آن هم برای بالا بردن کیفیت کاشت باقی می ماند.

مزایا کاشت مو به روش FIT

  • عدم نیاز به پانسمان و مراقبت اختصاصی از زخم
  • درد کمتر
  • از بین رفتن جای زخم
  • خونریزی بسیار کم

معایب کاشت مو به روش FIT

  • تخریب بانک مو
  • فولیکول‌های مو با وسیله‌ای به نام پانچ برداشته می شود، به همین دلیل احتمال آسیب ‌دیدن بخش زنده‌ی ریشه‌ی مو زیاد است.
  • هزینه‌ی بیشتر

کاشت مو به روش FUT

این روش نیاز به عمل جراحی دارد و در اتاق جراحی انجام می شود. دکتر جراح یک برش نواری تقریبا 2 سانتی متری از پوست سر بر می دارد سپس این نوار برش خورده را تکه تکه می کنند تا فولیکول های مو از آن جدا شود و در محل مورد نظر کاشت شوند.

یکی از ایرادات FUT، این است که آثار زخم در قسمت برش خورده پوست باقی می ماند که نیاز به دوره نقاهت بیشتری دارد. علاوه بر این احتمال کشیدگی پوست در قسمت گردن نیز وجود دارد.

مزایا کاشت مو به روش FUT

  • طبیعی بودن ظاهر موها و عدم برجستگی یا فرورفتگی پوست سر
  • ایجاد یک خط طبیعی در جلوی سر و ظاهر طبیعی آن
  • غیر‌قابل رؤیت بودن ناحیه کاشت مو
  • حفظ کیفیت گرافت‌ها برای تکرار مجدد کاشت در صورت نیاز

معایب کاشت مو به روش FUT

  • ایجاد برشی بزرگ در ناحیه پشت سر
  • خونریزی، تورم سر و صورت و درد در محل برش
  •  کم‌شدن حجم بانک مو
  • محدودیت انجام کاشت مو برای کسانی که پوست سرشان قابلیت کشیده شدن را ندارد

مراقبت های لازم قبل از کاشت مو

  1. اگر سابقه بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری های قلبی و صرع دارید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  2. اگر سیگاری هستید دو هفته قبل از انجام عمل کاشت مو، سیگار را کنار بگذارید.
  3. یک روز قبل از عمل کاشت مو حمام کنید و برای شستن موهایتان از نرم‌ کننده استفاده کنید.
  4. در صورت شرایط لازم برای پیوند مو آزمایش خون جهت بررسی فاکتورهای انعقادی و بیماری‌های ویروسی خطرناک و واگیردار درخواست می‌شود. جواب این آزمایش توسط پزشک متخصص کاشت مو بررسی شود.

مراقبت های لازم بعد از کاشت مو

  1. تا یک هفته بعد از کاشت مو فعالیت های سنگین که نیاز به فشار آوردن و زور دارند دوری کنید. عرق کردن سبب عفونت در ناحیه کاشت و محل زخم می شود.
  2. تا دو هفته سرتان را زیاد به ‌سمت جلو خم نکنید، زیرا پوست سر کش می‌آید و خطر به‌جا ماندن جای اسکار و زخم در محل برداشت مو بیشتر می‌شود.
  3. در هنگام حمام و دوش گرفتن، مراقبت های ویژه ای را از موهای کاشته شده داشته باشید.
  4. گرد وغبار و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به فولیکول های مو آسیب وارد می کند. بنابراین در روز های نخست کاشت از قرار گرفتن در معرض مستقیم نورخورشید خودداری کنید.

نتیجه نهایی کاشت مو

نتیجه گیری نهایی کاشت مو نیازمند صبر و حوصله است. وضعیت بیماران مختلف در ماه های اول پس از کاشت مو متفاوت است و شرایط ثابت و پایداری از نظر تراکم موهای کاشته شده در ماه های اولیه کاشته شده وجود ندارد.

لازم به ذکر است که تمام این مسائل بعد از انجام عمل، از طرف پزشک برای شما توضیح داده خواهد شد و جای هیچ نگرانی نیست. در نهایت باید گفت که برای مشاهده نتیجه اصلی و نهایی کاشت مو نیاز به حدود یک سال زمان می باشد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.