سلامت پوست, مراقبت از پوست

تاثیر کافئین بر پوست: آیا باعث بیدار شدن پوست می شود؟

تاثیر کافئین بر پوست

بسیاری از ما روز خود را با انواع مختلفی از کافئین شروع می کنیم، یا آن را می نوشیم و یا اینکه بر روی پوست خود می زنیم. این روزها، پیدا کردن محصولات مراقبت از پوست حاوی کافئین غیر معمول نیست. از لوسیون ها گرفته تا کرم های دور چشم… اما آیا تاثیر کافئین بر روی پوست ثابت شده است؟

در حالی که بسیاری از ما وابسته قهوه برای بیدار شدن هستیم، منطقی است تصور کنیم که کرم های حاوی کافئین باعث بیدار شدن پوست ما می شوند.

کافئین یک تنگ کننده عروق است یعنی عروق خونی را منقبض می کند. با این ایده به نظر می رسد استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی حاوی کافئین باعث از بین رفتن قرمزی، پف یا دیگر التهابات پوست می شود و جریان خون را در صورت کاهش می دهد.

بعضی از محصولات آرایشی در مواد خود از کافئین به منظور از بین رفتن قرمزی و التهاب استفاده می کنند، که به طور مرتب در کرم های دور چشم و لاغر کننده بدن پیدا می شوند که ادعا می کنند باعث از بین رفتن سلولیت هم می شود.

لیوان حاوی قهوه در کیسه پر از دانه های قهوه

همه این موارد عالی به نظر می رسند اما آیا واقعا تاثیر کافئین بر پوست واقعی است؟

نتایج تحقیقات بر روی لوازم آرایشی کافئین دار

با آزمایشاتی که بر روی کافئین انجام شد نتایجی به دست آمد که نشان دادند کافئین هم تاثیراتی دارد و هم ندارد. محصولات حاوی کافئین در بعضی شرایط تاثیر گذار یا بی تاثیر و یا حتی مضر هستند.

برای مثال، اگر درگیر تیرگی دور چشم به دلیل پف کردن هستید، کافئین گزینه بسیار خوبی است – اما اگر علت آن چیز دیگری باشد تاثیر گذار نیست. کافئین تنها بر روی پف چشم اثر دارد. حتی هنوز هم این اطلاعات به طور کامل تایید نشده اند.

اگر پف و برجستگی زیر چشم شما علت وراثتی داشته باشد، کافئین تاثیری ندارد. اما اگر به علت کم خوابی شب قبل چشمان تان ورم کرده، کافئین می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

همچنین برای قرمزی های روی پوست نیز صادق است. یک کرم حاوی کافئین می تواند قرمزی های کم را از روی صورت محو کند اما اگر شدت آن بیشتر باشد نیاز به چیز قوی تری دارید.

نحوه از بین بردن پف چشم با چند راهکار ساده

همچنین برای سلولیت، کافئین ممکن است اندک تاثیری داشته باشد. در این مورد، مکانیزم اندکی متفاوت تر است: علاوه بر انقباض عروق، بعضی از متخصصین تصور می کنند که کافئین قادر است آنزیم های شکننده چربی را تحریک کند. احتمالا این کار باعث کاهش سلولیت شود و در حقیقت تحقیق کوچکی در سال 2015 مشاهداتی در این زمینه داشته است.

برای این تحقیق، محققان از 15 نفر شرکت کننده خواستند تا از کرم های حاوی کافئین برای سلولیت های ران و بازو، دو بار در روز به مدت 6 هفته استفاده کنند. بعد از این زمان، 12 نفر از 15 شرکت کننده اطلاع دادند که سلولیت آن ها بهتر شده است.

به طور متوسط، دور ران آن ها 0.7 سانتی متر کاهش یافت و دور بازوی شان 0.8 سانتی متر در طول 6 هفته. اما محدودیت های واضحی در این تحقیق وجود دارد، کوچک بودن آزمایش و نبودن استفاده از پلاسیبو.

آیا استفاده از کافئین بر روی پوست خطری دارد؟

تاثیر کافئین بر روی پوست
تاثیر کافئین بر روی پوست

به خاطر داشته باشید درست است که هدف محصولات حاوی کافئین از بین بردن قرمزی پوست است اما در بعضی مواقع باعث تشدید موقت این قرمزی می شوند.

برای مثال شما هر روز قهوه می خورید اما یک روز فراموش می کنید یا در مقابل یک نوشیدنی غیر کافئینی مصرف می کنید، سپس احساس سردرد شدید می کنید، احساس می کنید که چیزی در سرتان تکان می خورد، به دلیل اینکه عروق بسیار گشاد شده اند.

ما می دانیم که دارو های تنگ کننده عروق تجویز شده مانند بریمونیدین می توانند باعث قرمزی دوباره شوند. پس به طور تئوری چنین اتفاقی باید برای کرم های حاوی کافئین بیافتد به دلیل اینکه آن ها هم چنین مکانیزمی دارند.

هرچند هیچوقت دز کافئین موجود در محصولات آرایشی به اندازه نسخه های منقبض کننده عروق نیست که ریسک بازگشت قرمزی را به همراه داشته باشند. افرادی که از کرم های کافئین برای کاهش قرمزی اکنه خود استفاده می کنند می توانند نتیجه مثبتی را دریافت کنند.

اگر این نوع کرم ها بر روی پوست ما تاثیری نداشتند یا اینکه حتی باعث بدتر شدن قرمزی ها شدند باید استفاده از آن محصول را متوقف کنید.

تاثیر کافئین بر مو و ساخت ماسک قهوه

چه چیز های دیگری را باید قبل از استفاده از محصولات کافئین دار بدانیم؟

کافئین به خوبی جذب پوست می شود و وارد جریان خون می شود. به صورت تئوری استفاده بیش از حد از پماد های کافئین باعث ایجاد مسمومیت کافئینی می شود که می تواند کشنده باشد و همراه با پودر و دیگر مواد غلیظ کافئینی می باشند.

در این زمینه نباید نگران استفاده از کرم های دور چشم و مرطوب کننده ها باشید به دلیل اینکه آن ها حاوی کافئین بسیار کمی می باشند و هر بار مقدار کمی از آن ها را مصرف می کنیم.

اما کرم های سلولیت معمولا عصاره کافئین بیشتری دارند و برای نوحی بزرگتری از پوست استفاده می شوند. پزشکان هنوز دقیق نمی دانند محدودیت مصرف این نوع کرم ها برای جلوگیری از ایجاد هر نوع عارضه ای چگونه و چقدر است. پس مهم است که مراقب باشید تا جای ممکن از مقدار کمی و در محل مورد نظر استفاده کنید.

زنان باردار باید نسبت به مصرف میزان کافئین محتاط باشند، میزان پیشنهاد شده برای زنان باردار 200mg کافئین در روز می باشد (مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه).

البته باید گفت این مقدار کافئین در کرم های حاوی این ماده انقدر نیست اما منظور زنان بارداری است که علاوه بر استفاده از این کرم ها، هر روز قهوه نیز می نوشند. هرچند بهتر است در این دوران از این کرم ها استفاده نکنید و یا اینکه با یک متخصص مشورت کنید.

آیا واقعا تاثیر کافئین بر پوست معجزه آساست؟ باید گفت همانند هر محصول آریشی تاثیر فوق العاده ای ندارد. اگر مشکل پوستی ای دارید که با استفاده از محصولات بدون نسخه حل نمی شوند حتما باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.