سلامت پوست, سلامت مو, مراقبت از پوست, مراقبت از مو

روغن گل مغربی چیست؟ خواص آن برای پوست و مو

خواص روغن گل مغربی.

روغن گل مغربی خواص بسیاری از جمله: بهبود آکنه، بهبود اگزما و سلامت کلی پوست و … دارد. از دیگر خواص روغن گل مغربی می توان گفت که برای به حداقل رساندن ریزش مو نیز مورد استقبال قرار گرفته است. اما برای تأیید این موضوع تحقیقات بیشتری لازم است.
ما در این مقاله قصد داریم به بررسی روغن گل مغربی و خواص آن بر روی پوست و مو بپردازیم. به خواندن مطلب ادامه دهید!

روغن گل مغربی چیست؟

گل مغربی را گیاه بید شب نیز می نامند. این یک گیاه گلدار و شکوفه زرد است که بیشتر در آمریکای شمالی و اروپا می روید. در حالی که بیشتر گیاهان گلدار با طلوع آفتاب باز می شوند، اما این گل، مانند: گل پامچال، گلبرگ های خود را در وقت عصر باز می کند.

روغنی که از دانه های این گیاه استخراج می شو، را روغن گل مغربی گویند. معمولاً از این روغن به عنوان یک مکمل بهداشتی، درمان موضعی و مواد تشکیل دهنده محصولات زیبایی استفاده می شود.

خواص روغن گل مغربی و نحوه استفاده از آن

روغن گل مغربی حاوی اسید گاما – لینولنیک (GLA) می باشد. به همین دلیل، به متعادل کننده هورمون، ضد التهاب و آنتی اکسیدان معروف می باشد. معمولاً از این گیاه به طور سنتی (مکمل و یا به صورت موضعی) برای درمان کبودی استفاده می شود.

برخلاف روغن های اساسی، روغن گل مغربی نیازی به رقیق سازی ندارد. اما برای بررسی واکنش آلرژیک احتمالی لازم است، قبل از استفاده در محدوده گسترده، “تست پچ پوستی” انجام دهید.

مراحل انجام تست پچ

یک قطره از روغن را به قسمت داخلی بازو بمالید – سپس ناحیه آغشته به روغن گل مغربی را با باند بپوشانید. اگر در مدت 24 ساعت هیچ تحریک یا التهابی را تجربه نکردید، استفاده از آن در جاهای دیگر بی خطر است. اما، اگر احساس تحریک کردید، محل را با آب سرد بشویید و استفاده را متوقف کنید.

علاوه بر درمان کبودی، خواص دیگری دارد که در ادامه به توضیح مختصری در این باره می پردازیم. خواص روغن گل مغربی شامل موارد زیر می باشد که عبارت اند از:

1. موثر در پاک سازی و بهبود آکنه

تصور می شود که اسید گاما – لینولنیک (GLA) موجود در آن، موجب کاهش التهاب پوست و هم چنین کاهش تعداد سلول های پوستی که باعث ضایعات هستند می شود. بنابراین، مصرف روغن گل مغربی به بهبود آکنه کمک می کند. هم چنین مصرف آن ممکن است به حفظ رطوبت پوست نیز کمک کند.

یک مطالعه جداگانه نشان داد که مصرف مکمل GLA ضایعات آکنه التهابی و غیر التهابی را کاهش می دهد. بنابراین، شرکت کنندگان جهت پاکسازی و بهبود آکنه، کپسول حاوی روغن گل مغربی را تست کردند.

طبق مطالعات انجام شده، میزان و نحوه مصرف مکمل روغن گل مغربی جهت پاکسازی و بهبود آکنه، به شرح زیر می باشد:

  • روزانه 3 مرتبه و در هر نوبت 2 عدد کپسول (در مجموع: روزانه 6 کپسول)، 450 میلی گرم حاوی روغن گل مغربی را در مدت 8 هفته مصرف کنید.

بیشتر بدانید: درمان آکنه به کمک 5 روش خانگی!

طبق گزارش موجود در این تحقیق، این میزان مصرف تست شده، در پاکسازی و بهبود آکنه موثر بوده است. جهت بهره مندی از مزایای آن شما می توانید میزان ذکر شده را مصرف نمایید.

بهبود و درمان آکنه با روغن گل مغربی

2. موثر در کاهش و بهبود اگزما

طبق مطالعه صورت گرفته، برخی کشورها به غیر از ایالات متحده برای درمان اگزما (بیماری التهابی پوستی) مصرف روغن گل مغربی را تأیید کرده اند. هم چنین، طبق یک مطالعه قدیمی، GLA موجود در روغن گل مغربی ممکن است اپیدرم پوست را بهبود بخشد.

طبق مطالعات انجام شده، میزان و روش استفاده از آن جهت بهبود اگزما به شرح زیر می باشد:

  • نحوه مصرف خوراکی از مکمل حاوی روغن گل مغربی: روزانه 2 مرتبه و در هر نوبت 1- 4 عدد کپسول 450 میلی گرم حاوی روغن گل مغربی را در مدت 12 هفته مصرف کنید.
  • نحوه استفاده موضعی از روغن گل مغربی: 2 مرتبه در روز، 1 میلی لیتر روغن گل مغربی را به مدت 4 ماه روی پوست قرار دهید. استفاده موضعی با این شیوه، موجب بهبود اگزما می شود.

با این حال، یک بررسی سیستماتیک 2013 معتبر به این نتیجه رسید که مصرف روغن گل مغربی به صورت خوراکی، اگزما را بهبود نمی بخشد و یک درمان موثر نیست. در این بررسی اثر موضعی آن برای اگزما بررسی نشده است.

روغن گل مغربی موثر در درمان اگزما
یکی از خواص روغن گل مغربی کاهش و بهبود علائم اگزما می باشد.

3. موثر در بهبود سلامت کلی پوست

اسید گاما – لینولنیک (GLA) برای ساختار و عملکرد ایده آل پوست لازم است. از آنجا که پوست نمی تواند به تنهایی اسید گاما – لینولنیک (GLA) را تولید کند، محققان معتقدند که مصرف روغن گل مغربی غنی از اسید گاما- لینولنیک (GLA) است. به همین جهت به سلامت کلی پوست کمک می کند.

طبق مطالعه 2005، مصرف مکمل خوراکی روغن گل مغربی موجب برخورداری از پوستی صاف شده و موجب بهبود سلامت کلی پوست نیز می شود. همچنین:

  • حفظ قابلیت ارتجاعی
  • حفظ رطوبت پوست
  • حفظ صلابت
  • مقاومت در برابر خستگی

طبق مطالعات انجام شده، میزان و روش استفاده از آن جهت سلامت پوست به شرح زیر می باشد:

  • نحوه مصرف خوراکی از مکمل حاوی روغن گل مغربی: روزانه 3 مرتبه و در هر نوبت 1 عدد کپسول 450 میلی گرم حاوی روغن گل مغربی را در مدت 12 هفته مصرف کنید. این به شما کمک می کند تا سلامت کلی پوست شما بهبود یابد.

4. موثر در کاهش ریزش مو

از آنجا که روغن گل مغربی سرشار از آنتی اکسیدان ویتامین E است و به عنوان تسکین دهنده استرس اکسیداتیو شناخته شده است، بنابراین، شما می توانید برای کاهش ریزش مو به 2 روش موضعی و خوراکی از آن استفاده کنید.

  • اگر علت ریزش مو به دلیل التهاب باشد، شواهد حکایتی استفاده موضعی را توصیه می کنند.
  • اگر علت ریزش مو به شرایط هورمونی گره خورده باشد، مصرف مکمل های حاوی روغن گل مغربی می تواند مفیدتر از استفاده موضعی آن باشد.

در ادامه به نحوه مصرف آن برای کاهش ریزش مو می پردازیم:

میزان و نحوه مصرف مکمل روغن گل مغربی برای کاهش ریزش مو:

  • دوز متوسط ​​500 میلی گرم در روز می باشد.
  • هم چنین، بهتر است همراه با وعده غذایی مصرف شوند.
  • اگر دوز مکمل شما بالاتر از این است، قبل از استفاده دوز مصرفی، با پزشک مشورت کنید.

نحوه استفاده موضعی از روغن گل مغربی برای کاهش ریزش مو:

  1. با موهای خشک شروع کنید، تا نفوذ حداکثری به فولیکول مو را شاهد باشید.
  2. قبل از این که روغن را مستقیماً به سر خود بمالید، روغن را با مالیدن بین کف دست کمی گرم کنید.
  3. روغن را در پوست سر و در عمق موهای خود ماساژ دهید.
  4. اجازه دهید روغن تا 30 دقیقه روی موهای شما بماند.
  5. آن را با یک پاک کننده ملایم بشویید.
  6. موها را به طور معمول و بدون استفاده از وسایل گرمایشی (بدون استفاده از سشوار) خشک کنید.

حتی می توانید روغن را در شامپوی مورد علاقه خود مخلوط کنید. فقط مطمئن شوید که قبل از آبکشی مخلوط را در عمق ریشه و پوست سر خود ماساژ دهید.

خواص روغن گل مغربی در کاهش ریزش مو

نکته: اگر از اسانس گل مغربی استفاده می کنید، باید قبل از استفاده، تست پچ انجام دهید یا این که آن را در روغن حامل رقیق کنید.

ترکیبات موثر روغن گل مغربی برای کاهش ریزش مو

در این بخش به بررسی ترکیبات موثر روغن گل مغربی برای کاهش ریزش مو می پردازیم:

اسیدهای چرب زنجیره ای امگا

روغن گل مغربی غنی از اسیدهای چرب زنجیره ای امگا می باشد و از جمله مزایای آن مبارزه با استرس اکسیداتیو، کاهش التهاب و افزایش رشد سلول است. به همین دلیل، تصور می شود، در صورتی که ریزش مو ناشی از سوء تغذیه، آسیب محیطی (مانند: قرار گرفتن در معرض آفتاب)، التهاب پوست سر باشد، مصرف روغن گل مغربی می تواند به کاهش ریزش مو کمک کند.

ویتامین E

عواملی مانند: استرس، استفاده از وسایل حرارتی برای حالت دادن و خشک کردن مو (مانند: سشوار و اتو مو) استفاده از محصولات نا مرغوب و موارد مشابه می تواند ریزش مو مربوط به آلوپسی را بدتر کند.

محققان در یک مطالعه، در سال 2010 دریافتند که مصرف مکمل های خوراکی ویتامین E به بهبود علائم آلوپسی کمک می کند. شرکت کنندگانی که مکمل های ویتامین E را مصرف کردند، دارای تعداد مو بیشتری هستند (در هر اینچ پوست سر)، نسبت به شرکت کنندگانی که از دارونما ها استفاده کردند.

این نشان می دهد که روغن گل مغربی می تواند فولیکول های مو را تحریک و محافظت کرده و آن ها را سالم و فعال نگه دارد.

هشدار!

در هنگام مصرف “روغن ضروری گل مغربی” را با “روغن گل مغربی” اشتباه نگیرید. زیرا، روغن های ضروری، روغن های اساسی بسیار قوی تر هستند.

5. کاهش شدت گُرگرفتگی دوران یائسگی

یکی از ناراحت کننده ترین عوارض جانبی یائسگی گرگرفتگی است. طبق یک بررسی در سال 2010، شواهد کافی مبنی بر این که داروهای بدون نسخه مانند EPO به گرگرفتگی کمک می کنند، وجود ندارد.

با این حال، در مطالعه بعدی نتیجه دیگری به دست آمد. این مطالعه نشان داد که زنانی که به مدت 6 هفته، روزانه 500 میلی گرم EPO استفاده می کنند، گرگرفتگی مکرر، شدیدتر و کوتاه تری دارند. همچنین طبق پرسشنامه روزانه ای که زنان تکمیل کردند، در فعالیت های اجتماعی، روابط با دیگران و رابطه جنسی نمرات بهبود یافته ای داشتند.

نحوه مصرف: روزانه 2 مرتبه و به مدت 6 هفته به میزان 500 میلی گرم EPO مصرف کنید.

از آنجا که ریزش مو نیز یکی از علائم رایج یائسگی است، بنابراین روغن گل مغربی در اینجا با دو وظیفه رو به رو می شود. زیرا این روغن حاوی فیتواستروژن است که باعث بهبود برخی علائم بیماری های مرتبط با هورمون (مانند: یائسگی) می شود. در نتیجه، با بهبود یائسگی ممکن است باعث کاهش ریزش مو نیز بشود.

نکته: با این حال، تحقیقات در مورد استفاده از روغن گل مغربی برای رشد مو و سلامت کلی مو محدود است.

عوارض جانبی و خطرات

استفاده کوتاه مدت از روغن گل مغربی عموماً برای اکثر افراد بی خطر است. اما، مشخص نیست که استفاده طولانی مدت بی خطر است یا خیر. پس تا می توانید سعی کنید در مصرف آن زیاده روی نکنید، تا دچار عوارض نشوید.

عوارض جانبی مصرف روغن گل مغربی معمولاً خفیف است و ممکن است شامل موارد زیر باشد. این موارد شامل:

  • ناراحتی معده
  • دل درد
  • سردرد
دل درد یکی از عوارض ناشی از مصرف روغن گل مغربی است.

هم چنین، در موارد نادر ممکن است مصرف روغن گل مغربی یک واکنش آلرژیک ایجاد کند. برخی از علائم واکنش آلرژیک عبارت اند از:

  • التهاب دست و پا
  • راش
  • تنفس دشوار
  • خس خس

موارد هشدار درباره مصرف روغن گل مغربی

اگر دارای شرایط زیر هستید، از مصرف روغن گل مغربی خودداری کنید.

  • اگر باردار هستید.
  • اگر داروهای مربوط به فشار خون یا داروهای رقیق کننده خون (مانند: وارفارین (کومدین)) مصرف می کنید. (زیرا، مصرف روغن گل مغربی ممکن است خونریزی را افزایش و هم چنین، ممکن است فشار خون را کاهش دهد).
  • اگر صرع دارید.
  • اگر بیماری اسکیزوفرنی داشته باشید.
  • اگر مبتلا به سرطان حساس به هورمون مانند: سرطان پستان یا تخمدان هستید.
  • اگر می خواهید طی دو هفته آینده یک عمل جراحی برنامه ریزی شده انجام دهید.

چه موقع به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

  • اگر دچار ریزش موی جدید یا غیرمنتظره ای هستید، به متخصص پوست خود مراجعه کنید. آن ها می توانند علائم شما را ارزیابی کرده و در مورد گزینه های درمان صحبت کنند. همچنین ممکن است بخواهید یک روش درمانی معتبرتر را امتحان کنید.
  • اگر هنگام استفاده از روغن گل مغربی عوارض جانبی غیر معمولی مشاهده کردید، مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک خود صحبت کنید.

سخن آخر

برخلاف داروها، مکمل های گیاهی توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نمی شوند. این بدان معنی است که دقت در هنگام خرید بسیار مهم است. بنابراین، باید از تولیدکنندگانی که به آن ها اعتماد دارید، خرید کنید. برای کاهش خطرات ناشی از عوارض جانبی، همیشه از کمترین دوز ممکن استفاده کنید. زیرا دوز استانداردی برای مصرف روغن گل مغربی وجود ندارد.

اکثر توصیه های دوز مصرفی، بر اساس آنچه در تحقیقات استفاده شده است، می باشد. در هنگام مصرف آن حتماً با پزشک مشورت کنید تا خطرات و خواص مصرف آن را بسنجد و دوز مناسبی را برای مصرف به شما اعلام کند.
شواهدی وجود دارد که روغن گل مغربی ممکن است به تنهایی یا به عنوان یک درمان مکمل از برخی شرایط بهره مند شود. اما جهت اثبات آن تحقیقات بیشتری لازم است. بنابراین، تا زمان اثبات آن نباید بدون توصیه پزشک استفاده شود.

هنگام استفاده از مکمل جدید، بهتر است با دوز کمتری شروع کنید و به تدریج به دوز استاندارد برسید. اگر پس از مصرف مکمل های روغن گل مغربی دچار ناراحتی معده یا حالت تهوع شدید، دوز مصرفی خود را کاهش داده یا مصرف آن را قطع کنید.

منبع: healthline.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.