رفع ریزش مو, سلامت مو, مراقبت از مو

زیبایی مو ها با استفاده از تخم کتان

تخم کتان و مو

تخم کتان اگرچه قرن ها در تغذیه و اقدامات بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته است، اما یک هدف دیگر نیز ایجاد کرده است: سالم سازی مو های شما. چه تخم کتان را به صورت موضعی به عنوان روغن استفاده کنید و چه اینکه بطور مرتب تخم کتان آسیاب شده بیشتری بخورید، این باور وجود دارد که با این کار مو های شما برای رشد بهتر و حالت پذیری کلی تقویت می شود.

تخم کتان چیست؟

تخم کتان به دلیل رنگ قهوه ای طلایی که دارد شناخته شده است. به دلیل دارا بودن ترکیبات مغذی اساسی، یک نیروگاه تغذیه ای محسوب می شود. این ها شامل پروتئین، اسید های چرب امگا 3، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند. تخم كتان به رغم مواد مغذی آن به راحتی جذب بدن نمی شود. به همین دلیل یا به صورت پودر برای خوردن مورد استفاده قرار می گیرد، یا برای استخراج روغن برای پخت و پز و طعم دادن به غذا های خاص، به صورت سرد فشرده می شود.

روغن تخم کتان همچنین در انواع روش های درمانی مکمل و برای داروهای خانگی از جمله سلامت مو استفاده می شود.

تخم کتان چگونه به مو کمک می کند؟

وقتی روی موهایتان قرار می گیرد، هر نوع روغن گیاهی ممکن است به مهر و موم شدن کوتیکول کمک کند که به جلوگیری از شکستگی و وز شدن مو برای رشد مطلوب کمک می کند. روغن تخم کتان بر اساس مشخصات کلی تغذیه ای، حتی مزایای ویژه تری نیز به همراه دارد. مواد زیر می توانند مزایای خاصی برای مو های شما داشته باشند:

  • اسید های چرب امگا 3: شاید تعجب آور باشد که تخم کتان دارای اسید چرب است که اغلب در ماهی یافت می شود، اما شکل دیگری به نام آلفا-لینولنیک اسید (ALA) است. از طرف دیگر ماهی منبع اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) و اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) است.
    گیاه ALA به دلیل مزایای سلامتی قلب شناخته شده است. همچنین می تواند التهاب را کاهش دهد، در درمان بیماری های بدن موثر است و همچنین می تواند رشد مو را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
  • ویتامین های گروه B: بذر کتان منبع قابل اعتمادی از ویتامین های گروه B است، گروهی از مواد مغذی که برای تقویت و سلامتی مو های شما با سرعت سریع تری شناخته شده اند.
  • ویتامین E: این آنتی اکسیدان همچنین به راحتی در آجیل ها و روغن های گیاهی موجود است.
    وقتی صحبت از سلامت مو می شود، ویتامین E اثرات رادیکال های آزاد را روی پوست سر شما کاهش می دهد و تخم کتان نیز سرشار از ویتامین E است، در نتیجه رشد مو را تقویت می کند. همچنین مصرف کافی ویتامین E ممکن است باعث تقویت فولیکول های مو شود.

برای اینکه از مزایای تغذیه ای تخم کتان بیشترین بهره را ببرید، بهتر است دانه یا روغن خرد شده بخورید.

نحوه استفاده از تخم کتان برای مو

نحوه استفاده  از تخم کتان برای مو

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از مزایای تخم کتان برای سلامتی مو استفاده کنید. اگر از بذر کتان به طور مستقیم روی مو های خود استفاده می کنید، دانه های خرد شده را به صورت مستقیم استفاده نکنید، می توانید از روغن استفاده کنید.

روغن تخم کتان را می توانید در بخش روغن آشپزی فروشگاه مواد غذایی و همچنین فروشگاه های تخصصی سلامتی پیدا کنید. برای استفاده از تخم کتان به عنوان ماسک مو، مقدار کمی روغن را در دستان خود بریزید و مستقیماً روی مو های خود ماساژ دهید. بگذارید تا 15 دقیقه بماند، سپس آن را بشویید و شامپو را به صورت عادی به مو های خود بزنید.

بعد از شستشو با شامپو می توانید از تخم کتان به عنوان یک شستشوی قبل از نرم کننده نیز استفاده کنید. قبل از استفاده از نرم کننده، کافی است روغن را از روی مو های خود کامل شستشو دهید. همچنین می توانید از تخم کتان ژل درست کنید. ژل موی تخم کتان به جای اینکه مانند ماسک آن را شستشو دهید، طوری طراحی شده است که تا حمام بعدی در طول روز بر روی مو های شما می ماند.

روغن تخم کتان به صورت مکمل غذایی در کپسول نیز موجود است. قبل از مصرف هرگونه مکمل از جمله تخم کتان از پزشک خود مشورت بگیرید. مکمل ها می توانند اثرات بدی نیز بر سلامتی داشته باشند. در حالی که دوز دارو به تولید کننده بستگی دارد، برخی برند ها به شما توصیه می کنند که روزانه شش کپسول تخم کتان مصرف کنید.

سرانجام شما می توانید با خوردن دانه های له شده از مزایای تخم کتان بهره مند شوید. می توانید تخم کتان را برای داشتن عطر و طعم مغذی به وعده های غذایی روزمره مانند بلغور جو دوسر، سالاد و غلات اضافه کنید.

با گذشت زمان به لطف اسید های چرب و آنتی اکسیدان موجود در تخم کتان، ممکن است مو های شما نرم و صاف شود. مانند هر غذای فوق العاده ای، تخم کتان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل نیز محسوب می شود.

خطرات استفاده از روغن تخم کتان

اگرچه روغن تخم کتان یک منبع غذایی طبیعی و گیاهی است، اما هنوز هم می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. اثرات جانبی بالقوه روغن تخم کتان:

خطرات استفاده از روغن تخم کتان
روغن تخم کتان
  • عوارض جانبی دستگاه گوارش مانند گرفتگی عضلات شکم، نفخ، گاز، اسهال و یبوست
  • مسمومیت ناشی از خوردن دانه های نارس
  • کاهش فشار خون
  • احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات
  • افزایش سطح استروژن (فقط از تخم کتان) که ممکن است روی جنین در دوران بارداری تأثیر منفی بگذارد.
  • برخی از تداخلات دارویی به ویژه با دارو های رقیق کننده خون، دارو های کلسترول و انسولین برای مدیریت دیابت
  • حساسیت پوست به روغن های موضعی

همچنین گرچه روغن تخم کتان روش خوبی برای تکمیل رژیم غذایی شما با اسید های چرب امگا 3 بسیار مورد نیاز است، اما این فراوان ترین شکل آن ها نیست. امگا 3 های تخم کتان باید قبل از جذب بدن به DHA و EPA تبدیل شوند، به این معنی که در پایان فقط کسری از امگا 3 دریافت می کنید.

اگر می خواهید امگا 3 بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشید، بهتر است ماهی چرب بخورید یا مکمل های روغن ماهی مصرف کنید.

نتیجه گیری

تخم کتان و روغن تخم کتان بدون شک مکمل های گیاهی سالمی هستند که می توانید به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنید. در برخی موارد ممکن است نتوانید تخم کتان را به صورت خوراکی مصرف کنید. از پزشک خود بپرسید آیا مصرف آن برای شما بی خطر است یا خیر.

همچنین می توانید روغن تخم کتان را به صورت موضعی به مو های خود بمالید تا نرم و خوش حالت شود. با این وجود تخم کتان را مصرف کنید و به یاد داشته باشید که انجام سایر اقدامات مراقبت از موی سالم نیز ضروری است، از جمله اصلاح مرتب موها، شامپو مناسب و تهویه مطبوع.

منبع: healthline.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.