رفع ریزش مو, سلامت مو, مراقبت از مو

آیا ید به رشد مو کمک می کند؟

رشد مو ید

وقتی کسی از ماده معدنی به نام ید یاد می کند، احتمالا اولین چیزی که به ذهن شما می رسد، نمک است. آیا می دانید ید برای رشد و تقویت مو ضروری است؟ اگر در حمام خانه تان دسته هایی از مو را روی زمین می بینید، احتمالا به کمبود ید دچار هستید. شما می توانید با مصرف مواد غذایی که حاوی ید زیادی هستند یا استفاده موضعی از ید، بر این مشکل غلبه کنید.
در این مقاله، ما درباره فواید ید برای رشد مو ، علائم ریزش مو ناشی از کمبود ید و راه های جلوگیری از آن صحبت کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

ید چیست؟

ید، یک ماده مغذی است که نه تنها در رشد مو ها، بلکه در رشد و تکامل همه اندام ها و بافت های بدن شما نیز نقش بسزایی دارد. این ماده معدنی ضروری به ساخت و تنظیم هورمون های تیروئید کمک می کند.
اگر بدن شما ید کافی دریافت نکند، غده تیروئید شما نمی تواند هورمون های تیروئید تولید کند که منجر به کوچک شدن فولیکول های مو می شود.
کمبود ید منجر به خشکی و شکنندگی، نازک شدن و ریزش مو ها می شود. در ادامه از خواص ید برای رشد مو می گوییم.

خواص ید برای رشد مو

خواص ید برای رشد مو

ممکن است تعجب کنید اما باید بدانید که عملکرد تیروئید شما، تأثیر قابل توجهی بر مو های شما دارد. این تأثیر به این دلیل است که غده تیروئید برای تولید هورمون هایی مانند تیروکسین و تری یدوتیرونین از ید استفاده می کند که میزان رشد موهای شما را تعیین می کند.

بنابراین، هرگونه اختلال تیروئیدی ناشی از کمبود ید می تواند منجر به خشکی مو و زبری آن شود. این یکی از شایع ترین علل ریزش مو در زنان است.

ید دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ فوق العاده ای است. بنابراین ید می تواند با هرگونه عوامل عفونی که ممکن است در اطراف فولیکول های مو ایجاد شده و باعث ریزش مو شود، مبارزه کند. ید با انواع مشکلات مو مانند شکنندگی مو و ریزش مو مبارزه می کند.
همچنین، شواهد نشان می دهد که ید به جلوگیری از سفیدی زودرس مو کمک می کند. ید موهای شما را از ریشه تقویت می کند و در نتیجه باعث ضخامت مو می شود.

بیشتر بخوانید: سفیدی مو به چه دلیلی رخ می دهد و راه های جلوگیری از آن چیست؟

کمبود ید دارای علائم و نشانه های خاصی است. بیایید نگاهی به این علائم بیندازیم.

علائم ریزش مو ناشی از کمبود ید

علائم ریزش مو ناشی از کمبود ید

از آنجا که ید نقش مهمی در حفظ سلامت مو های شما ایفا می کند، کمبود آن برای موهای شما مضر خواهد بود. ریزش مو شدید یا طاسی، از علائم شایع عدم تعادل تیروئید است. در اینجا علامت های مربوط به مو که می تواند ناشی از کمبود ید در بدن شما باشد، لیست کرده ایم.

  • نازک شدن مو و در نتیجه کاهش حجم مو ها
  • زبر شدن مو ها
  • سفیدی زودرس مو
  • ظاهر شدن نقاط طاس در مناطقی از سر که قبلاً با مو پوشانده شده بود

در کنار این علائم مربوط به مو، علائم دیگری از کم کاری تیروئید نیز وجود دارد که می تواند تایید کننده کمبود ید باشد. این موارد شامل افزایش وزن شدید، خشکی پوست، درد عضلانی، سرگیجه، خستگی، تعریق زیاد، یبوست، ضربان قلب سریع، تورم مچ دست و مچ پا، کاهش خواب (بی خوابی)، افزایش سطح کلسترول، اضطراب و حملات وحشت زدگی و گواتر است.

مطمئناً این ها علائم بسیار جدی هستند و بیش از اندازه ناراحتی ایجاد می کنند. بیایید ببینیم کمبود ید یا همان کم کاری تیروئید چگونه بر رشد مو تأثیر می گذارد.

کمبود ید چگونه بر رشد مو تأثیر می گذارد؟

کمبود ید کافی در بدن شما می تواند بر سلامت کلی موها تأثیر بگذارد. کم کاری تیروئید به دلیل سطح پایین ید می تواند باعث خشکی و زبر شدن موها شود که به نوبه خود باعث شکستگی و ریزش مو می شود.
سطوح بالای هورمون تیروئید می تواند ریشه ها را ضعیف کند، در حالی که سطوح پایین این هورمون احتمالا باعث سفیدی زودرس مو ها می شود. علاوه بر این، در مواردی، کم کاری شدید تیروئید ممکن است منجر به طاسی دائمی شود. در ادامه به شما می گوییم که برای این کمبود ید چه کارهایی می توانید انجام دهید.

نحوه استفاده از ید برای رشد مو

استفاده از ید برای رشد مو

سریع ترین و مؤثر ترین راه برای جلوگیری از ریزش مو ناشی از کمبود ید، استفاده از ید سفید (رنگ نشده) است. ظاهراً نتایج امیدوار کننده ای در درمان نقاط طاسی (ناشی از کمبود ید) نشان داده است.
یکی دیگر از راه های مبارزه با ریزش مو، حمله به هرگونه عفونت قارچی است که می تواند از فولیکول های مو تغذیه کند و موهای شما را ضعیف کند. بنابراین، در اینجا چندین راه ساده برای استفاده از آن وجود دارد.

1- کاربرد موضعی ید

ید سفید در بطری به شکل مایع وجود دارد و به راحتی می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

روش استفاده:

1- مو های خود را مثل همیشه بشویید و بگذارید تا به صورت طبیعی با دمای هوا خشک شود.
2- هنگامی که مو ها و پوست سر کاملاً خشک شد، مقداری ید سفید را در مناطقی که دچار ریزش مو هستند، بمالید.
3- ید سفید را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید تا از حداکثر جذب آن اطمینان حاصل کنید.
4- اگر استفاده مستقیم از ید سفید روی پوست سر باعث سوزش می شود، قبل از استفاده آن را در چند قاشق غذاخوری آب، رقیق کنید.
5- این برنامه را هر روز، یک بار تکرار کنید تا نتایج مؤثر را ببینید. همچنین برای برخی قسمت ها که ریزش موی شدیدی دارد، می توانید دوبار در روز ید سفید را استفاده کنید.

آیا می توانید ید را روی پوست سر خود قرار دهید؟

ید هنگامی که به طور موضعی در مناطقی که دچار ریزش مو هستند، استفاده شود؛ می تواند جذب پوست سر شما شده و برای تقویت رشد مو وارد جریان خون شود.

2- مواد غذایی سرشار از ید

مواد غذایی حاوی ید

اگرچه ید سفید می تواند ریزش مو را درمان کرده و تا حدی به رشد مو ها کمک کند، اما برای رفع کامل مشکلات مو باید به کمبود ید در بدن خود رسیدگی کنید. تنها راه این است که ید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در اینجا چند غذای غنی از ید وجود دارد که می توانید خوردن آن ها را شروع کنید.

  • نمک یددار: نمک یددار (مطمئن شوید که روی بسته بندی به صراحت ذکر شده باشد، “نمک یددار”). این ماده مناسب ترین منبع سدیم و ید است که اساساً برای جلوگیری از ریزش مو و طاسی ناشی از کم کاری تیروئید مفید است.
  • دانه های کنجد: در درجه اول، دانه های کنجد حاوی ید هستند که تولید هورمون در تیروئید را برای کمک به رشد مو افزایش می دهد. آن ها همچنین سرشار از ویتامین B1 و B6 و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای سلامت مو و پوست سر بسیار عالی هستند.
  • صدف و میگو: صدف ها منابع عالی ید و همچنین روی هستند. صدف دارای بیشترین غلظت ید است.
  • كاد ماهی: كاد ماهی و روغن مشتق شده از آن حاوی غلظت بالایی از ید است.
  • سیر: سیر نه تنها منبع غنی از ید است، بلکه حاوی گوگرد و بسیاری از عوامل ضد التهابی دیگر است که رشد مو را تقویت می کند.
  • محصولات لبنی: شما می توانید ید روزانه خود را از محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست دریافت کنید.

برخی دیگر از منابع ید شامل؛ ذرت، آناناس، غذاهای دریایی و لوبیا سبز، توت فرنگی، موز، آلو، گوشت بوقلمون، نمک کریستال هیمالیا، سیب زمینی پخته، ریواس، ماهی تن و شاهی است. این ها برخی از مواد غذایی غنی از ید هستند که می توانید برای مقابله با کمبود ید مصرف کنید. در بخش بعدی، ما مقدار ایده آل مصرف آن را بررسی می کنیم.

چقدر در روز باید ید مصرف کنید؟

درست مانند مکمل ها و مواد مغذی دیگر، مقدار مصرف ید وابستگی زیادی به سن، جنسیت و شرایط مصرف کننده دارد. به نظر می رسد دوزهای 150 میکروگرم در روز برای اکثر بزرگسالان بی خطر است. زنان باردار و شیرده به دوزهای بیشتری از ید نیاز دارند.

نکاتی در مورد استفاده از ید برای مو

اگرچه افزایش مصرف ید ممکن است بسیار آسان به نظر برسد، اما برای جلوگیری از مشکلات جدی تر، باید برخی موارد را در نظر داشته باشید. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید.

  • به صورت آنلاین بررسی کنید یا از پزشک خود بخواهید تا میزان ید مورد نیاز روزانه را با توجه به سن و وزن شما تعیین کند. بررسی میزان ید دریافتی بسیار مهم است، زیرا مصرف زیاد ید می تواند باعث کهیر، بزرگ شدن غدد لنفاوی و خونریزی داخلی شود.
  • از رژیم غذایی کم کالری خودداری کنید، زیرا به طور مداوم منجر به کمبود ید شده و می تواند باعث مشکلات تیروئید شود.
  • سعی کنید تا جای ممکن میوه و سبزیجات طبیعی و تازه مصرف کنید.
  • از درمان های شیمیایی دوری کنید و به جای آن از مکمل های غذایی دارای ید استفاده کنید تا مقدار توصیه شده ید را دریافت کنید.

نتیجه

ید یک ماده معدنی مهم برای حفظ سلامت مو های شما است. کمبود ید به طور مستقیم با کم کاری تیروئید ارتباط دارد که می تواند تأثیر قابل توجهی روی مو های شما داشته باشد.
همچنین فراموش نکنید که کمبود ید یکی از عوامل اصلی ریزش مو است. اما همه مشکلات مو ناشی از کمبود ید نیست. بنابراین قبل از افزایش مصرف آن، با پزشک خود صحبت کنید.

سؤالات متداول

1. آیا مصرف زیاد ید باعث ریزش مو می شود؟

خیر، ید زیاد نمی تواند باعث ریزش مو شود. اما می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند تورم غدد لنفاوی، خونریزی داخلی، گواتر، التهاب غده تیروئید و سرطان تیروئید شود.

2. مصرف زیاد ید چه عوارضی دارد؟

عوارض جانبی مصرف زیاد ید شامل: حالت تهوع، سردرد، درد معده، اسهال، آبریزش بینی و احساس طعم فلز در دهان است.

3. آیا ریزش مو ناشی از تیروئید برگشت پذیر است؟

بله، ریزش موهای مربوط به تیروئید برگشت پذیر است. با تثبیت سطح هورمون تیروئید، مشکل ریزش مو قابل درمان است.

منبع: stylecraze.com

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.