سلامت پوست, مراقبت از پوست

چرا نباید در دوران بارداری از لوازم آرایشی شیمیایی استفاده کنیم؟

لوازم آرایشی در بارداری

پوست ما یک خط دفاعی در برابر عمده مواد شیمیایی که هر روز با آن ها مواجه می شویم فراهم می کند. بسیاری از لوسیون ها و لوازم آرایشی طوری ساخته شده اند که در لایه های پوست نفوذ می کنند. برخی از آن ها می توانند وارد جریان خون شوند و از آنجا به جنین در حال رشد یا شیر مادر برسند.
جنین موادی را که در محیط در معرض آن ها قرار می گیرد جذب می کند تا بلوک های ساختمانی سلول ها، استخوان ها و هر چیز دیگری را که رشد می کند بسازد. بنابراین نباید از لوازم آرایشی شیمیایی در دوران بارداری استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه با ما همراه باشید.

برخی از ترکیبات محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی که در دوران بارداری باید از آن ها اجتناب کنید!

ترکیبات محصولات را بخوانید

برای کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی، مواد تشکیل دهنده ی محصولات را با دقت بخوانید. شما می توانید خیلی چیزها را کنترل کنید. طبق قانون، شرکت ها ملزم به افشای مواد تشکیل دهنده عطر، لوازم آرایشی و لوسیون نیستند، بنابراین نمی توان فهمید که آیا برچسب روی محصول، لیست کامل ترکیبات را نشان می دهد یا خیر.

برای استفاده از لوازم آرایشی در بارداری ترکیبات محصولات را بخوانید

در اینجا برخی از ترکیبات محصولات مراقبت از پوست ذکر شده که باید در دوران بارداری از استفاده از آن ها اجتناب کنید:

فتالات ها

این دسته از مواد شیمیایی که معمولاً در لاک ناخن و بسیاری از لوازم آرایشی حاوی عطر یافت می شوند، می توانند هورمون ها را مختل کنند و رشد جنین در حال رشد را تغییر دهند.

به دنبال محصولاتی باشید که دارای برچسب “بدون فتالات” یا “بدون بو” هستند و از محصولاتی که از اصطلاحات عمومی برای عطر استفاده می کنند، مانند “پرفیوم” اجتناب کنید. (فتالات ها معمولاً در مواد شوینده ظروف و سایر پاک کننده های خانگی نیز یافت می شوند.)

بیشتر بخوانید: عوارض استفاده از لوازم آرایشی

پارابن ها

پارابن ها مواد ضد میکروبی هستند که به عنوان نگهدارنده برای جلوگیری از رشد باکتری ها و کپک ها در لوازم آرایشی استفاده می شوند. آن ها استروژن را تقلید می کنند و در تومورها یافت شده اند. پارابن ها همچنین می توانند به DNA در اسپرم آسیب برسانند.

روی برچسب ها، می توانید رایج ترین پارابن های مورد استفاده در لوازم آرایشی را ببینید مانند: اتیل پارابن، متیل پارابن، پروپیل پارابن، ایزوپروپیل پارابن، بوتیل پارابن و ایزوبوتیل پارابن.

تریکلوزان

بسیاری از صابون های ضد باکتری دست و بدن حاوی این مختل کننده هورمون است که یک میکروب کش است و نکته اینجاست: شستشو با صابون های ضد باکتری موثرتر از استفاده از آب و صابون معمولی برای از بین بردن میکروب ها نیست.

خوشبختانه، پس از شش سال دادخواهی توسط NRDC، در سال 2016، FDA شرکت ها را از بازاریابی صابون های ضد باکتری حاوی تریکلوزان، در میان 18 ماده شیمیایی ناایمن دیگر منع کرد. متأسفانه، این ممنوعیت مواد ضد عفونی کننده مراقبت های بهداشتی، ضدعفونی کننده های دست و صابون های مورد استفاده در حمل و نقل مواد غذایی را مستثنی می کند.

اسید سالیسیلیک با دوز بالا

اسید سالیسیلیک به دلیل قابلیت‌ های ضدالتهابی که مشابه آسپرین دارد، یک ماده رایج برای درمان آکنه است. اما یک مطالعه در سال 2013 به این نتیجه رسید که محصولاتی که دوز بالایی از اسید سالیسیلیک را ارائه می دهند، مانند لایه بردارها، باید از استفاده از آن ها در دوران بارداری اجتناب شود.

ضد آفتاب های شیمیایی

اکسی بنزون و مشتقات آن، پرکاربردترین فیلتر اشعه ماوراء بنفش (UV) در ضد آفتاب ها هستند. ثابت شده است که برای محافظت از پوست موثر است، اما اثرات نامطلوب سلامتی و محیطی بالقوه اکسی بنزون آن را به نور نامطلوب تری تبدیل می کند.

از آن جایی که اکسی بنزون یک ماده شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز شناخته شده است، نگرانی برای استفاده در بارداری این است که می تواند هورمون ها را مختل کند و باعث آسیب دائمی به مادر و جنین شود.

چگونه از ایمن بودن محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی در زمان بارداری مطمئن شویم؟

از لوازم آرایشی ایمن در بارداری استفاده کنید

ابتدا، ایمنی محصولات مراقبت از پوست را با متخصص پوست خود در میان بگذارید. به خصوص اگر از داروهای تجویزی استفاده می کنید یا نگران یک بیماری پوستی که از قبل داشته اید هستید. در مرحله بعد، می‌ توانید فهرست مواد تشکیل دهنده محصولات را برای هر موردی که ذکر کردیم، بررسی کنید. همچنین به هیچ وجه از لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید.

سخن آخر

دست کشیدن از روتین مراقبت از پوست مورد علاقه تان آسان نیست، اما برای محافظت از کودک خود باید هر کاری که لازم است انجام دهید تا خطری مادر و جنین را تهدید نکند و نوزاد سالم و سلامت به دنیا بیاید.

منبع: healthline nrdc

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.